Protokół sesji Nr VIII/07 z dnia 25.06.2007r.
sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 25 czerwca 2007r.
w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu
w Juchnowcu Kościelnym
Sesja rozpoczęła się o godz. 10.00 i trwała do godz.16.40.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – mgr inż. Barbara Puziuk
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca Prawny – Grażyna Wyszkowska
· oraz Kierownicy wszystkich Referatów Urzędu,
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Stanisław Cydzik. Przywitał ona przybyłych na sesję radnych, władze gminy i sołtysów.
Po stwierdzeniu quorum niezbędnego do prawomocnych obrad Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu ostatniej sesji.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Ocena stanu organizacyjnego i technicznego Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy.
7. Przebieg i realizacja zadań inwestycyjnych w 2007r.
8. Ocena stanu zagospodarowania budynków komunalnych na terenie gminy.
9. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu.
10. Sprawy bieżące.
11. Zakończenie obrad sesji.
Ad.2.
Po odczytaniu porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Pan Leszek Matowicki poprosił o udzielenie głosu najpierw przedstawicielom mieszkańców osiedla ‘Nasz Dom” w Solniczkach w punkcie nr 5 tj. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów, ponieważ więcej uwag nie wniesiono, porządek obrad przyjęto 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych.
Ad.3.
Uwag do Protokołu Nr VII/07 z dnia 25 kwietnia 2007r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 14 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu.
Ad.4.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował o udziale w spotkaniach, tj:
- 27.04.2007r. w Zespole Szkół w Kleosinie,
- 6.05.2007r. w obchodach Dnia Strażaka i odpuście w Kożanach,
- 7.05.2007r. z Zastępcą Prezydenta Białegostoku w sprawie wysypiska,
- 10.05.2007r. we Mszy Świętej w Juchnowcu Kościelnym i obchodach 50-lecia pożycia par małżeńskich,
- 11.05.2007r. Komitetu na rzecz budowy pomnika Jana Pawła II,
- 13.05.2007r. V Pułku Ułanów Litewskich,
- 14.05.2007r. z kombatantami w Złotnikach,
- 17.05.2007r. dot. uporządkowania ul.Broniewskiego przy posesji Pana Gawryluka,
- 22.05.2007r. Komitetu budowy Krzyża w Kleosinie,
- 25.05.2007r. Forum Teatrów,
- 26.05.2007r. Festynie Rodzinnym w Kleosinie,
- 28.05.2007r. Walnym zebraniu przedstawicieli banku,
- 2-3.06.2007r. z młodzieżą z Lasek,
- 4-5.06.2007r. dot. wysypiska w Hryniewiczach,
- 5.06.2007r. z sołtysem wsi Hryniewicze wraz z Przewodniczącym Rady Panem Stanisławem Cydzik i Wiceprzewodniczącym Rady Panem Krzysztofem Szczuka,
- 5.06.2007r. z Radą Młodzieży,
- 7.06.2007r. uroczystościach ”Bożego Ciała” w Juchnowcu Kościelnym,
- 10.06.2007r. we Mszy Świętej i spotkaniu z dziećmi w Hermanówce z okazji Dnia Dziecka,
- 11.06.2007r. z dyrektorami szkół
- 11.06.2007r. Wójtów, Burmistrzów w Starostwie Powiatowym w sprawie dróg powiatowych z radnym Janem Bruczko,
- 15.06.2007r. zakończeniu roku szkolnego przez gimnazjalistów,
- 17.06.2007r. obchodach 25-lecia kapłaństwa ks.Andrzeja Kondziora,
- 21.06.2007r. z Radą Młodzieży,
- 22.06.2007r. w zakończeniu roku szkolnego uczniów szkół podstawowych,
Podziękował za zorganizowanie festynu parafialnego, za przygotowania do Bożego Ciała.
Na zakończenie poinformował o wyróżnieniu jakie otrzymała gmina w ramach „Aktywna Gmina”.
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik - poinformował o:
o godzinach pełnienia dyżuru w poniedziałki w godz.13.00-16.00.
Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych – w tym zapytania sołtysów.
