Protokół sesji Nr XVI/07 z dnia 21.12.2007r.

PROTOKÓŁ Nr XVI/07

Sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 21.12.2007r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz. 15.30
W Sesji wzięli udział Radni i Sołtysi, zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
·    Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
·    Zastępca Wójta- inż. Jerzy Derpeński
·    Skarbnik Gminy- mgr Anna Jakuć
·    Radca Prawny – mec Grażyna  Wyszkowska
·    Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami – mgr inż. arch. Dariusz Markuszewski
·    Kierownik Referatu Gospodarki Komunalnej i Inwestycji- mgr inż. Barbara Puziuk
·    Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska- mgr inż. Emilia Piktel 
·    Wicestarosta-  Adam Kamiński    (gościnnie).

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – mgr Krzysztof Marcinowicz. Przewodniczący przywitał przybyłych na Sesję Radnych oraz  władze gminy.

Ad.1.
Przewodniczący Rady Gminy- Krzysztof Marcinowicz otworzył XVI Sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady, stwierdził, iż na 15 Radnych- obecnych jest 15 Radnych.

Ad. 2.
Następnie, Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad Sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XIII/07 i XV/07
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego z działalności miedzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania Radnych i Sołtysów
6. Podjecie Uchwał (projekty w załączeniu):
- 1) w sprawie zmian w budżecie 2007r.
- 2) W sprawie opłaty adiacenckiej, ze wzg. na wzrost wartości nieruchomości, powstałej w wyniku podziału.
- 3) w sprawie zmiany Uchwały Nr II/24/02 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny, z dnia 16 grudnia 2002r., w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy, miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
- 4) w sprawie zaangażowania Gminy Juchnowiec Kościelny, w budowę pomnika Jana Pawła II, w Juchnowcu Kościelnym, na Placu Przykościelnym. 
- 5) w sprawie uchwalenia  „Planu ochrony przed szkodliwością azbestu, i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2007-2032”.
- 6) w sprawie dofinansowania remontu chodnika, w miejscowości Hryniewicze.
- 7) w sprawie stanowiska Rady Gminy Juchnowiec Kościelny.
7. Przyjęcie sprawozdań z działalności komisji stałych Rady Gminy za rok 2007.
8. Ocena realizacji inwestycji za 2007r.
9. Zaopiniowanie wniosku Wójta, dotyczący wyrażenia zgody, na przyjęcie na majątek Gminy dróg powiatowych.
10. Informacja Wójta i Przewodniczącego, o złożonych oświadczeniach majątkowych.
11. Rozpatrzenie skarg na Wójta Gminy.
12. Sprawy bieżące.
Po odczytaniu porządku obrad, Przewodniczący zapytał, czy są propozycje zmian do zaproponowanego porządku obrad.
Radny Jan Bruczko zaproponował, wprowadzić punkt (po podjęciu uchwał) dotyczący Cukrowni Łapy, która została postawiona w stan likwidacji.
Brak sprzeciwu do wprowadzenia zaproponowanej zmiany w porządku obrad XVI Sesji Rady Gminy.
Przewodniczący zarządził głosowanie „za” przyjęciem porządku obrad, z zaproponowaną zmianą - „za” 15, przeciw” 0, „wstrzymało się” 0


Ad.3.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad poprawkami do protokołu Nr XV/07. głosowanie nad poprawkami do protokołu Nr XV/07 - „za” przyjęciem 11, „wstrzymało się” 4. Odnośnie zmian w protokole Nr XIII/07- Radny Stanisław Cydzik zaproponował, odłożenie głosowania na punkt w protokole-„sprawy bieżące”.

Ad.4.
Wójt Gminy- Czesław Jakubowicz, przedstawił sprawozdanie z działalności międzysesyjnej. Sprawozdanie stanowi załącznik.
Przewodniczący –Krzysztof Marcinowicz, przedstawił sprawozdanie z posiedzeń Komisji Stałych, które odbyły się w ciągu tygodnia poprzedzającego Sesję. Zaznaczył, że głównym tematem posiedzeń Komisji był budżet na 2008 rok, który Rada będzie głosować na XVII Sesji Rady Gminy w dniu 28.12.2007 roku.

