Protokół sesji Nr XXXIII/09 z dnia 23.06.2009r.

PROTOKÓŁ Nr XXXIII/09

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 23 czerwca 2009r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 900 i trwała do godz.15.00.
W sesji udział wzięli radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
• Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
• Zastępca Wójta – Henryka Szklaruk
• Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
• Radca prawny – Anna Nazarewicz
• Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
• Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
• Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz,
• Kierownik Referatu ds. Promocji i Rozwoju – Barbara Polińska
• Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego – Dariusz Markuszewski,
• Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Joanna Lewko
• Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Janusz Zaniewski,
• Drogowiec – Zbigniew Jurkiewicz
• podinspektor ds. patologii społecznych – Edyta Szydłowska

Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on wszystkich przybyłych na sesję i otworzył obrady sesji słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na stan 15 radnych obecnych - 14 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.
Następnie przed przyjęciem porządku obrad oddał głos Panu Władysławowi Szubart byłemu sołtysowi wsi Śródlesie. Pan Szubart w obecności wszystkich zebranych wycofał zarzuty wobec Przewodniczącego Rady oraz przeprosił za nieprawdziwe opinie wyrażone na sesji w dniu 30 kwietnia 2009r., które zostały opublikowane bez jego zgody w Gazecie Juchnowieckiej w wydaniu majowym br. Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz przyjął przeprosiny.

Ad.2.

W kolejnej części obrad przystąpiono do przyjęcia porządku obrad, uwagi do porządku obrad zgłosili:
radny Grzegorz Śliwowski wnioskował o wprowadzenie punktu dot. informacji odnośnie uczczenia pamięci poległych i zaginionych w czasie II wojnie światowej – Przewodniczący Rady zaproponował ujęcie tej informacji w punkcie – informacja z działalności międzysesyjnej
• Pan Wójt wnioskował o zdjęcie z porządku obrad następujących projektów uchwał:
   - w sprawie przyjęcia „Strategii Rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2009-2025” (a)
   - w sprawie zasad przyznawania stypendiów za osiągnięcie wybitnych wyników w nauce oraz we współzawodnictwie sportowym dla uczniów zamieszkałych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny (m)
- „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych
radny Stefan Kozłowski wnioskował o wprowadzenie zmiany w pkt 8 literze „t” poprzez wykreślenie w tytule uchwały wyrazu „uzupełnienia” i wpisanie „zmiany” – „za” było 14 radnych oraz wnioskował o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Dolny” (b) – „za” był 1 radny, 5 „przeciw”, 7 „wstrzymało się” od głosu, wniosek nie przeszedł
Porządek obrad ze zgłoszonymi zmianami został przyjęty 13 głosami „za”, 1 „przeciw”.
Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów sesji Nr XXXI/09 i Nr XXXII/09.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
6. Informacja dotycząca realizacji prac związanych z opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
7. Informacja dotycząca pozyskanych środków unijnych przez Urząd Gminy i jednostki zadaniowe.
8. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
b) w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Dolny”,
c) w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości,
d) w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od spełnienia warunków wpłacenia kaucji zabezpieczającej,
e) w sprawie rozłożenia na raty płatności należności z tytułu opłaty rocznej za wieczyste użytkowanie gruntów Gminy Juchnowiec Kościelny,
f)  w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ignatki (obszar planistyczny Ignatki wieś – Wschód),
g) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Stanisławowo (obszar planistyczny Stanisławowo)
h) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Księżyno, Horodniany, Kleosin (obszar planistyczny Horodniany – Wschód),
i)  w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
j)  w sprawie zmian Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym,
k) w sprawie włączenia Przedszkola Samorządowego w Juchnowcu Górnym do Zespołu Szkół im.ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym,
l)  w sprawie powierzenia przez Gminę Juchnowiec Kościelny Gminie Białystok zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania,
n) w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/153/04 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 28 września 2004r. w sprawie sposobu prowadzenia obsługi administracyjno-finansowej szkół  na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny przez Zespół Szkół w Juchnowcu Górnym jako szkołę wiodącą,
o) w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2008r.,
p) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania dotyczącego przebudowy drogi powiatowej Nr 1483B Białystok – Hryniewicze – Juchnowiec Kościelny – Biele – Tryczówka – Wojszki – droga 19, na odcinku od km 1+636 do 3+760,
q) w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010r.,
r) w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.,
s) w sprawie zmiany uchwały Nr II/24/02 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych,
t) w sprawie zmiany składu osobowego stałych komisji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny,
u) w sprawie w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „Przebudowa mostu przez rz.Horodniankę w m.Horodniany w ciągu drogi powiatowej Nr 1549”
9. Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
10. Zakończenie obrad sesji.