Głos zabrali przedstawiciele mieszkańców osiedla „NASZ DOM” w Solniczkach, którzy poinformowali o swoich problemach z prośbą o interwencję, tj.:
- braku szerokiej i utwardzonej drogi co uniemożliwia wyminięcie się dwóch samochodów, a po opadach deszczu jest ona nieprzejezdna,
- przejęcie dróg osiedlowych przez gminę, ich stan jest katastrofalny,
- mieszkańcy nie otrzymali pomocy ze strony gminy, jakiej oczekiwali, chociaż płacą podatki,
- nie wiedzą na jakiej podstawie „BUD-BAUM” sprawdza liczniki na wodę na osiedlu,
- obiecano doprowadzić linię autobusową do osiedla i nadal autobus nie jeździ,
- mieszkańcy korespondują z gminą od lat i niczego nie otrzymali tylko przedwyborcze obietnice,
- problem z kanalizacją i zbiorczym szambem,
- mieszkańcy zobowiązali się partycypować w kosztach wykonania drogi dojazdowej do osiedla,
Wójt powiedział, że to sprawa sprzed 10 lat, umowa notarialna została zawarta nieprecyzyjnie, przygotuje sprawę do sądu, aby rozstrzygnął kwestie zapisów w zawartym akcie notarialnym. Projektant wykonujący projekt drogi zmarł, a więc należy od nowa rozpocząć procedurę przetargową, a ponadto właściciele działek przyległych do drogi prowadzącej do osiedla nie chcą przekazać części gruntu pod poszerzenie drogi. Gmina postara się przejąć urządzenia po zleceniu ekspertyzy oraz po analizie kosztów utrzymania osiedla w połowie miesiąca.
radny Stanisław Szerenos – powiedział, że mieszkańcy wsi Szerenosy od lat czekają na kanalizację,
Sołtys wsi Ogrodniczki – pytał o termin wykonania chodnika w Ogrodniczkach
Wójt poinformował, że zmarł projektant, który wykonywał projekt chodnika w Ogrodniczkach i w Rumejkach, niestety trzeba ogłosić nowy przetarg,
Sołtys wsi Janowicze Kol. – pytał o termin utwardzenia drogi we wsi
Pan Zbigniew Jurkiewicz – poinformował, że nastąpi to do 31.08.2007r.
radny Leszek Kuczyński – powiedział, że droga nie został wytyczona, pas drogowy nie został wykarczowany, a więc termin nie zostanie dotrzymany,
Wójt poinformował, że droga zostanie wykonana do 31.08 br.
radny Krzysztof Marcinowicz – pytał w jaki sposób zostanie rozwiązana sprawa braku przejazdu między miejscowością Ignatki-Osiedle a Śródlesiem,
Wójt poinformował, że sprawą zajmie się Policja i Referat Rolnictwa i Ochrony Środowiska Urzędu Gminy.
radny Andrzej Kolęda - zgłosił problem zatykającej się przepompowni w Olmontach przy mostku oraz wnioskował o przeniesienie przystanku,
radny Krzysztof Szczuka – wnioskował o zajęcie się sprawą przejazdu i niszczenia dróg wewnętrznych przez samochody ciężarowe oraz wprowadzić ograniczenia prędkości,
Sołtys wsi Juchnowiec Górny – pytała w sprawie:
- usterek chodnika na odcinku Juchnowiec Górny – Juchnowiec Dolny,
- tartaku w Juchnowcu Górnym,
- rozbudowy apteki w Juchnowcu Górnym
Wójt poinformował, że:
- w lipcu będzie dokonany przegląd gwarancyjny chodnika,
- odbyła się wizja lokalna w tartaku, spółka otrzymała termin do 29.06.2007r. na przedstawienie kompletu dokumentów dot. funkcjonowania tartaku,
- jeżeli okaże się, że apteka jest potrzebna to wyrazi zgodę na jej rozbudowę,
radny Jan Bruczko – poinformował o złożonych przez siebie pismach dot. remontu brukowej drogi powiatowej w Wojszkach oraz wykonania wodociągu we wsiach Dorożki Kol. i Pańkach oraz zgłosił brak możliwości powrotu komunikacją mieszkańców Wojszek z gminy.
radny Krzysztof Marcinowicz – wnioskował o sprzątnięcie drogi dojazdowej do „Poligonu” oraz pytał o etap sprawy dot. ukarania Wojewódzkiego Zakładu Usług Wodnych w Białymstoku za stosowanie nielegalnych taryf,
- prosił o pisemną odpowiedź na pytanie: czy jest podatek od psów?