Ad. 5.
Zapytania Radnych i Sołtysów
Radny Krzysztof Szczuka
pytanie 1, skierowane do Wójta- „ czy mógłby Pan przybliżyć temat spotkania, odnośnie Szkoły Podstawowej w Bogdankach?” 
pytanie 2, również skierowane do Wójta- odnośnie zorganizowanej Choinki w Kleosinie- „dlaczego Radni, nie otrzymali zaproszenia?”.
Wójt poinformował, iż tematem rozmowy z nauczycielami, była  przyszłość szkoły w Bogdankach. Nie omawiano tematu rozwiązania szkoły, ale jej przyszłości, miedzy innymi w związku z niżem demograficznym. Zaznaczył, że zarówno nauczyciele, jak i rodzice martwią się przyszłością szkoły. Wójt podkreślił, że nie podpisze się pod likwidacją Szkoły, chyba że wszyscy (razem) to uzgodnią i podpiszą. Wójt zaapelował, żeby bronić budynku, który ma służyć tej społeczności, w której jest. Zaznaczył, że budynek marnieje, i trzeba zrobić „coś”, aby zapobiec dalszemu niszczeniu.
Odnośnie pytania 2 – Choinkę organizowała Gminna Komisja Rozwiązywania Problemów Alkoholowych. Ponieważ, był krótki czas na zorganizowanie całej uroczystości, zapewne dlatego nie przygotowano zaproszeń dla wszystkich, którzy powinni je otrzymać. Wójt zachęcił Radnych, aby jak najczęściej korzystali z zaproszeń i pojawiali się na uroczystościach, które odbywają się w Gminie.
Sołtys wsi Szerenosy- Pytanie do Wójta- dlaczego Gmina, jako właściciel drogi
w Szerenosach, dopuściła do tego, że wieś nie ma wjazdu na pola? Zaznaczył złość i zbulwersowanie mieszkańców. Podkreślił, że do chwili obecnej wszystko się zgadzało (zakładano linie telefoniczne), a  teraz wyrysy geodezyjne się nie zgadzają. Jak to możliwe?
Odp. Wójt:  Po prostu – droga przebiega po prywatnej działce szkoda, że tego problemu nie rozwiązał Pan sam, a teraz to jest tematem gorącej dyskusji.
Pyt. Sołtys: ale co ja mogę?
Odp. Wójt: jest Pan sołtysem i może Pan dużo. Może Pan spróbować godzić ludzi
Radny Paweł Gradkowski - odczytał 7 pytań, skierowanych do Wójta (pytania stanowią załącznik).
Odp. Wójt: odpowiedzi na poszczególne pytania, zostaną udzielone na piśmie.
Sołtys wsi Złotniki-Wiktor Antoniuk
pytanie 1 -co zrobiono w stosunku do tej umowy (dotyczy drogi S19)?, czy była jakaś rozmowa z Powiatem?
Odp. Wójt: do Urzędu także wpłynęło takie pismo, jeszcze nie prowadzono rozmów z Powiatem odnośnie drogi S19.
Pytanie 2 – Sołtys otrzymał pismo, z którego wynika, że powinien dostarczyć klucze od garażu do Urzędu Gminy. W jakim celu?, i gdzie będą teraz „chodzić” klucze?
Odp. Wójt: Urząd kompletuje wszystkie klucze, aby sprawdzić stan posiadania, oraz w celu dorobienia dodatkowych kompletów kluczy. Dodatkowy komplet kluczy, pozwoli w przyszłości uniknąć kłopotów z dostaniem się do środka (do budynków), gdyby zaistniała taka potrzeba.
Sołtys wsi Juchnowiec Dolny- Janina Andruk po raz kolejny wspomniała o wyłomie w chodniku przy przystanku. Gdzie zrobił się dół około 3m, i teraz chodnik jest już całkiem rozebrany.
Odp. Pan Derpeński: Zarówno ten chodnik, jak i droga, jest na stanie powiatu. Do powiatu wystosowano pismo z prośbą o naprawę chodnika. Do wczoraj (20.12.2007) nikt nie zajął stanowiska, i nikt nie naprawił chodnika. Jeżeli dzisiaj (21.12.2007) nikt nadal nie naprawi, to w poniedziałek sami podejmiemy się naprawy chodnika, we własnym zakresie, przy własnych nakładach.
Radny Leszek Matowicki- do Urzędu Gminy złożyłem wniosek, aby Urząd Gminy wystosował pismo do Urzędu Miasta odnośnie wysokości stawek za śmieci. Chodzi o to, aby w Gminie obowiązywały „stare” stawki. Czy takie pismo zostało wysłane?, i jaka była odpowiedź?
Odp. Pani Emilia Piktel odczytała pismo nadesłane przez spółkę LECH, odnośnie wysokości stawek, które obowiązują nas wszystkich. (Pismo stanowi załącznik).
Radny Stanisław Szerenos- czy jest możliwe, aby w przerwie „wyskoczyć” na 20 minut do wsi Szerenosy (będzie TV), zobaczyć jak wygląda cała sprawa drogi, będą obecni mieszkańcy?