Ad.3.
Uwag do Protokołu sesji Nr XXXI/09 z dnia 30 kwietnia 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 12 radnych, 2 „wstrzymało się” od głosu. 
Uwag do Protokołu sesji Nr XXXII/09 z dnia 8 czerwca 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 12 radnych, 1 „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu. 

Ad.4.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował o udziale:
• w dniu 3.05.2009r. – spotkanie z mieszkańcami w Bogdankach
• w dniach 4-8.05.2009r. wyjazd do Hiszpanii w ramach programu „Miasta w internecie”
• w dniu 9.05.2009r. uroczystości 85-lecia powstania OSP w Juchnowcu Dolnym,
• w dniu 11.05.2009r. przejazd „pociągiem papieskim”,
• w dniu 12.05.2009r. konferancja w Zespole Szkół w Kleosinie  „Prawa człowieka w procesie wychowania”,
• w dniach 13-18.05.2009r. wyjazd do Weidenbergu, gdzie podpisano porozumienie o współpracy,
• w dniu 20.05.2009r. spotkanie z mieszkańcami Olmont,
• w dniu 21.05.2009r. spotkanie w Ignatkach odnośnie zasypywania stawów,
• w dniu 22.05.2009r. Powiatowy przegląd teatrów dziecięcych,
• w dniu 24.05.2009r. obchody Dnia Strażaka i 50-lecia OSP Złotniki,
• w dniu 26.05.2009r. obchody Dni Rodziny – Święto Dnia Matki zorganizowane przez Parafię pw. Św. Teresy od dzieciątka Jezus w Kleosinie,
• w dniach 28-29.05.2009r. – konferencja „Projekty finansowane z UE czyli jak dobrze zarządzać w warunkach różnorodności” w Gdyni,
• w dniach 30-31.05.2009r. XVII Krajowa Pielgrzymka Sołtysów w Licheniu,
• w dniu 3.06.2009r. wybory sołtysa wsi Śródlesie,
• w dniu 5.06.2009r. IV Wojewódzki Konkurs Recytatorski w Zespole Szkół w Kleosinie,
• w dniu 8.06.2009r. zjazd szkół im.Jana Pawła II w Drohiczynie,
• w dniu 10.06.2009r. walne zebranie członków Lokalnej Grupy Działania „Puszcza Knyszyńska” w Supraślu,
• w dniu 17.06.2009r. spotkanie z Zastępcą Prezydenta Białegostoku w sprawie:
   - funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie gmin ościennych,
   - budowy nowej drogi do wysypiska w Hryniewiczach,
   - budowy ciągu rowerowo-pieszego wraz z jego oświetleniem na odcinku Białystok-Hryniewicze
• w dniu 18.06.2009r. spotkanie z sołtysami dot. m.in. funduszu sołeckiego,
• w dniu 19.06.2009r. zakończenie roku szkolnego w szkołach,
• w dniu 20.06.2009r. uroczyste otwarcie targowiska w Rostołtach, obchody 250-lecia Miasta Białystok w Pałacu Branickich,
• w dniu 22.06.2009r. spotkanie z mieszkańcami Juchnowca Dolnego
Ponadto poinformował o spotkaniach roboczych ze Starostą i Dyrektorem Powiatowego Zarządu Dróg w sprawie modernizacji i budowy dróg, na którym nakreślono strategię na 2010r. w zakresie wspólnych inwestycji drogowych, tj.:
- modernizacji drogi Juchnowiec przez Wojszki w kierunku Bielska Podlaskiego,
- modernizacji i poszerzenia drogi Księżyno w kierunku Koplan,
- zaktualizowania projektu i wykonania drogi Śródlesie – Olmonty.

Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz  przedstawił nowego radnego Pana Marka Juźwika oraz nowego Sołtysa wsi Śródlesie Pana Krzysztofa Pilcha. Ponadto poinformował o odbytych pomiędzy sesjami posiedzeniach poszczególnych komisji:
Od ostatniej sesji w dniu 30 kwietnia 2009r. odbyło się 8 posiedzeń komisji.
- Komisja Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu:
   - w dniu 27.05.2009r. – zapoznała się z przygotowaniem gminy do uruchomienia przedszkola w Juchnowcu Górnym oraz oceniała funkcjonowanie Przedszkola w Kleosinie
   - w dniu 17.06.2009r. – opiniowała projekty uchwał
- Komisja Rewizyjna:
   - w dniu 21.05.2009r. zapoznała się z informacją dot. ilości wydanych w 2008r. decyzji o warunkach zabudowy i decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego
   - w dniu 19.06.2009r. – opiniowała projekty uchwał
- Komisja Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska:
   - w dniu 23.05.2009r. – zapoznała się z informacją dot. zimowego utrzymania dróg gminnych i powiatowych na terenie gminy oraz przygotowaniem gminy do wystąpienia o środki unijne na zadania inwestycyjne,
   -  w dniu 18.06.2009r. - opiniowała projekty uchwał
- Komisja Rolnictwa i Finansów
   - w dniu 28.05.2009r. – oceniała działalność GOPS za 2009r., stan zaangażowania gminy w ogłaszanie i realizację przetargów na inwestycje 2009r.
   - w dniu 22.06.2009r. zaopiniowała projekty uchwał
W dniu 8 czerwca 2009r. odbyła się sesji nadzwyczajna zwołana na wniosek Wójta Gminy.

Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.

