Uchwała Nr V/19/07

UCHWAŁA NR V/19/07

RADY GMINY JUCHNOWIEC KOŚCIELNY

z dnia 15 lutego 2007r.

w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania
Problemów Alkoholowych na rok 2007.

Na podstawie art.4¹ ust.2 i 5 ustawy z dnia 26 października 1982r. o wychowaniu
w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (Dz.U. z 2001r. Nr 128, poz.1401;
z 2002r. Nr 147, poz.1231, Nr 167, poz.1372; z 2003r. Nr 80, poz.719, Nr 122,
poz.1142; z 2004r. Nr 29, poz.257, Nr 99, poz.1001, Nr 152, poz.1597) Rada
Gminy Juchnowiec Kościelny uchwala co następuje:

§ 1. Uchwala się Gminny Program Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów
Alkoholowych na 2007 rok stanowiący załącznik Nr 1 do niniejszej uchwały.

§ 2. Wykonanie uchwały zaleca się Wójtowi Gminy.

§ 3. Uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.

Wiceprzewodniczący Rady

Leszek Matowicki

 

 

                                                                                                                                                                       Załącznik Nr 1

                                                                                                                                                                                                       do Uchwały Nr V/19/07

                                                                                                                                                                                                       Rady Gminy Juchnowiec Kościelny

                                                                                                                                                                                                       z dnia 15 lutego 2007r.

 

GMINNY PROGRAM PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH NA 2007 ROK

I. DIAGNOZA

A. Stan problemów alkoholowych.

1. Gminę Juchnowiec Kościelny zamieszkuje 13.348 mieszkańców. Na terenie gminy
znajduje się 48 punktów sprzedaży napojów alkoholowych,

2. Przez uzależnienie od alkoholu należy rozumieć stan psychiczny i fizyczny wynikający
ze współdziałania organizmu i alkoholu. Stan ten charakteryzuje się zmianami w zachowaniu
i innymi następstwami, w tym zawsze z przymusem ciągłego lub okresowego używania
alkoholu. Zależność psychiczna polega na potrzebie częstego lub stałego przyjmowania
alkoholu celem powtórzenia poprzednich przeżyć związanych z jego przyjęciem.
Zależność fizyczna jest stanem biologicznej adaptacji wobec alkoholu, bez którego
organizm nie może prawidłowo funkcjonować. Przerwanie lub ograniczenie podawania
alkoholu pociąga za sobą
występowanie zaburzeń czynności ustroju. Dane szacunkowe
dotyczące liczby osób
uzależnionych w Polsce wynoszą 3% populacji.

3. Nadużywanie alkoholu to szkodliwe stosowanie alkoholu prowadzące do uszkodzenia
organizmu charakteryzujące się wystąpieniem w ciągu 12 miesięcy co najmniej jednego z
n/w objawów:

- powtarzające się picie alkoholu powodujące niemożność właściwego wypełniania
podstawowych obowiązków w pracy, szkole lub w domu,

- powtarzające się picie alkoholu w sytuacjach, kiedy stwarza to fizyczne zagrożenie
np.: prowadzenie pojazdów lub kierowanie maszynami pod wpływem alkoholu,

- powtarzające się problemy prawne tj. zatrzymanie w związku z niestosownym
zachowaniem pod wpływem alkoholu,

- uporczywe picie, pomimo stałych lub nawracających problemów społecznych lub
miedzyludzkich, które są skutkiem picia alkoholu.

4. Picie przez dzieci i młodzież.

Najnowsze badania pokazały, że inicjacja alkoholowa wśród dzieci i młodzieży następuje
obecnie w wieku 12 -13 lat.
Napoje alkoholowe są najbardziej rozpowszechnioną
substancją psychoaktywną używaną przez młodzież. Do picia napojów alkoholowych przyznaje
się ponad 92% uczniów III klas gimnazjalnych i ponad 96% uczniów II klas szkół średnich.
Najczęściej spożywanym napojem alkoholowym jest piwo.

