Protokół sesji Nr XVII/07 z dnia 28.12.2007r.

PROTOKÓŁ Nr XVII/07

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 28 grudnia 2007r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny


Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz. 15.30.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi – zgodnie z listami obecności stanowiąccymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
-    Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
-    Zastępca Wójta – inż. Jerzy Derpeński
-    Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
-    Radca Prawny – mec. Grażyna Wyszkowska

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przewodniczący przywitał przybyłych na sesję radnych, sołtysów oraz władze gminy.

Ad.1.
Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Marcinowicz otworzył XVII sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny słowami: „Otwieram Sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady stwierdził, iż na 15 radnych – obecnych jest 15, tym samym jest quorum niezbędnego do prawomocnych obrad.

Ad.2.
Porządek obrad.
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XVI/07
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Uchwalenie budżetu gminy na 2008r.
a. odczytanie ostatecznego projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta,
b. odczytanie opinii Komisji Rolnictwa i Finansów
c. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie łącznej kwoty długu,
d. odniesienie się Wójta do opinii Komisji Rolnictwa i Finansów oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej,
e. dyskusja nad wniesionymi w trackie sesji poprawkami i ich przegłosowanie,
f.  głosowanie nad projektem uchwały budżetowej na 2008r.
7. Podjęcie uchwał:
a. w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji Stałych Rady Gminy na 2008r.
b. w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2008r.
8. Przyjęcie harmonogramu pracy i preliminarza wydatków pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok.
9. Sprawy ważne i wolne wnioski.
10. Zakończenie obrad XVII sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny.
Wniosek radnego L. Matowickiego – zdjąć pkt 3 porządku obrad ze względu na brak protokołu Nr XVI/07 z dnia 21.12.2007r.
Pyt. Radnego G.Śliwowskiego – dlaczego protokół nie jest gotowy?
Odp. Protokolant U.Tarasiuk – ze względu na krótki czas, który minął od dostatniej sesji (21.12.2007r.) oraz ze względu na Święta Bożego Narodzenia (urząd był nieczynny)
Radny G.Śliwowski – poprosił o zanotowanie, że przerwa pomiędzy sesjami (od ostatniej sesji) jest zbyt krótka, dokumenty na dzisiejszą sesję (która rozpoczęła się o godz. 9.00) zostały dostarczone 21.12.2007r. o godz. 14.00.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego L.Matowickiego – głosowanie „za” zdjęciem pkt 3 porządku obrad – „za” 12, „przeciw” 0, „wstrzymało się” 3
W związku z brakiem innych wniosków dotyczących porządku obrad, Przewodniczący zarządził głosowanie nad nowym porządkiem obrad z przegłosowaną poprawką. Głosowanie „za” przyjęciem porządku obrad, ze zmianą w pkt 3 – „za” 14, „przeciw” 0, „wstrzymał się” 1.
Przyjęty porządek obrad przedstawia się następująco:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
4. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
5. Uchwalenie budżetu gminy na 2008r.
a. odczytanie ostatecznego projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta,
b. odczytanie opinii Komisji Rolnictwa i Finansów
c. odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie łącznej kwoty długu,
d. odniesienie się Wójta do opinii Komisji Rolnictwa i Finansów oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej,
e. dyskusja nad wniesionymi w trackie sesji poprawkami i ich przegłosowanie,
f. głosowanie nad projektem uchwały budżetowej na 2008r.
6. Podjęcie uchwał:
a. w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji Stałych Rady Gminy na 2008r.
b. w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2008r.
7. Przyjęcie harmonogramu pracy i preliminarza wydatków pracy Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na 2008 rok.
8. Sprawy ważne i wolne wnioski.
9. Zakończenie obrad XVII sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny.

Ad.3.
Wójt wspomniał o swoim udziale w manifestacji wraz z innymi zainteresowanymi osobami odnośnie Cukrowni w Łapach.
Przewodniczący zarządził 30 minutową przerwę w obradach
PRZERWA 9.30 – 10.00
Po przerwie Przewodniczący wznowił posiedzenie sesji, przystąpił do następnych punktów porządku obrad.

