Protokół sesji Nr XXXI/09 z dnia 30.04.3009r.

PROTOKÓŁ Nr XXXI/09

 

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 30 kwietnia 2009r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.16.00.
W sesji udział wzięli radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
• Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
• Zastępca Wójta – Henryka Szklaruk
• Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
• Radca prawny – Anna Nazarewicz
• Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
• Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
• Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz,
• Kierownik Referatu ds. Promocji i Rozwoju – Barbara Polińska
• Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego – Dariusz Markuszewski,
• Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Joanna Lewko
• Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Janusz Zaniewski,
• Drogowiec – Zbigniew Jurkiewicz
• podinspektor ds. patologii społecznych – Edyta Szydłowska

Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on wszystkich przybyłych na sesję, szczególnie dwóch nowych sołtysów Paną Beatę Zimnoch sołtysa wsi Juchnowiec Dolny Kol. oraz Pana Krzysztofa Głowackiego – sołtysa wsi Księżyno i otworzył obrady sesji słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”. Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na 14 radnych obecnych - 12 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.

Ad.2.
Przewodniczący Rady przystąpił do przyjęcie porządku obrad, uwagi do porządku obrad zgłosili:
radny Grzegorz Śliwowski wnioskował o przyjęcie pod obrady projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Horodniany, Ignatki-Osiedle i Kleosin - „za” było 12 radnych,
Pani Skarbnik wnioskowała o przyjęcie pod obrady projektu uchwały w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIX/202/09 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 6 marca 2009r. w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny – „za” było 12 radnych,
Porządek obrad ze zgłoszonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie 12 głosami „za”, przy obecności 12 radnych.

Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów sesji Nr XXIX/09 i Nr XXX/09.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
6. Ocena funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008r.
7. Realizacja ustawy o odpadach przez Urząd Gminy.
8. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008r. oraz udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy (projekt uchwały w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy w załączeniu).
9. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
a) uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi,
b) uchwała w sprawie rozpatrzenia skargi,
c) uchwała w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie projektów inwestycyjnych,
d) uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2009r.
e) uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Horodniany, Ignatki-Osiedle i Kleosin,
f) uchwała w sprawie zmiany Uchwały Nr XXIX/202/09 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 6 marca 2009r. w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania
i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny.
10. Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
11. Zakończenie obrad sesji.

Ad.3.

Uwag do Protokołu sesji Nr XXIX/09 z dnia 6 marca 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 12 radnych. 
Uwag do Protokołu sesji Nr XXX/09 z dnia 25 marca 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 12 radnych. 

Ad.4.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował o udziale:
• w dniu 7.03.2009r. – w otwarciu wystawy malarzy polskich z Białorusi w Szkole Podstawowej w Księżynie,
• w dniu 19.03.2009r. – we Mszy Świętej w Farze w Białymstoku w dniu imienin Marszałka Piłsudskiego
• w dniu 22.03.2009r. spotkanie z mieszkańcami Kleosina,
• w dniu 24.03.2009r. spotkanie z mieszkańcami Juchnowca Kościelnego,
• w dniu 27.03.2009r. spotkanie informacyjno-konsultacyjne na temat lotniska regionalnego dla województwa podlaskiego w Urzędzie Marszałkowskim,
• w dniu 30.03.2009r. konferencja „Mieszkania socjalne i komunalne” w Warszawie,
• w dniu 1.04.2009r. spotkanie autorskie z Panią prof. Limanowicz w filii Biblioteki wKleosinie,
• w dniu 9.04.2009r. uroczystości Wielkiego Czwartku
• w dniu 15.04.2009r. spotkanie z Rada Przedszkola w Kleosinie,
• w dniu 16.04.2009r. spotkanie z sołtysami w Juchnowcu Dolnym
• w dniu 17.04.2009r. spotkanie z pracownikami urzędu w Ośrodku Kultury,
• w dniu 19.04.2009r. – VI Podlaski Festiwal Wielkanocny w Pałacu Branickich,
• w dniu 23-24.04.2009r. – IX Forum Związku Gmin Wiejskich,
• w dniu 24.04.2009r. spotkanie w sprawie przedszkola w Kleosinie,
• w dniu 27.04.2009r. - Apel poświęcony rocznicy mordu w Katyniu w Szkole Podstawowej w Księżynie,
• w dniu 27.04.2009r. spotkanie z przedsiębiorcami,
• w dniu 28.04.2009r. odsłonięcie tablicy pamiątkowej oraz akademia poświęcona pamięci ofiar Katynia w Zespole Szkół w Kleosinie,
• w dniu 28.04.2009r. spotkanie z mieszkańcami Śródlesia,
• w dniu 29.04.2009r. spotkanie z mieszkańcami Kleosina i Juchnowca Dolnego,
Ponadto poinformował o podpisaniu przez Wójtów i Burmistrzów z powiatu sokólskiego i białostockiego na czele z Prezydentem Białegostoku deklaracji o współpracy w ramach utworzenia zintegrowanego obszaru metropolitarnego.

Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz  poinformował, o przyjmowaniu interesantów we wtorki w godz. 7.00-9.30, ponadto o odbytych pomiędzy sesjami posiedzeniach poszczególnych komisji:
Od ostatniej sesji w dniu 6 marca 2009r. odbyło się 9 posiedzeń komisji.
- Komisja Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu:
o w dniu 19.03.2009r. – oceniała dofinansowanie działalności klubów sportowych w 2009r.
o w dniu 24.04.2009r. – opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję,
- Komisja Rewizyjna:
o w dniu 24.03.2009r. – przeprowadziła kontrolę w zakresie inwestycji gminnych zrealizowanych w 2008r.
o w dniu 3.04.2009r. – dokonała wizji lokalnej działki w Kleosinie,
o w dniu 20.04.2009r. – opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję oraz wykonanie budżetu gminy za 2008r.
- Komisja Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska:
o w dniu 27.03.2009r. – omawiała zaawansowanie prac przy opracowaniu planu zagospodarowania przestrzennego części gminy,
o w dniu 23.04.2009r. – opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję.
- Komisja Rolnictwa i Finansów
o w dniu 23.03.2009r. – oceniała zaangażowanie gminy w pozyskiwaniu środków unijnych,
o w dniu 27.04.2009r. – opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję oraz wykonanie budżetu gminy za 2008r.
W dniu 25 marca 2009r. odbyła się sesji nadzwyczajna zwołana na wniosek Wójta Gminy.
Ponadto poinformował o rozstrzygnięciach nadzorczych Wojewody Podlaskiego odnośnie uchwał Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 6 marca 2009r. tj.:
• stwierdzono nieważność §7 ust.6 i §8 ust.4 załącznika do uchwały Nr XXIX/202/09 w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków
i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny,
• stwierdzono nieważność uchwały Nr XXIX/206/09 w sprawie ustalenia stawki bazowej czynszu regulowanego,
•stwierdzono nieważność uchwały Nr XXIX/208/09 w sprawie przyjęcia Wieloletniego Programu Gospodarki Mieszkaniowym Zasobem Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2009-2013.

Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
Radny Grzegorz Śliwowski – wnioskował o dostarczenie Powiatowemu Wydziałowi Architektury decyzji podziałowych na obszarach objętych miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego z ostatnich lat
Wójt – zaproponował o wystąpienie na piśmie w tej sprawie do urzędu gminy,
Radny Stefan Kozłowski –przypomniał, że na Komisji Rewizyjnej wystąpił z wnioskiem o opinię prawną dot. przez jaki okres czasu osoba pracującą na stanowisku kierowniczym w urzędzie, może być pełniącą obowiązki tj. pełnić funkcję p.o. kierownika czy dyrektora
Przewodniczący Rady odczytał opinię prawną w tej sprawie,
Radny Stefan Kozłowski – poprosił o opinię prawną odnośnie §90 podpunkt 5 Statutu Gminy dot. „zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych z uwzględnieniem opinii stałych komisji” – czy Pan Wójt powinien zacięgnąć opinii komisji w związku z planowanym zatrudnieniem kierowników jednostek organizacyjnych
Przewodniczący Rady – pytał o etap prac związanych z uruchomieniem od trzech lat nie działającej hydrofornii w Ignatkach-Osiedlu, ponieważ  są problemy z ciśnieniem wody i jej jakości, co urząd gminy zrobił
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie w ciągu 7 dni
Pani Mecenas – odniosła się do zapytania radnego Stefana Kozłowskiego – powiedziała, że zgodnie z art.30 ust.2 podpunkt 5 ustawy o samorządzie gminnym – do zadań Wójta Gminy należy zatrudnianie i zwalnianie kierowników gminnych jednostek organizacyjnych, jest to akt wyższego rzędu, przepisy nie przewidują zasięgania opinii komisji,  należałoby dostosować statut do przepisów prawa,
Przewodniczący Rady zaproponował zajęciem się dostosowania statutu gminy i statutów sołectw do obowiązujących przepisów prawa przez radcę prawnego, oraz pytał o ul.Zdrojową
Wójt powiedział, że ten bubel zostanie poprawiony, prace są zaawansowane
Radny Leszek Kuczyński – wnioskował o wyjaśnienie zasad dofinansowania do komunikacji PKS i MPK na terenie gminy, ponieważ w związku z podpisaniem porozumienia z PKS na dofinansowanie funkcjonowania komunikacji na terenie gminy oraz na dodatkowe kursy drastycznie wzrosły ceny biletów, ponadto powiedział, że ze względu na kursy linii 104 na terenie gminy, konkurencja nie chce wprowadzić swoich kursów
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – poinformował, że rozpoczęły się prace przy zmianie ustawy dot. transportu, obecnie miasto Białystok rozważa różne koncepcje funkcjonowania komunikacji na terenie miasta i gmin ościennych i w związku z tym na tym etapie nasza gmina również powinna przygotować własną koncepcję własne rozwiązania, które z miastem możnaby negocjować
Wójt – powiedział, że na temat komunikacji dyskutowano w ubiegłym roku i podjęto decyzję o wstrzymaniu się od jakichkolwiek ruchów ogranizacyjnych dopóki miasto nie wypracuje własnej koncepcji, do której urząd dopasuje się, a szczególnie obecnie w zakresie współpracy w ramach metropolii, ponadto gmina ma własne propozycje już od dwóch lat
Radny Leszek Matowicki – pytał o etap przygotowania przetargów na kanalizacje na sumy zapisane w budżecie i wnioskował o przygotowanie przetargów na kanalizacje na sumy zapisane w budżecie
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że:
• ogłoszono przetarg na wykonanie wodociągu i kanalizacji w Koplanach Kol. – otwarcie ofert odbędzie się na początku maja,
• Marszałek Województwa Podlaskiego ogłosił konkurs w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich w zakresie gospodarki wodno-ściekowej, na który zostanie złożony wniosek na kanalizację sanitarną Biele, Złotniki, Rostołty – termin do końca czerwca br.
• w dniu wczorajszym odbyło się otwarcie ofert na wykonanie wodociągu i kanału tłocznego na terenach po byłej mleczarni – najkorzystniejsza oferta na roboty wyniosła około 400tys.zł, a w budżecie mamy tylko 243tys.zł.