Radny Leszek Matowicki – pytał czy można zobowiązać wykonawcę do naprawy podłogi, ktora zapadła się w Wiejskim Ośrodku Kultury i Sportu w Koplanach w ramach gwarancji
Wójt – odpowiedział, że nie ponieważ podłoga była tylko malowana,
Radny Krzysztof Szczuka – w imieniu własnym i nauczycieli Zespołu Szkół w Kleosinie podziękował za pomoc przy organizacji festynu w dniu 11.06.2009r. w Pomigaczach,
Radny Grzegorz Śliwowski – poinformował radnych o powołaniu komitetu społecznego w celu upamiętnieniach poległych i zaginionych w czasie II wojnie światowej z terenu gminy w związku ze zbliżającą się 70. rocznicą wybuchu II Wojny Światowej. Zaapelował do radnych o wsparcie finansowe wykonania tablic pamiątkowych z nazwiskami osób z poszczególnych wsi, które zostaną umieszczone w parafiach na terenie gminy. Poprosił sołtysów o poważne i rzetelne potraktowanie sprawy.
Przewodniczący Rady – pytał o etap prac wykonania skrzyżowania ul.Tuwima i ul.Zdrojowej w Kleosinie
Wójt – powiedział, że wynikły problemy ze sfinansowaniem zadania
Przewodniczący Rady – stwierdził, że przy uchwalaniu budżetu było zobowiązaniem wykonania tego skrzyżowania ze środków bieżących,
Wójt powiedział, że więcej niż planowano środków finansowych został wykorzystanych na naprawę dróg gruntowych w trudnym okresie wiosennym ale po przeprowadzeniu analizy budżetu za I półrocze powinny znaleźć się środki na ten cel,
Przewodniczący Rady – pytał o pozwolenie na budowę
Wójt powiedział, że to zadanie wymaga tylko zgłoszenia
Radny Stanisław Szerenos – pytał o wykonanie mostu w Szerenosach
Wójt – powiedział, że mostek został przewidziany do wykonania przez Powiatowy Zarząd Dróg
Przewodniczący Rady pytał o etap wykonania projektu basenu w Kleosinie
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że projekt jest na etapie postępowania o wydanie pozwolenia na budowę
Przewodniczący Rady pytał o konsekwencje wynikające z umowy, której termin minął 15.04.2009r.
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że kary umowne zostaną naliczone z chwilą podpisania protokołu zdawczo-odbiorczego dokumentacji i po złożeniu rachunku przez wykonawcę
Radny Andrzej Kolęda – powiedział, że był zaskoczony, że było spotkanie z mieszkańcami Olmont o którym nic nie wiedział, następnie wnioskował o:
• wykonanie oświetlenia na dwóch uliczkach w Olmontach,
• pytał o przebieg drogi na wysypisko,
• wykonanie boiska sportowego na terenie po byłej żwirowni pomiędzy Stanisławowem a Olmontami,
• pytał o brak koszy na śmieci we wsi,
Wójt poprosił o złożenie pisma w sprawie wykonania oświetlenia, poinformował, że gmina przesłała propozycję nowej drogi na wysypisko w Hryniewiczach, która biegłaby przez las i omijałaby Olmonty i Hryniewicze,
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik powiedziała, że nie będzie koszy do czasu opracowania schematu bieżącego uprzątania odpadów przy przystankach i świetlicach co nastąpi na przełomie sierpnia - września 2009r.
Radny Krzysztof Szczuka – pytał:
• o termin wyburzenia budynków znajdujących sie na terenie szkoły,
• czy gmina złożyła wniosek na boisko w Kleosinie przy ul.Tarasiuka
oraz wnioskował o częstsze koszenie boiska przy ul.Tarasiuka
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że rozbiórka odbędzie się po zatwierdzeniu dokumentacji przez Starostwo Powiatowe, będzie to jednocześnie pozwolenie na rozbiórkę i budowę pływalni wraz z zagospodarowaniem terenu, ponadto poinformowała, że złożenie wniosku na boisko nie było możliwe, ale gmina wystąpiła do Marszałka i zgłosiła chęć przystąpienia do programu ORLIK
Przewodniczący Rady pytał odnośnie funkcjonowania komunikacji miejskiej na terenie gminy tj. czy gmina oprócz zgłoszenia przedłużenia linii 104 przedstawiał własną koncepcję funkcjonowania komunikacji na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny
Wójt – powiedział, ze miasto dopiero przygotowuje koncepcję komunikacji miejskiej i rozważa przedłużenie linii 104, zapewnił o przedstawieniu koncepcji, natomiast obecnie urząd czeka na decyzję miasta,
Radny Jan Bruczko – pytał:
• czy w dniu jutrzejszym tj.24.06.2009r. zostanie ogłoszony przetarg na oczyszczalnię w Wojszkach
• o ustawienie przystanku „na żądanie” w Wojszkach,
oraz wnioskował o zasypanie dziury, która powstała w miejscu zawracania autobusu szkolnego w Wojszkach,
Pani Henryka Szklaruk – Zastępca Wójta – powiedziała, że przystanek we wsi zostanie ustawiony,
Pani Barbara Puziuk – zapewniła, że przetarg na oczyszczalnię zostanie ogłoszony,
Radny Leszek Kuczyński – pytał o pozwolenie na zagospodarowania budynku poszkolnego i terenu wokół w Bielach oraz kolejny raz  wnioskował o zawieszenie jednej lampy w Rumejkach. Ponadto radny odniósł się do informacji, którą otrzymał na komisji w sprawie stanu technicznego budynków komunalnych po kontroli Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w której napisano, że zabezpieczono zbiornik na nieczystości płynne płytą betonową przy budynku poszkolnym w Bielach, powiedział, że w dniu dzisiejszym przed sesją wykonał zdjęcia zbiornika, które jednoznacznie przeczą otrzymanej informacji i wnioskował o należyte wykonanie zalecenia.
Radny Stanisław Szerenos – pytał czy ktoś kontroluje ralizację inwestycji w Szerenosach, ponieważ nie ma przejazdu ani żadnego objazdu – wnioskował o interwencję w tej sprawie
Wójt – powiedział, że zarząda na piśmie wyjaśnień w tej sprawie.
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że dokumentacja na zagospodarowanie terenu i remont budynku poszkolnego w Bielach jest na etapie dezycji lokalizacyjnej
Radny Paweł Gradkowski – pytał:
• czy wrócą do Kleosina pojemniki do segregacji śmieci
• o sposób wyboru hymnu, na który został ogłoszony konkurs
Wójt – powiedział, wybór hymnu dokona komisja składająca się z fachowców,
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik powiedziała, że pojemniki do segregacji zostały zabrane, ponieważ były wykorzystywane niezgodnie z przeznaczeniem, mieszkańcy gminy otrzymali za darmo worki do segregacji, jednakże trzymanie worków do segregacji w mieszkaniu w bloku jest niewygodne, dlatego sprawa będzie analizowana i zostanie rozwiązana zgodnie z przepisami prawa,
Radny Jan Bruczko – poinformował, że mieszkańcy wsi Dorożki zwrócili się z prośbą o wykonanie aneksu kuchennego i sanitariatów w świetlicy, niestety w świetlicy jest mało miejsca, ponieważ część budynku  zajmuje sklep, w związku z powyższym zaproponował rozważenie możliwości ogłoszenia przetargu i przeniesienia sklepu do niewykorzystywanego budynku po drugie stronie ulicy - Wójt zaaprobował pomysł
Radny Grzegorz Śliwowski – pytał o termin wykonania projektu na przebudowę skrzyżowania w Księżynie oraz ul.Alberta
Radny Jan Bruczko – wnioskował o przeznaczenie pomieszczenia dla Gminnej Spółki Wodnej
Wójt powiedział, że ze względu na brak miejsca zaproponuje pomieszczenie w Ośrodku Zdrowia w Juchnowcu Dolnym
Radny Marek Juźwik – poinformował, że Wojt w rozmowie zadeklarował przeprowadzenie modernizacji sceny w Kleosinie oraz pytał o plany budowy Ośrodka Kultury w Kleosinie
Wójt potwierdził swoje słowa, ponadto powiedział, że są plany budowy Ośrodka Kultury w Kleosinie, który mógłby stanąć w miejscu garażu OSP
Radny Paweł Gradkowski – powiedział, że na poprzedniej sesji Pani Mecenas zobligowała się do przygotowania zmian Statutu Gminy i Statutu Sołectw i w związku z tym pytał o etap prac
Przewodniczący Rady w nawiązaniu do wypowiedzi radnego Gradkowskiego powiedział, że prosił o przejrzenie Statutu Gminy i Statutu Sołectw pod względem zgodności z przepisami prawa
Pani Mecenas powiedziała, że dokonała takiej analizy.

