Protokół sesji Nr XXV/08 z dnia 14.11.2008r.

PROTOKÓŁ Nr XXV/08

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 14 listopada 2008r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.17.30.
W sesji wzięli udział radni, sołtysi oraz zaproszeni goście zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – Henryka Szklaruk
· Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
· Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
· Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz,
· Kierownik Referatu ds. Promocji i Rozwoju – Barbara Polińska
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego – Dariusz Markuszewski,
· Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Beata Górska
· Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Janusz Zaniewski.

Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on wszystkich przybyłych na sesję i otworzył
obrady sesji słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na 15 radnych obecnych - 13 radnych, tym samym jest quorum niezbędne
do prawomocnych obrad.

Ad.2.
Następnie Przewodniczący Rady poinformował o wprowadzeniu zmian do porządku obrad poprzez zdjęcie z pkt 6
p.t. „Podjęcie uchwał” – projektu uchwały w sprawie udzielenia dotacji ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej budowy przyłączy kanalizacyjnych oraz przydomowych oczyszczalni ścieków – „za” zdjęciem
w/w uchwały było 12 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu.
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem porządku obrad wraz z wprowadzoną zmianą
– „za” było 13 radnych.

Zatwierdzony następujący porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XXIV/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
6. Ocena działalności placówek oświatowo-wychowawczych na terenie gminy.
7. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy.
8. Omówienie koncepcji Strategii Gminy Juchnowiec Kościelny.
9. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
a) uchwała w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego;
b) uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
c) uchwała w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
d) uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r.;
e) uchwała w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy zwykłego skrzyżowania
w Juchnowcu Kościelnym dróg powiatowych: Nr 1483B Białystok-Wojszki, Nr 1497B Koplany - Juchnowiec Kościelny
– Janowicze oraz Nr 1494B Juchnowiec Kościelny – Rumejki, na skrzyżowanie o ruchu okrężnym;
f) uchwała w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości;
g) uchwała w sprawie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych uczestniczących
w działaniach ratowniczych lub w szkoleniach organizowanych przez Państwową Straż Pożarną;
h) uchwała w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie projektu dotyczącego
przebudowy drogi powiatowej Nr 1497B Juchnowiec Kościelny – Stacja Lewickie;
i) uchwała w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji
z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej, sposobu rozliczania oraz kontroli zadania;
j) uchwała w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym
do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych;
k) uchwała w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny;
10. Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
11. Zakończenie obrad sesji.

Ad.3.
Uwag do Protokołu sesji Nr XXIV/08 z dnia 24 września 2008r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz
zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 12 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu. 

Ad.4.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował m.in. o udziale:
· w dniach 25-26.09.2008r. - Seminarium w Wiśle odnośne inwestycji turystycznych i sportowych,
· w dniu 29.09  - przybycie na Podlasie „pociągu papieskiego”, oraz zebranie wiejskim we wsi Stacja-Lewickie,
· w dniu 1.10. - 50-lecie obecności Księży Werbistów,
· w dniu 13.10 - Dzień Nauczyciela w Zespole Szkół w Juchnowcu Górnym oraz w Szkole Podstawowej w Księżynie,
· w dniu 16.10 - X-lecie nadania Zespołowi Szkół w Kleosinie im. Jana Pawła II,
· w dniu 19.10 - 24-ta rocznica męczeńskiej śmierci Sługi Bożego ks.Jerzego Popiełuszki w Warszawie przy udziale
przedstawicieli nauczycieli, rodziców i uczniów Zespołu Szkół w Juchnowcu Górnym,
· w dniu 22.10 - poświęcenie pomnika Jana Pawła II w Juchnowcu Kościelnym,
· w dniu 23.10 –  pasowanie na przedszkolaka w Przedszkolu w Kleosinie,
· w dniu 24.10 – IX-ty Kongres Gmin Wiejskich RP w Warszawie udział wraz z Przewodniczącym Rady,
· w dniu 29.10 – spotkanie z Radą Sołecką wsi Hryniewicze,
· w dniu 30.10 – ślubowanie klas I w Zespole Szkół w Kleosinie,
· w dniu 5.11 – ślubowanie klas I w Zespole Szkół w Juchnowcu Górnym,
· w dniu 7.11. – Akademia Patriotyczna w Zespole Szkół w Kleosinie,
· w dniu 11.11 – obchody 90-tej rocznicy Odzyskania przez Polskę Niepodległości w Juchnowcu Kościelnym
ponadto powiedział o indywidualnych spotkaniach z mieszkańcami gminy oraz o spotkaniach roboczych z przedstawicielami PKS
w sprawie funkcjonowania komunikacji gminnej.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz  poinformował, o odbytych pomiędzy sesjami posiedzeniach poszczególnych
komisji:
- w dniu 30 września odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu na którym
oceniano funkcjonowanie Szkół Podstawowych i Gimnazjów na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny – Zespołu Szkół w Juchnowcu
Górnym i w Kleosinie, oraz posiedzenie Komisji Rewizyjnej, która dokonała ponownej kontroli wykorzystania samochodów
służbowych DAEWOO MATIZ za 2007r., oraz skontrolowała inwestycję gminną p.n. „Scena w Kleosinie przy ul.Tarasiuka
w Kleosinie, oświetlenie i modernizacja boiska;
- w dniu 23 października br. odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony
Środowiska gdzie głównym tematem była analiza funkcjonowania transportu gminnego w tym szkolnego i drogowego;
- w dniu 29 października odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu, która
zapoznała się ze stanem organizacyjnym i technicznym OSP na terenie gminy,
- dniu 30 października odbyło się posiedzenie Komisji Rewizyjnej, która przeprowadziła kontrolę gminnych jednostek OSP,
- w dniu 6 listopada odbyło się posiedzenie Komisji Rolnictwa i Finansów
- w dniu 7 listopada odbyło się posiedzenie Komisji Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska
oraz Komisji Rewizyjnej
- w dniu 12 listopada odbyło się posiedzenie Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu, na których
zaopiniowano projekty uchwał będących przedmiotem dzisiejszych obrad.
Ponadto przypomniał o pełnieniu dyżurów we wtorki w godz. 7.00-9.30 oraz udziale wraz z Wójtem w Kongresie Gmin
Wiejskich w Warszawie.

Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
radny Stefan Kozłowski – zwrócił się do Wójta o przedstawienie odpowiedzi na swoje wnioski i zapytania zgłoszone
na poprzedniej sesji – w trakcie sesji zostały przekazane radnemu na piśmie odpowiedzi na wnioski,
radny Leszek Matowicki – odniósł się do sprawy hejnału gminnego i wyjaśnił, że nie był przeciwny hejnałowi
ale niezachowaniu procedury ogłoszenia konkursu na hejnał w sprawie wyświęcenia pomnika Jana Pawła II, odniósł się
do braku informacji o wyświęceniu, oraz tabliczki o fundatorach pomnika, którymi byli wszyscy mieszkańcy gminy.
Wójt powiedział, że hejnał skomponowany przez Pana Trojanowskiego należącego do Związku Kompozytorów kosztował 2,5tys.zł ,
zgodnie z sugestią Pana radnego będzie kosztował około 25tys.zł., postaramy się w przyszłym roku ogłosić konkurs, w sprawie
wyświęcenia pomnika konsultował z księdzem proboszczem parafii w Juchnowcu Kościelnym, który podjął się przygotowania
„oprawy liturgicznej”, określenia czasu oraz sposobu poinformowania mieszkańców, ponadto poinformował, że stosowna
tabliczka taka zostanie umieszczona na pomniku
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – pytał czy gmina składała wniosek w ramach Konkursu Współdziałania
2.1.2 Lokalna infrastruktura drogowa, jeżeli tak to na jakie drogi i jaki był tego efekt
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że gmina nie składała takiego wniosku i musi zastanowić się nad wyjaśnieniem,
radny Marian Grabowski – pytał, na jakim etapie jest opracowanie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego
Izabelin-Olmonty, oraz pytał co dalej z boiskiem w Ignatkach.
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że w najbliższych dniach zostanie ogłoszony przetarg na wykonanie planów nie tylko
obrębu Izabelin, ale również Olmont Wschód i Zachód oraz Hryniewicz to około 960ha, ich opracowanie potrwa około 14 miesięcy,
Wójt - powiedział, że przygotowywanie planów miejscowego zagospodarowania przestrzennego gminy ściśle powiązane są
ze Strategią, która ma być opracowana do końca 2008 roku, a z niej wyniknie kolejność ich opracowywania,
radny Stanisław Szerenos – prosił o wyjaśnienie zasad dofinansowania budowy przydomowych oczyszczalni ścieków, mieszkańcy
są zbulwersowani koniecznością poniesienie pełnych kosztów budowy, na co ich nie stać, aby uzyskać dofinansowanie, ponadto
zwrócił uwagę na brak dokładnych informacji w tej sprawie, ponadto pytał o termin wykonania przystanku we wsi Szerenosy,
Wójt – udzielił odpowiedzi na pytanie radnego Grabowskiego odnośnie budowy boiska w Ignatkach,  informując, że wstrzymał
budowę, ponieważ docelowo będzie potrzeba wyciąć 180 drzew i zarezerwować na 3 lata 2,5mln zł., na dzień dzisiejszy
zabezpieczone 40tys.zł. w budżecie wystarczyło na wycięcie 6 drzew za 36tys.zł.
Pani Barbara Puziuk poinformowała, że w drugim przetargu na budowę kanalizacji we wsi Szerenosy, wybrano najkorzystniejszą
ofertę firmy BIELBUD za kwotę 1.757.405zł. i niedługo zostanie podpisana umowa
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – poinformował o przygotowaniu na dzisiejszą sesję projektu uchwały, którego
przyjęcie umożliwi dofinansowanie jakiegokolwiek zadania związanego z ochroną środowiska, wynika to z coraz większych
potrzeb mieszkańców; dofinansowanie nastąpi ze środków Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej,
który zasilany jest z wnoszonych „opłat środowiskowych”, sposób wydatkowania tych środków określa ustawa o ochronie
środowiska, na dzień dzisiejszy będą dofinansowane przydomowe oczyszczalnie ścieków oraz usuwanie azbestu, ponadto
powiedziała, że zgodnie z zaleceniami Regionalnej Izby Obrachunkowej nie można dopłacać do zadania, ale je w części
refinansować, gmina nie może wykonać zadania za mieszkańca,
Wójt - poinformował, że we wsi gdzie będzie kanalizacja będzie obowiązek podłączenia się do niej, Przewodniczący Rady
zaprzeczył tej informacji,
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – powiedziała, że nikt nie wypełnia i nie składa żadnych wniosków bo nie ma uchwały,
wynikło jakieś nieporozumienie, Przewodniczący Rady odczytał informację zamieszczoną w najnowszym wydaniu gazetki
gminnej „Wieści”, odnośnie wypełniania i składania wniosków  o dofinansowanie – skwitował to wprowadzaniem ludzi w błąd,
ogłoszenie nie powinno było się ukazać, ponieważ nie ma uchwały, oraz zwrócił uwagę, że projekt uchwały merytorycznie
został źle przygotowany.
W trakcie dyskusji Wójt – powiedział, że uchwała wreszcie da możliwość pomocy mieszkańcom na podstawie której będzie
możliwość wypłacenia do 50% kosztów inwestycji, zgodnie z wytycznymi Regionalnej Izby Obrachunkowej gmina może
udzielić takiej pomocy  z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej.
Przewodniczący zakończył dyskusję nad w/w tematem i zwrócił uwagę, że zgodnie z projektem uchwały, nie będzie
możliwości dofinansowania przydomowych oczyszczalni ścieków.
radny Grzegorz Śliwowski – pytał radnego Matowickiego po co ta tabliczka na pomniku Jana Pawła II, przecież to bez sensu