Pan Szerenos uzyskał poparcie Radnej Barbary Świerzbińskiej, oraz Radnego Krzysztofa Szczuki.
Przewodniczący: podważył czas, który trzeba przeznaczyć na taki wyjazd. 20 minut, to za mało na wyjazd do Szerenos.
Radny Kuczyński: zaznaczył, ze każdy Radny ma zwolnienie z pracy na czas obrad sesji, i że powinien brać czynny udział.
Przewodniczący: opanowując atmosferę, zaznaczył, że taki wyjazd zburzy cały porządek obrad. Następnie poprosił Pana Dariusza Markuszewskiego- Kierownika Referatu  Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami, o oficjalną informację, wyjaśnienie i przedstawienie całej zaistniałej sytuacji wszystkim zebranym.
Pan Markuszewski- Na prośbę Pana Szerenosa, zlecono wykonanie rozgraniczenia i pomiarów. Podczas prowadzonych pomiarów, okazało się, że część działki jest drogą. Właściciel ogrodził teren, utrudniając w ten sposób części mieszkańcom dojazd na pola, oraz dla Pana Stanisława Szerenosa do „bazy”. Droga została utarta w świadomości mieszkańców, ponieważ jest tam od 50-60 lat, a właściciel miał prawo postawić ogrodzenie (słupki i taśma), ponieważ działka (wcześniej kawałek drogi) jest jego własnością. Pan Stanisław Szerenos prowadzi na końcu drogi działalność- ma utrudniony dojazd dla dużych samochodów, i dlatego pojawił się konflikt.
Pani mecenas wystąpiła do Sądu z wnioskiem „o zasiedzenie działki”, zanim jednak zostanie ogłoszony wyrok minie trochę czasu. Możliwe jest wywłaszczenie w trybie spec-ustawy, ale odbędzie się ona kosztem całej wsi (wzdłuż całej drogi wywłaszczy się wszystkich właścicieli działek).
Radny Stefan Kozłowski- to co geodeci wyprawiali, to się w głowie nie mieści. Wystarczyło zmienić sposób mierzenia „krokiewką” na mierzenie laserem, i od razu inny wyrys granicy działek. Ten bruk jest od 60 lat, ktoś zepsuł, a my co? Źle zmierzono, to jak Gmina wydawała pozwolenia? Zwiększa się ciężar samochodów, maszyn rolniczych, dlatego trzeba zrobić drogę pod nacisk 8 ton, a jak ktoś chce-to niech się skarży do Sejmiku.
Pan Markuszewski - Nie ma Pan racji! Pozwolenia wydaje Starostwo, a nie Gmina. My jako Urzędnicy próbujemy ratować całą sytuację zgodnie z prawem. Trzeba wytyczyć tę drogę.
Przewodniczący- nie widzę potrzeby, aby wszyscy Radni jechali do Szerenos. Mamy przedstawioną sytuację i wiemy co robi Urząd Gminy, aby rozwiązać problem. Żeby obejrzeć, to co się tam (w Szerenosach) dzieje, nie musimy tam jechać teraz. Radnego Szerenosa poprosimy, żeby zabrał samochody, które tarasują drogę i mediował z Urzędem Gminy.
Radny Szerenos przekazał Przewodniczącemu pismo ze Starostwa Powiatowego, była to odpowiedź na skargę Pana Szerenosa, złożoną do Starostwa. Pismo odczytał Przewodniczący.
Odp. Wójt: i jest to właśnie potwierdzenie, że zgodnie z wolą Pana Szerenosa zrobiono wyrys geodezyjny. Wójt zaproponował, żeby do Szerenos pojechał Pan Markuszewski, Pan Derpeński, i Pan Jurkiewicz. Podkreślił, że każdy pomysł na rozwiązanie problemu będzie dobry.
Przewodniczący- wynikła patowa sytuacja z Pana (S. Szerenosa) inicjatywy, czego Pan oczekuje od Rady?, że przekonamy Pana, czy drugą stronę, aby ustąpiła?
Wójt: niesprawiedliwe jest, że tylko jedna strona ma możliwość wypowiedzenia się.
Radny Szerenos- chodzi oto, czy mogę ubiegać się przez zasiedzenie!
Radny Kuczyński: czy ktoś z Urzędu próbował mediować?
Odp. Wójt: tak, z Panem Mirosławem Szerenosem rozmawiałem 4 razy. Zaproponowano, że gmina odkupi kawałek ziemi od Pana Mirosława- jednak jest to konflikt wieloletni pomiędzy obiema rodzinami Państwa Szerenos, dlatego jest taki problem w porozumieniu się.
Pani mecenas Grażyna Wyszkowska, poinformowała o złożonym wniosku do Sądu, co usatysfakcjonowało Radnego Szerenosa.
Radny Leszek Matowicki- zaproponował, żeby mieszkańcy wsi Szerenosy wystąpili z prośbą do Mirosława Szerenosa, o odgrodzenie kawałka ziemi (o przywrócenie poprzedniego stanu).
Przewodniczący zakończył dyskusję.