Ad.4.
Pyt. Przewodniczącego – dwie firmy (m.in. Rogowski Development) prowadzą budowę budynków wielorodzinnych w Ignatkach Osiedlu, czy mają zgodę na podłączenie się do sieci wodociągowej i kanalizacji sanitarnej?
Odp. Wójta – wiem, że były jakieś problemy z otrzymaniem pozwoleń z Urzędu Gminy, czego dotyczyły dokładnie – nie odpowiem w tej chwili.
Odp. (20 minut później) Firma Rogowski Development otrzymała pozowlenie na przyłączenie się do kanalizacji i sama za własne pieniądze będzie to realizować. Prawdopodobnie druga firma otrzymała pozwolenie na tej samej zasadzie.
Pyt. Radny J.Bruczko – w sprawie sprzętu zimowego, chodzi o drogę dojazdową do Zajączek. Droga jest bardzo rozbita m.in. przez samochody, które dowożą mleko do mleczarni
Odp. Derpeński – jest to droga powiatowa, a powiat tej drogi nie zrobi – jak zwykle tłumaczy się brakiem pieniędzy. Jeżeli nie uda się i powiat nie będzie chciał nam zrobić tej drogi, trzeba będzie robić ją samemu tak jak drogę do Janowicz
 Pyt. Przewodniczący – jeżeli chodzi o likwidację Cukrowi w Łapach, jakie podjęto działania?
Odp. Wójta – wysłano pisma do Ministra Skarbu i Ministerstwa Rolnictwa. Pan Bruczko na bieżąco  informuje mnie o sytuacji
Odp. Radnego J.Bruczko – odbyło się spotkanie, w którym uczestniczyli m.in. K.Jurgiel, J.Klim, przedstawiciel wojewody Podlaskiego. W tej sprawie wszyscy mówią jednym głosem. Najprawdopodobniej zmiana na lepsze nastąpi dopiero jak zmieni się Rada Nadzorcza. Decyzja odnośnie zamknięcia Cukrowi Łapy ma zostać podjęta do 15.01.2008r. W Toruniu  mają odbyć się konsultacje, planowany termin spotkania: 4.01.2008r. i 7.01.2008r. Jest zamiar aby wystąpić do Strasburga w związku z dyskryminacją rolników z regionu Podlasia, jeżeli dojdzie do likwidacji cukrowni.
Przewodniczący – w związku z zimowym utrzymaniem dróg – czy w ostatnim okresie UG wydatkował jakieś środki?
Odp. Wójta – były na początku sezonu, odśnieżono m.in. trasy główne, ulice i chodniki np. w Kleosinie
Pyt. Radny L.Matowicki – na jakim etapie jest dogadanie się z Powiatowym Zarządem Dróg i Starostwem odnośnie realizacji kanalizacji do Brończan.
Odp. Derpeński – Zarząd Dróg nie chce aby prace wykonywać w pasie dróg powiatowych, sugeruję wykonywać prace na gruntach prywatnych przez poszczególne posesje i działki. Zawsze pas drogowy wykorzystywany był do takich inwestycji, nie każdy właściciel będzie chciał się zgodzić, aby przez jego działkę prowadzić wykopy i oczywiście wzrosną koszty inwestycji.
Pyt. – czy jest pozwolenie prowadzenia prac przez wieś?
Odp. – tak przez wieś jest pozwolenie
Odp. Wójta – odwołaliśmy się do Samorządowego Kolegium Odwoławczego
Radny Kuczyński – media w pasie dróg powiatowych trzeba było planować metodą przebijania – ale jest to kosztowna metoda
Wójt zaznaczył, że współpraca z Zarządem Dróg nie jest dobra. Dokładamy duże sumy pieniędzy do wspólnie realizowanych inwestycji, często sami wykonujemy niektóre prace, a oni utrudniają nam projektowanie inwestycji w pasie dróg powiatowych.
Pyt. Radny L.Matowicki – czy będą jakieś imprezy w związku z karnawałem?
Odp. Wójta – przygotowujemy się do baku w styczniu na około 300 osób w TRIUMFIE u Państwa Zawistowskich – pytanie czy tylko będą chętni?
Pyt. A w przyszłym roku?
Odp. Będziemy powtarzać to, co już się udało, co się sprawdziło. Festyn w Bogdankach, w Janowiczach, w Koplanach. Planowane są imprezy w świetlicach, dlatego m.in. są one remontowane.
