Protokół sesji Nr XX/08 z dnia 19.03.2008r.

PROTOKÓŁ Nr XX/08

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 19 marca 2008r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.16.00.
W sesji wzięli udział Radni i Sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – inż. Jerzy Derpeński
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca prawny –mec Andrzej Hryniewicki
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej – mgr inż. Dariusz Markuszewski,
· Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji – mgr inż. Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – mgr inż. Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
· Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Beata Górska
· p.o. Kierownika Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – mgr Barbara Przybyszewska,
· mgr Edyta Szydłowska – podinspektor ds. patologii społecznych.

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy mgr Krzysztof Marcinowicz, przywitał przybyłych na sesję radnych, władze gminy, sołtysów oraz zaproszonych gości.

Ad.1.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz otworzył sesję Rady Gminy słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz stwierdził, iż na 15 radnych obecnych jest 15 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.
Przewodniczący Rady – zwrócił się do radnych z prośbą o możliwość zarejestrowania obrad sesji Rady Gminy na dyktafonie – 14 radnych opowiedziało się pozytywnie za wnioskiem, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 15 radnych.

Ad.2.

Następnie Przewodniczący Rady przedstawił następujący projekt porządku obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z sesji Nr XVIII/08 i Nr XIX/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych, w tym zapytania Sołtysów.
6. Ocena funkcjonowania GKRPA za 2007 rok.
7. Ocena funkcjonowania Ośrodka Kultury w Juchnowcu Kościelnym.
8. Podjęcie uchwał - projekty w załączeniu:
· w sprawie zmian w budżecie 2008 roku,
· w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy drogi powiatowej Nr 1500B Turośń Kościelna – Księżyno na odcinku Ignatki – Księżyno od km rob. 0+000 do km rob. 2+086,6 (wykonanie chodnika na odcinku od km 0+000 do km 0+288 oraz odcinka od km 1+845 do km 2+086,6),
· w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2008 rok,
· w sprawie przyjęcia i utrzymania grobów i cmentarzy wojennych,
· w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy zwykłego skrzyżowania dróg powiatowych o Nr 1483B Białystok – Wojszki, Nr 1497B Koplany – Juchnowiec Kościelny – Janowicze oraz Nr 1494B Juchnowiec Kościelny – Rumejki na skrzyżowanie o ruchu okrężnym w Juchnowcu Kościelnym,
· w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Juchnowiec Kościelny z organizacjami pozarządowymi w roku 2008”,
· w sprawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2007 tzw. „trzynastki” dla Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny,
· w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w szkołach
i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny,
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Izabelin),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Zachód),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Wschód),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Hryniewicze (obszar planistyczny Hryniewicze wieś),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ignatki Osiedle (obręb planistyczny Ignatki Osiedle CSK),
· w sprawie nadania nazw ulic, dotychczas nieoznaczonych we wsi Stanisławowo, Gmina Juchnowiec Kościelny,
· w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie nieruchomości,
· w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości,
· w sprawie ustalenia wysokości diet przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – sołtysom,
· w sprawie przeznaczenia środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny oraz określenia rodzaju świadczeń, a także warunków i sposobu przyznawania.
9. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
10. Zakończenie obrad sesji.
Radny Śliwowski – zaproponował, by głosowanie nad podjęciem uchwały w sprawie ustalenia wysokości diet przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – sołtysom, przełożyć na następną sesję Rady Gminy. Ponieważ temat ten nie został w pełni wyczerpany na komisjach i należy wypracować rozwiązanie tej kwestii
Wójt – stwierdził, że wspomniana uchwała nie powinna być wycofana z porządku obrad,
Przewodniczący Rady – wnioskował o wprowadzenie do porządku obrad uchwały w sprawie nadania honorowego obywatelstwa Gminy Juchnowiec Kościelny.
Następnie radni przystąpili do głosowania nad wprowadzeniem do porządku obrad uchwały w sprawie nadania honorowego obywatelstwa Gminy Juchnowiec Kościelny  - „za” wprowadzeniem uchwały do porządku obrad opowiedziało się 14 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 15 radnych.
Nowy porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów z sesji Nr XVIII/08 i Nr XIX/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych, w tym zapytania Sołtysów.
6. Ocena funkcjonowania GKRPA za 2007 rok.
7. Ocena funkcjonowania Ośrodka Kultury w Juchnowcu Kościelnym.
8. Podjęcie uchwał - projekty w załączeniu:
· w sprawie zmian w budżecie 2008 roku,
· w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy drogi powiatowej Nr 1500B Turośń Kościelna – Księżyno na odcinku Ignatki – Księżyno od km rob. 0+000 do km rob. 2+086,6 (wykonanie chodnika na odcinku od km 0+000 do km 0+288 oraz odcinka od km 1+845 do km 2+086,6),
· w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2008 rok,
· w sprawie przyjęcia i utrzymania grobów i cmentarzy wojennych,
· w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy zwykłego skrzyżowania dróg powiatowych o Nr 1483B Białystok – Wojszki, Nr 1497B Koplany – Juchnowiec Kościelny – Janowicze oraz Nr 1494B Juchnowiec Kościelny – Rumejki na skrzyżowanie o ruchu okrężnym w Juchnowcu Kościelnym,
· w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Juchnowiec Kościelny z organizacjami pozarządowymi w roku 2008”,
· w sprawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2007 tzw. „trzynastki” dla Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny,
· w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny,
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Izabelin),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Zachód),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Wschód),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Hryniewicze (obszar planistyczny Hryniewicze wieś),
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ignatki Osiedle (obręb planistyczny Ignatki Osiedle CSK),
· w sprawie nadania nazw ulic, dotychczas nieoznaczonych we wsi Stanisławowo, Gmina Juchnowiec Kościelny,
· w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie nieruchomości,
· w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości,
· w sprawie ustalenia wysokości diet przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – sołtysom,
· w sprawie przeznaczenia środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny oraz określenia rodzaju świadczeń, a także warunków i sposobu przyznawania,
· w sprawie nadania honorowego obywatelstwa Gminy Juchnowiec Kościelny.
9. Sprawy bieżące i wolne wnioski.
10. Zakończenie obrad sesji.
„Za” przyjęciem porządku obrad z proponowaną zmianą opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
Wójt – poinformował, iż przeprowadził w dniu dzisiejszym rozmowę z Panem Józefem Sadowskim, który oznajmił, iż powstała LGD, będąca wynikiem autentycznego ruchu oddolnego. Wójt poprosił o poświęcenie tej kwestii kilku minut w dniu dzisiejszym.