Około godz. 10:20 Sesję opuścili: Radny Stanisław Szerenos i Radna Barbara Świerzbińska- nieobecność usprawiedliwiona- zwolnienie u Przewodniczącego.

Przewodniczący ogłosił przerwę. PRZERWA 10:30-11.00
Po Przerwie Przewodniczący wznowił obrady.
Pytanie Przewodniczącego do Wójta- kto wykonuje i na czyją prośbę, prace przy drodze Ignatki Osiedle - w kierunku Śródlesie?
Odp. Wójt - my remontujemy na prośbę mieszkańców. Prace wykonuje firma Beka-Trans.
Pytanie Jana Bruczko- czy podpisano już pismo odnośnie drogi Wojszki – Juchnowiec Kościelny?
Odp. Wójt: Nie, bo dopiero we wczorajszej korespondencji wpłynęło pismo.
Po wyczerpaniu pytań, Przewodniczący zamknął ten punkt obrad.

Ad.6.

1. W sprawie zmian w budżecie 2007r.
Przewodniczący: jakie były opinie poszczególnych Komisji?
Jan Bruczko (Komisja Finansów i Rolnictwa)
Z pkt. 33 zabrać 30.000 zł.
Ze straży zabrać 20.000 zł.
Radny Kuczyński - Projekt chodnika w Wólce jest nieskończony, czy wystarczy pieniędzy?
Odp. Wójt - jak zabraknie, to dołożymy
Miał powstać magazynek w OSP Biele (blaszak), nie zrobiono, dlaczego?
Odp. Wójt - przeniesiono tę inwestycję na przyszły rok
Zaproponowano przesunięcie punktu 1 (zmiany w budżecie) do momentu powrotu Pani Skarbnik. Głosowanie „za” zmianą - „za” 13 radnych na 13 obecnych.
2. W sprawie opłaty adiacenckiej, ze wzg. na wzrost wartości nieruchomości, powstałej w wyniku podziału - „za” 10, „przeciw” 2, „wstrzymało się” 1
3. W sprawie zmiany Uchwały Nr II/24/02 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny, z dnia 16 grudnia 2002r., w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie Gminy, miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych.
Przewodniczący poprosił o opinie poszczególne Komisje
Radny Bruczko- Komisja zaopiniowała negatywnie
Radny Cydzik- Komisja zaopiniowała pozytywnie
Podkreślił, że należy iść z postępem- to nie metry, ale świadomość świadczy o piciu. Organizuje się imprezy, które nie spełniają wymogów dotychczasowej uchwały, i są organizowane w odległości bliższej niż 100 metrów.
Radny Leszek Kuczyński - jaka jest opinia GKRPA?
Odp. Pozytywna
Po co robić jakiekolwiek ograniczenia? W ogóle znieśmy.
Radny Jan Bruczko - albo 100m, albo wcale.
Przewodniczący zamknął dyskusję i zarządził głosowanie. Głosowanie „za” przyjęciem projektu uchwały: - „za” 4, „przeciw” 9, „wstrzymało się” 0,
4. W sprawie zaangażowania Gminy Juchnowiec Kościelny, w budowę pomnika Jana Pawła II, w Juchnowcu Kościelnym, na Placu Przykościelnym
Radny Stefan Kozłowski -  zgłosił wniosek: w § 1 skreślić „zgodnie z załącznikiem graficznym”
W związku z brakiem egzemplarzu autopoprawki przez Przewodniczącego, oraz nieścisłością nad rozpatrywaniem projektu od strony prawnej, Przewodniczący ogłosił 10 minut przerwy.
Problem wynikł, ponieważ Radni otrzymali projekt uchwały do rozpatrzenia i przegłosowania na poszczególnych Komisjach Stałych. Po pierwszej Komisji Rewizyjnej (14.12.07), Pan Markuszewski zastosował się do uwag Radnych i przygotował nowy projekt- autopoprawkę- który był głosowany przez poszczególne Komisje. Przewodniczący, ponieważ nie brał udziału w Komisjach Stałych, nie otrzymał egzemplarza autopoprawki.
Po konsultacjach z Panią mecenas, powrócono do rozpatrywania projektu uchwały.
Przewodniczący zaproponował głosowanie poszczególnych autopoprawek.
Głosowanie „za” przyjęciem § 1. pkt.1 autopoprawki - „za” 1, „przeciw” 11, „wstrzymało się” 1
Jedna osoba Radna B. Świerzbińska, nie wzięła udziału w głosowaniu
Wrócił Radny S. Szerenos
Głosowanie „za” przyjęciem § 1. pkt. 2 - „za” 15, przy obecności 15 radnych
Głosowanie „za” przyjęciem § 2 - „za” 15
