Protokół sesji Nr XIX/08 z dnia 6.02.2008r.

PROTOKÓŁ Nr XIX/08

sesji nadzwyczajnej Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 6 lutego 2008r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 15.00 i trwała do godz.17.00.
Sesja została zwołana przez Przewodniczącego Rady mgr Krzysztofa Marcinowicz, na wniosek Wójta Gminy inż. Czesława Jakubowicza (wniosek stanowi załącznik do niniejszego protokołu)
W sesji wzięli udział radni - zgodnie z listą obecności stanowiącą załącznik do niniejszego protokołu.
Przewodniczący Rady otworzył sesję Rady Gminy słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”. Przywitał On przybyłych na sesję radnych oraz władze gminy.
Po stwierdzeniu quorum niezbędnego do prawomocnych obrad odczytał porządek obrad.
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 rok.
4. Zakończenie obrad XIX sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny.

W sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – inż. Jerzy Derpeński
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca prawny –mec Andrzej Hryniewicki
· Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji – mgr inż. Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – mgr inż. Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
· p.o. Kierownika Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – mgr Barbara Przybyszewska,
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Komunalnej – mgr inż. Dariusz Markuszewski,
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, iż obrady będą prowadzone w pełnym składzie Rady – 15 radnych.

Ad.2.
Po odczytaniu przez Przewodniczącego Rady porządku obrad radny Kuczyński zgłosił wniosek, aby radni obradowali na dzisiejszej sesji bez pobierania diety.
Przewodniczący Rady – stwierdził, że należy podjąć ten temat w sprawach bieżących o ile Wójt, jako wnioskodawca zwołania sesji wyrazi zgodę na wprowadzenie takiego punktu. Przewodniczący postawił wniosek o wprowadzenie zmian do porządku obrad, poprzez dodanie po pkt 3, jako pkt 4 – sprawy bieżące.
Wójt wyraził zgodę na wprowadzenie zmiany porządku obrad w zaproponowanej wersji.
Przewodniczący Rady – zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad:
- głosowanie poprawki do porządku obrad – 14 radnych opowiedziało się „za”, 1 radny był „przeciw”, przy obecności 15 radnych;
- głosowanie nad całościowym porządkiem obrad (z wprowadzoną poprawką) – 14 radnych opowiedziało się „za”, 1 radny był „przeciw”. Przy obecności
15 radnych.
Nowy porządek obrad przedstawiał się następująco:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 rok.
4. Sprawy bieżące.
5. Zakończenie obrad XIX sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny.