- pytał o koszt koncertu
Wójt poinformował, że całkowity koszt koncertu wynosił 23tys.zł., w tym 8 tys.zł od sponsorów.
Sołtys wsi Środlesie – wnioskował o:
- naprawę zdewastowanego chodnika i krawężnika,
- ustawienie przewróconego znaku,
- interwencję w sprawie zbierającej się po opadach deszczu wody na ul.Brzozowej i Podleśnej,
- wykonanie planu miejscowego wsi,
- skoszenie zarastającego chodnika,
Sołtys wsi Księżyno – podziękował Wójtowi za zorganizowanie koncertu oraz wnioskował o utwardzenie w 2007r. dwóch, trzech ulic w Księżynie,
radny Grzegorz Śliwowski – pytał jakie było stanowisko Urzędu Miejskiego w Białymstoku na postulaty wypracowane przez Komisję Doraźną dot. wysypiska.
Wójt – poinformował, że nadszedł czas na protesty, prawdopodobnie gmina będzie zmuszona współfinansować komunikację miejską, w środę odbędzie się kolejne spotkanie z władzami miasta oraz wspomniał o niepokojącym stanowisku władz miejskich ale przygotowywane będą odpowiednie kroki, na co potrzeba czasu.
Jednocześnie poinformował o przygotowaniu koncepcji zagospodarowania terenu wokół szkoły i boiska w Kleosinie.
radny Paweł Gradkowski – pytał o:
- realizacje wniosku zgłoszonego na poprzedniej sesji w sprawie drogi ekspresowej S-19
- oraz o termin rozpoczęcia procedury opracowania planu zagospodarowania przestrzennego gminy,
Pani Mirosława Jaroszuk – Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami – poinformowała, że w sprawie drogi S-19 gmina nie otrzymała z GDDKiA odpowiedzi pomimo wysłania ponaglenia.
Wójt powiedział, że sprawa opracowaniem planu zagospodarowania przestrzennego gminy szczegółowo będzie omawiana na kolejnej sesji,
Sołtys wsi Juchnowiec Dolny – pytała o:
- boisko w Juchnowcu Dolnym,
- budynek po byłym Komisariacie Policji,
- remont drogi we wsi
wnioskowała o ustawienie znaku z ograniczeniem prędkości do 8t,
Pani Barbara Puziuk – Zastępca Wójta – powiedziała, że gmina pozyskała środki na remont Wiejskiego Ośrodka i Kultury w Juchnowcu Dolnym, w ramach którego będzie przeprowadzona modernizacja boiska,
Wójt poinformował, że Urzędu Gminy wystąpił o dofinansowanie remontu budynku po byłym Komisariacie Policji, ponadto zajmie się sprawą drogi i ustawienia znaku.
Sołtys wsi Stanisławowo – pytał kiedy zostanie wykonana droga Halickie-Stanisławowo
Pani Barbara Puziuk – Zastępca Wójta – poinformowała, że projektant zmarł i trzeba ogłosić nowy przetarg,
Sołtys wsi Lewickie – pytała o:
- termin wprowadzenia I strefy komunikacji miejskiej we wsi,
- etap wykonania kanalizacji we wsi,
- termin naprawy drogi „zagumiennej”,
Sołtys wsi Złotniki – zaapelował o dopilnowanie projektowanej obwodnicy ze szczególnym uwzględnieniem zjazdów,
radna Barbara Świerzbińska – wnioskowała o ustawienie lustra oraz progu zwalniającego na drodze w Hryniewiczach w kierunku torów,
radny Leszek Kuczyński – wnioskował o przejęcie drogi w kierunku wysypiska w Hryniewiczach,
- zgłosił problem złej widoczności przy wyjeździe z drogi z Rumejk przy przystanku na drodze powiatowej,
radny Stanisław Szerenos – pytał o:
- etap postępowania egzekucyjnego wobec firmy, która od półtora roku wykonuje projekt kanalizacji w Szerenosach i nadal nie przedstawiła Gminie,
- most w Szerenosach
wnioskował o zajęcie się sprawą drogi w Hołówkach Małych, która była wymywana przez deszcz,
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że Podlaski Urząd Wojewódzki wydał już decyzję środowiskową na przejście pod torami, a kary zostaną wyegzekwowane,
Wójt poinformował, że
- sprawą podmywania drogi w Hołówkach Małych zajmie się Kierownik Referatu Dróg i Transportu w tym tygodniu,
- w sprawie mostu - trwa procedura wywłaszczenia,