Ad.6.
Informację dotycząca realizacji prac związanych z opracowaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego – przedstawił Pan Dariusz Markuszewski – Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego, który poinformował o:
• trwających pracach opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego Olmont, Izabelina i Hryniewicz – do końca lipca br. będzie przygotowany projekt planu przeznaczony do uzgodnień z instytucjami zgodnie z ustawą o planowaniu przestrzennym, natomiast do publicznego wglądu będzie wyłożony – 30.09.2009r.,
• planowanym przystąpieniu do sporządzenia miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego kolejnych miejscowości zgodnie z podjętymi uchwałami intencyjnymi
• wydaniu w 2008r. - 308 decyzji o warunkach zabudowy oraz 99 decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego.
Na koniec odpowiadał na pytania radnych.

Ad.7.

Informację dotycząca pozyskanych środków unijnych przez Urząd Gminy i jednostki zadaniowe przedstawiła Pani Barbara Puziuk – Kierownik Referatu Inwestycji oraz Pani Barbara Polińska – Kierownik Referatu ds. Promocji i Rozwoju - informacja stanowi załącznik do protokołu.
Następnie głos oddano Panu Bolesławowi Garbowskiemu pracownikowi Ośrodka Doradźtwa Rolniczego w Szepietowie odnośnie szkoleń i targów organizowanych w najbliższym czasie przez ośrodek.