5. Współuzależnienie.

Współuzależnienie to przystosowanie się do życia w trudnej sytuacji, w rodzinie gdzie

lekceważone są podstawowe potrzeby człowieka, brak jest wsparcia wewnętrznego.
Osoba współuzależniona to taka osoba której myśli, emocje i uczucia uzależnione są w
bezpośredni sposób od zachowania i reakcji osoby nadużywającej alkoholu. Za istnieniem
współuzależnienia przemawiają: poddanie się rytmowi picia alkoholika, przyjmowanie za niego
odpowiedzialności, obsesyjne kontrolowanie go, pomaganie i nadmierne opiekowanie się nim i
niedopuszczanie do tego, aby ponosił on pełne konsekwencje swojego picia i swoich zachowań,
wysoka tolerancja na różnego rodzaju patologiczne zachowania alkoholika z jednoczesnym
występowaniem poczucia winy i poczucia własnej wartości oraz zaniedbywanie samego siebie.
Dzieci wychowujące się w rodzinach z problemem alkoholowym, żyją w poczuciu zagrożenia,
cierpią i uczą się szczególnych sposobów postępowania.

6. Sprzedaż alkoholu nieletnim.

Sprzedaż alkoholu nieletnim jest zabroniona zgodnie z art. 15 ust.1 pkt 2 ustawy
o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi.

7. Przemoc w rodzinie.

Przemoc w rodzinie to jednorazowe albo powtarzające się umyślne działanie lub zaniechanie
naruszające prawa lub dobra osobiste w szczególności narażające te osoby na niebezpieczeństwa
utraty życia, zdrowia, naruszające ich godność, nietykalność cielesna, wolność, w tym seksualna,
powodujące szkody na ich zdrowiu fizycznym lub psychicznym, a także wywołujące cierpienie i
krzywdy moralne u osób dotkniętych przemocą. Przemoc w rodzinie jest problemem trudnym,
może być wstydliwie ukrywana tajemnica.

8. Pijani kierowcy i rowerzyści.

W Polsce corocznie Policja zatrzymuje 150 tys. nietrzeźwych kierowców. W wypadkach,
w których biorą udział nietrzeźwi uczestnicy ruchu drogowego ginie około tysiąca osób,
a ponad 10 tys. zostaje rannych.

B. Zasoby – instytucje i ludzie

1. Zgodnie z ustawą o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi działa Gminna
Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.

Wszyscy członkowie komisji są przeszkoleni w zakresie profilaktyki i rozwiązywania problemów
alkoholowych.

2. Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej zatrudnia pięciu pracowników, w tym dwóch pracowników
socjalnych dobrze przygotowanych do pracy z osobami uzależnionymi od alkoholu, nadużywającymi
alkoholu oraz osobami współuzależnionymi.

3. Na terenie gminy nie ma zakładów lecznictwa odwykowe. Osoby uzależnione z terenu naszej gminy
leczone są w Niepublicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Poradnia Terapii Uzależnień i
Współuzależnień w Białymstoku oraz na Oddziale Zamkniętym w Samodzielnym Publicznym
Psychiatrycznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej w Choroszczy.

4. Sąd Rejonowy w Białymstoku prowadzi sprawy kierowane przez GKRPA dotyczące wydawania
postanowień o przymusowym leczeniu odwykowym osób uzależnionych.