Pyt do Pana Muszyńskiego (Dyrektora OK.) – czy planowane są konkursy, tak jak w latach ubiegłych?
Odp. W budżecie zostało ujętych kilkanaście imprez kulturalnych m.in. konkursy recytatorskie, festyny, teatrzyki szkolne, cykl koncertów muzyki kameralnej (koszt jednego około 2.000zł – 2.500zł). Koncerty planuję zrobić w Kościołach. Oprócz tego wystawy, konkursy plastyczne.
Pyt. radny  A.Kolęda – co jest wiadomo w sprawie budowy lotniska na Krywlanach?
Odp. Wójt – wiemy tyle o czym informuje prasa. Wszystko jeszcze jest w trakcie przygotowań. (Osiedle Mickiewicza) silnie działa Komitet przeciwko budowie lotniska. Tematem jest oczywiście ochrona terenów przeznaczonych pod budowę lotniska, dostaliśmy zdjęcia z „lotu ptaka” z zagrożonymi dzielnicami Białegostoku i terenów naszej Gminy (w razie budowy lotniska). Urząd Gminy jest przeciwny budowie lotniska usytuowanego na Krywlanach.
Pyt. Przewodniczącego – czy po wyrażeniu przez Radę Gminy pozytywnej opinii dotyczącej przyłączenia Posterunku Policji w Juchnowcu Kościelnym do Komisariatu w Łapach zostało to wykonane?
Odp. Wójta – oficjalnie nic się nie zmieniło. Uważam jednak, że ze względu na odległość do Białegostoku jest znacznie bliżej, a tym samym skuteczność działania jest większa, a przecież o to chodzi. Sprawdzę jak wygląda cała sytuacja odnośnie przyłączenia i udzielę informacji na następnej sesji.
Pyt. Radny L.Matowicki – Panie Wójcie, może warto zaproponować mieszkańcom przydomowe oczyszczalnie ścieków? Jeżeli mamy takie problemy z Powiatem. Koszt około 1.500zł
Odp. Wójta – po nowym roku będziemy próbowali przedstawić mieszkańcom ten temat.
Odp. Radny J.Bruczko – na pierwszej Komisji po nowym roku będziemy rozmawiać na ten temat.
Radny J.Bruczko jeszcze raz zapytał o drogę do Zajączek
Odp. Pan Derpeński – proponuję porozmawiać na ten temat z Powiatem, kiedy na sesji po nowym roku będzie obecny Dyrektor Zarządu Dróg.
Pyt. Radny Kuczyński – jak wygląda sprawa komunikacji miejskiej, czy są planowane jakieś przedłużenia, rozmowy, czy są na to pieniądze?
Odp. Wójta - Gmina chce ale jest duży problem. Miasto Białystok próbuje stworzyć wspólny program dla wszystkich gmin odnośnie finansowania komunikacji. Wiem, że inne gminy jak np. Wasilków są skłonne partycypować w kosztach. Jest to oczywiście logiczne. Chcę zaznaczyć, że wysypisko nie jest kartą przetargową od 1.01.2008r. zwiększają się stawki (dla wszystkich) za wywóz śmieci.
Pyt. 1 Radnego Kozłowskiego do Z.Jurkiewicza (drogowiec) – na ul.Niewodnickiej jest wysoki ogranicznik prędkości, utrudnia to jazdę, grozi uszkodzeniem podwozia. Czy zostanie ten ogranicznik usunięty?
Odp. Firma Pol Bruk ma na wiosnę rozebrać i przebudować (obniżyć)
Pyt.2 wszystkie ulice mają ładne zejścia, a Tarasiuka i Baczyńskiego nie, dlaczego tak zrobiono?
Odp. Żeromskiego, Tuwima, Reymonta jest zrobiona. Na Tarasiuka mają kłaść nowy chodnik, będzie ogłoszony przetarg – nie warto teraz tam „wchodzić” z pracami skoro za kilka miesięcy trzeba będzie znowu rozbierać pod inwestycję.
Pyt. Sołtys wsi Ignatki Osiedle – czy jest jakiś fundusz w gminie, przeznaczony na nowe tablice informacyjne odnośnie nazw miejscowości?
Odp. Wójta  - tak, z utrzymania dróg. Będzie tworzenia tzw. „informacja gminna”
W związku z brakiem interpelacji Przewodniczący zamknął pkt 4 porządku obrad i przystąpił do następnego punktu porządku obrad.