Ad.3.
Podjęcie uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008 rok.
Wójt – zwołałem sesję nadzwyczajną ze względu na istotny charakter sprawy, nie rozumiem, dlaczego na poprzedniej sesji uchwała nie została przyjęta, skoro została pozytywnie zaopiniowana na wszystkich komisjach? Na poprzedniej sesji prosiłem, aby wszystkie punkty po kolei przedyskutować, ale nie uzyskałem na to zgody. Inwestycje zawarte w uchwale są ważne dla Gminy, jeśli uchwała nie zostanie dziś przyjęta to prace związane z tą uchwałą, które poczyniliśmy już do tej pory pójdą na marne.
Przewodniczący Rady – zadał pytanie odnośnie ul.Broniewskiego, na jaką kwotę została zwarta umowa i kiedy inwestycja zostanie zakończona?
Skarbnik – Gmina miała przeznaczone na ten cel 100tys.zł, wydaliśmy 90.380zł, kwota, która pozostała do zakończenia inwestycji jest przeznaczona na inspektora nadzoru.
Pan Jurkiewicz – sprostował, że została wykonana nawierzchnia, chodnik, ale okazało się, że trzeba przebudować fundamenty w płotach prywatnych posesji, mieszkańcy nie wyrazili na to zgody, chcą poczekać z wykonaniem tych prac do nadejścia wiosny.
Przewodniczący Rady – uchwała nie została podjęta na poprzedniej sesji, ponieważ z Urzędu Gminy docierały sprzeczne informacje, co do tych inwestycji.
Wójt – nie mogę się z tym zgodzić, prosiłem, żeby Pan rozmawiał ze mną na ten temat, a nie „szukać” informacji ze źródeł niewiarygodnych.
Radny Kuczyński – wnioskowałem, żeby w ogóle nie robić tej drogi. Na ostatniej sesji padło stwierdzenie, że uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie projektu dotyczącego przebudowy drogi powiatowej Nr 1497B Juchnowiec Kościelny – Stacja Lewickie nie zostanie zrealizowana, ponieważ radni odrzucili uchwałę w sprawie zmian w budżecie.
Przewodniczący Rady – nie ma możliwości, żeby te inwestycje zostały wykonane skoro nie zostaną ujęte w budżecie.
Wójt – odrzucenie uchwały było czysto politycznym posunięciem.
Radny Bruczko – co oznacza pozycja – „remont budynku mieszkalnego w Juchnowcu Dolnym?”
Wójt – ma być przeznaczony dla mieszkańców baraków w Księżynie, remont powinien zostać szybko wykonany, ponieważ ludzie ci żyją w trudnych warunkach, wręcz skandalicznych – XVII wiek.
Radny Matowicki – czy były przeprowadzone negocjacje z mieszkańcami, mieszkańcy raz wyrazili zgodę, a raz nie
Wójt – przecież to były wasze postulaty – Radnych Gminy i zostały ujęte w budżecie na 2007r., obowiązkiem Gminy jest budowanie mieszkań socjalnych. Zakończenie tej inwestycji planujemy na czerwiec tego roku. Tak przy okazji – myślałem, że mi ktoś podziękuje za ul.Broniewskiego. Wykonaliśmy robotę, która ciągnęła się od 6 lat. Przecież Gmina została za to ukarana grzywną 25.000zł i miała rozebrać całą ulicę. Uregulowaliśmy grzywnę i ulicę.
Radny Matowicki – Gmina zajęła górne piętro w tym budynku przy ul.Alberta w Księżynie na Ośrodek Pomocy Społecznej.
Radny Grabowski – czy można przeprowadzić przetarg, jeśli nie ma wystarczająco dużo pieniędzy w budżecie
Wójt – przetarg został przeprowadzony w 2007r. kiedy były na to środki