radny Leszek Matowicki – podziękował Panu Zbigniewowi Jurkiewiczowi za załatanie dziur w jezdni,
radny Stefan Kozłowski – zwrócił uwagę na sprzątanie po robotach łatania dziur i za przykład podał ulice w Kleosinie, pytał o konsekwencje niesprzątania chodników przez właścicieli posesji oraz wnioskował o pomalowanie pasów a szczególnie poziomych znaków stop, ponieważ są powycierane
Przewodniczący Rady – wnioskował o pisemne wystąpienie do miasta Białegostoku o pomalowanie pasów na odcinku od torów kolejowych (od ul.Pułaskiego) do granic gminy Juchnowiec Kościelny
Pani Henryka Szklaruk – powiedziała, że pasy zostaną pomalowane,
Radny Paweł Gradkowski – wnioskował o załatanie dziury przy poczcie na ul.Tarasiuka oraz pytał o etap opracowania dokumentacji pływalni w Kleosinie
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że decyzja środowiskowa już się uprawomocniła wobec tego zostało odwieszone postępowanie w sprawie wydania decyzji lokalizacyjnej, która uprawomocni się 14 dni liczone od 4.05.2009r., następnie dokumentacja zostanie przedstawiona na ZUD i po jej uzgodnieniu będzie można wystąpić do Starostwa Powiatowego  w Białymstoku o uzyskanie pozwolenia na budowę, gdzie procedura potrwa do 2 miesięcy
Przewodniczący Rady – pytał o rozbiórkę budynków znajdujących się na terenie planowanej budowy pływalni
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że biuro projektowe nie dostarczyło dokumentów na rozbiórkę, na którą również potrzebne będzie pozwolenie, termin umowny na dokumentację minął 15.04.2009r. i nie podpisano kolejnego aneksu do umowy,
Radny Krzysztof Szczuka -  poruszył sprawę stanu dróg właścicieli działek terenów po byłej WITAMINIE w Ignatkach-Osiedlu, podziękował Panu Zbigniewowi Jurkiewiczowi za pomoc w dotychczasowym utwardzeniu dróg, jednakże potrzeby w tym zakresie są większe, dlatego poinformował, że utworzony został komitet, który na ten cel uzbierał 20tys.zł. i prosił o udostępnienie sprzętu i utwardzenie dróg
Pani Henryka Szklaruk – poinformowała, że powyższa sprawa została już uzgodniona z właścicielami działek w Ignatkach-Osiedlu
Radny Stanisław Szerenos – zwrócił uwagę na łatanie dziur przy przystanku przy kościele w Juchnowcu Kościelnym
Pan Zbigniew Jurkiewicz – powiedział, że wystąpi w tej sprawie na piśmie do Powiatowego Zarządu Dróg jako zarządcy drogi,
Radny Grzegorz Śliwowski – wnioskował o wyrównanie dwóch dołków na ul. Niewodnickiej oraz naprawę zapadającej się studzienki na ul.Alberta w Księżynie w ramach napraw gwarancyjnych
Pani Barbara Puziuk poinformowała, że stosowne pisma w tej sprawie zostały przesłany wykonawcom
Radny Leszek Kuczyński – powiedział, aby uniknąć bałaganu należałoby przejąć wszystkie drogi powiatowe wówczas będziemy mogli bez problemu projektować, remontować i budować wszystkie drogi na terenie gminy
Wójt – powiedział, że na sesji Rady Gminy w 2007r. składał wniosek o przejęcie części dróg powiatowych, wobec powyższego, ponownie wystąpi z takim wnioskiem na kolejnej sesji
Przewodniczący Rady – kategorycznie był przeciwny przejmowaniu dróg powiatowych, ponieważ od powiatu na te drogi gmina nie dostaniemy ani złotówki, obecnie jeżeli chcemy wykonać jakąś drogę powiatową dofinansowujemy jej wykonanie w 50% a nie w 100%
Radny Leszek Kuczyński – w odniesieniu do wypowiedzi Przewodniczącego Rady powiedział, że należałoby wypracować z powiatem dogodne warunki odnośnie wykonywania inwestycji gminnych w drogach powiatowych, które są obecnie o wiele droższe niż w drogach gminnych.
Radny Stanisław Szerenos – stwierdził, że trzeba zapraszać na sesje radnych powiatowych
Przewodniczący Rady – wnioskował o dokonanie poprawek gwarancyjnych sceny w Kleosinie.