Głosowanie „za” przyjęciem § 3 - „za” 15
Dalej w projekcie autopoprawki bez zmian
Głosowanie nad poprawka techniczną w § 1. pkt. 1 „przy ul. Plac Królowej Rodzin” - „za” 15
Przewodniczący odczytał całość uchwały. Głosowanie „za” projektem uchwały z poprawkami - „za” 15
Wójt podziękował
5. W sprawie uchwalenia  „Planu ochrony przed szkodliwością azbestu, i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2007-2032”.
Przewodniczący otworzył dyskusję
Pyt. Przewodniczącego- ile kosztował projekt?
Odp. Pani Piktel- 10.248 zł.
Pyt. Jeżeli chodzi o ankietę, kto merytorycznie odpowiada za jej wypełnianie?
Odp. W lutym, kiedy wszystko było przygotowywane, działał inny referat.
Pyt. Kto przygotował ankietę?
Odp. Firma ECO-TOM
Pyt. Ale kto ją wypełnił, kto z urzędników jest za nią odpowiedzialny?
Odp. W dokumentach figuruje nazwisko Jarosław Otoka (już nie pracuje).
Przewodniczący złożył wniosek formalny, o wyciągniecie konsekwencji, od tego kto przygotował ten projekt uchwały, i od tego kto jest odpowiedzialny za przeprowadzenie inwentaryzacji elementów azbestowych, których właścicielem jest UG. Inwentaryzacja została źle przeprowadzona:
Str. 73 „elementy sieci kanalizacyjnych” To bzdura, że zaznaczono zero - Jest w Dorożkach, Jest w Kleosinie
Głosowanie „za” odłożeniem głosowania nad projektem uchwały, do momentu oficjalnej odpowiedzi, że inwentaryzacja została źle przeprowadzona - „za” 13
„przeciw” 0, „wstrzymało się” 2
6. W sprawie dofinansowania remontu chodnika, w miejscowości Hryniewicze.
Przewodniczący Komisji Rewizyjnej- J. Bruczko- przedstawił wniosek Komisji, wniosek pozytywny
Radny S. Kozłowski- czy 20.000 zł. wystarczy, na zakończenie remontu chodnika?
Odp. Wójt- Zapis 20.000 zł. dotyczy zakresu robót, które trwają. Jeżeli zabraknie pieniędzy, to wystąpimy o dołożenie, żeby móc dokończyć remont chodników jak najszybciej.
Radny J. Bruczko odczytał wniosek z Komisji Rewizyjnej „dofinansowanie w miejscowości Hryniewicze, z realizacją w 2008r”
Głosowanie „za” poprawką w projekcie uchwały w § 1 – „za” 15
7. W sprawie stanowiska Rady Gminy Juchnowiec Kościelny - „za” przyjęciem 15
Po przerwie obrady sesji opuścili Radni: Stanisław Cydzik i Krzysztof Szczuka- zwolnienie usprawiedliwione
O godz. 12:00 na zaproszenie Przewodniczącego, przybył gościnnie na XVI Sesję Rady Gminy- Wicestarosta Adam Kamiński.
Po oficjalnym przedstawieniu Gościa obecnym, oraz po powitaniu Przewodniczący ogłosił przerwę.
PRZERWA 12:10-12:25
Po Przerwie Przewodniczący wznowił obrady sesji, udzielając głosu Wicestaroście.
Wicestarosta przedstawił cel swojej wizyty, związany z przegłosowaniem uchwały nad przejęciem dróg powiatowych przez Gminę Juchnowiec Kościelny. Podkreślił, że Juchnowiec ma najwięcej dróg gminnych w powiecie.
Drugi temat, to propozycja przystąpienia Gminy Juchnowiec Kościelny do Lokalnej Grupy Działania. Stowarzyszenie, które działa w regionie, jest związane z programem LIDER, który współfinansuje takie działania jak pozyskiwanie środków finansowych na realizację zadań w regionie, pomaga w pozyskiwaniu środków z budżetu UE. W chwili obecnej do Lokalnej Grupy Działania przystąpiły takie Gminy jak: Czarna Białostocka, Wasilków, Supraśl, Zabłudów, wkrótce dołączy Michałowo, no i oczywiście Wicestarosta wyraził nadzieję, że wkrótce również Juchnowiec Kościelny. Gminy, które przystąpiły do Grupy, maja takie same prawa. Obowiązują zasada partnerstwa w pozyskiwaniu środków finansowych z budżetu UE. Wszystko to ma służyć lepszej współpracy, by wszystkim żyło się lepiej. Ze środków, które uda się pozyskać, będą finansowane takie przedsięwzięcia jak: kultura, festyny, sport, przydomowe oczyszczalnie ścieków, modernizacja kwater agroturystycznych, promocja Gminy i regionu i inne. Wicestarosta podkreślił, że im więcej jest gmin, tym lepiej dla całej Grupy.
