Protokół sesji Nr XV/07 z dnia 28.11..2007r.

PROTOKÓŁ Nr XV/07

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 28 listopada 2007r.
w Gminnym Ośrodku Kultury
w Juchnowcu Kościelnym


Sesja rozpoczęła się o godz. 9.15 i trwała do godz. 15.40.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – inż. Jerzy Derpeński
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca Prawny – Grażyna Wyszkowska
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami – mgr inż. arch. Dariusz Markuszewski
· Kierownik Referatu Gospodarki komunalnej i Inwestycji – mgr inż. Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – mgr inż. Emilia Piktel
· p.o. Kierownika Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – mgr Barbara Przybyszewska
· Pracownik Referatu Świadczeń Społecznych Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Joanna Lewko

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on przybyłych na sesję radnych, władze gminy, sołtysów oraz zaproszonych gości.

Ad.1.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz otworzył sesję rady gminy słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Ad.2.
Na podstawie listy obecności Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz stwierdził, iż na 15 radnych obecnych jest 13 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.

Następnie Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący projekt porządku obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów sesji Nr XIII/07 i Nr XIV/07.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania Radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
- w sprawie zmian w budżecie 2007 roku,
- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
- w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego
- w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej,
- w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny.
- w sprawie uchwalenia „Planu ochrony przed szkodliwością azbestu i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2007 – 2032”,
- w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Zarządowi Województwa Podlaskiego w zakresie budowy chodnika dla pieszych wraz z wjazdami do posesji i zatoką autobusową w Księżynie, w pasie drogi wojewódzkiej Nr 678 Kleosin – Sokoły – Wysokie Mazowieckie na odcinku od km rob.7+630 do km rob.8+190,
- w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy drogi powiatowej nr 1497 B Koplany - Brończany - Stacja Lewickie - Juchnowiec Kościelny na odcinku od km rob. 0+000 do km rob. 1+799,65 (wykonanie chodnika od km1+355,00 do km 1+799,65 długości 444,65 m),
7. Zaopiniowanie budżetu Gminy za I półrocze 2007r.
8. Informacja dotycząca funkcjonowania pomocy unijnej i z budżetu państwa.
9. Sprawy bieżące.
10. Zakończenie obrad sesji.

Ad.3.
Po odczytaniu porządku obrad radny Stanisław Cydzik poprosił o przeniesienie przyjęcia protokołu Nr XIII/07 z sesji Rady Gminy na następną sesję, ze względu na to, iż chce on razem z niektórymi innymi radnymi wnieść do niego poprawki.
Przewodniczący zarządził głosowanie nad wnioskiem o odłożenie przyjęcia protokołu Nr XIII/07 na następną sesję Rady Gminy – „za” było 11 radnych, 1 „przeciw”, przy obecności 12 radnych.
Ponieważ więcej uwag nie wniesiono Przewodniczący zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad ze zmianami – został przyjęty 11 głosami „za”, 1 „przeciw”, przy obecności 12 radnych.
Uwag do Protokołu Nr XIV/07 z dnia 12 listopada 2007r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – protokół przyjęto jednogłośnie, 13 głosów „za”, przy obecności 13 radnych.

Ad.4.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował o udziale w spotkaniach, tj:
- 04.11.2007r. w Świetlicy w Szerenosach, mecz „Magnata”,
- 06.11.2007r. w Konferencji w Białymstoku na temat wdrażania Regionalnego Programy Operacyjnego w Województwie Podlaskim w Filharmonii Białostockiej,
- 07.11.2007r. Konferencja w Urzędzie Wojewódzkim, godz. 17:00 – spotkanie z Kolpaniankami,
- 10.11.2007r. godz. 10:00 poświęcenie świetlicy w Klewinowie, godz. 16:00 otwarcie wystawy prac koła plastycznego w Ośrodku Kultury w Juchnowcu Kościelnym,
- 11.11.2007r. Święto Niepodległości, msza święta oraz złożenie kwiatów na cmentarzu,
- 12.11.2007r. Sesja nadzwyczajna Rady Gminy Juchnowiec Kościelny,
- 13.11.2007r. spotkanie z dziećmi w Szkole w Kleosinie,
- 14.11.2007r. ślubowanie pierwszoklasistów w szkole w Juchnowcu Górnym – Wójta reprezentowała Pani Anna Świerzak – inspektor ds. oświaty w Urzędzie Gminy Juchnowiec Kościelny; spotkanie z dyrekcją Podlaskiego Zarządu Dróg; spotkanie ze stowarzyszeniem w sprawie Ośrodka Kultury w Koplanach,
- 18.11.2007r. spotkanie z seniorami w Księżynie; pasowanie na przedszkolaka w Przedszkolu w Kleosinie,
- 21.11.2007r. spotkanie z Wicestarostą Kamińskim w sprawie Inwestycji drogowych; uroczysty Dzień Pracownika Socjalnego w Księżynie,
- 22.11.2007 r. spotkanie z Wójtem Dobrzyniewa Kościelnego i omawianie tamatu finansowania sportu,
- 23.11.2007r. szkolenie z zakresu zamówień publicznych dla pracowników Urzędu Gminy Juchnowiec Kościelny; III Zjazd Podlaski Szkół im. Jana Pawła II w Wyszkach – w zastępstwie Wójta była Pani Dyrektor Bożenia Nienałtowska,
- 26.11.2007 r. spotkanie z sołtysami w Ośrodku Kultury w Juchnowcu Kościelnym,
- 28.11.2007 r. debata na temat obwodnicy, z gminy uczestniczyli Pan Dariusz Markuszewski i Pan Zbigniew Jurkiewicz.
Po odczytaniu planu z działalności między sesyjnej Wójt zaapelował do sołtysów o pomoc dla ludzi potrzebujących, aby informowali Wójta i GOPS o takich przypadkach.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz -  poinformował, o:
- odbytych posiedzeniach komisji: 2 posiedzeniach Komisji Rewizyjnej, 2 posiedzeniach Komisji Rolnictwa i Finansów, 2 posiedzeniach Komisji Rozwoju Gospodarczego Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska i 1 posiedzenia Komisji  Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu,
- godzinach pełnienia dyżuru w poniedziałki w godz.13.00-16.00.
 