Ad.6.
Po przerwie ocenę funkcjonowania Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych za 2008r. - przedstawiła Pani Edyta Szydłowska oraz odpowiadała na pytania zebranych – sprawozdanie stanowi załącznik do protokołu.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad pozytywnym przyjęciem sprawozdania z działalności GKRPA za 2008r. – „za” było 11 radnych, 1 „przeciw”.

Ad.7.
Realizację ustawy o odpadach przez Urząd Gminy – przedstawiła Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowska oraz odpowiadała na pytania zebranych – informacja stanowi załącznik do protokołu.

Ad.8.
Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008r.
Na początku Przewodniczący Rady Pan Krzysztof Marcinowicz – odczytał Uchwałę Nr II-0035-39/09 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej
w Białymstoku z dnia 26.03.2009r. w sprawie wyrażenia pozytywnej opinii o przedłożonym przez Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny sprawozdania z wykonanaia budżetu gminy za 2008r. następnie Przewodniczący Kosisji Rewizyjnej radny Henryk Silwon odczytał pozytywną opinię komisji o wykonaniu budżetu gminy za 2008r. Przewodniczący Rady po odczytaniu opinii Komisji Rewizyjnej odczytał treść Uchwały Nr II-0036-69/09 Składu Orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku  z dnia 28.04.2009r. w sprawie wyrażenia opinii o przedłożonym przez Komisję Rewizyjną Rady Gminy Juchnowiec Kościelny wniosku o udzielenie Wójtowi absolutorium za 2008r., która stwierdziła, iż wniosek spełnił wymogi ustawowe.
Głos zabrał Pan Wójt, który pokrótce przedstawił zebranym sprawozdanie z wykonania budżetu gminy za 2008r., na zakończenie podziękował wszystkim pracownikom za ich pracę.
Po wystąpieniu Wójta, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem sprawozdania z wykonania budżetu gminy za 2008r. – „za” było 6 radnych, 3 „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu. Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie udzielenia Wójtowi Gminy absolutorium z tytułu wykonania budżetu gminy za 2008r. i zarządził głosowanie w sprawie udzielenia absolutorium Wójtowi Gminy – „za” było 4 radnych, 3 „przeciw”, 5 „wstrzymało się” od głosu.
Przewodniczący Rady poprosił Panią Mecenas o opinię prawną w sprawie przeprowadzonego głosowania. Pani Mecenas poinformowała, że uchwała nie została podjęta, ponieważ nie było wymaganej bezwzględnej większości składu rady tj. 8 radnych, jednocześnie nie ma podstaw prawnych do ponownego Przeprowadzania głosowania w tej sprawie.
Na zakończenie tematu głos zabrał Pan Wójt oraz Pani Henryka Szklaruk – Zastępca Wójta.