Pogram przyznaje punkty (więcej gmin- więcej punktów), wnioski o dofinansowanie na dany projekt, Grupa będzie składać w imieniu wszystkich Gmin do Urzędu Marszałkowskiego. O wielkości dofinansowania będzie także świadczyć ilość mieszkańców (w przeliczeniu na jednego mieszkańca); tzn. jeżeli zostaną przyznane przez Urząd Marszałkowski środki finansowe, to zostaną one rozdysponowane proporcjonalnie do ilości mieszkańców w danej gminie.  W ten sposób zostaje zachowana zasada partnerstwa.
Przewodniczący zaproponował poddać pod głosowanie wniosek o przystąpieniu Gminy Juchnowiec Kościelny do Lokalnej Grupy Działania.
Wójt poparł Wicestarostę w działaniach o stworzeniu takiej Grupy.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały o przystąpieniu do Grupy.
Głosowanie „za” przystąpieniem do Lokalnej Grupy Działania - „za” 13
Przewodniczący korzystając z okazji, poprosił obecnych o zadanie pytań dla Wicestarosty. Brak pytań
Przewodniczący zaproponował, aby na pierwszą Sesję po Nowym Roku, zaprosić na spotkanie Dyrektora z Powiatowego Zarządu Dróg, wraz z Wicestarostą i na te spotkanie przygotować pytania.
Radny J. Bruczko - korzystając z okazji, zaprosił na wiec, który ma się odbyć w niedzielę pod pomnikiem Marszałka J. Piłsudskiego. Wiec ma przebiegać pod hasłem „Życzymy słodkich Świat...Cukrownia Łapy”. Wiec organizuje Związek Plantatorów.
Radny S. Kuczyński - Jakie stanowisko zajmuje Powiat, odnośnie naprawy drogi Juchnowiec w kierunku Wojszek?
Odp. Powiat jest w trakcie przygotowywania i zbierania pełnej dokumentacji, której nie mamy. Jest natomiast projekt, zostały również zwiększone środki na tą pozycję w budżecie. W tej chwili podzielono się kosztami 50:50, (około 300.000 zł.) i w nowym roku zrobimy dokumentację, a potem przygotujemy wniosek o dofinansowanie z budżetu UE.
Wpierw będziemy robić „wąskie gardła”, przejścia przez wsie itd. Jeżeli nie dostaniemy pieniędzy z Urzędu Marszałkowskiego, to zrobimy tą drogę wspólnie.
Sołtys wsi Rostołty- Ireneusz Szotko Przy drodze nr 1888B prowadzono wycinkę drzew szt.9, za wycięcie dziękuję.
Druga sprawa to, wzdłuż trasy Biele – Rostołty - Simuny, ubytki w drodze wykonano i za to dziękuję, ale do tej pory leżą tam wzdłuż drogi konary, które do dnia dzisiejszego nie zostały zabrane. Przydałoby się naprawić ubytki w jezdni przy przystankach.
Wicestarosta przyjął informację o konarach i zobowiązał się sprawdzić, dlaczego do dnia dzisiejszego nie zostały usunięte.
Wicestarosta opuścił Sesję
Powrócono do pkt 6- zmiany w budżecie
W sprawie zmian w budżecie w 2007r. - Pani Skarbnik przedstawiła zwiększenia i zmniejszenia w budżecie, odczytała źródła zwiększenia i zmniejszenia. Wspomniała o porozumieniu Gminy Juchnowiec z miastem Białystok, odnośnie obciążania naszej gminy kosztami za uczęszczające dzieci z naszego obszaru do Przedszkoli w Białymstoku.
Planowany deficyt- około 6.000.000 zł.
Poprawić należy w założeniach inwestycyjnych na 2008r. poz. 53B-35.000 zł.
Radny L. Matowicki zapytał, czy Radni otrzymają załącznik po zmianach
Odp. Tak, otrzymacie Państwo
Pyt. Przewodniczącego- czy do końca sesji?
Odp. Tak
Głosowanie „za” przyjęciem zmian w budżecie 2007r. z autopoprawką zgłoszoną przez Wójta - „za” 11, „przeciw” 1, „wstrzymał się” 1
Przewodniczący jeszcze raz poprosił Radnego J. Bruczko, o przedstawienie informacji dotyczącej Cukrowni w Łapach. Radny zaapelował o wsparcie, przedstawił mapki, które stanowią załącznik do niniejszego sprawozdania.