Ad.5.
Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
radny Stefan Leon Kozłowski zapytał jakie korzyści odniesie gmina ze spotkania Wójta w sprawie transportu publicznego; co z remontem świetlicy Kleosinie; co z budową drogi w Kleosinie; kto sponsorował koncert Jana Jakuba Należytego i dlaczego radni nie dostali zaproszenia.
Wójt odpowiedział, że koncert kosztował 850 zł. i zapłacono za niego z pieniędzy gminnych. Radni byli zaproszenie, ponieważ nieliczni byli na koncercie, ale być może zaszwankował system informacji. Osoba, która zorganizowała koncert powinna dostać podziękowania. Jeżeli chodzi o drogę to, Kleosin został wyłożony kostką brukową, ponieważ w Polsce mamy tylko firmy, które mogą kłaść kostkę brukową. Odnośnie ul. Prusa w Kleosinie to budowa nie mogła być dokończona, ponieważ wchodzą w grę nie załatwione sprawy gruntowe. Spróbujemy wykupić grunt i wtedy dokończymy prace. W sprawie świetlicy w Kleosinie, Wójt przyznał, iż wymaga ona remontu, wkrótce rozpocznie się remont WC, które są zdewastowane. Ponieważ szkoła w Kleosinie poprosiła o przeniesienie biblioteki, ze względu na brak pomieszczeń chcemy zrobić także dużą świetlicę po starym zakładzie krawieckim. W tej chwili mamy jednak dopiero ofertę jednej firmy, a żeby rozstrzygnąć przetarg potrzebne są co najmniej dwie oferty. Zostanie wykonany remont wewnątrz i pracę wykonamy bez przebudowy centralnego ogrzewania.
Przewodniczący Rady zapytał, na podstawie jakich przepisów wymagane jest oddzielne wejście do świetlicy.
Z-ca Wójta wyjaśnił, iż taki pomysł powstał po spotkaniu w świetlicy w Kleosinie z radnymi Stanisławem Cydzkiem i Krzysztofem Szczuką.
radny Stanisław Cydzik powiedział, że potrzebne jest osobne wejście, gdyż młodzież wchodzi i dewastuje pomieszczenia.
Przewodniczący Rady powiedział, że dwóch radnych nie powinno decydować o zmianie koncepcji remontu, natomiast temat dewastacji można rozwiązać inaczej.
radny Stefan Leon Kozłowski zapytał co z transportem publicznym.
Wójt wyjaśnił, iż na spotkaniu uzyskał informacje, że miasto Białystok przechwyciło 80% środków przeznaczonych na transport dla województwa podlaskiego. Liczymy w związku z tym na współpracę zarówno z miastem jak i innymi gminami. Jest pomysł wprowadzenia za ok. 1,5 roku do 2 lat biletu elektronicznego, który będzie miał każdy mieszkaniec i za przejechanie każdego przystanku będzie płacił określona sumę. Zostanie w związku z tym zlikwidowany podział na 1 i 2 strefę. Będzie jeden bilet dla całej aglomeracji.
radny Stefan Leon Kozłowski zapytał ile kosztowało zaproszenie filharmonii do Juchnowca i ile dołożyli sponsorzy.
Wójt odpowiedział, że zaraz po koncercie radni otrzymali informacje.
radny Stefan Leon Kozłowski dlaczego tak mało ludzi bierze udział w koncertach.
Wójt ludzie „śpią”, nie są chętni do imprez kulturalnych, ale są ludzie – szkoda, że nieliczni, którzy biorą udział w koncertach.
Przewodniczący Rady powiedział, że radni nie otrzymali informacji o uroczystościach 11-go listopada i o koncercie Jana Jakuba Należytego. Poprosił o zwrócenie na to uwagi.
Wójt – niestety Ośrodek Kultury przespał problem
radny Leszek Matowicki zapytał ile grzejników jest zamówionych na ogrzewanie świetlicy w Koplanach.
Pani Barbara Puziuk odpowiedziała, że zostały zamówione 2 piece akumulacyjne do świetlicy, 1 piec akumulacyjny do pomieszczenia garażowego oraz 2 grzejniki elektryczne do pomieszczeń gospodarczych.
radny Leszek Matowicki powiedział, że grzejniki są potrzebne we wszystkich pomieszczeniach, do których będzie doprowadzona woda. Zapytał także dlaczego nie ma protokołu ze spotkania Wójta z sołtysami, gdyż słyszał, że Wójt obiecywał sołtysom telefony komórkowe.
Wójt wyjaśnił, iż nie musiał informować radnych o tym spotkaniu. Jeżeli chodzi o telefony komórkowe to jest to jego marzenie uważa, że zakupienie telefonów za 1 zł. to nie będzie bardzo wysoki koszt. Chciałby być cały czas w kontakcie z sołtysami. Jednak jest świadomy tego, iż prawnie nie można tego uczynić. Jeżeli sołtysi mają komórki to można kupić im karty na pewną sumę w ramach podwyżki diet sołtysów. To były na razie tylko robocze rozmowy.
Jeżeli chodzi o piece to po długich rozmowach i różnych opcjach, które zostały przedyskutowane zostały wybrane piece akumulacyjne. Utrzymują one ciepło w pomieszczeniach i są tańsze w utrzymaniu. Są one potrzebne szczególnie w pomieszczeniach, gdzie będą trzymane samochody z wodą.
radny Leszek Matowicki powiedział, że Wójt znajdzie zawsze czas dla sołtysów a rzadko dla radnych. Wnioskuje, żeby Wójt uczestniczył w komisjach rady gminy, ponieważ osoby, które go reprezentują nie we wszystkich sprawach są kompetentne. Zapytał, co z wprowadzaniem Lewickich do Krajowego Systemu Ratowniczo-Gaśniczego.
