Protokół sesji Nr VII/07 z dnia 26.04.2007r.

PROTOKÓŁ Nr VII/07

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 26 kwietnia 2007r.
w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu
w Juchnowcu Kościelnym


Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.13.20.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – mgr inż. Barbara Puziuk
· Skarbnik Gminy – mgr Anna Jakuć
· Radca Prawny – Grażyna Wyszkowska

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Stanisław Cydzik. Przywitał ona przybyłych na sesję radnych, władze gminy i sołtysów.
Po stwierdzeniu quorum niezbędnego do prawomocnych obrad Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu ostatniej sesji.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Ocena stanu organizacyjnego i technicznego Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy.
7. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu.
8. Przyjęcie sprawozdania z wykonania budżetu za 2006r. oraz udzielenie lub nieudzielenie absolutorium Wójtowi Gminy.
9. Sprawy bieżące.
10. Zakończenie obrad sesji.

Ad.2.
Do przedstawionego porządku obrad uwag nie wniesiono i przyjęto 11 głosami „za” przy obecności 11 radnych.
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik poinformował o zaproszeniu w dniu dzisiejszym na godz. 10.30 Pana Aleksandra Sosna – zastępcę prezydenta, Pana Zbigniewa Parfieniuka oraz Pana Jerzego Pszczoła – prezesa spółki „LECH” w sprawie wysypiska w Hryniewiczach.

Ad.3.
Uwag do Protokołu Nr V/07 z dnia 15 marca 2007r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 11 radnych, przy obecności 11 radnych. 

Ad.4.

Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował m.in. o:
- spotkaniu z sołtysami w dniu 12.04.2007r.,
- udziale w festiwalu pieśni wielkanocnych,
- udziale w szkoleniu z zakresu Obrony Cywilnej w dniach 17-18.04.2007r.,
- udziale w zjeździe Wójtów i Burmistrzów w dniu 19.04.2007r. w Białowieży,
- spotkaniu z kierownikami zakładu energetycznego w dniu 20.04.2007r. w sprawie nowego aneksu do umowy za zużycie energii,
- udziale w spotkaniu na wysypisku oraz w dniu 25 kwietnia 2007r. z przedstawicielami władz miejskich,
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik -  poinformował o:
o spotkaniu wraz z Wójtem i kilkoma radnymi w Urzędzie Miejskim w Białymstoku w sprawie wysypiska w Hryniewiczach,
o godzinach pełnienia dyżuru w poniedziałki w godz.13.00-16.00

Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych – w tym zapytania sołtysów.
Po przerwie Przewodniczący Rady oddał głos Wójtowi Gminy Panu Czesławowi Jakubowiczowi, który przywitał i przedstawił przybyłych na sesję przedstawicieli władz miasta w sprawie planowanej rozbudowy wysypiska w Hryniewiczach przez gminę Białystok (lista obecności w załączeniu). Pan Wójt powiedział, że ma nadzieję na rozwiązanie problemu wysypiska, które budzi wiele kontrowersji i protestów. Zwrócił się z prośbą do wszystkich zebranych na sesji o poparcie budowy 3 pola składowego, ponieważ zatrzymanie inwestycji stworzy tylko bałagan. Zaapelował do mieszkańców mówiąc, że należy zaryzykować i podjąć się współpracy z miastem, skoro jest dobra wola władz miasta, czego dowodem jest przybycie w dniu dzisiejszym ich przedstawicieli. Powiedział, że podejmując się współpracy mamy szansę na porozumienie w sprawie komunikacji na terenie gminy, odbioru odpadów z terenu gminy, inwestycji drogowych, a także udziale
i wpływie na wszelkiego rodzaju inwestycji zaplanowane na terenie wysypiska w Hryniewiczach.
Następnie Przewodniczący Rady oddał głos Panu Aleksandrowi Sosna – Zastępcy Prezydenta Miasta Białegostoku.
Pan Sosna poinformował, że:
- wszyscy musimy dojść do porozumienia w sprawie składowiska w Hryniewiczach,
- składowisko istnieje od 20 lat i nadal będzie istniało, na pewno nie zostanie zlikwidowane,
Przedstawił po krótce planowany przebieg procesu utylizacji odpadów komunalnych w Hryniewiczach. Odpady będą segregowane na składowisku, te które nie podlegają utylizacji tj. puszki, szkło itp. będą sprzedawane, zaś odpady do utylizacji będą z powrotem przewożone do miasta do spalarni. Przy przewożeniu tych odpadów będzie wykorzystywana stacja kolejowa we wsi Stacja Lewickie, dziennie około 5 wagonów. Powiedział, że:
- nie jest to szkodliwe dla środowiska,
- miasto będzie ubiegać się o 55mln euro dofinansowania na zminimalizowania uciążliwości składowiska,
- aby być wiarygodnym partnerem miasto jest gotowe do podjęcia rozmów o zapewnienie mieszkańcom gminy pewnych udogodnień tj.: przedłużenia linii 10 i 11, przedłużenie linii autobusowej do Stanisławowa, przedłużenie I strefy,  bezpłatnego odbioru odpadów od mieszkańców wsi sąsiadujących z składowiskiem, bezpłatne przyjęcie 2 razy w roku odpadów z terenu całej gminy, wykonanie ścieżki rowerowej od ronda do granic wsi Hryniewicze wraz z chodnikiem i oświetleniem, wspólnie z gminą budowę drogi do składowiska, która ominie wieś Hryniewicze.
radny Leszek Matowicki – wnioskował o spotkanie komisji z gminy i z miasta, aby negocjowały warunku, co pozostawia w gestii Wójta, ponadto powiedział, że przewożąc odpady do spalarni będzie wykorzystywana kolejna droga tym razem do wsi Stacja Lewickie
Pan Aleksander Sosna – powiedział, że kwestie, które omówił to zobowiązanie Prezydenta Miasta, do którego mieszkańcy gminy muszą się odnieść, w sprawie drogi to na razie zamierzenia,
radny Krzysztof Marcinowicz – pytał czy nie można by było wykorzystać obwodnicy S-19 aby ominąć gminę,
Pan Aleksander Sosna – zwrócił uwagę, aby nie mówić o sprawach technicznych, spór trwa od 2 lata i nadal jesteśmy w punkcie wyjścia. Powiedział, że co miesiąc miasto wydaje 10tys.zł. na zmniejszenie uciążliwości związanych z przykrym zapachem, musi rozpocząć budowę, wprowadzić nowe technologie, selektywną zbiórkę odpadów, musi inwestować, jeżeli ma zrobić cokolwiek, musi mieć Państwa zgodę, a rozmowy w sprawach technicznych będą uzgadniane z fachowcami.
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik powiedział, że będzie powołana komisja, która zbierze postulaty mieszkańców gminy.
Ponadto w dyskusji głos zabrali m.in. radny Grzegorz Śliwowski, Jan Bruczko, sołtys wsi Rostołty, Dorożki, Złotniki, Wólka, Śródlecie oraz Pan Śliwowski - mieszkaniec gminy.
Następnie Wójt Gminy uroczyście podpisał decyzję o warunkach środowiskowych na budowę 3 pola składowego w Hryniewiczach. Ogłoszono krótka przerwę.
Po przewie Pani Mirosława Jaroszuk poinformowała o przybyciu Pana Nesteruka prezesa Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Dorożkach, zgodnie z prośbą komisji a dotycząca budowy zbiornika na gnojowicę w Czerewkach. Po udzieleniu odpowiedzi przez Pana prezesa na pytania radnych – 14 głosami „za” przy obecności 14 radnych wyrazili oni zgodę na budowę zbiornika.
Następnie Pani Mirosława Jaroszuk poddała pod dyskusję sprawę odsprzedaży części działki 225 w Ignatkach-Osiedle firmie „PARADISO”. Po dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wnioskiem o udzielenie zgody na odprzedanie części działki 225 pod warunkiem spełnienia wszystkich warunków wynikających z decyzji o warunki zabudowy – „za” było 11 radnych, 1 „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu.

Ad.6.
Przewodniczący Rady zwrócił się z prośbą o przełożenie pkt 6  obrad sesji - Ocena stanu organizacyjnego i technicznego Ochotniczych Straży Pożarnych na terenie gminy na kolejną sesję – „za” było 12 radnych, 2 „wstrzymało się” od głosu, przy obecności 14 radnych.