radny Stefan Kozłowski – wnioskował o naprawę drogi nr 7615 w kierunku szkoły w Kleosinie,
Sołtys wsi Księżyno – pytał w sprawie wykonania oświetlenia przejścia dla pieszych we wsi przy Kościele oraz wykonania obwodnicy
Wójt poinformował, że w tej sprawie odbędzie się spotkanie z Marszałkiem,
radny Krzysztof Marcinowicz – poinformował, o utrudnieniach przy wyjeździe z ul.Tarasiuka
Wójt poinformował, że zostaną pomalowane znaki poziome,
Sołtys wsi Hołówki Duże – pytał o remont remizy i świetlicy we wsi
Pani Alicja Halecka – p.o. Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji - poinformowała, że sprawa w toku,
Sołtys wsi Biele – pytał o bezpańskie psy i o etap wykonania kanalizacji wsi Rostołty, Biele, Złotniki,
Pani Emilia Piktel – p.o. Kierownika Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska poinformowała, że w sprawie bezpańskich psów przygotowano odpowiednie pismo,
Sołtys wsi Dorożki – pytał czy urząd wyznaczył pracownika do sprawdzenia podpisanych umów mieszkańców gminy z firmą MPO,
Wójt poinformował, że będzie prowadzony przegląd umów i zostanie rozpoczęty od właścicieli sklepów od dnia 1.07.07r.
Ad.6.
Ocenę stanu organizacyjnego i technicznego Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy – przedstawił i omówił Pan Cezary Mańkowski, sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Po przerwie głos zabrał przedstawiciel Instytutu Ekologii Stosowanej zajmującego się wdrażaniem przydomowych oczyszczalni ścieków, który omówił zasady ich działania oraz odpowiadał na pytania zainteresowanych.
Następnie Wójt poprosił o zgodę na podpisanie umowy z Instytutem na budowę przydomowych oczyszczalni ścieków – „za” było 11 radnych, 4 „wstrzymało się”
od głosu.
Ad.7.
Przebieg i realizacja zadań inwestycyjnych w 2007r.
W związku z omówieniem tematu na komisjach Przewodniczący Rady podjął decyzję o zadawaniu pytań na w/w temat.
radny Leszek Matowicki – pytał o przegląd gwarancyjny w Wiejskim Ośrodku Kultury i Sportu w Koplanach i wykonanie ogrzewania,
Pani Alicja Halecka – p.o. Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji – poinformowała, że przegląd gwarancyjny już się odbył, a ogrzewanie zostanie wykonane,
radny Grzegorz Śliwowski – pytał o termin wykonania chodnika na odcinku od ul.Alberta do ul.Niewodnickiej,
Pani Alicja Halecka – p.o. Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji – poinformowała, że projekt chodnika wykonano, natomiast nie ma pozwolenia na budowę wjazdów, przetarg w trakcie przygotowywania.
radny Stanisław Szerenos – pytał o etap rozbudowy oczyszczalni w Juchnowcu,
Pani Barbara Puziuk – Zastępca Wójta powiedziała, że urząd posiada dokumentację i pozwolenie na budowę, rozbudowa oczyszczalni będzie zgłoszona do dofinansowania ze środków Unii Europejskiej,
radny Jan Bruczko – pytał o stan prawny drogi Rumejki – Niewodnica Narg.,
Pani Barbara Puziuk – Zastępca Wójta powiedziała, że to droga powiatowa,
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik – pytał o przetargi na ulice w Kleosinie,
Pani Alicja Halecka – p.o. Kierownika Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji – poinformowała, że przetarg na ulice Mickiewicza, Kochanowskiego – zostanie rozstrzygnięty 28.06.2007r., na ul.Prusa – zgłoszono roboty do Starostwa Powiatowego i w ciągu 2 miesięcy zostanie ogłoszony przetarg,
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik – wnioskował o przyśpieszenie realizacji inwestycji,
Wójt powiedział, że należy pogrupować zadania i w innych sposób określić budżet, ponadto poinformował o przygotowywaniu wniosku o przejęciu części dróg powiatowych,
Ad.8.
