Protokół sesji Nr VI/07 z dnia 29.03.2007r.

PROTOKÓŁ Nr VI/07

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 29 marca 2007r.
w Gminnym Ośrodku Kultury i Sportu
w Juchnowcu Kościelnym


Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.15.00.
W sesji wzięli udział radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – inż. Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – mgr inż. Barbara Puziuk
· Skarbnik Gminy – mgr Mirosława Ostrowska
· Radca Prawny – Grażyna Wyszkowska
· Pan Waldemar Sic i Pani Bożena Nienałtowska – radni powiatowi,

Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Gminy – Stanisław Cydzik. Przywitał ona przybyłych na sesję radnych, władze gminy i sołtysów.
Po stwierdzeniu quorum niezbędnego do prawomocnych obrad Przewodniczący Rady Gminy przedstawił następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu ostatniej sesji.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski, zapytania radnych w tym zapytania sołtysów.
6. Informacje dotyczące zimowego utrzymania dróg na terenie gminy.
7. Przyjęcie sprawozdania z działalności Rady Gminy, Komisji Rewizyjnej i komisji stałych Rady Gminy za 2006r.
8. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu.
9. Sprawy bieżące.
10. Zakończenie obrad sesji.

Ad.2.
Do porządku obrad Wiceprzewodniczący Rady Leszek Matowicki zaproponował po pkt 3 złożyć podziękowania: byłym sołtysom za ich pracę na rzecz mieszkańców wsi, 5 letniej Rozalii Bagińskiej zam. Dorożki za wezwanie pomocy do chorej babci oraz w trakcie przerwy zajechać do Rumejk – celem obejrzeniu strat po pożarze – „za” wprowadzeniem zmian było 14 radnych przy obecności 14 radnych.

Ad.3.
Uwag do Protokołu Nr V/07 z dnia 15 marca 2007r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych. 
Następnie głos oddano Panu Romanowi Szpicy, sołtysowi wsi Dorożki, który pokrótce przedstawił wszystkim zebranym, zdarzenie jakie miało miejsce
w Dorożkach z udziałem 5 letniej Rozalii Bagińskiej. W jej imieniu głos zabrała mama Pani Anna Bagińska. Wójt w nagrodę za odwagę wręczył dziewczynce rower.

Ad.4.
Informacja Wójta z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował m.in. o:
- zakończeniu wyborów sołtysów,
- udziale w dniu 1.03.07r. w sesji Rady Powiatu Białostockiego,
- odbytym w dniu 3.03.07r. XIV Dni Kultury Kresowej,
- spotkaniu w gminie z Panem Sosną - Zastępcą Prezydenta Miasta Białegostoku w sprawie wysypiska w Hryniewiczach, powiedział, że potrzebny będzie dialog z mieszkańcami tym bardziej, że władze miasta są przychylnie nastawione na propozycje ze strony gminy,
- udziale w Mszy Świętej w Księżynie, podczas której przybliżono postać Ks. Michała Sopoćki przyszłego patrona Szkoły Podstawowej w Księżynie,
- udziale w spotkaniu w Sejnach dotyczące środków unijnych,
- udziale w spektaklu Męki Pańskiej,
- udziale w dniach 22-23.04.07r. w Supraślu w szkoleniu w zakresie obronności,
- udziale w spotkaniach w zakresie promocji powiatu,
- nowym Kierowniku Rejonu Energetycznego w Łapach i planowanym spotkaniu w sprawie modernizacji oświetlenia na terenie gminy,
- przygotowywaniu wyjazdu do Taboryszek niedaleko Wilna,
- przygotowaniach do rejestracji Lokalnej Grupy Działania,
- przygotowaniach do spotkania Rady Młodzieżowej i Rady ds. gospodarczych,
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik -  przypomniał o godzinach dyżurowania w poniedziałki w godz. 13.00-16.00
- poinformował o:
o korzystnym rozstrzygnięciu Trybunału Konstytucyjnego w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych po terminie,
o złożeniu oświadczeń lustracyjnych przez radnych do Wojewody,
o zamówieniu kwiatów na Wielki Czwartek

Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych – w tym zapytania sołtysów.
Sołtys wsi Rostołty, wnioskował o:
- naprawę drogi we wsi,
- zajęcie się sprawą szkód wyrządzonych przez bobry
podziękował za dotychczas udzieloną pomoc.
Wójt – poinformował, że po świętach skontaktuje się z firmą STRABAG, która będzie pomagała przy utwardzaniu dróg,
- sprawy bobrów należy zgłosić do Wydziału Ochrony Środowiska urzędu,
radny Leszek Kuczyński – poinformował, że sprawy dot. bobrów były zgłaszane do Wojewódzkiego Konserwatora Ochrony Środowiska,
sołtys wsi Wólka – wnioskował o poszerzenie drogi z miejscowości Wólka do Juchnowca Kościelnego o 1m,
sołtys wsi Juchnowiec Górny – wnioskował o:
- przesunięcie znaku, który znajduje się na środku chodnika,
- wykonanie chodnika w stronę Wólki,
- ustawienie kontenerów na ul.Osiedlowej,
sołtys wsi Szerenosy – wnioskował o:
- wykonanie znaków poziomych na drodze Juchnowiec Kościelny – Hryniewicze,
- zwrócił uwagą na małą widoczność na skrzyżowaniu w Juchnowcu Kościelnym w kierunku Bielska Podlaskiego,
radny Stanisław Szerenos – wnioskował o ustawienie na w/w skrzyżowaniu lustra,
radny Krzysztof Szczuka – wnioskował o umieszczenie  lustra także na ul.Baczyńskiego przy wyjeździe z ul.Norwida,
sołtys wsi Ignatki-Osiedle - zgłosiła wnioski, które były zawarte we wnioskach do realizacji z wyborczego zebrania we wsi Ignatki-Osiedle,
sołtys wsi Janowicze Kol. – pytał o termin wykonania drogi Janowicze-Janowicze Kol, wnioskował o:
- naprawę mostku, który był podmywany przez  rzekę Turośnianka,
- uporządkowanie numeracji domów,
Następnie pytania zadawano obecnym na sesji radnym powiatowym
radny Jan Bruczko – pytał radnych powiatowych zaproszonych na sesję w sprawie:
- wykonania drogi Wojszki – Stanisławowo,
- ujęcia w planie inwestycji wykonania drogi w Wojszkach (bruk),
- koszenia poboczy dróg powiatowych,
Sołtys wsi Księżyno – pytał w sprawie drogi wojewódzkiej oraz obwodnicy,
Sołtys wsi Stanisławowo – wnioskował o naprawę zapadającej się drogi,
radny Leszek Matowicki – wnioskował o naprawę przepustów w Brończanach
radny Andrzej Kolęda poruszył spawy:
- drogi Hryniewicze-Olmonty,
- braku wsi Olmonty w wykazie miejscowości, których śmieci będą przyjmowane za darmo – Wójt poinformował, że była to pomyłka,
- poprawy wykonania odwodnienia w Olmontach przy posesji Sołtysa wsi,
- likwidacji przystanku we wsi, ponieważ nieustannie zbierała się tam młodzież i zakłócała spokój
Wójt powiedział, że zamierza wyposażyć świetlicę w sprzęt do siłowi i proponuje w tej sprawie złożenie wniosku do urzędu gminy przez sołtysa wsi,
Sołtys wsi Olmonty powiedział, że taki wniosek był złożony i kazano mu znaleźć miejsce na założenie siłowni,
Sołtys wsi Złotniki  - powiedział, że:
- ze śmieciami trzeba zrobić porządek,
- radni gminni i powiatowi powinni uzgodnić wykonanie drogi powiatowej (brukowanej) we wsi Wojski,
- należy naprawić drogi gruntowe w gminie,
Wójt powiedział, że wszystkie zgłoszone na sesji wnioski były ujęte we wnioskach z wyborów sołtysów poszczególnych wsi, które znajdują się w trakcie realizacji.
Ponadto poinformował o poszukiwaniu fachowców do urzędu, który wymaga zmiany.
radny Krzysztof Marcinowicz – wnioskował o umieszczenie lustra na skrzyżowaniu ulicy. Kruczkowskiego w ul.Tarasiuka,
- poinformował o przepełnionych pojemnikach na śmieci, które nie są opróżniane,
- poprosił o rozwinięcie tematu dot. zamiaru stworzenia przez Wójta Lokalnej Grupy Działania,