Wójt odpowiedział, że najpierw trzeba uporządkować stan w Juchnowcu Dolnym. Został zatrudniony kierowca, który jest cały czas na dyżurze i czeka na sygnał, gdyby zaszła potrzeba wyjazdu. Wprowadzenie w tej chwili Lewickich do krajowego systemu jest w tej chwili niemożliwe, gdyż na pierwszym miejscu jest Juchnowiec Dolny. Jeżeli wprowadzimy Lewickie do systemu bezpieczeństwa to zabraknie pieniędzy na ważniejsze sprawy tj. drogi, przejścia dla pieszych.
radny Jan Bruczko zapytał czy jest coś robione w sprawie dojazdu z Juchnowca do Wojszek. Autobusy jeżdżą tylko w stronę Białegostoku i dzieci maja trudności z dojazdem w druga stronę; co z przystankiem na żądanie w Wojszkach; czy radni powinni zapisywać się do Wójta na wizytę, ponieważ już 2 razy nie zostałem wpuszczony.
Wójt powiedział, że ponieważ mam dużo spraw i ktoś może nie zostać przyjęty tylko dlatego, że akurat trafił na nieodpowiedni moment. Jest to tylko spowodowane brakiem czasu a nie złą wolą. Proszę o troszkę wyrozumiałości, jest mi przykro, że nie dla wszystkich mam czas. Proszę dzwonić na telefon komórkowy i umawiać się wcześniej, wtedy unikniemy takich nieporozumień. W sprawie komunikacji na  razie nie podjęliśmy żadnych kroków, pewne sprawy trzeba wpisać w budżet. Trudno jest tak ważny temat szybko rozstrzygnąć. Liczyłem na rozmowy z miastem Białystok, ale nic z tego nie wyszło.
radny Stanisław Szerenos zapytał co dzieje się z lusterkiem na skrzyżowaniu w Juchnowcu Kościelnym.
Przewodniczący Rady dodał, że jest to już trzeci wniosek w tej sprawie, co konkretnie zostało zrobione w tej sprawie.
Wójt powiedział, iż osobiście uważa, że lusterka nie zdają egzaminu, ale są już zamówione, które były zgłaszane. Zostanie to zrealizowane w ciągu ok. 7 dni.
radny Stanisław Szerenos  zapytał czy są prowadzone jakieś rozmowy w sprawie zabierania linii szynobusów, ponieważ dzieci nie będą miały jak dojechać do szkół.
Wójt odpowiedział, że podejmiemy działania w tej sprawie. Wczoraj do Urzędu Gminy wpłynął wniosek mieszkańców w tej sprawie.
radny Leszek Grzegorz Kuczyński powiedział, żeby zwrócić uwagę, że część drogi powiatowej w Bielach nie jest odśnieżana. Zapytał co z pismem w sprawie beneficjentów PROW w latach 2004-2006 oraz SPO, którzy korzystali jednocześnie z ulgi inwestycyjnej– pismo stanowi załącznik do protokołu. Powiedział, aby ten temat wyjaśnić.
Skarbnik wyjaśniła, iż przekazała informację na spotkaniu z sołtysami. Na terenie naszej gminy nie ma takiego przypadku.
radny Stefan Leon Kozłowski zapytał co to jest patriotyzm. Czy mundur strażaka OSP Kleosin nie zobowiązuje.
Wójt odpowiedział, ze mundur zobowiązuje, jednak powinniśmy zwrócić uwagę na organizację straży.
sołtys wsi Biele – powiedział, że wiosną został zrobiony remont przystanku i do dziś nic nie zostało zrobione; we wsi jest pętla autobusów szkolnych i PKS. Wnioskuje o postawienie w tym miejscu znaku „zakaz zatrzymywania się”, ponieważ stają tam TIR-y; sprawa kanalizacji Biele-Rostołty-Złotniki, czy nie można zrobić tego na raty.
Wójt odpowiedział, iż do Urzędu Gminy spłynęły projekty z pełnym kosztorysem na kwotę 10,5 mln.zł. na budowę kanalizacji Biele-Rostołty-Złotniki. Ta inwestycja na pewno zostanie rozłożona na raty. Zostanie postawiony znak „zakaz zatrzymywania się”, trzeba zwracać uwagę kierowcom TIR-ów, żeby nie stawali w tym miejscu. W sprawie przystanku odpowiedź będzie na następnej sesji, sprawdzę dlaczego nie został zrobiony.
radny Leszek Grzegorz Kuczyński powiedział, że przystanek w Bielach  miał zostać przeniesiony na drugą stronę, ponieważ właściciel posesji na której stoi przystanek nie wyraża na to zgody. Spotkanie w tej sprawie już dawno się odbyło.
radny Grzegorz Śliwowski wnioskował o postawienie znaku zakazu wyprzedzania na drodze w Hryniewiczach; postawienie znaku zakaz postoju przy GOPS w Księżynie; postawienie zakazu wyprzedzania w Hryniewiczach przy wulkanizacji.
sołtys wsi Ignatki-Osiedle zadała pytanie radnym, dlaczego Ignatki-Osiedle zostało przekwalifikowane na budownictwo wysokie, a nie zabezpieczono wody. Proszę o konkretną odpowiedź, czy zostały na to zabezpieczone pieniądze; następna sprawa dot. ul. Leśnej i drogi do Śródlesia przez tory. Został tam postawiony płot z podmurówką i droga została zalana. Prosi o przygotowanie tej drogi do przejazdu.
Z-ca Wójta wyjaśnił, iż w tej sprawie zostały już poinformowane wszystkie służby, które mogą w tej sprawie zainterweniować. Powiatowy Inspektor Nadzoru Budowlanego powiedział, że płot został opracowane zgodnie z prawem. Będziemy robić tę drogę. Rozważamy dwa warianty: 1. odprowadzenie wód, 2. podniesienie nawierzchni i odprowadzenie wód do rowu.