 Ad.5.
Budżet na 2008r.
a) ostateczny projekt uchwały budżetowej odczytała Pani Skarbnik. Po odczytaniu projektu uchwały Przewodniczący ogłosił przerwę.
PRZERWA 10.50-11.15
Po przerwie Przewodniczący wznowił obrady sesji.
Pani Skarbnik odczytała załączniki do Uchwały
Uzasadnienie Wójta: Drodzy Państwo budżet to pewnego rodzaju kompromis. Wraz z Panią Skarbnik staraliśmy się uwzględnić wszystkie propozycje, jakie zostały wniesione do budżetu podczas wcześniejszych prac komisji. Zawsze podkreślam, że jestem z poza gminy, dlatego staram się uważnie słuchać Radny i Sołtysów. Pieniędzy nie starczy na wszystko, co chcielibyśmy zrobić w gminie i dla mieszkańców, dla wspólnego dobra. Mam nadzieję, że dochód w ciągu roku okaże się wyższy niż oczekujemy, a wtedy będziemy mogli inwestować w dodatkowe inwestycje. Takie przedsięwzięcia jak: pływalnia w Kleosinie czy kompleks rekreacyjny w Ignatkach-Osiedle są bardzo potrzebne, aby gmina się rozwijała ściągała nowych inwestorów oraz mieszkańców innych miejscowości. Dlatego na te inwestycje będziemy pozyskiwać środki z Funduszu Europejskiego. Dodatkowe pieniądze na drogi będziemy próbowali pozyskiwać przy współpracy z Urzędem Marszałkowskim. Jeżeli chodzi o nowy budynek Urzędu jest to bardzo potrzebna inwestycja. Ja kiedyś odejdę i bardzo chciałbym, że by coś po mnie został, coś co będzie służyć wszystkim zarówno pracownikom Urzędu jak i mieszkańcom. Chciałbym jednak, aby to była nasza wspólna decyzja, nie tylko moja. Dla poszczególnych wsi i mieszkańców będziemy proponować budowę przydomowych oczyszczalni ścieków. Wpierw jednak spróbujmy wybudować pierwszą dużą oczyszczalnię w Wojszkach i zobaczymy jak się sprawdza. Znamy temat i sytuację OSP w naszej gminy, znamy też emocje związane z tym tematem. Ja nie jestem strażakiem ale mam wiele szacunku i traktuję poważenie wykonywaną pracę przez strażaków. Sądzę, że wspólnie powinniśmy decydować o kolejności poszczególnych inwestycji: czy najpierw zrobić remont, czy kupić nowy samochód strażacki, czy nawy sprzęt. Rok 2008 będzie rokiem inwestycji. Dziękuję.
b) Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów – J.Bruczko – przedstawił opinię odnośnie budżetu – opinia pozytywna,
c) Pani Skarbnik odczytała uchwałę nadesłaną z Regionalnej Izby Obrachunkowej odnośnie budżetu na 2008r. – opinia RIO była pozytywna (xero opinii z RIO stanowi załącznik),
d) Wójt jeszcze raz wspomniał o przyjęciu propozycji w budżecie złożonych przez radnych, wspomniał o budowie pomnika Jana Pawła II, o skrzyżowaniu, które jest potrzebne aby móc rozwiązać problemy komunikacyjne i zwiększyć bezpieczeństwo użytkowników drogi,
e) Ustosunkował się do opinii Komisji Rolnictwa i Finansów oraz Regionalnej Izby Obrachunkowej
f) Dyskusja
Radny Bruczko dodał aby w zadaniach wieloletnich ująć remont budynku w Wojszkach
Wójt potwierdził remont tego budynku (drewnianego) w którym ma się mieścić Gminny Ośrodek Ekologiczny (pomysł dr Halickiego). Remont drogi i chodnika w Lewickich będzie realizowany razem z Powiatem
Radny Kuczyński – wracając do skrzyżowania, jako mieszkaniec gminy i parafianin uważam, że wpierw powinna odbyć się debata mieszkańców. Przecież będzie to rozwiązanie dla mieszkańców, więc powinni się wypowiedzieć i mieć możliwość uczestniczenia w takim spotkaniu.
Pan Marcinowicz powiedział, że otrzymał zapewnienie Wójta odnośnie zorganizowania takiego spotkania. Wójt potwierdził
Wniosek odnośnie zadań w pkt 45 podpunkt a) Budynek w Bielach dopisać „wraz z zagospodarowaniem terenu wokół budynku”
Radny G.Śliwowski – (temat ronda) musi być rzeczywiście przeprowadzona modernizacja całego skrzyżowania, samo rondo nie jest dobrą koncepcją
Przewodniczący przypomniał, że obowiązuje temat nie ronda, a skrzyżowania.
Radny S.Kozłowski – zaproponował wniosek aby inwestycja w pkt 17 w kwocie 50.000zł była tylko w roku 2007 – wniosek został wycofany
Radny Kuczyński – skierował pytanie do Pana Marcinowicz Przewodniczącego Komisji Doraźnej – o przedłużeniu komunikacji linii 104 do miejscowości Biele. Radny chciał złożyć wniosek o ujęcie tego w budżecie na 2008r.
Pani Skarbnik zaznaczyła, że jest to wydatek bieżący i nie może być ujęty w budżecie. Koszt takiego przedłużenia linii to wydatek rzędu 90.000zł
Przewodniczący zaznaczył, że Komisja Doraźna złoży sprawozdanie z działalności za rok 2007 na pierwszej sesji w nowym roku.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad zgłoszonymi wnioskami. Głosowanie nad pierwszą poprawką w załączniku Nr 3a poz. 45 dopisać „wraz z zagospodarowaniem  terenu wokół budynku” – „za” 15
Przewodniczący zarządził głosowanie nad uchwałą budżetową z przegłosowaną poprawką
g) Głosowanie „za” przyjęciem projektu uchwały budżetowej na 2008 rok wraz z poprawką – „za” 15
Wójt podziękował