radny Paweł Gradkowski – wnioskował o wystąpienie na piśmie do Generalnej Dyrekcji Dróg i Autostrad w sprawie zmiany trasy przebiegu obwodnicy wraz z podaniem kosztów wykonania podkładów geodezyjnych,
Wójt – poinformował, że:
- gmina przyjęła propozycję przebiegu obwodnicy w 2006 roku, natomiast nie przyjęła najnowszej propozycji przebiegu trasy i wystąpi na piśmie w zgłoszonej sprawie,
- w kwietniu przestawi propozycję planu działania Lokalnej Grupy Działania, ponieważ gmina nie działa w żadnym stowarzyszeniu, a będą duże środki finansowe do pozyskania.
Następnie Przewodniczący Rady udzielił głosu mieszkańcom gminy. Głos zabrali:
- Pan Janusz Korecki – który powiedział, że „cuchnie” z wysypiska, zarzucił Wójtowi, że zakazał udostępnienia świetlic we wsiach celem zorganizowania spotkania przez mieszkańców wsi, położonych przy wysypisku, w sprawie jego likwidacji. Przedsiębiorstwo „LECH” chce rozszerzyć wysypisko, na co mieszkańcy nie wyrażają zgodę.
Wójt – poinformował, że sprawę wysypiska próbował rozwiązać wcześniej jednak rozmowy z władzami miasta były bezowocne. Miasto Białystok nie zamknie wysypiska. Obecnie negocjujemy z nowymi władzami miasta, które pozytywnie są nastawione na współpracę i wypracowanie warunków, które w miarę możliwości zaspokoiłyby roszczenia mieszkańców okolicznych wsi, jednakże złożenie skargi przez mieszkańców wsi Hryniewicze nie ułatwiają tego, a wręcz przeciwnie mogą przeszkodzić w negocjacjach.
Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik  – poinformował, że rozmawiał z Panią Sołtys wsi Hryniewicze o zorganizowanie spotkania z Radą Sołecką i Sołtysem wsi Hryniewicze w sprawie złożonej skargi dot. wysypiska do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku.
radny Leszek Matowicki poinformował, że Rada Gminy nie wydała zgody na rozbudowę wysypiska w Hryniewiczach, zgodnie ze studium tereny wokół wysypiska przeznaczono na usługi nieuciążliwe,
- Pani Małgorzata Ruśkowska – powiedziała, że w sprawie wysypiska chcą zorganizować spotkanie np. w świetlicy w Olmontach
Na zakończenie Wójt powtórzył, że nie uda się zlikwidować wysypiska należy zrobić wszystko aby zlikwidować uciążliwości związane z istnieniem wysypiska.
Wójt – wnioskował do radnych powiatowych o przygotowanie przez Powiatowy Zarząd Dróg w Białymstoku danych dot. środków finansowych przeznaczonych przez Powiatowy Zarząd Dróg na drogi w gminie Juchnowiec Kościelny w przeliczeniu na 1 mieszkańca, na ilość kilometrów dróg powiatowych w gminie, oraz udział gminy w partycypowaniu w kosztach,
radny powiatowy Walenty Sic – powiedział, że wszystkie wnioski zgłoszone na sesji będą przedstawione Radzie Powiatu,
radna powiatowa Pani Bożena Nienałtowska -  poinformował o opracowywaniu przez Powiat planu inwestycyjnego na lata 2008-2013 i zaapelowała
o przygotowanie przez gminę wykazu inwestycji priorytetowych, które jako radni powiatowi, będą starać o włączenie nich do planu inwestycyjnego Powiatu.
sołtys wsi Juchnowiec Górny – wnioskował o remont nowo ułożonego chodnika z kościoła do szkoły – Wójt poinformował, że wiosną zajmą się remontem
Wójt poinformował o pomyśle sprzątania wsi, dwa razy do roku, które ze wsi położonych przy wysypisku przyjmowane byłyby za darmo,
radny Leszek Kuczyński – wnioskował aby drogę dojazdową do wysypiska gmina przejęła poprzez zasiedzenie – „za” było 15 radnych,
Przewodniczący Rady zamknął dyskusję w sprawie wysypiska.
Wójt podziękował sołtysom, którzy zakończyli swoją działalność w kadencji 2002-2006 za ich pracę na rzecz mieszkańców wsi i wręczył wraz z Panią Barbarą Puziuk – Zastępcą Wójta pamiątkowe książki.