Radny Grabowski – w przypadku inwestycji – droga Kol.Księżyno – brakowało 10tys.zł. i przetarg nie mógł dojść do skutku
Wójt – już raz odpowiadałem na to pytanie, więc powtarzam, pomyśleliśmy, że ktoś wykorzystuje koniunkturę i powtórzyliśmy przetarg. W budżecie mieliśmy pieniądze tylko na projekt, brakuje projektantów. Jak tylko projekt będzie gotowy przystępujemy do wykonania.
Pani Puziuk – należy koniecznie przenieść mieszkańców z baraków w Księżynie, ponieważ stan budynku zagraża ich bezpieczeństwu
Przewodniczący Rady – dlaczego instalacja alarmowa na ujęciu wody w Juchnowcu Kościelnym nie została wykonana w 2007r.
Pani Puziuk – nastąpiły problemy ze znalezieniem firmy, która dysponowałaby czasem i możliwościami wykonawczymi
Wójt – chcę przerwać dyskusję, uchwała była już omawiana na komisjach
Przewodniczący Rady – zwrócił się z pytaniem do radcy prawnego, czy Wójt może przerwać dyskusję
Radca prawny – obrady prowadzi Przewodniczący Rady Gminy
Radny Kuczyński – myślę, że temat już został wyczerpany, zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego Rady, „czy Panu zależy na tym by zaistnieć medialnie?”
Wójt – stwierdził, że Przewodniczący Rady Gminy zachowuje się jak prokurator, a od kiedy Przewodniczący Rady Gminy został Pan Krzysztof Marcinowicz praca urzędników stała się gehenną
Przewodniczący Rady – pytam o to, co mnie interesuje
Radny Cydzik – zwrócił się z pytaniem do Przewodniczącego Rady „co było przeszkodą, aby te pytania zadać przed XVIII sesją? To Pan zablokował podjęcie tej uchwały”
Przewodniczący Rady – dysponuję tylko jednym głosem, a ponadto dochodzą mnie sprzeczne informacje z Urzędu Gminy, poprzednio była mowa o przebudowie instalacji kanalizacyjnej w Osiedlu Ignatki, teraz jest wykonanie, co to oznacza?
Pani Puziuk – sieć kanalizacyjna, która się tam znajduje jest już stara i w bardzo złym stanie technicznym. Gmina podjęła decyzję, że nie będzie remontować starej sieci, a wybuduje nową,
Radny Kozłowski – dlaczego ta inwestycja nie została wykonana wcześniej?
Pani Puziuk – mieliśmy problem z uzyskaniem pozwolenia na budowę, pod koniec grudnia dowiedzieliśmy się, że wartość robót to 640tys.zł.
Przewodniczący Rady – czy moja uwaga zostanie uwzględniona przy realizacji?
Pani Puziuk – tak
Przewodniczący Rady – czy nie zrobimy błędu instalując zbyt małe przekroje na niektórych odcinkach?
Pani Puziuk – nie, ponieważ została przewidziana możliwość, że do sieci będzie podłączona większa liczba użytkowników, niż obecnie
Wójt – zadeklarował uwzględnienie wykonania instalacji alarmowej hydroforni w Wojszkach
Radny Kozłowski – dlaczego w pozycji nr 59 z załącznika inwestycyjnego brakuje 12tys.zł.?
Pani Puziuk – wykonawca spóźnił się z wykonaniem, ponieważ doszło do wypadku i przez 3 miesiące był w niedyspozycji
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad projektem uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2008r. – „za” projektem opowiedziało się 11 radnych, „przeciw” był 1 radny, 3 radnych „wstrzymało się” od głosu, przy obecności 15 radnych.
Wójt podziękował radnym i złożył symboliczny podpis pod umową z Powiatowym Zarządem Dróg.