Ad.7.
Przewodniczący Rady poinformował, że punkt dot. podjęcia uchwał zostanie poprowadzony przez Wiceprzewodniczącego Rady Leszka Matowickiego.
Projekty uchwał były opiniowane przez poszczególne komisje.       
- Uchwała Nr VII/34/07 w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości nr 202 obręb geodezyjny Koplany Folwark – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
- w sprawie opłaty adiacenckiej ze względu na wzrost wartości nieruchomości powstałej w wyniku podziału w wysokości 50% -  radny Krzysztof Marcinowicz wnioskował o odłożenie projektu uchwały – „za” było 10 radnych, 3 „przeciw, 1 „wstrzymał się” od głosu,
- w sprawie zmiany Uchwały Nr II/24/02 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 16 grudnia 2002r. w sprawie ustalenia zasad usytuowania na terenie gminy miejsc sprzedaży i podawania napojów alkoholowych w zakresie odległości nie mniejszej niż 75m, Komisja Finansowa przyjęła odległość – 100m, Komisja Rewizyjna – 100m, Komisja Budowlana – 50m, Komisja Samorządowa – 50m, radny Krzysztof Marcinowicz poinformował, że wnioskiem najdalej idącym była odległość 100m -  po dyskusji Wiceprzewodniczący Rady zarządził głosowanie za odległością 100m – „za” było 8 radnych, 6 „przeciw”, projekt uchwały odłożono,
- Uchwała Nr VII/35/07 w sprawie rozpatrzenia skargi – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
- Uchwała Nr VII/36/07 w sprawie zmiany statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
- Uchwała Nr VII/37/07 w sprawie zmiany statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Juchnowcu Kościelnym oraz przyjęcia tekstu jednolitego statutu Gminnej Biblioteki Publicznej w Juchnowcu Kościelnym – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
- Uchwała Nr VII/38/07 w sprawie zmiany nazwy GOKiS w Juchnowcu Kościelnym na Ośrodek Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny oraz nadanie statutu Ośrodkowi Kultury Gminie Juchnowiec Kościelny – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
- Uchwała Nr VII/39/07 w sprawie zmian w budżecie gminy na 2007r. poruszono sprawę zakupu sceny przenośnej, po dyskusji Wiceprzewodniczący Rady zarządził głosowanie w tej sprawie _”za” stałą sceną opowiedziało się 9 radnych, 5 było „przeciw” - uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 6 do protokołu;
- Uchwała Nr VII/40/07 w sprawie przekazania Gminie Juchnowiec Kościelny zarządzania drogą powiatową Nr 1494B – Hermanówka – droga 1484B na odcinku przejścia przez miejscowość Hermanówka – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
- Uchwała Nr VII/41/07 w sprawie nadania imienia Szkole Podstawowej w Księżynie ks. Michała Sopoćki – uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” , przy obecności 14 radnych i stanowi załącznik Nr 8 do protokołu;

Ad.8.
Po przerwie Wiceprzewodniczący Rady Krzysztof Szczuka odczytał dwie uchwały Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku dot. pozytywnego zaopiniowaniu sprawozdania z wykonaniu budżetu gminy za 2006r. oraz dot. pozytywnego zaopiniowania wniosku Komisji Rewizyjnej o udzielenie absolutorium Wójtowi Gminy w związku z przyjęciem sprawozdania za wykonanie budżetu za 2006r. Po odczytaniu w/w uchwał radni 14 głosami „za”, przy obecności 14 radnych podjęli Uchwałę Nr VII/42/07 w sprawie udzielenia Wójtowi absolutorium, która stanowi załącznik Nr 9 do protokołu.
Wójt podziękował za udzielone zaufanie oraz poinformował o:
- trwającym wiosenny przeglądzie dróg, na którego podstawie zostanie przygotowany plan remontów dróg,
- wystąpieniu do Powiatowego Zarządu Dróg w Białymstoku o zgodę na koszenie poboczy,
- otrzymaniu 300tys.zł na Wiejski Ośrodek Kultury w Juchnowcu Dolnym, oraz zaprosił na Mszę Świętą w dniu 3 maja w Juchnowcu Kościelnym

Ad.9.
Następnie Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik wnioskował o wybór członków komisji doraźnej, która będzie odpowiedzialna za prowadzenia negocjacji z miastem Białystok dot. wysypiska w Hryniewiczach. Radny Stefan Kozłowski  zgłosił radnego Krzysztofa Marcinowicza, który wyraził zgodę, Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik – radnego Leszka Kuczyńskiego oraz Andrzeja Kolędę, którzy wyrazili zgodę, radny Krzysztof Marcinowicz – radnego Henryka Silwona, który wyraził zgodę,  radny Stanisław Szerenos – radnego Grzegorza Śliwowskiego, który wyraził zgodę. Powołano komisję w składzie:
- Krzysztof Marcinowicz – przewodniczący,
- Leszek Kuczyński
- Andrzej Kolęda,
- Henryk Silwon,
- Grzegorz Śliwowski
radny Stanisław Szerenos – wnioskował o sprawdzenie „fetoru” wydobywającego się z gospodarstwa Państwa Brzozowskich w Juchnowcu Górnym.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
   Stanisław Cydzik

Protokolant
Dorota Korpacz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-05

Data modyfikacji: 2009-02-05

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-05