Ad.7.
Sprawozdanie odczytali:
- Przewodniczący Komisji Rewizyjnej - Głosowanie „za” przyjęciem  sprawozdania - „za” 11, „wstrzymało się” 2
- Przewodniczący Komisji Ładu Przestrzennego - Głosowanie „za” przyjęciem sprawozdania - „za” 13
- Przewodniczący Komisji Finansów i Rolnictwa - Głosowanie „za” przyjęciem sprawozdania - „za” 13
- Przewodniczący Rady odczytał sprawozdanie Komisji Samorządu (w związku z nieobecnością Przewodniczącego Komisji). Głosowanie „za” przyjęciem sprawozdania - „za” 13
Nie odczytano sprawozdania z działalności Komisji Doraźnej, która została powołana, a nie została odwołana. Przewodniczący poinformował, że przedstawi sprawozdanie na pierwszej sesji Rady Gminy w 2008 roku.

Ad.8.
Przewodniczący poprosił o opinię Komisję Finansów i Rolnictwa.
Radny Jan Bruczko- Komisja wydała opinie pozytywną.
Pyt. Radny Grzegorz Śliwowski- zapytał, jak wygląda wykonanie (realizacja) inwestycji, w stosunku do lat poprzednich?
Odp. Radny Jan Bruczko- Pierwsze półrocze wypadło fatalnie, nie zaczęto realizacji wielu inwestycji, brakowało rozstrzygnięcia przetargów. W drugim półroczu bardzo się poprawiło.
Głosowanie „za” oceną realizacji inwestycji za 2007r. - „za” 13, przy 13 obecnych.

Ad. 9.
Wniosek- przełożyć głosowanie o zaopiniowanie wniosku Wójta, dotyczący wyrażenia zgody, na przyjęcie na majątek Gminy dróg powiatowych, na
I posiedzenie Sesji Rady Gminy w 2008 roku. Zaprosić na sesje Dyrektora Generalnego Zarządu Dróg w Białymstoku. Głosowanie „za” przełożeniem o zaopiniowanie wniosku - „za” 13, przy 13 obecnych.
PRZERWA 13:45-15:05
Po przerwie obrady Sesji opuścił Radny Grabowski (zwolnienie usprawiedliwione).

Ad.10.
Przewodniczący poinformował, o złożonych oświadczeniach majątkowych przez wszystkich Radnych w terminie. Przeczytał pismo z Urzędu Skarbowego o brakach w złożonych oświadczeniach.
Wójt Gminy poinformował, ze złożył oświadczenie majątkowe w terminie.