i niepotrzebne,
radny Jan Bruczko – zwrócił uwagę, że rozliczając rolników za koszenie rowów dla Spółki Wodnej w czytelni w Juchnowcu
Kościelnym było to niemile widziane i źle potraktowane, zwrócono mu uwagę, że to pomieszczenie czytelni, a nie spółki wodnej,
prowadząc rozliczenie przez 3 godziny powiedział, że ani jedna osoba nie zgłosiła się do czytelni, następnie powiedział,
że kilkakrotnie pytał w kwietniu br. kiedy zostanie postawiony przystanek w Wojszkach i nie uzyskał odpowiedzi dlatego
oczekuje odpowiedzi na piśmie, odnośnie umieszczenia tabliczek o zakazie wyrzucania śmieci – w obrębie wsi Wojszki
postawiono tylko 1 tablicę chociaż potrzeby są większe, co najmniej jeszcze 2 tablice, oraz na zakończenie prosił Wójta
o udzielenie wyjaśnień w sprawie zarzutu jakoby sołtys wsi Wojszki zgłosił nielegalne wywożenie darniny przez mieszkańca wsi,
Wójt powiedział, że ludzie słyszą i widzą co chcą, następnie naświetlił całą sytuację odnośnie wywiezienia darniny, po prostu
było to nieporozumienie,
radny Leszek Matowicki – wnioskował o uprzątnięcie placu przy „Agronomówce”,
Wójt – powiedział, że powstał Referat Mienia Komunalnego, który zajmie się m.in. tą sprawą, trudno szybko wszystko
załatwić z przeszłości, takich zdarzeń jest więcej,
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – pytał:
- w sprawie odpowiedzi na wniosek dot. wyegzekwowania przestrzegania zapisów planu zagospodarowania przestrzennego
w Ignatkach-Osiedlu,  przedstawiono różne propozycje, jaka będzie decyzja Wójta,
- o działania podjęte w sprawie hydroforni w Ignatkach-Osiedlu
Wójt – odpowiedział na pierwsze pytanie Pana Przewodniczącego informując, że sprawa jest w trakcie wyjaśnienia, pełna
informacja będzie na piśmie,
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że przeprowadzono konsultacje z Panem dr Halickiem – z Instytutu Ekologii Stosowanej
oraz z Panem Mecenasem Urzędu, którzy po przeanalizowaniu dokumentów stwierdzili, że nie ma podstaw do wystąpienia
na drogę sądową przeciwko firmie budującej stację, problem wynikł po zmianie warunków parametrów wody przeznaczonej
do spożycia, w tym przypadku chodziło o jon amonowy gdzie obniżono jego zawartość z 1,5 mg/l do 0,5g/l, Pan Halicki
zaproponował alternatywne rozwiązanie do rozwiązania firmy „BARTOSZ” za dużo mniejsze pieniądze,  tj. istnieje możliwość
wybudowania filtra powolnego pomiędzy studnią a hydrofornią, który powinien obniżyć poziom jonu amonowego.
Przewodniczący Rady pytał czy ta inwestycja zostanie uwzględniona w budżecie na 2009r., Wójt potwierdził.
radny Jan Bruczko – pytał w sprawie pomieszczenia dla Gminnej Spółki Wodnej,
Wójt – powiedział, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.
radny Leszek Matowicki – zauważył, że Wójt często powołuje się na zaległości poprzedniej władzy dlatego zaproponował
debatę publiczną z udziałem poprzedników, ponadto czytając gminne czasopisma odczuł, że toczy się prywatna
wojna Pani Muszyńskiej z Panem Wójtem, zwrócił uwagę, że Pani Muszyńska prowadzi ją za własne pieniądze,
natomiast „Wieści” wydawane są za publiczne pieniądze.
Wójt powiedział, że nie prowadzi żadnej wojny,
radny Jan Bruczko – pytał kiedy zostaną poprawione gminne drogi żwirowe zdewastowane przez Zakład Energetyczny
budujący linie energetyczne
Wójt – wydał polecenie pracownikowi odpowiedzialnemu za drogi o przygotowanie pisma w tej sprawie do Zakładu Energetycznego
radny Paweł Gradkowski – w związku z odrzucaniem uchwał przez Podlaski Urząd Wojewódzki, wnioskuje aby radca prawny
dokładniej wczytywał się w projekty uchwał, Wójt przyznał rację,
Przewodniczący Rady – wnioskuje o egzekwowanie przepisów ustawowych odnośnie sprzątania chodników, ulic
Wójt – w projekcie budżetu będzie propozycja powołania Straży Gminnej, która zajmie się tymi sprawami, ponieważ
ma ona duże kompetencje,
radny Stanisław Szerenos – pytał kiedy zostaną poprawione niektóre drogi gminne, ponieważ słyszał, że drogi w jednych
miejscowościach są robione dla jednej osoby, a w innych gdzie mieszka dużo ludzi nie robi się nic, za przykład podał drogę
w Hermanówce,
Pan Zbigniew Jurkiewicz – udzielił wyjaśnień dot. wytyczenia drogi w Hermanówce.
Przewodniczący Rady pytał kiedy zostaną poprawione dwie drogi w Kleosinie tj. ul.Tuwima i dojazdowa gdzie wykonywano
oświetlenie
Pan Zbigniew Jurkiewicz - poinformował, że do końca listopada b.r.
radny Krzysztof Szczuka – wnioskował o ułożenie progu zwalniającego w ciągu pieszo-jednym w Kleosinie, ponieważ
chodzą tam dzieci i młodzież i jest to również droga dojazdowa do Ośrodka Zdrowia
radny Leszek Matowicki – zasugerował wykonanie w tym miejscu sygnalizacji świetlnej
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – powiedział, że projektanci mieli badać natężenie ruchu na drodze
wojewódzkiej w październiku, badanie odbyło się ale tylko przez 2-3 godziny, a nie całodzienne, wnosi o urzędowe
wyegzekwowanie badania przez cały dzień, ponieważ wyniki mogą być niemiarodajne i będą stanowić podstawę
do rezygnacji z wykonania sygnalizacji świetlnej.