Ad.9.
Podjęcie uchwał:
• w sprawie rozpatrzenia skargi dot. właścicieli nieruchomości z miejscowości Ignatki-Osiedle na Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny w związku z nieprawidłowościami powstałymi przy budowie sieci kanalizacji sanitarnej, deszczowej, wodociągowej i gazowej oraz nawierzchni nowo powstającej ulicy 4KL-12/6, która łączy ul. Jeździecką z ul.Jodłową w miejscowości Ignatki-Osiedle przez firmę Rogowski Development – Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Henryk Silwon, poinformował, iż komisja odłożyła rozpatrzenie skargi do czasu rozstrzygnięcia sprawy przez Powiatowego Inspektora Nadzoru Budowlanego, po dyskusji Przewodniczący Rady  zaproponował odłożyć rozpatrzenie skargi do czasu wydania opinii przez Komisję Rewizyjną – „za” było 10 radnych, 1 „przeciw”.
Uchwała Nr XXXI/219/09 w sprawie rozpatrzenia skargi dot. Pana Tadeusza Jerzego Fiedorczuka i Pana Henryka Fiedorczuka na Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny w związku z niewywiązywaniem się z ustawowych obowiązków Wójta Gminy jako zarządcy istniejącej drogi gminnej Nr 372 położonej w Kleosinie.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej radny Henryk Silwon poinformował, że na posiedzeniu komisji nie zapadło rostrzygnięcie w sprawie rozpatrzenia skargi, dlatego nie wypracowano uzasadnienia.
Wójt poinformował, że złoży na policję odniesienie o podejrzeniu sfałszowania podpisów osób skarżących.
Pani Mecenas poinformowała, że musi być uzasadnienie do skargi, którego w projekcie uchwały brakuje. W związku z powyższym Przewodniczący Rady pytał czy z wypowiedzi na sesji będzie możliwość wypracowania uzasadnienia, co Pani Mecenas potwierdziła. Przewodniczący Rady odczytał treść skargi i otworzył dyskusję, jako prezes Spółdzielni Mieszakniowej w Kleosinie wyłączył się z dyskusji i głosowania w sprawie rozpatrzenia skargi, ponieważ dotyczy ona również terenów należących do spółdzielni. Wójt i pracownicy urzędu udzielili dodatkowych wyjaśnień w przedmiotowej sprawie.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej poinformował, że na wyżej w/w działce w dniu 3.04.2009r. odbyła się wizja lokalna i odczytał protokół z w/w posiedzenia komisji. W związku z powyższym stwierdzono, iż droga Nr 372 w Kleosinie jest drogą gminną wewnętrzną, a więc przypisy, na które powołano się w skardze są nieadekwatne do statusu drogi, droga ta jest wąska od 3,1m do 3,3m i nie ma możwliości jej poszerzenia. Ponadto w drodze tej znajduje się oświetlenie i krawężniki. Droga została uporządkowana w miarę możliwości Urzędu Gminy poprzez przesunięcie ogrodzenia, które „wchodziło” w drogę, uzyskano również zgodę Starostwa Powiatowego w Białymstoku  na wycięcie kilkunastu drzew i krzewów rosnących w drodze – Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad uznaniem skargi jako bezzasadnej – „za” było 9 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu, 1 radny nie brał udziału w głosowaniu, przy obecności 11 radnych i stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
Uchwała Nr XXXI/220/09 w sprawie zaciągnięcia długoterminowego kredytu na finansowanie projektów inwestycyjnych – „za” było 11 radnych, przy Obecności 11 radnych i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
Uchwała Nr XXXI/221/09 w sprawie zmian w budżecie 2009 roku
Pani Skarbnik poprosiła o naniesienie zmian do projektu uchwały w §1 ust.2  - wolne środki w kwocie 944.552zł, nadwyżka z lat ubiegłych w kwocie 2.649.177zł oraz analogicznie w załączniku Nr 3 do uchwały zgodnie ze sprawozdaniem bilansowym
Radny Leszek Matowicki przedstawił stanowisko Komisji Rolnictwa i Finansów odnośnie zmian do budżetu, poinformował, że komisja wnioskowała o Przeniesienie kwoty 110tys.zł. przeznaczonych na wykonanie ulic w Śródlesiu do nadwyżki budżetowej i o udzielenie pomocy finansowej powiatowi w wysokości 75tys.zł. na przebudowę drogi powiatowej Nr 1483B Białystok –Hryniewicze - Juchnowiec Kościelny – Biele – Tryczówka – Wójszki – droga Nr 19
Głos zabrał Sołtys wsi Śródlesie, który powiedział, że mieszkańcy zgłosili sprzeciw, kategorycznie nie zgodzili się, żeby im ktoś zabrał 100tys.zł., najpierw dawał później zabierał, tak być nie może. W związku z powyższym mówiąc o modernizacji luksusowej okolicy przypomniał, że realizacja założonego celu była od 2 lat z uwagi na tzw. ważniejsze potrzeby przekładana na bliżej nie określony późniejszy termin. Wszelkie niedogodności i utrudnienia związane z korzystaniem z tej ulicy występujące zwłaszcza w okresie jesienno-zimowym mieszkańcy sąsiednich posesji znosili ze zrozumieniem, oczekując spełnienia złożonych obietnic, nic więc dziwnego, że kiedy w kasie gminnej znalazła się kwota 150tys.zł pozwalająca na realizację tej ulicy, mogli oni poczuć się usatysfakcjonowani. Niestety radość ich nie trwała zbyt długo, okazało się bowiem, że po osobistej interwencji Przewodniczącego Rady Pana Krzysztofa Marcinowicz pieniądze przeznaczone na ulicę Sosnową okrojono do 50tys.zł., resztę przeznaczając na inne ważniejsze cele. Wystarczyłaby odrobina zdrowego rozsądku bez jakiejkolwiek wiedzy fachowej z zakresu budowy dróg, aby uznać powyższą kwotę za niepoważną i w żaden sposób nie wystarczającą do realizacji założonego celu. Posunięcia Przewodniczącego Rady – to kpina z mieszkańców osiedla, a szczególnie posesji położonych przy ul.Sosnowej, który widoczne ufał, że jako społeczność pozbawiona swojego przedstawiciela w Radzie Gminy w tej sytuacji za nich wypowiadania się, bo przecież i tak nikt za nimi nie wstawi się. Pozostaje jedynie tylko nadzieja, że istnienie Pana Krzysztofa Marcinowicza i jemu podobnych samorządowców, którzy przed chwilą nie udzielili Wójtowi absolutorium zostanie zweryfikowana w czasie najbliższych wyborów samorządowych. Postępowanie Pana Przewodniczącego Rady według sołtysa destabilizuje pracę całej Rady Gminy i czyni ją Nieprzewidywalną i pozbawioną racjonalnych przesłanek, przewodniczy radzie kierując się pobudkami osobistymi bez merytorycznego uzasadnienia. Uznał Przewodniczącego Rady winnego niemożności właściwego wykonywania pełnionych obowiązków sołtysa. Brak klarownych zasad funkcjonowania Rady Gminy, której przewodniczy Pan Krzysztof Marcinowicz według niego narusza powagę pełnionego urzędu, czego nie może zaakceprować. Wobec powyższego w związku z brakiem możliwości dalszej współpracy z Przewodniczącym Rady Gminy Juchnowiec Kościelny złożył na ręce Wójta rezygnację z pełnionej funkcji sołtysa.