Ad.8.
Podjęcie uchwał:
Uchwała Nr XXXIII/226/09 w sprawie zatwierdzenia „Planu odnowy miejscowości Juchnowiec Dolny na lata 2009-2017” – na pytania radnych odpowiadał Pan Jarosław Danowski - „za” było 11 radnych, 2 „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu, uchwała stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
• uchwała w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości – działki o nr geod.77 o pow.0,54ha obręb Juchnowiec Dolny
Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów Jan Bruczko – powiedział, że komisja wnioskowała o wykonanie oszacowania nieruchomości ze względu na wątpliwości co do ceny zakupu nieruchomości
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że uchwałę można przyjąć, ponieważ nie ma w niej określonej ceny, a Wójt na pewno zadba aby cena była właściwa, Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – wnioskował o odłożenie projektu uchwały i skierowanie sprawy do Komisji Rewizyjnej o zbadanie pod kątem wprowadzenia w błąd co do ceny zakupu nieruchomości
Wójt – powiedział, że w 2004r. była możliwość zakupu tej nieruchomości z której gmina nie skorzystała, właściciel ma pozwolenie na budowę 2 domów i jeżeli nie podejmiemy uchwały rozpocznie budowę,
Radny Leszek Kuczyński – powiedział, że byłaby szkoda gdyby właściciel wycofał się ze sprzedaży, ale należy negocjować cenę,
Radny Stefan Kozłowski – stwierdził, że istnieje niezgodność ceny zakupu działki za kwotę 270tys.zł z zatwierdzonym Planem odnowy miejscowości Juchnowiec Dolny - pkt 14 zadań inwestycyjnych – powiększenie obszaru ośrodka sportu – 65tys.zł. na 2010r. Wniosek Przewodniczącego Rady – przyjęto 9 głosami „za”, 3 „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu;
Uchwała Nr XXXIII/227/09 w sprawie wyrażenia zgody na odstąpienie od spełnienia warunku wpłacenia kaucji zabezpieczającej – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów Jan Bruczko powiedział, że komisji wyraziła zgodę na odstąpienie od wpłacenia kaucji tylko przez Spółdzielnię Mleczarską w Łapach – nikt nie zgłosił sprzeciwu – uchwała z wprowadzoną zmianą została przyjęta 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/228/09 w sprawie rozłożenia na raty płatności należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej Gminy Juchnowiec Kościelny – uchwała została przyjęta 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/229/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Ignatki (obszar planistyczny Ignatki wieś – wschód) – uchwała została przyjęto 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/230/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego wsi Stanisławowo (obszar planistyczny Stanisławowo) – uchwała została przyjęta 15 głosami „za” i  stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/231/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Księżyno, Horodniany i Kleosin (obszar planistyczny Horodniany Wschód) Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz wnioskował o objęcie miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego pozostałej części Kleosina na najbliższej sesji – „za” było 15 radnych, uchwała została przyjęta 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 6 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/232/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowej pożyczki w Wojewódzkim Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej – uchwała została przyjęta 10 głosami „za”, 3 „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/233/09 w sprawie zmian Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – na pytania odpowiadała Pani Joanna Lewko – p.o. Kierownika GOPS – uchwala została przyjęta 14 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 8 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/234/09 w sprawie włączenia Przedszkola Samorządowego w Juchnowcu Górnym do Zespołu Szkół im.ks. Jerzego Popiełuszki w Juchnowcu Górnym – uchwała została przyjęta 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 9 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/235/09 w sprawie powierzenia przez Gminę Juchnowiec Kościelny Gminie Białystok zadań publicznych w zakresie oświaty i wychowania – uchwała została przyjęta 14 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 10 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/236/09 w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/153/04 z dnia 28 września 2004r. w sprawie sposobu prowadzenia obsługi administracyjno-finansowej szkół na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny przez Zespół Szkół w Juchnowcu Górnym jako szkołę wiodącą – wyjaśnień udzieliła Pani Skarbnik – uchwała została przyjęta 13 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 11 do protokołu;
• Uchwała w sprawie zatwierdzenia rocznego sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2008r. Przewodniczący Rady wnioskował o niezatwierdzenie sprawozdania finansowego instytucji kultury za 2008r. z powodu: braku sprawozdania z działalności instytucji oraz zgodnie z ustawą o rachunkowości nie zostało ono prawidłowo podpisane ponadto sporządzone zostało nierzetelnie – wyjaśnień udzieliła i odpowiadała na pytania radnych Pani Skarbnik  - wniosek Przewodniczącego Rady przyjęto 9 głosami „za”, 1 „przeciw”, 4 „wstrzymało się” od głosu;