Ad.3.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu Nr XVIII/08  z dnia 30 stycznia 2008r. – uwag do protokołu nie zgłoszono – „za” opowiedziało się 15 radnych,
Radny Kuczyński – stwierdził, iż istnieje rozbieżność między wnioskami postawionymi na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej z dnia 5 lutego 2008r. a tymi, które odczytał radny Henryk Silwon na XIX sesji Rady Gminy z dnia 6 lutego 2008r. Zaznaczył również, że nie został poddany pod głosowanie wniosek postawiony przez radnego na XIX sesji.
Przewodniczący Rady – stwierdził, że protokół Nr XIX/08 odzwierciedla zaistniały stan faktyczny.
Protokół Nr XIX/08 z dnia 6 lutego 2008r. – „za” opowiedziało się 15 radnych.

Ad.4.
Następnie Wójt i Przewodniczący Rady przedstawili informację ze swojej działalności międzysesyjnej.
Wójt
· 7.02 – spotkanie z Arcybiskupem Edwardem Ozorowskim w sprawie uroczystości nadania imienia Szkole w Księżynie ks. Michała Sopoćki; Departament Dróg Urzędu Marszałkowskiego,
· 8.02 – Urząd Marszałkowski, spotkanie z Wicemarszałkiem Dębskim,
· 14.02 – spotkanie z Marszałkiem odnośnie środków unijnych,
· 15.02 – nadanie imienia Szkole w Księżynie,
· 18.02 – konferencja „Z pożytkiem dla Podlasia” – Urząd Wojewódzki,
· 20.02 – Gminna Rada Sportu – rozdanie nagród,
· 22.02 – spotkanie odnośnie budowy ronda w Juchnowcu Kościelnym,
· 25.02 – spotkanie Związku Gmin w sprawie wysypiska i gospodarki odpadami,
· 27.02 – Zespół Szkół w Kleosinie, w sprawie budowy basenu, zagospodarowanie terenu,
· 28.02 – konferencja – „Turystyka – wspólna sprawa” – Podlaski Urząd Wojewódzki,
· 29.02 – Centrum Edukacji w Supraślu – założenia programowe LGD,
· 1.03 – Polskie Towarzystwo Walki z Kalectwem,
· 7.03 – spotkanie w Generalnej Dyrekcji Dróg,
· 12.03 – spotkanie Burmistrzów, Wójtów, Prezydenta, Starosty, Marszałka – zadania aglomeracji Białegostoku w sprawie gospodarowania odpadami,
· 13-14.03 – targi „Ekoturystyka”, spotkanie w Sali Kolegialnej i Kolumnowej, Podlaski Urząd Wojewódzki,
· 16.03 – Jarmark,
· 17.03 – Związek Kombatantów i Górników.
Informacja Przewodniczący Rady  z działalności międzysesyjnej.
Przewodniczący Rady – między sesjami miały miejsce posiedzenia Komisji, które opiniowały projekty uchwał, a także poruszono zagadnienia wynikające z poszczególnych planów pracy. Przyjmowanie interesantów odbywało się we wtorki w godzinach – 7.00 – 9.30.
- 29.02 – spotkanie odnośnie powstania LGD
Miał miejsce wyjazd do Wysokiego Mazowiecka, który okazał się bardzo owocny, ponieważ była okazja przekonać się jakie są faktyczne koszty budowy, utrzymania basenu.
- 12.03 – spotkanie Burmistrzów, Wójtów, Prezydenta, Starosty, Marszałka – zadania aglomeracji Białegostoku w sprawie gospodarowania odpadami. Miasto Białystok jest zainteresowane podejmowaniem rozmów, ale głównie na te tematy, gdzie widzi w tym własny interes. Z punktu widzenia Miasta śmieci są najważniejszą sprawą.