Wójt powiedział, że według nas wiele rzeczy zostało naruszonych, ale to nie wina Urzędu Gminy. Zostało naruszone prawo, zniszczona droga. Zaskarżyliśmy budowę płotu.
Przewodniczący Rady zapytał czy to kwestia naruszenia prawa budowlanego czy prawa wodnego tj. naruszenie stosunków wodnych. W sprawie Osiedla-Ignatki rada jest jedynie organem uchwałodawczym natomiast organem wykonawczym jest Wójt. Jeżeli zostanie odcięta woda do bloków to grozi to prokuratorem.
radny Henryk Silwon wyjaśnił, iż sprawę zalanej wody trzeba rozwiązać powołując się na prawo wodne. Wójt może nakazać przywrócenie drogi do stanu poprzedniego.
radny Stanisław Szerenos zapytał co ze sprawą P. Brzozowskiego, kilkakrotnie zostało zgłoszone, że szambo jest pęknięte, śmierdzi z niego.
Wójt odpowiedział, ze czekamy na ustawę, która da nam wolną rękę w rozwiązywaniu takich problemów.
Przewodniczący Rady powiedział, żeby wykorzystać drogę prawną i zrobić z tym porządek.
radny Stanisław Szerenos powiedział, że może należałoby przenieść Urząd Gminy na miejsce szkoły i wtedy coś zostałoby zrobione.
radna Barbara Świerzbińska powiedziała, że problem drogi z Ignatki-Osiedle do Śródlesia był już od dłuższego czasu, nie dopiero teraz.
Wójt – są dwa rozwiązania, które zostały przedstawione wcześniej.
Przewodniczący Rady zawnioskował o postawienia znaku zakaz ruchu samochodów ciężarowych na ul. Tuwima, czy została taki znak zamówiony; co z projektem organizacji ruchu w Kleosinie; czy to prawda, że Pan Z-ca Wójta powiedział, że Pani Halecka zabrała 60% dokumentacji po swoim odejściu.
Z-ca Wójta wyjaśnił, iż powiedział, że brakuje dokumentów. Nie wskazał na Panią Halecką.
Wójt w odpowiedzi na pytanie dot. organizacji ruchu w Kleosinie wyjaśnił, iż projekt nie został zlecony, ponieważ nie ma firm chętnych aby to wykonać. Zostanie on opracowany do końca I kwartału 2008 r. Trzeba zorganizować spotkanie z mieszkańcami w związku z tym tematem. Odnośnie znaku to zostało zrobione duże zamówienie i znak zostanie w grudniu ustawiony.
radny Leszek Matowicki w związku z wypowiedzią Pana Z-cy Wójta zaproponował używanie na sesjach i komisjach dyktafonu.
radny Jan Bruczko wnioskował, aby zamówić przystanek na żądanie w Wojszkach.
radny Leszek Grzegorz Kuczyński zapytał, dlaczego Przewodniczący Krzysztof Marcinowicz broni byłych pracowników tj. Pani Haleckiej.
Przewodniczący Rady odpowiedział, że jeżeli zginęły dokumenty to powinno zostać złożone doniesienie do prokuratury. Wyjaśnił, że Pani Halecka pracuje obecnie w SM Kleosin i chciałby wyjaśnić wszystkie wątpliwości odnośnie jej osoby.
sołtys wsi Śródlesie zabrał głos do dyskusji dot. drogi Ignatki-Osiedle. Drzewa, które rosną na poboczu tej drogi trzeba wyciąć, ponieważ one się tam nie nadają; przypomniał, że potrzebny jest plan Śródlesia z informacją o ulicach; zapytał dlaczego maszyny sprzątające chodniki nie dotarły do Śródlesia.
Wójt powiedział, że plan Śródlesia zostanie wykonany z budżetu na 2008 r. Mieszkańcy mają obowiązek  odśnieżać chodniki przy swoich posesjach.
Przewodniczący Rady zaznaczył, że maszyny odśnieżały w Kleosinie chodniki gminne, a odśnieżanie chodników leżących przy posesjach należy do obowiązku właścicieli posesji.
sołtys wsi Rostołty powiedział, że maszyna ma służyć do chodników gminnych, a nie do odśnieżania chodników przy posesji, które powinny być oczyszczone przez właściciela.
sołtys wsi Śródlesia powiedział, że są działki gminne, które nie są odśnieżane.
radny Andrzej Kolęda zapytał co ze sprawą odwodnienia ulicy w Olomontach.
Wójt powiedział, że informacja została złożona, czekamy na odpowiedź.
radny Jan Bruczko zapytał ile jest gospodarstw i ilu właścicieli ma kontenery na śmieci a ilu nie. Wnioskował, żeby przygotować informację w tej sprawie na Komisję Rolnictwa i Finansów.
Wójt powiedział, że zrobiony jest wykaz dzikich wysypisk z gminy Juchnowiec Kościelny – stanowi załącznik do protokołu.
radny Leszek Matowicki dodał, do listy którą przedstawił Wójt jeszcze 2 dzikie wysypiska po prawej i lewej stronie wysypiska w Hryniewiczach.
sołtys wsi Juchnowiec Górny wnioskowała o postawienie znaku zakaz wjazdu samochodów ciężarowych na ul. Osiedlowej w Juchnowcu Górnym; zapytała dlaczego tylko kierowcy z Juchnowca Górnego mają w samochodach gminnych założone GPS-y.
Wójt wyjaśnił, iż GPS-y są założone w dwóch samochodach ciężarowych i w autobusie. W tej chwili trwa kontrola i mamy problem z rozliczeniem jednego samochodu. GPS jest bardzo przydatny, daje dużo informacji istotnych do rozliczenia czasu pracy kierowców w zimie. Następnie Wójt przeczytał sms-a, którego otrzymał od mieszkańca Juchnowca Górnego : „dlaczego gminny Matiz stoi znowu na ul. Osiedlowej?” GPS są między innymi dlatego, że były informacje o nieuczciwości kierowców.