Uchwała Nr XXXIII/237/09 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania dotyczącego przebudowy drogi powiatowej Nr 1483B Białystok – Hryniewicze – Juchnowiec Kościelny – Biele – Tryczówka – Wojszki – dr.19, na odcinku od km 1+636do 3+760 Radny Stanisław Szerenos wnioskował o pomalowanie linii osi jezdni od Hryniewicz do Juchnowca Kościelnego - uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 12 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/238/09 w sprawie wyrażenia zgody na wyodrębnienie funduszu sołeckiego w 2010r. – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 13 do protokołu;
Uchwała Nr XXXIII/239/09 w sprawie zmian w budżecie 2009 roku – Pani Skarbnik po kolei przedstawiła autopoprawki do budżetu
Radny Stefan Kozłowski – zgłosił protest, ponieważ na Komisji Finansowej zostały zdjęte dwie pozycje tj. 30tys.zł. na adaptację budynku poszkolnego na lokale socjalne oraz 40tys.zł. na projekt remontu sali widowiskowej w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny i  przeznaczone na projekt rozbudowy Przedszkola w Kleosinie, uzasadnił wniosek komisji informując, że w Strategii Rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny ujęto projekt rozbudowy Urzędu Gminy – adaptacja budynku Ośrodka Kultury i remont biblioteki w Juchnowcu Kościelnym
Pani Skarbnik – powiedziała, że Strategia Rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny nie została jeszcze zatwierdzona
Wójt – poprosił o propozycję w sprawie przesiedlenia 4 rodzin w związku z kontrolą Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego w zakresie stanu budynków komunalnych (mieszkalnych)
Radny Jan Bruczko – powiedział, że mieszkańcy Wojszek na zebraniu wiejskim wyrazili zgodę na sprzedaż budynku poszkolnego w Wojszkach i uzyskane pieniądze przeznaczyć na budowę kanalizacji, w sprawie przesiedlenia rodzin zaproponował zakup kontenerów mieszkalnych
W trakcie dyskusji Wójt – powiedział, że zgadza się na sprzedaż w/w działki wraz z budynkiem, ponadto poinformował, że remont Ośrodka Kultury to projekt branżowy, który ma związek z generalnym remontem sali
Przewodniczący Rady zarządził przerwę. Po przerwie Pani Skarbnik przedstawiła dodatkowe poprawki do załącznika „zadań inwestycyjnych” poprzez zmniejszenie w:
• poz.34c „Remont elewacji OSP Tryczówka” zmniejszyć wartość zadania o 10tys.zł.,
• poz.43 „Koncepcja budowy targowiska w gminie” zmniejszyć o 5tys.zł.,
• 30tys.zł. przeznaczone na adaptację pomieszczeń po byłej szkole w Wojszkach
i przenieść uzyskaną kwotę tj. 45tys.zł. na budowę kanalizacji sanitarnej w Szerenosach
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia zmian w budżecie gminy wraz z wprowadzonymi poprawkami – „za” było 10 radnych, 3 „wstrzymało się” od głosu, uchwała stanowi załącznik Nr 14 do protokołu;
• uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr II/24/02 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych  - Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów radny Jan Bruczko powiedział, że komisja pozytywnie zaopiniowała odległość 50m dla sprzedaży detalicznej i 100m dla gastronomii
radny Leszek Matowicki – wnioskował o zniesienie odległości, rozgorzała dyskusja – Przewodniczący Rady po zasięgnięciu opinii Pani Mecenas zarządził głosowanie nad propozycjami odległości i tak:
- „za” odległością 100m opowiedziało się 6 radnych, 7 było „przeciw” ,
- „za” odległością 50m dla sprzedaży detalicznej i 100m dla gastronomii opowiedziało się 2 radnych, 7  było „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu,
- „za” niesieniem limitu metrów opowiedziało się 6 radnych, 5 było „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu;
Przewodniczący Rady zarządził przerwę do czasu przygotowania nowego projektu uchwały, który będzie zawierał zmiany przyjęte przez radnych. Po przerwie Pani Mecenas odczytała projekt uchwały zgodnie z przyjętym wnioskiem radnych w brzmieniu §1: „W uchwale Nr II/24/02 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych, wprowadza się zmianę, polegającą na tym, że skreśla się §1 ust.1 i 2” – Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie przyjęcia w/w uchwały – „za” było 7 radnych, „przeciw” było 7 radnych, uchwała nie została przyjęta.
W związku z wyborem nowego Radnego Pana Marka Juźwika Przewodniczący Rady zaproponował powołanie radnego do składu Komisji Rozwoju Gospodarczego,  Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska, na co radny wyraził zgodę – „za” było 12 radnych, 1 nie wziął udziału w głosowaniu, następnie zaproponował powołanie radnego także do składu Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu, na co radny wyraził zgodę – „za” było 13 radnych, 1 nie wziął udziału w głosowaniu – Uchwała Nr XXXIII/240/09 stanowi załącznik Nr 15 do protokołu
Uchwała Nr XXXIII/241/09 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „Przebudowa mostu przez rz.Horodniankę w m.Horodniany w ciągu drogi powiatowej Nr 1549” – uchwała została przyjęta 13 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 16 do protokołu;