Ocena stanu zagospodarowania budynków komunalnych na terenie gminy.
radny Krzysztof Marcinowicz - wnioskował o przełożenie tematu na koleją sesję – „za” było 15 radnych,
Ad.9.
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik przekazał prowadzenie punktu dot. podjęcia uchwał Wiceprzewodniczącemu Rady Leszkowi Matowickiemu.
Projekty uchwał były opiniowane przez poszczególne komisje.
- Uchwała Nr VIII/43/07 w sprawie nadania honorowego obywatelstwa Gminy Juchnowiec Kościelny Panu Edwardowi Redlińskiemu – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
- Uchwała Nr VIII/44/07 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz akceptacji wartości jednego punktu w tabeli punktowych rozpiętości dla poszczególnych kategorii zaszeregowania pracowników Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
- Uchwała Nr VIII/45/07 w sprawie ustalenia najniższego wynagrodzenia zasadniczego oraz akceptacji wartości jednego punktu w tabeli punktowych rozpiętości dla poszczególnych kategorii zaszeregowania pracowników administracji i obsługi szkół i przedszkoli dla których organem prowadzącym jest Gmina Juchnowiec Kościelny Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów Pan Jan Bruczko – wnioskował o wyrównanie wartości jednego punktu do 6,50zł – „za było 15 radnych, uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
- Uchwała Nr VIII/46/07 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu termomodernizacyjnego – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za”, i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
- Uchwała Nr VIII/47/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów Pan Jan Bruczko poinformował, że na komisji projekt uchwały został podzielony na umowne numery tj.4, 4a, 4b i wnioskował o głosować nad każdym projektem oddzielnie – „za” było 15 radnych, nr 4 – „za” było 15 radnych, 4a – „za” było 15 radnych, nr 4b – „za” było 7 radnych, „przeciw 7 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu, Pani Mecenas poinformowała, że projekt o nr 4b nie przeszedł i nie może być dołączony do uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r., która stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
- Uchwała Nr VIII/48/07 w sprawie szczegółowych warunków przyznawania i odpłatności za usługi opiekuńcze i specjalistyczne usługi opiekuńcze, z wyłączeniem specjalistycznych usług opiekuńczych dla osób z zaburzeniami psychicznymi oraz szczegółowych warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia od opłat - uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 6 do protokołu;
- Uchwała Nr VIII/49/07 w sprawie zasad zwrotu wydatków za świadczenia z pomocy społecznej w zakresie zadań własnych - uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
Ad.10.
Sprawy bieżące
Wiceprzewodniczący Rady Leszek Matowicki – wnioskował o zwołanie sesji nadzwyczajnej w najbliższym czasie, aby wypracować wspólne kierunki działania Rady i Wójta, ponieważ radni nie są informowani o działalności urzędu – „za” zwołaniem sesji było 5 radnych, 4 „przeciw”, 6 „wstrzymało się” od głosu.
Pani Mecenas poinformowała, że sesja powinna odbyć się w ciągu 7 dni. Przewodniczący Rady poinformował o zwołaniu sesji na dzień 2 lipca 2007r.
Ponadto poinformował, że w dniu 18 czerwca 2007r. otrzymał dopiero pismo z dnia 20 maja 2007r., prosił o terminowe przekazywanie spraw do pracownika ds. obsługi rady,
radny Krzysztof Marcinowicz – odczytał odpowiedź jaką otrzymał na wniosek postawiony na komisji w marcu br. w sprawie rozpatrzenia skargi i powiedział, że oczekuje odpowiedzi od osoby odpowiedzialnej za prowadzenie rejestru skarg i wniosków
Wójt – poinformował, że udzieli pisemnej odpowiedzi na wniosek,
radny Leszek Kuczyński – powiedział, że Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych powinna zostać rozwiązana, ponieważ dofinansowuje festyny na których sprzedaje się alkohol. Na festynach rodzinnych sprzedaż piwa nie powinna mieć miejsca,
Pan Marek Muszyński – Dyrektor Ośrodka Kultury poinformował, że to nie organizator festynu pilnuje sprzedaży alkoholu a Policja.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Stanisław Cydzik
Protokolant
Dorota Korpacz
Metryka strony