Ad.6.
Ocena działalności placówek oświatowo-wychowawczych na terenie gminy.
Informację z działalności placówek oświatowo-wychowawczych przedstawili zaproszeni dyrektorzy szkół i przedszkola.
Głos kolejno zabrali:
– Pani Elżbieta Charkiewicz – Dyrektor Przedszkola w Kleosinie – informacja stanowi załącznik do protokołu,
– Pan Małgorzata Jabłońska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Bogdankach – informacja stanowi załącznik do protokołu,
– Pan Mirosław Guzewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Księżynie – informacja stanowi załącznik do protokołu,
– Pani Bożena Nienałtowska – Dyrektor Zespołu Szkół w Kleosinie – informacja stanowi załącznik do protokołu,
– Pani Barbara Klimaszewska – Dyrektor Zespołu Szkół w Juchnowiec Górnym – informacja stanowi załącznik do protokołu,
Dyrektorzy odpowiadali na pytania radnych. Wójt podziękował wszystkim dyrektorom za ich pracę w swojej placówce
oraz za dobrą współpracę z gminą.

Ad.7.
Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy.
Informację o stanie bezpieczeństwa i porządku publicznego przedstawili i odpowiadali na pytania radnych i sołtysów
zaproszeni goście, tj.:
- podinsp. Krzysztof Sokół – Komendant Komisariatu Policji w Choroszczy,
- mł. asp. Mikołaj Torbicz – Kierownik Posterunku Policji w Juchnowcu Górnym,
- kpt. Jan Trofimiuk – z Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku – informacja stanowi załącznik do protokołu.