Ad.6.
Podjecie uchwał.
Projekty uchwał były opiniowane przez poszczególne komisje.
- UCHWAŁA NR XV/94/07 w sprawie zmian w budżecie 2007 roku.
radny Eugeniusz Szotko powiedział, że w sprawie kwoty 20 tyś. zł. na remont OSP Juchnowiec Dolny jest podjęta uchwała intencyjna. Wnioskował o przeniesienie tych 20 tyś. zł. na wymianę stolarki w szkole w Bogdankach.
Wójt powiedział, że z inwestycją w Wojszkach wiążą się bardzo duże plany. Cały budynek ma być przeznaczony na Gminny Ośrodek Ekologiczny. Jestem przeciwny, aby inwestować w stolarkę plastikową w budynku drewnianym.
Oficjalnie proszę radnego Jana Bruczko o wycofanie wniosku o przeniesienie 20 tyś. zł. z remontu remizy OSP Juchnowiec Dolny na wymianę stolarki okiennej w świetlicy w Wojszkach.
radny Jan Bruczko wycofał wniosek złożony na komisji rewizyjnej i zaproponował przekazanie tej kwoty na szkołę w Bogdankach.
Wójt powiedział, że potrzebny jest remont całego budynku, odpowiedni projekt. Trzeba się do tego odpowiednio przygotować. Powiedział, że zaprotestuje w związku wnioskiem o przekazanie pieniędzy z remontu remizy OSP Juchnowiec Dolny na remont szkoły w Bogdankach.
radny Eugeniusz Szotko – wycofał swój wniosek.
Przewodniczący Rady wnioskował o zmianę w projekcie uchwały tj. zmniejszenie (zdjęcie wydatków) Dział 754, Rozdział 75412, Paragraf 6050, kwota 20 tyś. zł. Plan po zmianie 208.000 zł. Ma wątpliwości co do sposobu prowadzenia tej inwestycji.
Wójt prosi o wolną rękę w sprawie budżetu i wykonywania inwestycji. Remont remizy jest konieczny. Strażnica wymaga tego remontu. Zgodnie z ustawą Wójt musi mieć drugie miejsce do zarządzania w sytuacjach kryzysowych.
radny Leszek Grzegorz Kuczyński powiedział, że te 20 tyś. zł. to rozszerzenie inwestycji. Komisja Rewizyjna już była i nie sprawdziła dokładnie. To znaczy, że źle pracuje.
Wójt  powiedział, że Juchnowiec Dolny jest w Krajowym Systemie Ratowniczo-Gaśniczym  i według umowy ta jednostka ma być sprawna. Jeżeli ta uchwała zostanie odrzucona to złoże wniosek o pozbawienie mnie odpowiedzialności za umowę w sprawie Krajowego Systemu Ratownicz-Gaśniczego.
Przewodniczący Rady odpowiedział dla radnego Leszka Grzegorza Kuczyńskiego, że nie było wniosku o kontrolę tej zmiany w budżecie na Komisji Rewizyjnej
Radny Leszek Matowicki złoży wniosek, aby Wójt był obecny na komisjach. Z-ca Wójta na komisjach ani słowem nie wspomniał o tym co Wójt chce zrobić
Wójt powiedział, że będzie obecny na komisjach jeżeli to nie będzie strata czasu. W czasie komisji był na spotkaniu w sprawie Lewickich
radny Jan Bruczko zapytał czy nie można w OSP Juchnowiec Dolny wykonać prac przy pomocy samych strażaków
Wójt powiedział, że jest to specjalistyczny remont i musi do wykonać fachowiec
radny Stanisław Szerenos – powiedział, że popiera wniosek radnego Jan Bruczko. Jeżeli odłożymy tę uchwałę to stracimy wykonawcę, który nie będzie chciał czekać miesiąca
radny Leszek Grzegorz Kuczyński powiedział, że ta sprawa została poruszona żeby tylko zabrać pieniądze
Przewodniczący Rady zrezygnował z wcześniejszego wniosku i zawnioskował o odłożenie tej zmiany w uchwale na następną sesję i sprawdzenie najpierw tej inwestycji przez Komisję Rewizyjną
Wójt powiedział, że zgadza się z radnym Leszkiem Kuczyńskim, jest to tylko zatrzymanie inwestycji, radni, którzy są członkami Komisji Rewizyjnej są zainteresowani, aby wprowadzić Lewickie do krajowego systemu. Trzeba odpowiedzialnie podchodzić do każdego przedsięwzięcia.
Sołtys wsi Juchnowiec Dolny zabrała głos w sprawie remontu remizy strażackiej. Powiedziała, że jeżeli remont został już rozpoczęty to należy go skończyć. Jednak zgadza się, że jeżeli są jakieś wątpliwości dot. tej inwestycji to pomimo, iż Komisja Rewizyjna już się odbyła to ma prawo sprawdzenia jeszcze raz tej inwestycji. Prosiła o nie blokowanie inwestycji i przeznaczenie tych 20tys.zł. na zakończenie remontu.
radny Leszek Grzegorz Kuczyński – powiedział, że w Koplanach zaczęto i zakończono remont świetlicy. W Juchnowcu Dolnym remont już trwa i jeżeli uchwała nie zostanie podjęta to pieniądze zostaną przeznaczone na inną inwestycję.
Przewodniczący Rady wyjaśnił, iż chce tylko wszystko sprawdzić. Pracownicy nie są często kompetentni, aby wszystko dokładnie wyjaśnić.
Z-ca Wójta powiedział, że na pytania odnośnie tej inwestycji na komisjach udzielił wyczerpujących odpowiedzi i szczegółowo omówił temat.
Wójt – ze względu na wątpliwości natury technicznej dotyczącej firmy, która ma robić remont chcę to wyjaśnić osobiście. Nie mam wątpliwości, ale zrobię  to dla dobra sprawy. W tej chwili czekamy na ukonstytuowanie się pozwolenia na budowę. Wójt zawnioskował o wycofanie 20tys.zł. na remont remizy OSP Juchnowiec Dolny – jako autopoprawkę. Pozycja ta zostanie wprowadzona na następnej sesji. Następnie projekt uchwały w sprawie zmian w budżecie 2007 roku z autopoprawką omówiła Pani Skarbnik – uchwała została przyjęta 13 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 1 do protokołu
- UCHWAŁA Nr XV/95/07 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna – uchwała została przyjęta 12 głosami „za”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
-    UCHWAŁA Nr XV/96/07 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna
radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że stawka maksymalna podatku jest niewiele wyższa niż podatek w gminie. Nie jest to właściwe dla rozwoju przedsiębiorczości na terenie gminy
Skarbnik wyjaśniła, że ustalając stawkę podatku braliśmy pod uwagę stawki w sąsiednich gminach. Są one wyższe niż stawka przyjęta u nas.