5. Na terenie gminy znajdują się cztery szkoły podstawowe oraz dwa gimnazja.

C. Przyczyny nadużywania alkoholu

W literaturze dotyczącej problemów alkoholizmu wyróżnia się kilka grup czynników, które zwiększają
ryzyko sięgania po alkohol i inne substancje psychoaktywne, a w konsekwencji mogą prowadzić do
rozwoju uzależnienia, a są to:

1) czynniki fizjologiczne - obejmują cechy neurofizjologii i procesy biochemiczne (zwiększają osobowa
podatność na działanie alkoholu)

2) czynniki środowiskowe - obejmują wzory zachowań, wartości, normy najbliższego środowiska,
głównie rodzinnego (styl życia, praktyki wychowawcze, klimat emocjonalny, rodziny)

3) czynniki indywidualne - umiejętności osobiste i społeczne, indywidualne postawy, przekonania,
oczekiwania, zachowania problemowe wieku dojrzałego, cechy osobowościowe)

4) czynniki makrospołeczne - oddziaływanie mediów i reklam, uregulowania prawne, dostępność
substancji, warunki życia, stopień przestępczości, bezrobocia, poziom szkolnictwa.

II. OGÓLNE ZAŁOŻENIA DO DZIAŁANIA W KIERUNKU PROFILAKTYKI I ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

Ustawa o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi nakłada na gminę
obowiązek podejmowania działań zmierzających do ograniczenia spożycia alkoholu oraz
zmiany struktury jego spożywania, a także do inicjowania i wspierania przedsięwzięć
mających na celu zmianę obyczajów w zakresie sposobu spożywania tych napojów.

1. Funkcjonowanie punktu konsultacyjnego, oraz zapewnienie warunków do pracy merytorycznej
tego punktu poprzez:

b) finansowanie kosztów bieżącego utrzymania punktu konsultacyjnego,

c) wynagrodzenie osoby prowadzącej punkt konsultacyjny oraz zajęcia terapeutyczne dla
osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzin,

d) zakup i dystrybucja materiałów informacyjno-edukacyjnych (np.: broszury, ulotki, filmy),
dla klientów punktu, oraz informacji i organizacji współpracujących z punktem np.: GOPS,
szkoły, parafie, ośrodki zdrowia, policja itp.

2. Zapobieganie powstania problemów związanych z nadużywaniem alkoholu, w tym:

a) kierowanie osób uzależnionych od alkoholu i ich rodzina na zajęcia terapeutyczne,

b) kierowanie osób nadużywających alkoholu na leczenie odwykowe, oraz częściowe
pokrycie kosztów (dojazd do placówki odwykowej).

3. Pomoc rodzinom z problemami alkoholowymi:

a) współfinansowanie ośrodków interwencji kryzysowej udzielającej pomocy w sytuacji
kryzysowej i ośrodków współpracujacych ze schroniskami dla ofiar przemocy domowej,

b) zorganizowanie grup wsparcia dla ofiar przemocy domowej,

c) prowadzenie grup samopomocy i w zależności od potrzeb terapeutycznych dla ofiar
przemocy domowej,

d) prowadzenie programów terapeutycznych dla dzieci i młodzieży dla rodzin
z problemami alkoholowymi

e) opłacenie kosztów dojazdów osób uzależnionych od alkoholu na leczenie,

f) utworzenie świetlic środowiskowych z elementami socjoterapii,

4. Działalność profilaktyczna dla dzieci i młodzieży:

Dzieci i młodzież sięgając po alkohol nie zdają sobie sprawy, iż ponoszą ryzyko popadnięcia
w chorobę alkoholowa. Przyzwyczajają swój organizm do alkoholu. Alkoholikiem może
stać się każdy, a osoba, która popada w nałóg na ogół nie jest tego świadoma. Dzieciom
i młodzieży brakuje wiedzy na temat działania alkoholu na organizm i psychikę człowieka.
Wyniki ankiety przeprowadzonej w kl. I i II Gimnazjum pokazują, iż używanie alkoholu
wśród młodzieży szkolnej stanowi problem. Dlatego też należy jak najwięcej działań
GKRPA kierować na profilaktykę dla dzieci i młodzieży tj.:

a) realizacja na terenie szkół programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży,

b) prowadzenie warsztatów dla młodzieży,

c) współorganizowanie kolonii i zimowisk dzieciom z rodzin, w których występują
problemy alkoholowe