Przewodniczący Rady po wysłuchaniu wypowiedzi Pana sołtysa powiedział, że zawarto w piśmie kłamstwa i zażądał przeprosin, a jeżeli nie zostanie Przeproszony na sesji, skieruje sprawę do sądu za naruszenie dobrego imienia.
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że naruszono dobre obyczaje odnośnie ogłaszania przetargów, trzeba się czegoś trzymać,
Wójt – powiedział, że wcześniej dokładaliśmy do inwestycji większe środki finansowe, a obecnie powiat chce 75tys.zł na asfalt w Hryniewiczach bez dokończenia wykonania chodników, sołtysa trzeba zrozumieć, zaapelował o dofinansowanie wykonania ulic w Śródlesiu, w końcu nie są to duże pieniądze,
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że społeczność Śródlesia to społeczność najmłodsza i roszczeniowa, posiadają mają całą infrastrukturę, pytał czy mieszkańcom pozostałej części gminy też nie należy się i podał przykład mieszkańców wsi Ogrodniczki, którzy nie mogą doprosić się chodnika, ze względu na bezpieczeństwo dzieci chodzących do szkoły, powiedział, że Wójt promuje Środlesie,
Radny Stanisław Cydzik pytał Panią Skarbnik, czy będzie możliwość zabezpieczenia środków również na asfalt w Hryniewiczach – Pani Skarbnik powiedziała, że tak
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że wprowadzono złą praktykę ogłaszając przetargi bez zabezpieczenia środków finansowych, a Radę stawia się przed faktem dokonanym, na koniec - zgłosił swój sprzeciw odnośnie dofinansowania wykonania ulic w Śródlesiu 
Radny Stanisław Szerenos – wnioskował o przesunięcie środków z nadwyżki na drogę w Szerenosach,
Sołtysi wyrazili swoje zdanie odnośnie wykonania ulic w Środlesiu, stwierdzili, że część gminy jest zaniedbana, nie można doprosić się wykonania drogi czy chodnika dla ludzi mieszkających od wielu lat w gminie.
Radny Leszek Matowicki – wnioskował o przegłosowanie wniosku Komisji Rolnictwa i Finansów
Radny Grzegorz Śliwowski – poparł wniosek radnego Leszka Matowickiego oraz radnego Stanisława Szerenosa
Po dyskusji i po konsultacji z Panią Mecenas Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz sformułował wniosek o rozdysponowaniu 110tys.zł przeznaczonych na ulice w Śródlesiu na dofinansowanie dla powiatu 75tys.zł. na drogę w Hryniewiczach i 35tys.zł na drogę w Szerenosach, na co Wójt wyraził zgodę, Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wnioskie – „za” było 11 radnych, przy obecności 11 radnych – uchwałę z poprawkami przyjęto 11 głosami „za”, przy obecności 11 radnych i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
• Uchwała w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Horodniany, Ignatki-Osiedle i Kleosin - Głos zabrał radny Grzegorz Śliwowski jako wnioskodawca, który poinformował, że podjęcie uchwały jest niezbędne, wynika z narastającego problemu intensywnej zabudowy na tych terenach,
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że teren objęty projektem uchwały, ze względu na swoją wielkość powinien być podzielony na 2-3 obszary, oraz  ze względów technicznych - sporządzenia map, studium określa rodzaj zabudowy więc nie ma konieczności zapisywania funkcji zabudowy
Pani Mecenas poinformowała, że zgodnie z art.14 ust.5 ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym przed podjęciem uchwały powinna być przeprowadzona procedura dokonania analizy zasadności przystąpienia do planu oraz stopnia zgodności ze studium, niedołączenie do uchwały takowej analizy może skutkować  jej uchyleniem przez Wojewodę Podlaskiego jako istotne naruszenie prawa
Przewodniczący Rady – pytał ile potrwa opracowanie analizy
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że może zostać opracowana na kolejną sesję, ponadto zwrócił uwagę, że 99% Kleosina jest zabudowane więc nie ma konieczności uchwalania planu, który będzie kosztował około 150tys.zł., a pozostałe skrawki terenu będzie można objąć decyzją o warunkach zabudowy, raczej należałoby się skupić na Horodnianach ponadto trzeba określić zakres prac planistycznych
Przewodniczący Rady zaproponował odłożyć uchwałę i przeprowadzić procedurę opracowania analizy i przedstawienia jej na komisjach oraz na kolejnej sesji
Radny Grzegorz Śliwowski – zaproponował, aby podjąć uchwałę intencyjną w sprawie przygotowania dokumentów niezbędnych do podjęcia uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego przedstawionego projektu na dzisiejszą sesje
Pani Mecenas – poinformowała, że nie ma podstaw prawnych do podjęcia w/w uchwały
Pan Dariusz Markuszewski – zaproponował o wystąpienie Rady z wnioskiem do Wójta o dokonanie analizy zasadności przystąpienia do planu oraz stopnia zgodności ze studium, która będzie stanowiła załącznik do projektu uchwały w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Horodniany, Ignatki-Osiedle i Kleosin z przeprowacowaniem jej na komisjach i przedstawieniem na kolejnej sesji – „za” było 11 radnych, przy obecności 11 radnych;
•  Uchwała Nr XXXI/222/09 w sprawie zmiany uchwały Nr XXIX/202/09 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 6 marca 2009r. w sprawie regulaminu określającego wysokość dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość i szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w placówkach oświatowych prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny – uchwała została przyjęta 10 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu.