Ad.5.
Radny Kuczyński – przypomniał, że radni angażowali się w sprawy związane z wysypiskiem śmieci. Powołano Komisję Doraźną w tym celu, odbyło się kilka spotkań w Białymstoku w tej sprawie. Radny stwierdził, że Miasto Białystok nie jest chętne do rozmowy i działań odnośnie przedłużenia komunikacji.
Wójt – na spotkaniu 12 marca zwróciłem uwagę Panu Sośnie – Zastępcy Prezydenta brak umiejętności współpracy. Ostatnie moje spotkanie miało miejsce w 2007r. na którym byli obecni Pan Sosna, Pan Poliński i Dyrektor Departamentu ds. komunikacji. Na tym spotkaniu zapadły już konkretne uzgodnienia  co do komunikacji. Po czym Prezydent Sosna stwierdził, iż Miasto wywiąże się ze swoich obietnic, a Wójt wszystkie zasługi przypisze sobie. Nie ukrywam, że mnie to dotknęło. Usiłowałem dostać się do Prezydenta, z czym miałem pewne kłopoty. Urząd Miejski już podnosi ceny biletów. Musimy podjąć konkretne działania odnośnie wysypiska i komunikacji. Pojawiła się plotka, że w Kleosinie I strefa będzie ograniczona tylko do sklepu „Kukułka”. Mam nadzieję, że władze miasta nas poinformują o swych działaniach. Za wydłużenie linii 104 do Biel mamy dzisiaj zapłacić 200tys.zł, a nie 90tys.zł – jak uzgodniliśmy wcześniej.
Radny Matowicki – złożył wniosek o wykonanie na drodze z Kleosina do Księżyna lewoskrętów. Należy wystąpić do Wojewódzkiego Zarządu Dróg w tej kwestii. Radny zaznaczył, że temat komunikacji trzeba bardzo dobrze rozważyć.
Wójt – odpowiedział, że zobowiązuje Pana Derpeńskiego do podjęcia odpowiednich kroków odnośnie wniosku radnego. Dodał, że zostanie zlecone opracowanie koncepcji komunikacji na terenie gminy Juchnowiec Kościelny przez fachowców z NOT-u. pozwoli to mam określić jakie rozwiązanie będzie lepsze dla nas czy gminna komunikacji, czy korzystanie w dalszym ciągu z komunikacji miejskiej
Przewodniczący Rady – wysypisko w Hryniewiczach zostanie prawdopodobnie już wkrótce zamknięte. Pierwsze koncepcje wywozu śmieci to była Mława, co wiąże się z dużymi kosztami transportu. W takiej sytuacji może dojść do tego, że ludzie będą zrywać umowy z firmami ze względu na drożejące usługi. Jest to poważny problem nie tylko dla Białegostoku ale również dla naszej Gminy i ten temat trzeba jak najszybciej podjąć i rozwiązać.
Wójt – zaproponował, by na  początku kwietnia zorganizować spotkanie w tej sprawie z radnymi
Radny Bruczko – poinformował, że brał udział w spotkaniu 12.03 z władzami gmin ościennych. Radny stwierdził, że w interesie Miasta Białystok jest ograniczanie kosztów i myśli się tylko o przyszłej kadencji, a nie w przyszłościowym kontekście.
Przewodniczący Rady – powiedział, że w dzisiejszym „Kurierze Porannym” jest mowa o koncepcji aglomeracji miejskich, gdzie Miasto Białystok nie kwalifikuje się. Jeżeli powstanie możliwość stworzenia takich aglomeracji to będzie to luźny związek gmin wokół dużego miasta. Będzie można pozyskiwać dodatkowe fundusze na rozwój takich aglomeracji.
Radny Gradkowski – zwrócił się z pytaniem do Pana Wójta odnośnie tego jak wygląda sprawa inwentaryzacji azbestu?
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – zgłosiliśmy do firmy Ekoton uwagi odnośnie programu azbestowego, jesteśmy w trakcie omawiania poprawek do dokumentu, jednak obowiązkiem każdego z państwa jako mieszkańca jest zgłaszać raz w roku ustawowo ilość posiadanego azbestu na swojej posesji. Jeśli te informacje są nieprawdziwe to osoba taka działa tylko na swoją niekorzyść, ponieważ środki jakie będą przeznaczone na usuwanie azbestu będą uzależnione od tego przedstawionych przez mieszkańców informacji. Mieszkaniec dostanie fundusze na usunięcie tylko tej ilości azbestu, którą zgłosił. Mamy w planach przeprowadzenie cyklu szkoleń dla mieszkańców.
Przewodniczący Rady – zwrócił się z pytaniem kto z gminy będzie odpowiadał pod groźbą odpowiedzialności karnej za podanie fałszywych informacji na temat posiadanego azbestu?
Wójt – sprawa będzie wyjaśniana i państwo będziecie o tym powiadomieni
Przewodniczący Rady – zapytał czy wszystkim strażakom ochotnikom jest wypłacany ekwiwalent?
Wójt – odpowiedział, że odpowiednie zarządzenie zostało podpisane i strażacy będą otrzymywać ekwiwalent
Radny Kuczyński – stwierdził, że droga Janowicze Kol. – Janowicze została źle wykonana, a masa bitumiczna tam położona  jest bardzo słabej jakości. Radny zwrócił się z pytaniem czy droga ta podlega jeszcze gwarancji?
Wójt – stwierdził, że droga została wykonana nieprawidłowo i w ogóle nie została odebrana. Wykonawca straszy nas procesem, naliczyliśmy już koszty karne za niewywiązanie się firmy w terminie.
Radny Matowicki – stwierdził, że droga w Koplanach nie ma odwodnienia
Sołtys Kleosina – zaznaczył, że w Kleosinie potrzebne są 2 tabliczki z nazwami ulic Mickiewicza, Słowackiego, Jana Pawła, sołtys stwierdził, że tabliczki nie powinny być umieszczone na płotach, ponieważ są zrywane i niszczone. Sołtys powiedział, że lepszym wyjściem będzie powieszenie tabliczek na specjalnie do tego przygotowanych słupkach
Zastępca Wójta – obecnie przygotowywana jest specyfikacja na okres 2 – 3lat na wymianę znaków ulic, tablic informacyjnych. W trybie przetargowym zostanie wyłoniona firma, która tego typu sprawami będzie się zajmowała na bieżąco. Pan Wójt dodał, że jej zadaniem będzie kontrola gminy pod kątem oznakowania np. ulic i wszelkie uchybienia będą korygowane.
Sołtys Kleosina – doda, że uwagi wymaga kwestia oświetlenia sygnalizowana przez mieszkańców na ul.Kraszewskiego
Wójt – odpowiedział, że już wydano pozwolenie na budowę w tej sprawie i w niedalekiej przyszłości będzie to realizowane. Rozpoczęliśmy już procedurę budowy nowych linii oświetleniowych w gminie.
Przewodniczący Rady – zwrócił się z pytaniem, czy można zmusić Powiat do usunięcia azbestu z drogi powiatowej? Przewodniczący poprosił o uzupełnienie ubytku w asfalcie na ul.Kruczkowskiego w Kleosinie.
Wójt – otrzymaliśmy informację z Powiatu, że wystąpiono do policji o znalezienie winnego w tej sprawie. Jest przygotowany również przetarg mający na celu wyłonienie firmy, której zadaniem będzie objeżdżanie gminy i sprawdzanie jakości dróg w celu uzupełnienia ubytków bez zbędnej zwłoki.
Radny Matowicki – stwierdził, że na drodze w Kolonii Koplany ponownie pojawiła się dziura