radny Leszek Matowicki – zapytał o ile wzrosła stawka podatku w stosunku do ubiegłego roku
Skarbnik odpowiedziała, że o 2,3%
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie – uchwała została przyjęta 11 głosami „za”, 3 „wstrzymało się” od głosu przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu.
- UCHWAŁA Nr XV/97/07 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna – uchwała została przyjęta 11 głosami „za”, 1 „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
- UCHWAŁA Nr XV/98/07  w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia do podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna – uchwała została przyjęta 13 głosami „za”, 1 „przeciw”, przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
- UCHWAŁA Nr XV/99/07 w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny
radny Stefan Kozłowski zapytał czy nie powinna być zapisana kwota przeznaczona na utrzymanie dróg
Skarbnik odpowiedziała, że jest to kwota 42tys.zł. i trzeba ją dopisać
Przewodniczący Rady zarządził odłożenie głosowania aby dopisać tę kwotę
- uchwała w sprawie uchwalenia „Planu ochrony przed szkodliwością azbestu i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2007-2032”
Przewodniczący Rady powiedział, że nie otrzymał programu usuwania wyrobów szkodliwych i nie będzie głosował. Zawnioskował o przełożenie tej uchwały na następną sesję – jednomyślnie „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych.
radny Jan Bruczko – dodał, że Komisja Rolnictwa i Finansów była za odłożeniem.
- UCHWAŁA Nr XV/100/07 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Zarządowi Województwa Podlaskiego w zakresie budowy chodnika dla pieszych wraz z wjazdami do posesji i zatoką autobusową w Księżynie, w pasie drogi wojewódzkiej Nr 678 Kleosin – Sokoły – Wysokie Mazowieckie na odcinku od km rob. 7+630 do km rob. 8+190
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna – uchwała została przyjęta jednogłośnie 13 głosami „za”, przy obecności 13 radnych i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
- UCHWAŁA Nr XV/101/07 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy drogi powiatowej Nr 1497B Koplany – Brończany – Stacja Lewickie – Juchnowiec Kościelny na odcinku od km rob. 0+000 do km rob. 1+799,65 (wykonanie chodnika od km 1+355 do km 1+799,65 długości 444,65m)
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna – uchwała została przyjęta jednogłośnie 13 głosami „za”, przy obecności 13 radnych i stanowi załącznik Nr 8 do protokołu;
Następnie powrócono do głosowania nad UCHWAŁĄ Nr XV/99/07 w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny. Projekt uchwały ze zmianą odczytał Z-ca Wójta.
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za”, przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 6 do protokołu;
Skarbnik powiedziała, że Pan Dariusz Markuszewski Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego i Gospodarki Gruntami przedstawi uchwałę w sprawie opłaty adiacenckiej ze względu na wzrost wartości nieruchomości powstałej w wyniku podziału. Została ona omówiona na 3 komisjach.
Wójt zawnioskował aby wprowadzić do porządku obrad tę uchwałę
radny Grzegorz Śliwowski – zapytał czy możemy w ogóle zrezygnować z tej opłaty. Wójt powiedział, że nie możemy. Niedługo będzie kontrola z RIO i będą to też sprawdzać. Jest to obowiązek gminy aby pobierać taką opłatę.
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad zmianą w porządku obrad i wprowadzeniem do pkt 6 porządku obrad tj. Podjęcie uchwał – uchwały w sprawie opłaty adiacenckiej ze względu na wzrost wartości nieruchomości powstałej w wyniku podziału – „za” porządkiem obrad głosowało 13 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu przy obecności 14 radnych.
Nowy porządek obrad brzmi następująco:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów sesji Nr XIII/07 i Nr XIV/07.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania Radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
- w sprawie zmian w budżecie 2007 roku,
- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych,
- w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości,
- w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego
- w sprawie trybu i szczegółowych warunków zwolnienia od podatku rolnego użytków rolnych na których zaprzestano produkcji rolnej,
- w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny.
- w sprawie uchwalenia „Planu ochrony przed szkodliwością azbestu i programu usuwania wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Juchnowiec Kościelny na lata 2007 – 2032”,
- w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Zarządowi Województwa Podlaskiego w zakresie budowy chodnika dla pieszych wraz z wjazdami do posesji i zatoką autobusową w Księżynie, w pasie drogi wojewódzkiej Nr 678 Kleosin – Sokoły – Wysokie Mazowieckie na odcinku od km rob.7+630 do km rob.8+190,
- w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy drogi powiatowej nr 1497 B Koplany - Brończany - Stacja Lewickie - Juchnowiec Kościelny na odcinku od km rob. 0+000 do km rob. 1+799,65 (wykonanie chodnika od km1+355,00 do km 1+799,65 długości 444,65 m),
- w sprawie opłaty adiacenckiej ze względu na wzrost wartości nieruchomości powstałej w wyniku podziału.
7. Zaopiniowanie budżetu Gminy za I półrocze 2007r.
8. Informacja dotycząca funkcjonowania pomocy unijnej i z budżetu państwa.
9. Sprawy bieżące.
10. Zakończenie obrad sesji.