Ad.10.
Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
Sołtys wsi Horodniany podziękował Wójtowi oraz Radzie za wykonanie chodnika we wsi,
Sołtys wsi Księżyno – pytał o termin wykonania obwodnicy Księżyna
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że potrwa to prawdopodobnie około 10 lat,
Radny Stefan Kozłowski – pytał o aktualizację Strategii Rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny
Pani Skarbnik powiedziała, że strategia została opracowana i przedłożona w urzędzie gminy ale nie została jeszcze wdrożona
Pan Jarosław Danowski – powiedział, że następnym etapem będzie korekta zadań strategii wynikłych z uwarunkowań zewnętrzych poza gminą, prawdopodobnie
w maju rozpocznie się procedura konsultacji na komisjach i na przełomie maja-czerwca zostanie uchwalona
Pani Skarbnik – poinformowała o inicjatywie dot. podpisanie porozumienia z Miastem Białystok na przyjęcie dzieci z terenu gminy do przedszkoli publicznych w Białymstoku i w związku z tym prosi o opinię Rady w tej sprawie,
Radny Leszek Matowicki – zaproponował przeznaczyć pieniądze na adaptację pomieszczeń w budynku przy ul.Tarasiuka na potrzeby przedszkola
Przewodniczący Rady – nie zgodził się z wypowiedzią radnego Leszka Matowickiego, powiedział, że nasza gmina jako jedna z nielicznych nie ma podpisanego porozumienia w tej sprawie, tym bardziej, że dofinansowujemy dzieci z przedszkoli prywatnych
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że trzeba będzie ująć w budżecie gminy budowę nowego przedszkola, ponieważ dzieci będzie przybywało
Wójt – przypomniał, że w 2006r. występował z taką inicjatywą, obecnie należałoby się zastanowić czy rozbudować istniejące przedszkole czy wybudować nowe. Po dyskusji Radni pozytywnie zaopiniowali 11 głosami „za” podpisanie porozumienia z Miastem Białystok na dofinansowanie pobytu dzieci z terenu gminy w przedszkolach publicznych w Białymstoku
Sołtys wsi Dorożki – wnioskował o oddzielenie punktu „zapytania sołtysów” od spraw bieżących, podziękował Panu Zbigniewowi Jurkiewiczowi za równarkę,
pytał czy można ograniczyć zachowanie pensjonariuszy Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach odnośnie zakłócania ruchu drogowego oraz zwrócił uwagę dlaczego za pieniądze mieszkańców robi się reklamę jednemu kandydatowi na radnego  w gminnej gazetce
Wójt - poinformował o otwarciu targowiska w Rostołtach, którego oficjalne odbędzie się w czerwcu br.
Sołtys wsi Lewickie – pytała dlaczego wieś jest pomijana w wykonywaniu inwestycji
Pan Janusz Zaniewski – poprosił Radę o zaopiniowanie propozycji Pana Henryka Urynowicza o sprzedanie gminie za kwotę 270tys.zł – 5400m2 (50zł/m2) działki o nr geod. 77 przylegającej do działki gminnej w Juchnowcu Dolnym na której znajduje się boisko gminne – „za” było 8 radnych, 2 „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu.
 
Ad.11.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz


protokolant:
Dorota Korpacz

 

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-07-16

Data modyfikacji: 2009-07-16

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-07-16