Ad.8.
Omówienie koncepcji Strategii Gminy Juchnowiec Kościelny.
Pan Jarosław Danowski zajmujący się opracowaniem Strategii Gminy Juchnowiec Kościelny, wyjaśnił zasady wypełnienia
ankiet oraz kart zadań niezbędnych do przygotowania głównych celów i zadań w nowej Strategii Rozwoju Gminy koniecznej
do pozyskania środków unijnych oraz odpowiadał na pytania zainteresowanych.

Ad.9.
Podjęcie uchwał:
Projekty uchwał były opiniowane przez poszczególne komisje.
- Uchwała Nr XXV/177/08  w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego – w dyskusji głos
zabrali m.in. radny Jan Bruczko powiedział, że Komisja Rolnictwa i Finansów zaopiniowała stawką 40zł/q;
Pani Skarbnik zwróciła uwagę, że obniżenie stawki będzie wiązało się ze zmniejszeniem wpływów do budżetu gminy
w kwocie 200tys.zł oraz zmniejszeniem subwencji z budżetu państwa,
radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że w/w strata zostanie zrekompensowana wpływami z udziału w podatku
dochodowym od osób prawnych, nie można kierować się tylko danymi statystycznymi, obniżenie stawki uważał
za bardzo zasadne,  Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem stawki 40zł/q – „za” było 10 radnych,
3 „wstrzymało się” od głosu, następnie zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały z naniesioną poprawką – „za” było
13 radnych, uchwała stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/178/08 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości – pozytywna opinia Komisji
Rolnictwa i Finansów – uchwała została przyjęta 13 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/179/08 w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych – pozytywna opinia
Komisji Rolnictwa i Finansów, Pani Skarbnik poprosiła o naniesienie poprawki w §1 pkt 1 lit.a poprzez wykreślenie kwoty
940zł i wpisanie kwoty 470zł – uchwała z poprawką została przyjęta jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 3
do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/180/08  w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r. – pozytywna opinia Komisji Rolnictwa i Finansów
z wyłączeniem wynagrodzeń w kwocie 61.300zł i 6.000zł., Pani Skarbnik powiedziała, że pracownicy w bieżącym roku
nie otrzymali podwyżki dlatego wnioskowano o podwyżkę chociaż o stopień inflacji,
radny Leszek Matowicki – powiedział, że miała być przygotowana informacja o stanie zatrudnienia w urzędzie, i nie została
przygotowana, ponadto w budżecie na 2008r. Rada Gminy przydzieliła o 26,8 % więcej w porównaniu do roku poprzedniego
środków na wynagrodzenia pracowników, dla przykładu przytoczył porównanie w zatrudnieniu i wynagrodzeniu z gminą
Choroszcz i Supraśl,
W trakcie dyskusji Wójt poinformował o:
- zakończeniu reformy urzędu,
- przygotowywaniu raportu z działalności urzędu porównując czerwiec 2006r., początek 2007r. i grudnia 2008r., ponadto
zaproponował przełożenie dyskusji na temat urzędu w innym terminie,
- obowiązku zatrudnienia z dniem 1.01.2009r. Sekretarza Urzędu,
radny Stanisław Cydzik – dopytywał się dlaczego pracownicy nie dostali podwyżek,
Pani Skarbnik  powiedziała, że po przeliczeniu okazało się, że przydzielając podwyżki zabraknie na wynagrodzenia,
radny Leszek Kuczyński – stwierdził, że z jednej strony jest wzrost zatrudnienia, z drugiej strony wynagrodzenie
w przeliczeniu na osobę jest małe w porównaniu do przytoczonych gmin; Rada nie jest przeciwna płaceniu za pracę
ale teraz jest dylemat,
Przewodniczący Rady – powiedział, że ma nadzieję na merytoryczną dyskusję w sprawie zatrudnienia pracowników
i pytał Wójta, czy nie zechciałby wyłączyć wynagrodzeń, które wywołują tyle emocji, aby całej uchwały ewentualnie
nie odrzucić, Wójt – nie zgłosił sprzeciwu
radny Grzegorz Śliwowski – oceniając działalność Rady wnioskuje o przegłosowanie podwyżek pracownikom,
pamiętając o tym, że sołtysi dostali podwyżkę diet, dzisiaj będzie głosowana 70% podwyżka strażakom,
radny Stefan Kozłowski – pytał o paragraf 4300 „Zakup usług pozostałych”