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – odniosła się do wypowiedzi Przewodniczącego Rady w kwestii azbestu na drodze powiatowej. Pani kierownik wyjaśniła, że Pan Wójt wydał decyzję na usunięcie azbestu, jest to teren Zarządu Dróg, który otrzymał nakaz usunięcia tych odpadów.
Radny Bruczko – poinformował, że Pan Bolesław Garbowski przyjmuje rolników codziennie jednocześnie radny zaznaczył, że rolnicy powinni się spieszyć z wypełnianiem wniosków i nie odkładać tego na ostatnią chwilę. Radny zwrócił się z pytaniem kto wygrał przetarg na projekt kanalizacji w Wojszkach?
Pani Barbara Puziuk – wyjaśniła, że oferty będą otwierane dopiero w dniu dzisiejszym
Radny Bruczko – następnie radny poruszył sprawę świetlicy w Wojszkach i przystanku autobusowego
Radny Śliwowski – zwrócił się z pytaniem na jakim etapie są inwestycje w Księżynie i Horodnianach?
Pani Barbara Puziuk – jeśli chodzi o opracowanie dokumentacji dla ulic Południowej, Wąskiej i Witosa w Księżynie mamy tam problem z odprowadzeniem wód opadowych. Jedyny możliwy ruch jest zlokalizowany na działkach prywatnych i po negocjacjach jeden ze współwłaścicieli odniósł się negatywnie do odprowadzenia wód z pasa drogowego na działkę prywatną. Projektant przedstawił trzy sposoby rozwiązania. Po pierwsze odprowadzenie wód opadowych w kierunku ul.Mazowieckiej, jednak w wąskim pasie drogowym przy ul.Witosa wykopy musiałyby sięgać 8-9m. Drugi sposób odwodnienia całości odcinka i całości pasów drogowych, kanalizacja deszczowa będzie wykonana na mniejszej głębokości, jedynym warunkiem jest wykonanie kanału tłocznego i przepompowni ścieków wód opadowych. Trzeci wariant to skrócenie utwardzenia ul.Witosa, utwardzenie byłoby możliwe do posesji Nr 14 i wyżwirowanie dalszego odcinka w kierunku Kolonii Księżyno. Przychylamy się do tego by utwardzić ten teren i prawdopodobnie powstanie pierwsza przepompownia wód opadowych na terenie gminy.
Radny Szerenos – zwrócił się z pytaniem do Pani Puziuk na jakim etapie jest kanalizacja w Szerenosach?
Pani Barbara Puziuk – projektant złożył już dokumenty, jest już wydana prawomocna decyzja środowiskowa, czekamy na uprawomocnienie się decyzji lokalizacyjnej. Po uprawomocnieniu się będzie możliwe złożenie dokumentów o pozwolenie na budowę.
Radny Szerenos – radny dodał, że na przystanku we wsi Szerenosy nie ma zadaszenia
Zastępca Wójta – odpowiedział, że zajmie się tym problemem. Zaznaczył, że poprzednio nie było a to pieniędzy w budżecie. Zbierzemy informację o wszystkich przystankach i wprowadzimy kwotę do budżetu. Myślę, że w maju – czerwcu wykonamy zadaszenie na przystankach
Sołtys wsi Rumejki – zaznaczył, że na drodze Juchnowiec – Rumejki jest dużo dziur, które już poprzednio były łatane,
Zastępca Wójta – odpowiedział, że sprawa zostanie przekazana do Powiatu, a w tym miejscu zostaną ustawione znaki
Radny Kuczyński – poprosił o zwrócenie uwagi na zbiorniki, baseny przeciwpożarowe, ponieważ stanowią one zagrożenie dla mieszkańców
Radny Szczuka – zwrócił się z prośbą o uporządkowanie boiska w Kleosinie, zaznaczył, że dzieci nie mogą grać tam w piłkę
Wójt – w tej chwili przygotowany jest przetarg na scenę i zaraz ruszymy z boiskiem,
Sołtys wsi Dorożki – zwrócił się do radnego Kuczyńskiego z pytaniem – czy jest on członkiem Ochotniczej Straży Pożarnej?
Radny Kuczyński – stwierdził, że nie musi na to pytanie odpowiadać
Sołtys wsi Dorożki – odparł, że obsługa basenu przeciwpożarowego należy do strażaków
Przewodniczący Rady – próbowaliśmy aby sprawy bieżące bezpośrednio trafiały do odpowiednich referatów, ale to nie funkcjonuje
Wójt – powiedział, że radni są obecni na komisjach, które trwają długo i pracownicy skarżą się, że późno wracają do domu. Cieszę się z tego, że realizuje się sprawy rozpoczęte przed laty, takie jak pływalnia, świetlice, szkoła w Bielach. Nie mamy jednak szans aby to wszystko w ciągu roku załatwić. Spotykam się z sołtysami w poniedziałki o godzinie 13 i staramy się, aby wszystkie sygnalizowane sprawy były załatwiane bez zbędnej zwłoki. Czasem jest tak, że nie potrzeba zbyt dużych nakładów pieniężnych do tego by zrobić coś pożytecznego. W kwietniu podsumowując pracę na ubiegły rok podziękuję sołtysom, którzy są aktywni, którzy dają dużo od siebie
Radny Matowicki – zaznaczył, że problem dzikich wysypisk będzie narastał i należy podjąć stosowne kroki w tym kierunku np. podjąć uchwałę, która będzie obligowała mieszkańców do posiadania pojemników na odpady
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianiuk – zwróciła się z prośbą do sołtysów i radnych o przekazywanie informacji o rozmieszczeniu dzikich wysypisk na terenie gminy.
Radny Gradkowski – zwrócił się z pytaniem odnośnie przetargu na pływalnię w Kleosinie
Pani Barbara Puziuk – oferty zostały kilka dni temu złożone i zapoznaliśmy się z ich treścią. Jedna z nich pochodzi od firmy s.c. z Białegostoku – jej wartość to 366tys.zł., druga to firma BMW, jest to spółka z Gliwic, wartość oferty 282tys.zł. Opinie inwestorów korzystających z usług tych firm nie są zachwycające, ale żaden z nich nie wypowiedział się zdecydowanie negatywnie na ich temat. Nie ma podstaw aby unieważnić to postępowanie w budżecie są przewidziane na to środki
Przewodniczący Rady – poprosił Panią kierownik o przedstawienie ile kosztuje utrzymanie basenu i ile Wysoki Mazowieck dokłada.
Pani Barbara Puziuk – utrzymanie basenu kosztuje 780tys.zł. rocznie, należy pamiętać o tym, że Wysoki Mazowieck posiada własną kotłownię, która jest wykorzystywana do ogrzewania basenu. Znaczna część kosztów to ogrzewanie budynku i wody. Miasto dołożyło około 100tys.zł.
Wójt – stwierdził, że basen już dawno powinien powstać. Basen w Wysokim Mazowieckiem jest bardzo mocna oblegany korzystają z niego mieszkańcy Łap, Drohiczyna, Zambrowa. „Wiem, że budowa basenu w sytuacji gdzie brakuje pieniędzy na drogi i kanalizacje może wywoływać emocje. Będziemy sięgali po środki unijne. Musimy tak do tego podejść by pozostała część gminy nie odczuła tej inwestycji.
Sołtys Kolonii Księżyno – zwróciła się z prośbą o ustawienie dodatkowego pojemnika na odpady segregowane, a także poruszyła kwestie boiska, które powinno już być wykonane.
Pani Barbara Puziuk – wyjaśniła, że jak tylko gmina będzie dysponowała własnym sprzętem to boisko zostanie to wykonane we własnym zakresie.
Radny Śliwowski – zwrócił się do Przewodniczącego Rady o przestrzeganie kolejności wypowiedzi radnych i sołtysów.