Ad.9.
Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
Sołtys wsi Dorożki – wnioskował o wykaszanie poboczy dróg powiatowych, pytał o zasady koszenia działek gminnych oraz sposób egzekwowania utrzymania czystości i porządku chodników przez właścicieli posesji
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – powiedziała, że egzekucją utrzymania czystości i porządku posesji i chodników przy posesjach przez właścicieli w okresie letnim oraz jesienno-zimowym zajmuje się urząd gminy, dlatego prosiła o przekazywanie informacji w tej sprawie
Wójt – powiedział, że Powiatowy Zarząd Dróg nie wyraził zgody na wykaszanie poboczy dróg powiatowych przez gminę, jednakże w ramach funduszu sołeckiego zostaną zakupione kosiarki dla sołectw i oddane pod pieczę mieszkańców boiska wiejskie
Radny Grzegorz Śliwowski – stwierdził, że koszenie jest pilną potrzebą, należy przygotować przede wszystkim sprzęt, zakupić żyłkowe mniejsze kosiarki i zatrudnić ludzi
Radny Jan Bruczko – zaproponował zakupić samochód wielofunkcyjny szybko jeżdzący
Sołtys wsi Rostołty wnioskował o:
• zatrudnienie osoby lub udzielenie pomoc w koszeniu i opieką nad terenem targowiska, zwrócił uwagę, że toaleta TOI-TOI znajdująca się na terenie targowiska jest niepotrzebna, szkoda na nią pieniędzy
• załatanie we wsi dziury w drodze
Wójt – prosił sołtysa o złożenie wniosku na piśmie
Sołtys wsi Księżyno – wnioskował o przedłużenie I strefy komunikacji do końca miejscowości Księżyno oraz o wygospodarowanie pomieszczenia na świetlicę w budynku GOPS, ponadto pytał o działki na ul.Alberta, które mają być przeznaczone na cele sakralne
Wójt – powiedział, że w budynku w którym mieści się Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej znajdują się dwa pomieszczenia na strychu do zagospodarowania
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że otrzymał mapę w/w terenu do celów projektowych, będzie sporządzona specyfikacja istotnych warunków zamówienia  i zostanie ogłoszony przetarg po okresie wakacyjnym na opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Sołtysi zaapelowali o równe traktowanie wszystkich wsi i wnioskowali o koszenie działek gminnych i poboczy dróg wszędzie lub nigdzie.
Na zakończenie obrad Przewodniczący Rady odczytał wezwanie z dnia 8 maja 2009r. w sprawie usunięcia naruszeń prawa i interesu prawnego Państwa Roberta i Aldony Harasimowicz, Roberta Awruka, Sylwi Żylińskiej-Awruk, Bożeny i Józefa Hryniewickich oraz Piotra Komendy właścieli nieruchomości mieszkalnych położonych w Księżynie i zaniechanie naruszenia prawa w przyszłości w związku z podjęciem uchwały przez Radę Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 6 marca 2009r. Nr XXIX/213/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Księżyno (dz.nr geod. 618, 619, 629, 624, 625, 627, 628) . Po wysłuchaniu opinii radcy prawnego i Kierownika Referatu Planowania Przestrzennego Urzędu Gminy (opinia stanowi załącznik do protokołu) Radni Rady Gminy Juchnowiec Kościelny – 9 głosami „za”, 5 „wstrzymującymi się” od głosu, uznali wezwanie w sprawie usunięcia naruszeń prawa i interesu prawnego w/w osób za bezzasadne.

Ad.10.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

protokolant:
Dorota Korpacz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-08-10

Data modyfikacji: 2009-08-10

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-08-10