- UCHWAŁA Nr XV/102/07 w sprawie opłaty adiacenckiej ze względu na wzrost wartości nieruchomości powstałej w wyniku podziału
radny Grzegorz Śliwowski zapytał czy operat szacunkowy nie będzie droższy niż różnica w wyniku podziału
Dariusz Markuszewski – opłata jest pobierana tylko gdy nastąpi wzrost wartości działki w wyniku podziału. Powiedział, że adiaceny będą na uzbrojenie tych działek, udział w infrastrukturze
radny Leszek Grzegorz Kuczyński – zapytał czy uchwała wchodzi w życie z dniem podjęcia.
Dariusz Markuszewski – tak
radna Barbara Świerzbińska – zawnioskowała o wprowadzenie zamiast 30% opłaty nowego projektu uchwały z 20% stawką
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna
radny Grzegorz Śliwowski – zawnioskował o głosowanie najpierw za 20% opłatą, a następnie za 30%
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie najpierw za 30% stawką opłaty adiacenckiej – wniosek przyjęto pozytywnie – 8 „za”, 3 „przeciw”, 3 „wstrzymało się”, przy obecności 14 radnych, następnie zarządził głosowanie nad całością uchwały z 30% stawką – uchwała przyjęto pozytywnie - 8 „za”, 3 „przeciw”, 3 „wstrzymało się”, przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 9 do protokołu;