Ad.6.
Pani Edyta Szydłowska przedstawiła sprawozdanie z działalności GKRPA, sprawozdanie to stanowi załącznik do niniejszego protokołu
Przewodniczący Rady – zwrócił się do Pani Edyty z pytaniem czy został opracowany stan zagrożeń jakie występują na terenie gminy
Edyta Szydłowska – nie zostało zlecone przeprowadzenie takich badań, w szkołach były przeprowadzane ankiety. Osoba, która miała zająć się przygotowaniem stanu zagrożeń na terenie gminy zwolniła się z pracy i podejmiemy ten temat w tym roku
Przewodniczący Rady – stwierdził, że wygląda na to, że komisja wykonuje tylko to co musi tzn. ocenia czy dana osoba kwalifikuje się do przymusowego leczenia, wydaje pozwolenia na alkohol. Brakuje natomiast faktycznie oceny tego jakie są zagrożenia, w jakich kierunkach powinniśmy działać i jak wydatkować pieniądze. Przewodniczący zaznaczył, że ma wrażenie, że środki finansowe zostały wydatkowane w niewłaściwy sposób. Dużo pieniędzy zostało przeznaczonych na wypoczynek wakacyjny.
Edyta Szydłowska -  wśród członków Komisji znajdują się przedstawiciele wszystkich szkół na terenie gminy, wiemy, że największy nacisk powinniśmy kłaść na młodzież. Wychodzimy z profilaktyką do szkół
Przewodniczący Rady – jeśli oceniamy stan zagrożeń w szerokim kontekście to może to będzie początek do tego by mobilizować ludzi do nie sięgania po używki. Tego brakuje w sprawozdaniu i planie pracy komisji na 2008r. Być może warto zastanowić się nad skorzystaniem z usług socjologów, którzy będą mogli ocenić jakie działania powinny być podjęte.
Edyta Szydłowska – stwierdziła, że szacunkowo 2% ogółu mieszkańców ma problem alkoholowy
Wójt – „Komisja posiada oszczędności, które pozwolą na wdrożenie pomysłów radnych w życie. Chcemy wyjechać z Komisją Alkoholową do nawet małych wsi tam gdzie są największe zagrożenia. Remontujemy świetlice, które mają na celu zorganizowanie czasu dzieciom, które są pod właściwą opieką i mają wolny czas wypełniony w dobry sposób. Pan Wójt stwierdził, że jest zadowolony z pracy Komisji, która bardzo odpowiedzialnie działa. Komisja została również bardzo pozytywnie oceniona przez RIO. Są plany aby podzielić Komisję na 3 komisje problemowe. Zostaliśmy zakwalifikowani do programu, z którego możemy otrzymać 350tys.zł na świetlicę środowiskową w Koplanach”.
Radny Śliwowski – stwierdził, że bardzo dobrą profilaktyką są spotkania rodziców z pedagogami, psychologami, którzy potrafią uświadomić faktyczne zagrożenia. Tego typu szkolenia odnoszą najlepszy skutek.
Radny Kuczyński – zaznaczył, że często się zdarza, że alkohol jest spożywany na terenie sklepu, nawet w obecności osób nieletnich. Zwrócił się z pytaniem do Pani Edyty Szydłowskiej czy były przeprowadzane kontrole w sklepach pod kątem sprzedaży alkoholu nieletnim?
Edyta Szydłowska – w ubiegłym roku miały miejsce kontrole nieformalne, członkowie komisji uzyskali pisemne upoważnienia do przeprowadzenia takich kontroli i po świętach przewidujemy kontrolę w czterech sklepach na terenie gminy.
Wójt – stwierdził, iż otrzymał sygnały od sołtysów odnośnie kilku sklepów sprzedających alkohol młodzieży i zaznaczył, że w przypadku potwierdzenia tych informacji będą odbierane koncesje
Radny Szczuka – powiedział, że dwa razy do roku w szkole są organizowane dni otwarte dla rodziców, następna taka impreza będzie organizowana w maju. Radny stwierdził, że jest to dobra okazja do tego by zaprosić pedagogów, psychologów to tego by uświadomili rodzicom na jakie zagrożenia są narażone ich dzieci
Pani Beata Górska – stwierdziła, że pracownicy GOPS mają największe rozeznanie w tym kto ma problem alkoholowy, ponieważ są najbliżej ludzi. Zaznaczyła, że istotną rolę odgrywa współpraca pomiędzy policją, sądem i innymi instytucjami, organizacjami. Stwierdziła, że problem został już zauważony i podjęto odpowiednie kroki, poprosiła o trochę czasu, aby te działania mogły przynieść wymierny skutek
Sołtys wsi Dorożki – stwierdził, że procedura wydawania koncesji alkoholowych nie jest prawidłowa, ponieważ zainteresowany przychodzi w tej sprawie bezpośrednio do sołtysa o wydanie opinii
Radny Cydzik – zaznaczył, że działalność Komisji Alkoholowej była już poruszona na posiedzeniu Komisji Oświatowej i radni wyrazili zastrzeżenia co do niektórych działań. Stwierdził, że błędem jest to, że Komisja Alkoholowa finansuje wyjazdy dzieci na wakacje w 100%. Radny wyraził nadzieje, że wszystkie zgłoszone uwagi zostaną rozpatrzone.
Edyta Szydłowska – stwierdziła, że bez wsparcia finansowego rodzice z rodzin patologicznych nie będą mogli wysłać swoje na wypoczynek
Radny Kozłowski – powiedział, że jego zdaniem Komisja pracuje tylko z osobami już uzależnionymi natomiast brakuje działań profilaktycznych, dzięki którym ludzie zdrowi nie dotknięci nałogiem nie będą sięgali po alkohol
Wójt – zauważył, że całego problemu alkoholowego nie da się rozwiązać za środki finansowe, którymi dysponuje komisja. Nie można spychać obowiązków domu i szkoły na działalność Komisji. Komisja wypełnia swoje zadania ustawowe. RIO bardzo pozytywnie oceniła pracę Komisji w zakresie finansów.
Radny Kuczyński – stwierdził, że Komisja powinna więcej czasu poświęcić na kontakt z sołtysami i radnymi,
Przewodniczący Rady – wyraził nadzieję, że Komisja powinna wyciąnąć wnioski z dzisiejszej dyskusji.
Przewodniczący zamknął dyskusję na temat odczytanego sprawozdania i zarządził głosowanie nad jego przyjęciem – „za” przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 13 radnych, 1 osoba była „przeciw”, 1 głos „wstrzymujący się”, przy obecności 15 radnych.