Pani Skarbnik – poinformowała, że w skład paragrafu chodzą opłaty bankowe, pocztowe, wynagrodzenie radcy prawnego,
zapłata firmie zajmującej się gminnym archiwum
radny Stefan Kozłowski – w związku z kolejnym zwiększeniem w tym paragrafie z 35% do 42%, wnioskował o wycofanie
paragrafu z projektu uchwały,
Wójt oraz Pani Skarbnik – zgłosili sprzeciw,
radny Paweł Gradkowski – wnioskował o przedstawienie struktury zatrudnienia w 2006r., 2007r. i 2008r. i o ile nie jest
to tajemnicą podać liczbę osób zatrudnionych prowadzących działalność gospodarczą,
radny Stefan Kozłowski – przypomniał, że Komisja Rewizyjna wnioskowała o przedstawienie na dzisiejszej sesji kosztów
podwyżek pracownikom z wyrównaniem od marca oraz schemat struktury organizacyjnej, czego nie uczyniono
Pani Skarbnik – poinformowała, że w ramach zaproponowanej kwoty na wynagrodzenia pracownikom wystarczy na podwyżki
z wyrównaniem od stycznia dlatego nie miało sensu przygotowywanie danych
Pani Joanna Urbanowicz – powiedziała, że trwa przygotowywanie struktury organizacyjnej.
Przewodniczący Rady – zarządził głosowanie o zwiększenie kwoty na wynagrodzenia pracownikom urzędu,
radny Leszek Kuczyński – zarzucił Przewodniczącemu Rady brak wniosku Wójta o wprowadzenie zmiany do projektu
uchwały przed przystąpieniem do głosowania i prosił o opinię prawną w tej sprawie, ponadto powiedział, że Przewodniczący
Rady nadużywa swoich kompetencji,
Przewodniczący Rady – zauważył, że to jest taka sama procedura jak w przypadku wcześniejszego głosowania
nad uchwałami podatkowymi, następnie powiedział, że był to wniosek Komisji Rolnictwa i Finansów o nie zwiększanie
kwoty na wynagrodzenia,
Wójt – powiedział, że zgodnie z sugestią Pani Skarbnik prosił o wycofanie z projektu uchwały wynagrodzeń pracownikom
aby nie zmarnować pozostałej treści uchwały,
Przewodniczący Rady - po raz kolejny zarządził głosowanie nad wprowadzeniem zmiany do uchwały
radny Leszek Kuczyński – również po raz kolejny przypomniał o konieczności zgody Wójta na wprowadzenie zmian
do uchwały, powiedział, że Przewodniczący Rady kombinuje, skoro wziął pod głosowanie najpierw wniosek Komisji Rolnictwa
i Finansów bardziej odpowiadający, niech więc doprowadzi go do końca procedury, po prostu Przewodniczący Rady
cwaniakuje, kombinuje i lawiruje z jednej strony nie chce narazić się, z drugiej - chce przypodobać się, nie można
manipulować człowiekiem,
Przewodniczący Rady zaprzeczył zarzutom radnego Leszka Kuczyńskiego,
radny Grzegorz Śliwowski – sprostował, informując, że jako członek Komisji Rolnictwa i Finansów takiego wniosku
komisji nie było, komisja przyjęła projekt uchwały z wyłączeniem wynagrodzeń, które miały być przedyskutowane na sesji,
wniosek komisji został źle zinterpretowany,
Po dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wyłączeniem wynagrodzeń z projektu uchwały
– „za było 7 radnych, 3 „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu, następnie zarządził głosowanie o wyłączenie z rozdziału 75023
paragrafu 4300 kwoty 20.000tys.zł. „Zakup usług pozostałych”  – „za” był 1 radny, 3 „przeciw”, 7 „wstrzymało się” –
wniosek nie przeszedł, na koniec zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały z prowadzoną zmianą – „za”
było 10 radnych, 2 „przeciw”, 1 „wstrzymał się’” od głosu – uchwała została przyjęta i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
- Uchwała w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie przebudowy zwykłego skrzyżowania
w Juchnowcu Kościelnym dróg powiatowych: Nr 1483B Białystok-Wojszki, Nr 1497B Koplany - Juchnowiec Kościelny –
Janowicze oraz Nr 1494B Juchnowiec Kościelny – Rumejki, na skrzyżowanie o ruchu okrężnym – w dyskusji głos zabrali:
radny Stanisław Cydzik – pytał czy w tej sprawie były przeprowadzone planowane konsultacje,
Sołtys wsi Juchnowiec Kościelny - poinformował, że było wywieszone ogłoszenie we wsi w sprawie wypowiedzenia się