Ad.4.
Radny Kuczyński – złożył wniosek o rezygnację z diety za dzisiejszą sesję
Radca prawny – dieta jest indywidualną sprawą każdego z radnych
Radny Matowicki – w poprzedniej kadencji była taka sytuacja, że nie mogliśmy obradować bez diet, poprosił, aby Radca prawny wyraził opinię w tej kwestii
Radca prawny – Radny może się zrzec diety, mogę przygotować opinię, jeśli Rada Gminy sobie życzy
Radny Kuczyński – była taka sytuacja, że  radnych opuściło obrady i do tej pory nie dostali diety. Statut mówi, że dieta przysługuje radnym już po otwarciu sesji.
Przewodniczący Rady – jest pismo wyjaśniające, dlaczego 7 radnych opuściło obrady
Radny Kuczyński – skoro stawiam taki wniosek to Przewodniczący Rady powinien zarządzić głosowanie nad wnioskiem, nie chcę obciążać budżetu naszymi dietami
Przewodniczący Rady – zwrócił się z pytaniem do radcy prawnego, czy głosowanie będzie skutkowało tym, że dieta nie będzie się należeć radnym?
Radca prawny – należy to sprecyzować, czy w porządku obrad pojawi się uchwała?
Radny Śliwowski – nie ma takiej możliwości, aby większość radnych zmusiła resztę do konkretnego działania
Radny Matowicki – jeśli mamy zrzec się diet, to niech radny Kuczyński poda cel, na który będą przeznaczone pieniądze
Radny Śliwowski – zwrócił się do Pani Skarbnik – pokwitowałem odbiór pieniędzy, za sesję, której obrady opuściłem jak Pani się z tego wytłumaczy?
Skarbnik – sporządzono nową listę, poprzednia została anulowana
Radny Bruczko – nie jestem tu dla diety, jeśli ktoś się chce zrzec diety to niech to zrobi
Przewodniczący Rady – dopominam się o zabranie pojemnika na puszki aluminiowe przy ul.Kraszewskiego 14
Pani Kowalewska-Sewastianik – obowiązkiem Gminy jest zapewnić zbiórkę odpadów segregowanych, będziemy na nowo opracowywać system rozmieszczenia pojemników. Proszę o podpowiedzi z Państwa strony gdzie one są potrzebne, a gdzie zbędne
Radny Bruczko – kiedy będą wytyczne z Urzędu Wojewódzkiego?
Pani Kowalewska-Sewastianik – przekaże informacje, jak tylko ją otrzymam
Radny Bruczko – diety każdy radny może zrzec się indywidualnie, a nie grupowo
Radny Kuczyński – poprosił, aby radny Silwon przedstawił wnioski z ostatniego posiedzenia Komisji Rewizyjnej
Radny Silwon – przedstawił wnioski z posiedzenia Komisji Rewizyjnej:
Wnioski przedstawione przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej z wyjazdowego posiedzenia Komisji Rewizyjnej z dnia 5 lutego 2008r.
1. praca komisji opóźniła się o 30 min. z powodu braku kluczy do świetlicy,
2. niewłaściwe typowanie robót do przedmiaru tj. nie ujęto wykonania posadzek, instalacji elektrycznej, zmniejszenia ilości grzejników, brak wymiany stolarki drzwiowej (nie wszystkie ujęto) brak ciepłej wody w łazienkach,
3. zbyt późne zlecenie robót (spisanie umowy),
4. opłacenie faktur bez protokołu odbioru robót,
5. brak zabezpieczenia finansów na wykonanie robót gwarancyjnych (nie zostawiono kaucji gwarancyjnej),
6. wykonano roboty dodatkowe – instalacje elektryczne bez zabezpieczenia środków finansowych w budżecie,
7. opłacono za wykonane roboty w miesiącu grudniu 2007r. ale roboty prowadzono jeszcze w miesiącu styczniu.
Radny Kuczyński – stwierdził, że w czasie posiedzenia Komisji nie padły takie wnioski, które zostały przedstawione przez Radnego Silwona, bo było ich tylko 2. zażądał wyjaśnienia skąd się biorą różnice w sprawozdaniach sporządzonych przez Panią Zuzannę Piasecką i Pana Radnego Henryka Silwona.
Radny Matowicki – zwolnił się o godzinie 16.40, radni obradowali w 14 osobowym składzie.
Wójt – świetlicę w Kleosinie po raz pierwszy obejrzałem w 2006r., byłem zszokowany jej stanem. Pomyślałem, co robili w tej sprawie ludzie odpowiedzialni za Gminę przede mną? Długo mieliśmy kłopoty ze znalezieniem wykonawców. Chcemy, żeby pomieszczenia mogły wreszcie służyć mieszkańcom.
Przewodniczący Rady – stwierdził, że w świetlicy jest za dużo grzejników. Dodał, że na wniosek radnego Kozłowskiego, wszyscy radni mieli być zaproszeni do wyrażenia swojej opinii i koncepcji na temat aranżacji świetlicy
Wójt – złożył kilka informacji na temat działań, które podejmuje urząd: ruszyliśmy z pływalnią, suma jest dość wysoka – 11 mln zł., jest to wartość projektu całego zadania. Przygotowujemy przetarg na dokumentację. Należy zastanowić się nad miejscem garażowania samochodu OSP Koplany. Natomiast wracając do mieszkań socjalnych, to należy to szybko zrealizować, a jeśli Rada Gminy ma jakieś wątpliwości to proszę o ich zgłaszanie.
Przewodniczący Rady – poprosił o obecność Wójta na posiedzeniach komisji.
Wójt – wnieśliśmy dużo uwag do Wojewódzkiego Planu Gospodarowania Odpadami, jesteśmy po rozmowie z Zastępcą Prezydenta Panem Polińskim, na temat przedłużenia linii 104. Linia nr 104 będzie naszym wzorem do rozmów na temat komunikacji w całej Gminie. Rozważamy aby działki gminnego w Koplanach zamienić na strefę ekonomiczną. Ruszyliśmy również temat lotniska i sprzeciwiamy się aby powstało ono na Krywlanach, zaproponowaliśmy 3 warianty w naszej gminie. Wójt dodał, że warto aby Radni również zaangażowali się w sprawę lotniska.

Ad.5.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy  zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Zuzanna Piasecka

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-20

Data modyfikacji: 2009-02-20

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-20