Ad.7.
Dyrektor Ośrodka Kultury w Juchnowcu Kościelnym przedstawił sprawozdanie z działalności Ośrodka w roku 2007. sprawozdanie stanowi załącznik do niniejszego protokołu. Pan Dyrektor podziękował za wieloletnią współpracę, dodał, że wiele razy miał zamiar złożyć wymówienie, ale ostatecznie został odwołany.
Przewodniczący Rady podziękował dyrektorowi za współpracę i zarządził głosowanie nad przyjęciem sprawozdania – „za” przyjęciem sprawozdania opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.

Ad.8.

Podjęcie uchwał:
· uchwała w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy drogi powiatowej Nr 1500B Turośń Kościelna – Księżyno na odcinku Ignatki – Księżyno od km rob. 0+000 do km rob. 2+086,6 (wykonanie chodnika na odcinku od km 0+000 do km 0+288 oraz odcinka od km 1+845 do km 2+086,6) – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie zmian w budżecie 2008 roku – uchwałę omówiła Pani Skarbnik
Mieczysław Szerenos – stwierdził, że nie rozumie dlaczego Urząd Gminy chce poszerzyć drogę w Szerenosach nie pytając mieszkańców o zdanie. Oznajmił, że mieszkańcy nie zgadzają się na poszerzenie drogi i droga o szerokości 8m w zupełności wystarczy
Przewodniczący Rady – zwrócił się do Pana Wójta z prośbą o spokojne przepracowanie tego tematu, rozwiązanie konfliktu i sprawy drogi bez gróźb wywłaszczenia
Wójt – moją wolą jest być Wójtem dla wszystkich mieszkańców, zawsze chcę służyć dal wspólnego dobra. Ustawa narzuca pas drogowy o szerokości 10m Naszym celem jest wybudowanie kanalizacji, a po wybudowaniu kanalizacji musimy również przebudować drogi w Szerenosach. Urzędnik zawsze mówi w moim imieniu. 50tys.zł. na projekt to nie jest dużo, cieszę się, że znalazł się projektant. Ta kwota tylko otwiera sprawę, żeby całym projektem objąć wieś Szerenosy, potrzebne będzie kilkakrotnie większe pieniądze. Jakkolwiek będzie przebiegała droga nie może dotykać tylko Państwa Szerenosów. Jeżeli musimy zabrać od kogoś 1,0m na poszerzenie drogi to należy to zrobić sprawiedliwie po obu stronach, jednak w tym temacie wypowie się projektant. Projektant będzie w obowiązku uzgodnić wszystko z mieszkańcami i z Urzędem Gminy. jeżeli chodzi o Państwa Szerenosów, to nie chce uczestniczyć w kłótni sąsiedzkiej, moim obowiązkiem jest służyć dla was wszystkich. To fachowiec odpowie czy ciężki transport był przyczyną pękania domów i uszkodzenia ogrodzenia.
Radny Matowicki – zaproponował aby pkt z załącznika Nr 3 do uchwały w sprawie zmiany budżetu, zamienić na „Opracowanie koncepcji przebudowy dróg gminnych we wsi Szerenosy”
Wójt – wyraził zgodę na propozycję radnego
Radni przystąpili do głosowania nad poprawką zgłoszoną przez Radnego Matowickiego – „za” opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych.
Sołtys wsi Szerenosy podziękował radnym za podjęcie decyzji. Radni przystąpili do głosowania nad przyjęciem uchwały w sprawie zmian w budżecie 2008r. – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, 1 osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie uchwalenia Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych oraz Przeciwdziałania Narkomanii na 2008 rok – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 12 radnych, 2 osoby się wstrzymały, 1 osoba wstrzymująca się, przy obecności  15 radnych,
· uchwała w sprawie  przyjęcia i utrzymania grobów i cmentarzy wojennych – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy zwykłego skrzyżowania dróg powiatowych o Nr 1483B Białystok – Wojszki, Nr 1497B Koplany – Juchnowiec Kościelny – Janowicze oraz Nr 1494B Juchnowiec Kościelny – Rumejki na skrzyżowanie o ruchu okrężnym w Juchnowcu Kościelnym – została wycofana z porządku obrad przez Wójta, Wójt – stwierdził, że uchwała została źle przygotowana, co było powodem jej wycofania – „za” wycofaniem uchwały z porządku obrad opowiedziało się 12 radnych, 3 osoby „wstrzymujące się”, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie przyjęcia „Programu współpracy Gminy Juchnowiec Kościelny z organizacjami pozarządowymi w roku 2008”
Wójt – stwierdził, że jest to obowiązek ustawowy, jest to uchwała szkieletowa, z której mamy obowiązek się wywiązywać, później będziemy wypełniać to odpowiednią treścią i państwo będziecie informowani zgodnie z zapisami tej uchwały – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 12 radnych, 3 osoby „wstrzymujące się”, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie dodatkowego wynagrodzenia rocznego za rok 2007 tzw. „trzynastki” dla Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny,
Przewodniczący Rady – wyjaśnił, że uchwała została przygotowana na jego wniosek, ponieważ powstały wątpliwości prawne odnośnie tego czy można wypłacać „trzynastkę” bez uchwały Rady Gminy. przewodniczący stwierdził, że nie chciał tego podpisać, gdyż jeden z wyroków sądu mówiący, że Przewodniczący nie ma możliwości podpisania wypłaty bez pełnomocnictwa Rady – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, 1 osoba była „przeciw”, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych , 1 osoba „wstrzymująca się”, przy obecności 15 radnych,
· uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Izabelin) – pozytywna opinia Komisji Budowlanej – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Zachód) - pozytywna opinia Komisji Budowlanej – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Olmonty (obszar planistyczny Olmonty – Wschód) - pozytywna opinia Komisji Budowlanej – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Hryniewicze (obszar planistyczny Hryniewicze wieś) - pozytywna opinia Komisji Budowlanej – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 15 radnych, przy obecności 15 radnych,
· w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ignatki Osiedle (obręb planistyczny Ignatki Osiedle CSK) - pozytywna opinia Komisji Budowlanej
Radny Matowicki – wnioskował o zmianę nazwy z Centrum Sportów Konnych na Centrum Rekreacyjno-Sportowe, wniosek uzasadnił tym, iż pod proponowaną nazwą można ująć wiele dyscyplin i rozwiązań