d) organizowanie konkursów plastycznych wśród dzieci i młodzieży o tematyce
antyalkoholowej

e) organizowanie lokalnych imprez profilaktycznych o charakterze sportowo-
rozrywkowym o tematyce antyalkoholowej

f) promocja imprez bezalkoholowych i zdrowego stylu życia (np.: zawody
sportowe),

g) udział w ogólnopolskich kampaniach profilaktycznych

h) edukacja dzieci i młodzieży w zakresie utrzymywania abstynencji i
przygotowanie jej do świadomego podejmowania odpowiedzialnych decyzji
związanych z używaniem substancji psychoaktywnych,

i) organizowanie występów teatrów i scen teatralnych z przedstawieniami o
tematyce antyalkoholowej,

j) podejmowanie działań edukacyjnych skierowanych do sprzedawców
napojów alkoholowych oraz działań kontrolnych i interwencyjnych mających
na celu ograniczenie dostępności napojów alkoholowych i przestrzeganie zakazu
sprzedaży alkoholu osobom poniżej 18 roku życia

k) ograniczenie działań promujących picie alkoholu przez młodzież (np.: reklam).

5. Działalność informacyjna i edukacyjna dla dorosłych:

a) organizowanie pogadanek profilaktycznych dla rodziców dotyczących
rozwijania umiejętności rozmawiania z dziećmi na temat alkoholu i problemów
alkoholowych, organizowanych na terenie szkół oraz parafii.

b) organizowanie imprez sportowych,

c) prezentacja w mediach wiedzy na temat problemów związanych z używaniem,
nadużywaniem i uzależnieniem od alkoholu ( stała rubryka w lokalnej gazetce
„Wieści Gminne”)

6. Prowadzenie kontroli podmiotów prowadzących sprzedaż napojów alkoholowych.

7. Działalność na rzecz nietrzeźwości kierowców i bezpieczeństwa w miejscach publicznych:

a) nawiązanie współpracy z policja w celu zwiększenia liczby kontroli kierowców
pod względem trzeźwości

b) inicjowanie działań na rzecz częstszego podejmowania interwencji przez
funkcjonariuszy Policji w sytuacjach spożywania alkoholu w miejscach publicznych

III. POMOC PSYCHOSPOŁECZNA I PRAWNA RODZINOM, W KTÓRYCH WYSTĘPUJĄ PROBLEMY ALKOHOLOWE

1. Informowanie zainteresowanych o mechanizmach uzależnienia od alkoholu, skutkach
nadużywania alkoholu dla całej rodziny.

2. Motywowanie do podjęcia leczenia osoby uzależnionej

3. Pomoc rodzinie, w której występują problemy alkoholowe poprzez:

a) kierowanie osób uzależnionych do poradni leczenia odwykowego celem
odjęcia leczenia.

4. Podejmowanie czynności zmierzających do orzeczenia o zastosowaniu wobec osoby
uzależnionej od alkoholu obowiązku poddania się leczeniu w zakładzie lecznictwa odwykowego

5. Współorganizowanie kolonii, zimowisk dzieciom z rodzin, w których występują problemy
alkoholowe.

6. Edukacja publiczna (ulotki, poradniki broszury).

7. Organizowanie terapii dla osób współuzależnionych.

IV. PRZECIWDZIAŁANIE PRZEMOCY W RODZINIE

1. Organizowanie szkoleń podnoszących kwalifikacje dla pracowników socjalnych i
policji dotyczących współdziałania i podejmowania interwencji w przypadkach
stosowania przemocy w rodzinie.

2. Pomoc ofiarom przemocy w rodzinie poprzez wsparcie, poradę psychologiczna
i kierowanie ofiar przemocy do Policji i Punktu Konsultacyjnego dla Ofiar Przemocy
w Rodzinie Białystok ul. Rynek Kościuszki oraz do Ośrodka Interwencji Kryzysowej
w Białymstoku.