Ad.6.
Informacje dotyczące zimowego utrzymania dróg na terenie gminy przedstawiła Pani Barbara Puziuk – Zastępca Wójta. Informacja stanowi załącznik do protokołu. po dyskusji, informacja została przyjęta 14 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu.
 
Ad.7.
Sprawozdanie z działalności Rady Gminy za 2006r. przedstawił Przewodniczący Rady Stanisław Cydzik i stanowi ono załącznik do protokołu;
Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej przedstawił Pan Henryk Silwon przewodniczący Komisji i stanowi ono załącznik do protokołu;
Sprawozdanie z działalności Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Oświaty, Kultury i Sportu przedstawił Pan Krzysztof Szczuka Przewodniczący Komisji
i stanowi ono załącznik do protokołu;
Sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska przedstawił Pan Marian Grabowski
i stanowi ono załącznik do protokołu,
Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa i Finansów przedstawił Pan Jan Bruczko i stanowi ono załącznik do protokołu,
Sprawozdania zostały przyjęte przez radnych 15 głosami „za”.

Ad.8.

Przewodniczący Rady poinformował, że pkt dot. podjęcia uchwał zostanie poprowadzony przez Wiceprzewodniczącego Rady Leszka Matowickiego.
Projekty uchwał były opiniowane przez poszczególne komisje.
- Uchwała w sprawie określenia zasad nabywania, zbywania i obciążania nieruchomości gruntowych oraz ich wydzierżawiania i najmu na okres dłuższy niż trzy lata – Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów wnioskowała o odłożenie – „za” było 14 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu. 
- Uchwała Nr VI/25/07 w sprawie ustalenia wysokości jednorazowej opłaty, wynikającej ze wzrostu wartości nieruchomości  w wysokości 30% Komisja Rolnictwa i Finansów opowiedziała się za 30% stawką, radna Barbara Świerzbińska – wnioskowało o przyjęcie 20% stawki, Wiceprzewodniczący Rady Leszek Matowicki zarządził głosowanie najpierw nad 30% stawką – „za” było 7 radnych, 8 „przeciw”, za stawką 20% głosowało – 8 radnych,
7 było „przeciw” – przyjęto 20% stawkę, uchwała stanowi załącznik Nr 1 do protokołu,
- Uchwała Nr VI/26/07 w sprawie zmiany Gminnego Programu Profilaktyki i Rozwiązywania Problemów Alkoholowych na rok 2007 – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
- Uchwała Nr VI/27/07 w sprawie zmiany uchwały Nr V/16/07 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 15 lutego 2007r. dotyczącej wydzielenia i utworzenia z samorządowej instytucji kultury – Gminnego Ośrodka Kultury i Sportu w Juchnowcu Kościelnym, samorządowej instytucji kultury – Gminnej Biblioteki Publicznej w Juchnowcu Kościelnym – uchwała została przyjęta 14 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu, i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
- Uchwała Nr VI/28/07  w sprawie zmian w budżecie gminy – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
- Uchwała Nr VI/29/07 w sprawie uchwalenia Statutu Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
- Uchwała Nr VI/30/07 w sprawie regulaminu określającego wysokość oraz dodatków i innych składników wynagrodzenia nauczycieli oraz szczegółowych warunków ich przyznawania, a także wysokość, szczegółowe zasady przyznawania i wypłacania dodatku mieszkaniowego nauczycielom w szkołach i przedszkolu prowadzonych przez Gminę Juchnowiec Kościelny, po dyskusji, zarządzono głosowanie „za” przyjęciem 3,5% na dodatki motywacyjne było 15 radnych, „za” przyznaniem dodatkowego 0,5% na dodatek za wychowawstwo było 15 radnych – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za”  i stanowi załącznik Nr 6 do protokołu,
- Uchwała w sprawie stwierdzenia wygaśnięcia  mandatu Przewodniczącego Rady Stanisława Cydzika – Radca Prawny poinformowała, że w związku z wyrokiem Trybunału Konstytucyjnego w sprawie złożonych oświadczeń majątkowych po terminie, uchwała stała się bezprzedmiotowa – „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych,
- Uchwała Nr VI/31/07 w sprawie odwołania Skarbnika Gminy Pani Mirosławy Ostrowskiej z dniem 31.03.2007r. – uchwała została przyjęta 8 głosami „za”, 2 „przeciw”, 5 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
- Uchwała Nr VI/32/07 w sprawie powołania Skarbnika Gminy Pani Anny Jakuć z dniem 1.04.2007r. – uchwała została przyjęta 13 głosami „za”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 8 do protokołu;
- Uchwała Nr VI/33/07 w sprawie utworzenia odrębnego obwodu głosowania dla przeprowadzenia przedterminowych wyborów do Sejmiku Województwa Podlaskiego – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 9 do protokołu;