Ad.6.
Wniosek Przewodniczącego aby podjęcie uchwał przełożyć na następną sesję i przedstawić je na poszczególnych komisjach.
Przewodniczący zarządził głosowanie w sprawie przełożenia uchwał:
a) w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji Stałych Rady Gminy na 2008 rok,
b) w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy na 2008r.
głosowanie „za” wnioskiem – „za” 15,
Pani Skarbnik przeczytała projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r.
Przewodniczący w związku z brakiem głosów w dyskusji zarządził głosowanie. Głosowanie „za” zmianami w budżecie na 2007r. – „za” 15
Pan Przewodniczący przeczytał projekt uchwały intencyjnej w sprawie drogi we wsi Szerenosy. Przewodniczący otworzył dyskusję. Brak uwag. Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad uchwałą. Głosowanie „za” projektem uchwały intencyjnej – „za” 15
Radny Kuczyński – złożył wniosek o głosowanie nad uchwałą intencyjną w sprawie przedłużenia linii 104 do miejscowości Biele.
Pani mecenas G.Wyszkowska odczytała projekt uchwały intencyjnej. Przewodniczący otworzył dyskusję. Brak uwag. Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie nad Uchwałą. Głosowanie „za” przyjęciem projektu uchwały intencyjnej – „za” 13, „przeciw” 1, „wstrzymał się” 1

Ad.7.

Przewodnicząca Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych, Pani Edyta Szydłowska przekazała radnym tylko preliminarz wydatków GKRPA.
Przewodniczący złożył wniosek o przepracowanie preliminarza wydatków i harmonogramu pracy GKRPA na poszczególnych komisjach i o przełożenie na następną sesję.
Przewodniczący zarządził głosowanie wniosku o przełożenie przyjęcia preliminarza wydatków i harmonogramu pracy GKRPA na następne posiedzenie sesji. Głosowanie „za” wnioskiem – „za” 15
 
Ad.8.
Radny Kuczyński- odnośnie Cukrowni Łapy – poprosił o zapewnienie transportu na wyjazd do Torunia.
Wójt – transport zostanie zapewniony.

Ad.9.
W związku z ostatnim spotkaniem Rady w roku 2007 Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz złożył życzenia na Nowy 2008 rok wszystkim obecnym na sesji. Do życzeń dołączył się również Wójt Gminy Juchnowiec Kościelny – Czesław Jakubowicz.
Przewodniczący: „Zamykam obrady XVII sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Urszula Tarasiuk

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-13

Data modyfikacji: 2009-02-13

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-13