3. Podnoszenie świadomości społecznej poprzez zamieszczanie artykułów dotyczący
przemocy w rodzinie i jej przeciwdziałaniu w gazetce „Wieści Gminne”.

4. Wdrażanie programów dla rodziców przygotowujących rodziców do wychowywania
dzieci bez przemocy.

5. Współpraca z przedstawicielami wymiaru sprawiedliwości w zakresie przeciwdziałania
przemocy w rodzinie.

V. ZASADY WYNAGRADZANIA CZŁONKÓW GMINNEJ KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH.

1.Członkowi Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych otrzymują:

- za udział w posiedzeniach komisji wynagrodzenie w wysokości 50zł (netto),

- za prowadzenie dokumentacji GKRPA – 400zł (brutto) miesięcznie,

- za udział w kontroli przestrzegania przepisów dotyczących sprzedaży
napojów alkoholowych – 50zł (netto),

2. Członkom Komisji będącym pracownikami gminy i gminnych jednostek organizacyjnych
nie przysługuje wynagrodzenie, gdy w dniu posiedzenia Komisji świadczą prace na rzecz
danej jednostki, a pracodawca zwolni pracownika na czas brania udziału w pracach komisji
z zachowaniem prawa do wynagrodzenia.

 


                                                                                                                                                                       Załącznik Nr 1

                                                                                                                                                                                                       do Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych
na rok 2007

 

Harmonogram działań związanych z realizacja gminnego programu oraz preliminarz kosztów wymienionych zadań na rok 2007

 

L.p.

Nazwa zadania

kwota

1.

szkolenia oraz realizacja programów edukacyjnych dla członków komisji oraz osób prowadzących świetlice środowiskowe z elementami socjoterapii, nauczycieli, pedagogów szkolnych, pracowników socjalnych i uczniów szkół na terenie gminy.

5.000zł

2.

dofinansowanie obozów, turniejów, wycieczek, zawodów sportowych związanych z akcją profilaktyczną i programem trzeźwościowego sposobu życia i spędzania wolnego czasu.

35.000zł

3.

finansowanie działalności świetlic środowiskowych z elementami socjoterapii i punktu konsultacyjnego na terenie gminy.

37.000zł

4.

Uzupełnienie wyposażenia placówek w pomoce i sprzęt niezbędny do prowadzenia zajęć terapeutycznych.

3.000zł

5.

finansowanie programów profilaktycznych dla dzieci i młodzieży na terenie szkół oraz zakup nagród w konkursach o tematyce antyalkoholowej i narkomanii.

20.000zł

6.

dofinansowanie organizacji i osób prywatnych:

a) dofinansowanie terapii indywidualnej osobom objętym opieką Poradni Terapii Uzależnień i Współuzależnień w Białymstoku.

8.400zł

b) rozpatrywanie indywidualnych wniosków dotyczących osób uzależnionych od alkoholu (n.p. opłata lekarza biegłego ,wszycie „Esperalu”)

3.500zł

7.

wynagrodzenie za wykonywanie czynności związanych z pracą Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych (kontrole w godzinach poza pracą, udział w posiedzeniach, opinie i postanowienia)

19.300zł

9.

Prowadzenie dokumentacji GKRPA.

4.800zł

10.

Dofinansowanie do paczek (choinka) dla dzieci pochodzących z rodzin patologicznych,

12.000zł

11.

Zakup materiałów biurowych niezbędnych do działalności komisji.

1.000zł

12.

Remonty świetlic sojoterapeutycznych i ich doposażenie w środki trwałe.

12.000zł

 

OGÓŁEM :

167.000,00

13.

Rezerwa na nieprzewidziane wydatki.

6.000zł

 

 

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Juchnowiec Kościelny

Wytwarzający/odpowiadający: Tomasz Korol

Wprowadzający: Tomasz Korol

Data wprowadzenia: 2007-06-26

Data modyfikacji: 2007-06-26

Opublikował: Tomasz Korol

Data publikacji: 2007-06-26