Ad.9.
Sprawy bieżące
radny Leszek Matowicki – poruszył sprawę Pana Stanisława Szczytko -  Komendanta Gminnego OSP, który uległ wypadkowi w trakcie gaszenia pożaru w Rumejkach i wnioskował o zajęcie się sprawą bezprawnego powołania go na stanowisko komendanta, skoro zgodnie ze statutem, komendantem nie może być osoba która ukończyła 60 lat, a w przypadku Pana Szczytko to miało miejsce.
Wójt powiedział, że zostanie dokonany przegląd straży i zostaną zbadane wszystkie wątki w tej sprawie.
Pani Mirosława Jaroszuk – Kierownik Referatu Rolnictwa i Gospodarki Przestrzennej zwróciła się  z prośbą o zaopiniowanie następujących wniosków:
- Pani Barbary Sokołowskiej-Juźwiuk o wykup budynku w którym mieści się Niepubliczny Zakład Podstawowej Opieki Zdrowotnej w Kleosinie celem przystosowania pomieszczeń przychodni do norm unijnych – 14 radnych było „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu, rada nie wyraziła zgody na wykup,
- Rolniczej Spółdzielni Produkcyjnej w Dorożkach o zgodę na budowę zbiornika na gnojowicę typu „Laguna” o pojemności 1500m³ na działce nr 662 we wsi Czerewki, po dyskusji radni opowiedzieli się za odkupieniem gminnej części przez RSP Dorożki, na zawarcie umowy przedwstępnej i pod takim warunkiem wyrazili zgodę na budowę zbiornika – „za” było 12 radnych, 2 „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu,
- Pana Józefa Czeskiego o wykup gruntu pod ulicę (działka nr 60/2) w Kleosinie przy ul.Baczyńskiego za kwotę 120zł/m², Pana Mariana Borowskiego  o wykup gruntu pod ulicę (działka nr 169 i 337) za kwotę 150zł/m², radni 10 głosami „za”, 5 „wstrzymało się” od głosu podjęli decyzję o przeprowadzeniu negocjacji do kwoty 50zł/m², jeżeli zainteresowani nie wyrażą zgody rozpocząć procedury wywłaszczenia. 
Pani Barbara Puziuk – Zastępca Wójta poinformowała o podaniu Pani doktor z Ośrodka Zdrowia w Księżynie z prośbą o przeprowadzenie przez Gminę remontu w pomieszczeniach ośrodka na kwotę 40-50tyś., po dyskusji radni 15 głosami „przeciw” nie wyrazili zgodę na remont pomieszczeń w Księżynie na koszt gminy.

Na koniec Wójt Pan Czesław Jakubowicz podziękował w imieniu wszystkich pracowników gminy, radnych i sołtysów Pani Mirosławie Ostrowskiej w związku z odwołaniem ze skarbnika gminy za kilkuletnią pracę na rzecz Gminy Juchnowiec Kościelny  oraz wręczyła pamiątkową książkę.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady Gminy zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
   Stanisław Cydzik

Protokolant
Dorota Korpacz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-05

Data modyfikacji: 2009-02-05

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-05