Ad.11.
a) Odnośnie ustnej skargi Pana Lewko, złożonej „na ręce” Przewodniczącego Rady Gminy, odnośnie braku odpowiedzi na pismo złożone do Urzędu Gminy.
Skarga została rozpatrzona przez Komisję Rewizyjną. Skarga jest bezzasadna, odpowiedź wysłano listownie do Pana Lewko, pismo znajduje się w aktach sprawy.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, odnośnie bezzasadności skargi na Wójta. Głosowanie „za” przyjęciem projektu uchwały - „za” 12, przy obecności 12 radnych
Wniosek formalny- złożyła Radna Barbara Świerzbińska, aby w przyszłości rozpatrywać skargi tylko w formie pisemnej.
Przewodniczący poinformował, ze ma prawo odpowiadać także na skargi złożone w formie ustnej.
b) odnośnie skargi Pani Jolanty Bogusz na postępowanie Kierownika GOPSu, oraz na Wójta.
Przewodniczący odczytał projekt uchwały, odnośnie bezzasadności skargi.
Głosowanie „za” przyjęciem projektu uchwały - „za” 12, przy obecności 12 radnych
PRZERWA 14:15-14:30

Ad. 12.
Sprawy bieżące:
Protokół Nr. 16/07  z posiedzenia Komisji Samorządu, Opieki, Oświaty i Sportu, z dnia 1 grudnia 2007- został poprawiony.
Głosowanie „za” przyjęciem Protokołu z sesji Nr. XIII, ze zmianami - „za” 12, przy 12 obecnych,
Dyrektor Ośrodka Kultury w Juchnowcu- Marek Muszyński- odczytał  pismo Pismo stanowi załącznik
Wójt zobowiązał się odpowiedzieć na pismo Pana Muszyńskiego również w formie pisemnej.
Przewodniczący poinformował o nr telefonów zamieszczonych na łamach gazety Goniec Juchnowiecki.
Pyt. Radnego L. Matowickiego do Pana Muszyńskiego- czy Pan już nie będzie pracować?
Odp. Zwalniano mnie już siedem razy, na razie pracuję.
Pyt. Pani Sołtys- odnośnie remontu świetlicy w Juchnowcu Dolnym, jak to zostanie załatwione, czy remont zostanie wykonany? Zawsze był tam organizowany opłatek, a na chwilę obecną budynek jest zamknięty.
Odp. Wójt- przez nadgorliwość pracownicy  popełnili kilka błędów, jednak uważam że powinniśmy zakończyć ten remont. Rada nie zawsze jednak wspiera nasze działania. Mając pozwolenie na budowę, uprzątniemy i zrobimy to, na co wystarczy pieniędzy, a resztę w przyszłym roku. Gdybym wiedział, ze tak będzie- to wcale bym tego nie ruszał.
Pani Sołtys, aby więcej nie było takich błędów, proszę skierować prośbę do Rady, żeby pozwoliła dokończyć remont.
Sprawa Państwa Geresz - Opinię przedstawił Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów- J. Bruczko, opinia pozytywna, warunkiem jest ogłoszenie przetargu nieograniczonego
Opinię przedstawił Przewodniczący Komisji Budownictwa, Rozwoju i Ładu Gospodarczego- opinia pozytywna, warunek- przetarg.
Przewodniczący złożył wniosek o zobowiązanie Wójta do przygotowania projektu Uchwały. Głosowanie „za” przyjęciem wniosku - „za”    13
Sprawa Ośrodka Zdrowia w Kleosinie - Opinia Komisji Finansów- nie sprzedawać
Opinia Komisji Budownictwa- negatywna
Przewodniczący złożył wniosek o zaproszenie i umożliwienie wypowiedzenia się przez zainteresowanych prawem pierwokupu. Głosowanie „za” wnioskiem „za” 13
Wniosek o przygotowanie uchwały intencyjnej w sprawie drogi w Szerenosach
Głosowanie „za” wnioskiem - „za” 13
Przewodniczący zamknął obrady XVI Sesji
W związku z ostatnim spotkaniem wszystkich przed Świętami, Przewodniczący złożył obecnym życzenia. Życzenia złożył również Wójt

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant
Urszula Tarasiuk

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-13

Data modyfikacji: 2009-02-13

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-13