i zgłaszania uwag w urzędzie co do budowy ronda w Juchnowcu Kościelnym,
radny Jan Bruczko – powiedział, że skoro projektuje się drogę powiatową Juchnowiec-Wojszki, proponuje wprowadzenie
wykonania ronda do zadania wspólnego z powiatem,
Wójt – powiedział, że nie ma możliwości połączenia budowy ronda wspólnie z powiatem, inwestycję tą należy wykonać
głównie ze względu na bezpieczeństwo mieszkańców, kolejnym etapem będzie budowa parkingów oraz chodniki w kierunku
wsi Rumejki i Ogrodniczki,
radny Leszek Matowicki – zaproponował wykonanie w pierwszej kolejności chodników do Rumejk i Ogrodniczek,
a potem ronda,
radny Stanisław Szerenos – powiedział, że jeżeli zostanie wykonana droga, ruch będzie o wiele większy, a tej wielkości
rondo nie będzie miało prawa bytu,
radny Stefan Kozłowski – wnioskował o zakończenie dyskusji i przełożenie projektu uchwały do czasu poznania kosztów
budowy ronda,
radny Leszek Kuczyński – wnioskował o przedyskutowanie tej sprawy na obecnej sesji tym bardziej, że są obecni
sołtysi, ponadto w budżecie na 2008r. była zaplanowana ta inwestycja,
Przewodniczący Rady – zarządził głosowanie nad przyjęciem wniosku radnego Stefana Kozłowskiego – „za było 2 radnych,
7 „przeciw”, 4 „wstrzymało się” od głosu, wniosek nie przeszedł,
radny Leszek Kuczyński – pytał w jaki sposób zostanie rozwiązana sprawa parkingów tym bardzie, że w perspektywie
zaplanowano rozbudowę urzędu gminy przy ośrodku kultury, ponadto zwrócił, że droga Juchnowiec Kościelny-Stacja Lewickie
jest za wąska
Wójt – powiedział, że szacunkowy koszt budowy ronda to 250tys.zł – 300tys.zł.
Po dyskusji Przewodniczący Rady – zarządził głosowanie nad przyjęciem projektu uchwały – „za” było 2 radnych,
4 „przeciw”, 5 „wstrzymało się” od głosu, projekt uchwały odrzucono,
- Uchwała Nr XXV/181/08  w sprawie wyrażenia zgody na zbycie nieruchomości – uchwała została przyjęta 12 głosami „za”,
przy obecności 12 radnych i stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/182/08  w sprawie wypłaty ekwiwalentu pieniężnego dla członków ochotniczych straży pożarnych
uczestniczących w działaniach ratowniczych lub w szkoleniach organizowanych przez Państwową Straż Pożarną –
radny Jan Bruczko wniósł o wprowadzenie do uchwały zasad wypłaty ekwiwalentu,  radny Leszek Matowicki
zaproponował ujęcie ich w regulaminie wewnętrznym na co przystał Pan Cezary Mańkowski,
radny Grzegorz Śliwowski – zgłosił zastrzeżenia do wysokości wynagrodzenia strażaków, które nie powinno
być podwyższone o 70%, a do 40%, następnie zgłoszono poprawkę do uchwały poprzez wykreślenie wyrazów
„może wynosić” a wpisanie „wynosi” – „za” poprawką było 10 radnych, 3 „wstrzymało się” od głosu,
po wyjaśnieniach udzielonych przez radnego Stanisława Szerenos i Sołtysa wsi Złotniki, radny
Grzegorz Śliwowski
wycofał swój wniosek, następnie zgłoszono kolejną poprawkę poprzez wykreślenie wyrażenia
„przed dniem ustalenia ekwiwalentu” – „za” było 13 radnych, uchwała została przyjęta 13 głosami „za” i stanowi
załącznik Nr 6 do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/183/08 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie projektu
dotyczącego przebudowy drogi powiatowej Nr 1497B Juchnowiec Kościelny – Stacja Lewickie – uchwała została przyjęta
12 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/184/08  w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z Gminnego Funduszu Ochrony Środowiska
i Gospodarki Wodnej, sposobu rozliczania oraz kontroli zadania – Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
poinformowała o poprawkach naniesionych na komisjach do treści projektu uchwały tj. w §3 wpisać „załącznik”
a nie „załączniki”, w §2 pkt 8 regulaminu skreślić wyraz „wydział” wpisać „referat”,
Przewodniczący Rady – dopytywał się dlaczego nie ujęto pkt 3a zawartego w art.406 ust.1 ustawy Prawo ochrony
środowiska o treści: „wspomaganie systemów gromadzenia i przetwarzania danych związanych z dostępem
do informacji o środowisku” 