Ad.7.
Zaopiniowanie wykonania budżetu gminy za I półrocze 2007r.
Przewodniczący Rady poprosił o opinię Komisji Rolnictwa i Finansów
radny Jan Bruczko – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów powiedział, że opinia komisji jest pozytywna, brak uwag.
Wykonanie budżetu gminy za I półrocze 2007r. zaopiniowano pozytywnie – jednogłośnie – 14 głosami „za”, przy obecności 14 radnych.

Ad.8.
Informacja dotycząca funkcjonowania pomocy unijnej i z budżetu państwa
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – wnioskował o przełożenie tego punktu obrad na następną sesję – jednogłośnie 14 „za” radnych, przy obecności 14 radnych.

Ad.9.
Sprawy bieżące.
Przewodniczący Rady odczytał pismo w sprawie odśnieżania dróg gminnych – stanowi załącznik do protokołu. powiedział, że nic nie jest zrobione i trzeba przyjąć wyższe standardy.
Wójt powiedział, że chciał żeby radni i sołtysi wiedzieli jak o odśnieżaniu mówią przepisy. Musimy zdawać sobie sprawę jaki mamy sprzęt, jakie środki i czy warto wydawać ogromne pieniądze na śnieg, który i tak wkrótce zginie. Trudno jest zmusić firmę odpowiedzialną za odśnieżanie, aby robiła to do czarnej jezdni. Mamy zarzut z powiatu, że podnieśliśmy standard odśnieżania w stosunku do całego powiatu. To co Państwa dostaliście to informacja o standardach w odśnieżaniu zimowym. Jest zima i powinniśmy się przyzwyczaić do pewnych warunków. My próbujemy odpowiedzieć na wymogi zgodnie z możliwością finansową i sprzętem, który posiadamy. Są określone ustawowo rzeczy, które nie narzucają nam standardów, ale tłumaczą pewne zdarzenia.
Przewodniczący Rady powiedział, że to standardy przyjęte przez ministra, a my możemy przyjąć lepsze. Powinniśmy pójść na kompromis – standardy lepsze od ustawowych, a gorsze od przyjętych przez miasto Białystok.
radny Leszek Matowicki – odczytał pismo P.H.U. „LECH” – stanowi załącznik do protokołu
Wójt nie ma szans, gdyż to dotyczy przyjęcia śmieci na wysypisko w Hryniewiczach, do którego należy nasza gmina. Obawiam się, że ze względu na ten fakt zwiększy się liczba dzikich wysypisk.
radny Leszek Matowicki zapytał czy nie możemy zaskarżyć tej uchwały, wystosować jakiegoś pisma do Białegostoku w tej sprawie. Dnia 31.12.2007r. kończy się umowa gminy z MPO.
Przewodniczący Rady powiedział, że SM Kleosin  jest na starych warunkach, ponieważ oprócz pisma w sprawie podwyżek nie dostała żadnego aneksu do umowy. Prosi także o sprawdzenie czy do wysypiska w Hryniewiczach można dowozić śmieci z gminy Choroszcz za pozwoleniem miasta Białystok
Wójt - pytałem i oficjalnie jest tak robione.
Następnie Dariusz Markuszewski poruszył temat obwodnicy w związku z dzisiejszym spotkaniem z Generalną Dyrekcją Dróg i Autostrad i szczegółowo go omówił
Przewodniczący Rady złożył wniosek o zajęcie się przez Komisję Rewizyjną sprawą inwestycji OSP Juchowiec Dolny – opinia pozytywna 8 „za”, 1 „przeciw”, 5 „wstrzymało się” przy obecności 14 radnych.
Przewodniczący Rady powiedział, że by rani podali numery kont, aby diety za sesje i komisje wpływały na konto.
radny Jan Bruczko wnioskował o poparcie protestu przeciwko likwidacji Cukrowi Łapy – wniosek zaopiniowano pozytywnie jednogłośnie – 14 „za” przy obecności 14 radnych.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu mieszkańcowi gminy Panu Marcinowi Ogrodnikowi
Podziękował on, za 3-letnią współpracę w GOKiS w Juchnowcu Kościelnym. Zabrał głos w sprawie pracowników Urzędu Gminy. powiedział, że ubywa pracowników, którzy oddają gminie swój czas. Jeżeli zabraknie ludzi, którzy będą wychodzić do ludzi, to nastąpi coś więcej niż paraliż gminy. zapytał Wójta dlaczego pracownicy odchodzą z gminy, coś dzieje się złego. Później zaapelował do radnych aby mieli baczenie co dzieje się w Urzędzie i w gminie.
Wójt kilkakrotnie zwrócił uwagę, żeby mówił jaśniej bo nie wie o czym mówi. Przez szacunek do Pańskiej rodziny wysłucham Pana, ale proszę o jaśniejsze wyrażanie się. Wyjaśnił także, że w urzędzie pracownicy odchodzą a na ich miejsce zatrudnia nowych pracowników. Nikogo nie wyrzucił, wszyscy sami odeszli i jak wie teraz mają lepsze stanowiska pracy. Pani Mirosława Jaroszuk została sekretarzem w Gminie Czarna Białostocka, Pani Sekretarz Teresa Rudzik przeszła na sekretarza do Zabłudowa, Pani Mirosława Ostrowska – Skarbnik odeszła na emeryturę, Pan Jarosław Otoka przeszedł do firmy ubezpieczeniowej bo dostał większe wynagrodzenie, tu zarabiał mniej, Pani Eliza Siegień odeszła bo nie mogła pogodzić opieki nad chorym dzieckiem z pracą w urzędzie. Pan Ogrodnik pracował w gminie. Jak przyszedłem pracował na ¾ etatu. Ja znacznie podniosłem mu płacę i zatrudniłem go na pełny etat. Pan Ogrodnik sam odszedł do pracy do wojska.
Sołtys wsi Zaleskie zwrócił uwagę, że na zachodzi też jak przychodzi nowy szeryf to zmienia ludzi.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant
Katarzyna Kuć

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-10

Data modyfikacji: 2009-02-10

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-10