Wójt – przedstawił propozycję zmiany nazwy z CSK na CSK Turystyki i Rekreacji – przygotowując się do tego programu dowiedziałem się, że przed wojną w miejscu gdzie są stawy było kąpielisko, z którego korzystali mieszkańcy Białegostoku. W nazwie musi być ujęte sformułowanie „sportów konnych”, z tego względu, że rozpoczęliśmy procedurę pozyskiwania dodatkowych powierzchni. Możemy zdobyć nawet 4ha, pod warunkiem, że nie zostanie to sprzedane. Jest to ogromna szansa dla nas. Mamy informacje, że w wyniku działalności poprzedniego Marszałka radni wojewódzcy włączają się w tę sprawę i wspierają nas”.
Przedstawiciel Klubu Jeździeckiego – stwierdził, że jeśli zostanie zmieniona nazwa na Centrum Sportowo-Rekreacyjne to nie dostaniemy dofinansowania i ziemia dostanie się w inne ręce. Zaznaczył, że CSK to nie tylko konie, a cała baza sportowa – siłownie, sauny, korty, boiska. Natomiast jeśli nazwa pozostanie bez zmiany będziemy mieli możliwość otrzymać dofinansowanie z Urzędu Marszałkowskiego z innych instytucji np. na rehabilitację, hipnoterapię. Mogą się tam odbywać praktyki rolnicze.
Radny Śliwowski – stwierdził, że gminy nie stać na finansowanie takiego klubu sportowego, z którego w rzeczywistości będą korzystać najbogatsi
Radny Kuczyński – dodał, że na terenie gminy jest mało mieszkańców, którzy korzystają z jazdy konnej
Przewodniczący Rady – stwierdził, że otrzymano 2,5ha od Agencji pod boisko sportowe, czy w tym przypadku nie naruszymy postanowień poprzedniej darowizny? Jeżeli nie, to prawdopodobnie i w tym przypadku nie będzie kłopotów, żeby to rozszerzyć. Zwrócił się z pytaniem do Klubu Jeździeckiego – ile potrzebują terenu do swojej działalności?
Przedstawiciel Klubu Jeździeckiego – obecnie dzierżawimy około 12ha do końca tego roku. W przypadku kiedy plan zagospodarowania nie zostanie uchwalony Agencja wystawi te tereny na sprzedaż i powstaną tam kolejne domy i bloki. Zaznaczył, że Klub Jeździecki nie oczekuje pomocy finansowej od gminy. ten teren, którym teraz dysponujemy w zupełności nam wystarczy. Istnieje szansa, że otrzymamy nieodpłatnie całe 12ha od Agencji jeśli tylko wykorzystamy je na te cele
Wójt – została wstrzymana sprzedaż działek. W naszej koncepcji odnośnie tych terenów przewidzieliśmy budowę krytej ujeżdżalni, która ma służyć dla wszystkich klubów jeździeckich na terenie województwa. Dajemy gwarancję, na to że gmina nie sprzeda tych terenów. Mamy czas do końca miesiąca jeśli nie podejmiemy odpowiedniej decyzji to rozpocznie się sprzedaż działek. Mamy szansę na pozyskanie pieniędzy z zewnątrz, ale tylko na Centrum Sportów Konnych, na zwykłe boisko nie otrzymamy funduszy.
Sołtys wsi Złotniki – stwierdził, że należy podjąć uchwałę, która będzie zmierzać do tego, że te tereny staną się własnością gminy
Pan Markuszewski – wyjaśnił, że jego zamysłem było ratowanie tego co już zanika. W swoich działaniach tylko korzystaliśmy z wiedzy stowarzyszenia. Objaśnił radnym co zakłada plan, stwierdził, że ostatni punkt uzasadnienia mówi i tym, jakie są plany odnośnie przeznaczenia tych terenów
Obrady opuścił radny Bruczko
Przewodniczący Rady – zaproponował by podjąć uchwałę zmieniającą nazwę na Centrum Sportowo-Turystyczno-Rekreacyjne, a Pan Markuszewski wystąpi do Agencji z prośbą o przekazanie nam tych terenów, gdyż zamierzamy tam zrobić CSK.
Pan Markuszewski – zasugerował by ująć zapis stwierdzający, że głównym przeznaczeniem będą sporty konne. Wyraził nadzieję, że gmina nie straci tych terenów - „za” przyjęciem projektu uchwały z proponowaną poprawką opowiedziało się 13 radnych, jeden głos „wstrzymujący się” przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie nadania nazw ulic, dotychczas nieoznaczonych we wsi Stanisławowo, Gmina Juchnowiec Kościelny – opinia Komisji Budowlanej – pozytywna – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, jeden głos „wstrzymujący się”, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przyjęcie nieruchomości - opinia Komisji Budowlanej – pozytywna – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, jeden głos „wstrzymujący się”, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości – do uchwały zaproponowano poprawkę polegającą na wprowadzeniu do §1 pkt 1 dopisuje się słowa „pozostałym współwłaścicielom nieruchomości” – „za” przyjęciem uchwały z proponowaną poprawką opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie ustalenia wysokości diet przewodniczącym organów wykonawczych jednostek pomocniczych – sołtysom
Radny Śliwowski – stwierdził, że uchwała powinna zostać przeniesiona na następną sesję, ponieważ nie zostało wypracowane odpowiednie rozwiązanie – „za” wnioskiem o przełożenie uchwały na kolejną sesję opowiedziało się 8 radnych, 1 osoba była „przeciw”, 5 radnych „wstrzymało się” od głosu, przy obecności 14 radnych
Wójt – wyjaśnił, że wpłynęło pismo, prośba od sołtysów o podwyższenie im diet, motywując to tym im podrożały koszty podróży. Chcieliśmy zakupić sołtysom telefony komórkowe w celu ułatwienia komunikacji między urzędem, jednak okazało się, że jest to niemożliwe z prawnego punktu widzenia. Przychylił się do wniosku o przełożenie uchwały. Uchwała została przełożona na następną sesję Rady Gminy.
· uchwała w sprawie przeznaczenia środków finansowych na pomoc zdrowotną dla nauczycieli szkół podstawowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny oraz określenia rodzaju świadczeń, a także warunków i sposobu przyznawania. Opinia Komisji pozytywna – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie nadania honorowego obywatelstwa Gminy Juchnowiec Kościelny
Wójt – przedstawił radnym listę osób, którym nadano status honorowego obywatelstwa Gminy Juchnowiec Kościelny do tej pory – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 13 radnych, jedna osoba „wstrzymała się” od głosu, przy obecności 14 radnych,
· uchwała w sprawie  udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie projektu dotyczącego przebudowy drogi powiatowej Nr 1497B Juchnowiec Kościelny – Stacja Lewickie
Pani Skarbnik – wyjaśniła, że zmieniły się zasady finansowania tej drogi, Powiat będzie występował po środki unijne. Kwota kosztorysowa tego zadania została określona na 600tys.zł.
Wójt – wyjaśnił, że przyczyna leży w Urzędzie Marszałkowskim, ponieważ jest przewidziana mniejsza dotacja na drogi – „za” przyjęciem uchwały opowiedziało się 14 radnych, przy obecności 14 radnych.