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – poinformowała, że ten punkt zawarto w innych zadaniach, więc nie ma
potrzeby jego umieszczania w tej uchwale, nie ma takiego obowiązku, ponadto powiedziała, że czuje się szykanowana
przez Przewodniczącego Rady i ma przez niego straszne problemy w pracy, bo zabrania odpowiadać na pytania
dot. referatu i mówi nieprawdę o uchwale, działa na szkodę mieszkańców,
Przewodniczący Rady – powiedział, że otrzymał projekt, który próbuje zrozumieć co jest w nim zawarte, to nie
szykany ale próba zrozumienia treści uchwały, poza tym pytał o §2 pkt 2 i 8 regulaminu, 
Po wyjaśnieniach udzielonych przez Panią Katarzynę Kowalewską-Sewastianik, zaproponowano następujące zmiany
do uchwały:  w §2 pkt 8 regulaminu skreślić słowo „akceptacji” wpisać „zatwierdzenia” – „za” 9, 4 „wstrzymało się”
od głosu; w §2 uchwały po pkt 3 wprowadzić punkt 3a z art.406 ust.1 ustawy Prawo ochrony środowiska –
„za” było 12 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu
Następnie Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem uchwały z poprawkami – „za” było 12 radnych,
1 „wstrzymał się” od głosu, uchwała stanowi załącznik Nr 8 do protokołu,
- Uchwała Nr XXV/185/08 w sprawie upoważnienia Kierownika Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym
do podejmowania działań wobec dłużników alimentacyjnych – uchwała została przyjęta 12 głosami „za”, 1 „wstrzymał się”
od głosu i stanowi załącznik Nr 9 do protokołu;
- Uchwała Nr XXV/186/08 w sprawie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny
– uchwała została przyjęta jednogłośnie 13 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 10 do protokołu;
Przewodniczący Rady – poinformował o wprowadzeniu dodatkowej uchwały w sprawie udzielenia dotacji Zespołowi
Szkół Nr 2 w Białymstoku i oddał głos Pani Skarbnik, która poinformowała o piśmie dyrektora w/w szkoły
o dofinansowanie zakupu bramek na boisku szkolnym w kwocie 5tys.zł uzasadniając to nauką 35 dzieci ze wsi Olmonty.
Stanisław Cydzik – zaproponował wystosowanie pisma do władz miejskich również o dofinansowanie, ponieważ dzieci
z Białegostoku uczą się w szkole w Kleosienie.
radny Grzegorz Śliwowski – zaproponował przeprowadzenie bilansu czy więcej dzieci z naszej gminy uczy się
w Białymstoku czy na odwrót,
Przewodniczący Rady - poprosił o przygotowanie takich danych na Komisje Samorządową.
radny Leszek Kuczyński – wnioskował o obliczenie jaką subwencję otrzymałaby gmina gdyby dzieci z Solniczek,
Stanisławowa, Olmont i Szerenos chodziły do szkół na terenie gminy i odnieść to do zakupu nowego autokaru
tj. sprawdzenia możliwości dowożenia dzieci z w/w miejscowości do szkół na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny,
- Uchwała Nr XXV/187/08 w sprawie udzielenia dotacji Zespołowi Szkół Nr 2 im.A.Mickiewicz w Białymstoku
– została przyjęta 11 głosami „za”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 11 do protokołu.

Ad.10
Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
Przewodniczący Rady udzielił głosu mieszkance Księżyna Kol. w sprawie wykonania poszerzenia drogi we wsi,
która powiedziała, że nie ma wjazdu do garażu, a droga biegnie zaledwie 1,5m od domu,
Sołtys wsi Księżyno Kol. – potwierdziła, że droga która została wytyczona jest za szeroka, wystarczy 10-12m
Wójt powiedział, że uwzględni zgłoszone protesty,
Pan Dariusz Markuszewski – poinformował, że projektant drogi powiedział, że jest to konieczny aby umieścić media,
radny Grzegorz Śliwowski – wnioskował o wykonanie we wsi Księżyno Kol. drogi normatywnej 10m wraz z kanalizacją
deszczową, ponieważ to przyszłe tereny budowlane,

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji obrady zamknięto formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy
Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Dorota Korpacz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-04

Data modyfikacji: 2009-02-04

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-04