Ad.9.
Przewodniczący Rady odczytał pismo jakie wpłynęło od mieszkańców wsi Rumejki, pismo stanowi załącznik do niniejszego protokołu. zaproponował aby podjąć działania zmierzające do przejęcia budynku Kółka Rolniczego we wsi Rumejki
Wójt – stwierdził, iż zarzuca się nieuczciwość Wójtowi, zarzucił Pani Sołtys, że wierzy gazecie, a nie Wójtowi. Przypomniał, że wpłynęło pismo od Starostwa. Wyjaśnił, że Wójt aby coś sprzedać musi uzyskać zgodę Rady Gminy. Wójt nie zgodził się z zarzutem nieuczciwości skierowanym pod jego adresem. „Nie trzeba zobowiązywać Urzędu Gminy w Juchnowcu Kościelnym, ponieważ my znamy swoje obowiązki”.
Przewodniczący Rady – stwierdził, że nikt nie zarzuca Wójtowi nieuczciwości. Jest uchwała niezobowiązująca, ale dająca możliwość do tego by podjąć działania. Nie ulega wątpliwości, że ten budynek z tym terenem należałoby przejąć. Zostaną podjęte działania w celu przejęcia tego terenu
Wójt – zobowiązał się do podjęcia działań mających na celu przejęcie budynku po byłym Kółku Rolniczym wraz z terenem we wsi Rumejki
Sołtys Juchnowca Kościelnego – stwierdził, że skoro Pan Wójt kieruje oskarżenia w kierunku Pani Sołtys to powinien również oskarżyć i mnie o oszczerstwo
Sołtys wsi Hołówki Duże – stwierdził, że otrzymuje pisma informujące o przeprowadzanych inwestycjach, na których jest podany jedynie numer geodezyjny działki. Sołtys poprosił o dołączanie mapek
Sołtys wsi Lewickie – podziękował Panu Wójtowi za życzenia świąteczne i przekazała życzenia Radzie Gminy, Wójtowi i pracownikom Urzędu Gminy.
Następnie założyciele Lokalnej Grupy Działania Vinibus Unitis, zabrali głos prezentując założenia, cele LGD.

Ad.10.
Po wyczerpaniu tematów Przewodniczący Rady zamknął posiedzenie Rady Gminy formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady

Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Zuzanna Piasecka

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-24

Data modyfikacji: 2009-02-24

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-24