Protokół sesji Nr XXVII/08 z dnia 29.12.2008r.

PROTOKÓŁ Nr XXVII/08

sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 29 grudnia 2008r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny



Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.17.15.
W sesji wzięli udział radni, sołtysi oraz zaproszeni goście zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
· Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
· Zastępca Wójta – Henryka Szklaruk
· Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
· Radca prawny – Andrzej Hryniewicki
· Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
· Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
· Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz,
· Kierownik Referatu ds. Promocji i Rozwoju – Barbara Polińska
· Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego – Dariusz Markuszewski,
· Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Beata Górska
· Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Janusz Zaniewski,
· Drogowiec – Zbigniew Jurkiewicz
· Inspektor ds. patologii społecznych – Edyta Szydłowska

Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on wszystkich przybyłych
na sesję i otworzył obrady sesji słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na 15 radnych obecnych - 13 radnych, tym samym jest quorum
niezbędne do prawomocnych obrad.
Następnie minutą ciszy uczczono pamięć zmarłego Sołtysa wsi Juchnowiec Dolny Kol. –
 Pana Tadeusza Filipkowskiego oraz zmarłej radnej – Pani Barbary Świerzbińskiej.

Ad.2.
Przewodniczący Rady przystąpił do przyjęcie porządku obrad – „za” było 13 radnych, przy obecności 13 radnych.
Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XXV/08 i Nr XXVI/08.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
6. Ocena realizacji zadań inwestycyjnych za 2008r.
7. Przyjęcie sprawozdania z działalności Rady Gminy i Komisji Stałych Rady Gminy za 2008r.
8. Przyjęcie planu pracy Rady Gminy i Komisji Stałych na 2009r.
9. Informacja Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych.
10. Przyjęcie harmonogramu pracy i preliminarza wydatków GKRPA.
11. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
a) uchwała w sprawie wydatków niewygasających,
b) uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r.
12. Przyjęcie budżetu gminy na 2009r.
a) odczytanie ostatecznego projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta;
b) odczytanie opinii komisji właściwej do spraw budżetu;
c) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie;
d) odniesienie się Wójta do opinii z pkt a i b;
e) dyskusja nad wnoszonymi w trakcie sesji poprawkami i ich przegłosowanie;
f) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej.
13. Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
14. Zakończenie obrad sesji.

Ad.3.
Uwag do Protokołu sesji Nr XXV/08 z dnia 14 listopada 2008r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 12 radnych, 1 „wstrzymał się”
od głosu. 
Uwag do Protokołu sesji Nr XXVI/08 z dnia 20 listopada 2008r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 11 radnych, 2 „wstrzymało się”
od głosu. 

Ad.4.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt poinformował m.in. o udziale:
· w dniu 17.11.2008r. – w spotkaniu w Powiatowym Inspektoracie Nadzoru Budowlanego dot. spraw związanych m.in.
z ochroną środowiska, sąsiedzkich sporów,
· w dniu 19.11.2008r. – w Szkole Podstawowej Nr 45 w Białymstoku na obchodach 90 rocznicy odzyskania przez Polskę
Niepodległości,
· w dniu 20.11.2008r. – w obchodach 50-lecie pożycia małżeńskiego – 35 par z terenu gminy,
· w dniu 24.11.2008r. – w spotkaniu w Szkole Podstawowej w Księżynie z nauczycielami,
· w dniu 26.11.2008r.  – w konferencji zorganizowanej przez Urząd Marszałkowski odnośnie dobrych praktyk
wykorzystywania środków unijnych,
· w dniu 27.11.2008r. – wyjazd do Weidenbergu,
· w dniu 3.12.2008r. – Święto Barbórki  - zorganizowane przez Związek Represjonowanych Politycznie Żołnierzy i Górników,
· w dniu 5.12.2008r. – w spotkaniu z Sołtysami Gminy Juchnowiec Kościelny w Ośrodku Kultury,
· w dniu 9.12., 13.12., - w spotkaniach opłatkowych w szkołach z terenu gminy, z samorządem woj. podlaskiego, osobami
niepełnosprawnymi,
· w dniu 22.12. – w spotkaniu roboczym w Starostwie Powiatowym wraz z Panią Jakuć, Panią Szklaruk oraz Panem Jurkiewiczem,
ponadto powiedział o przeprowadzonych konsultacjach w sprawie funkcjonowania komunikacji PKS na terenie gminy
oraz o zakupie nowego autokaru dostosowanego do potrzeb osób niepełnosprawnych z przeznaczeniem na przewóz
dzieci do szkoły.
Na sesję przybył radny Jan Bruczko.

Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz  poinformował, o odbytych pomiędzy sesjami posiedzeniach
poszczególnych komisji:
od 15 listopada do dzisiejszej sesji odbyło się łącznie 9 posiedzeń komisji.
- Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu, która
o w dniu 24 listopada - omawiała projekt budżetu gminy na 2009r.
o w dniu 15 grudnia - komisja spotkała się z rodzicami dzieci uczącymi się w Szkole Podstawowej w Bogdankach
odnośnie funkcjonowania placówki,
o w dniu 23 grudnia – opracowała plan pracy na 2009r. oraz przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności za 2008r.
- Komisji Rewizyjnej, która
o w dniu 21 listopada - omawiała projekt budżetu gminy na 2009r.
o w dniu 22 grudnia - opracowała plan pracy na 2009r. oraz przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności za 2008r.
- Komisji Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska
o w dniu 24 listopada – omawiała projekt budżetu gminy na 2009r.
o w dniu 18 grudnia - opracowała plan pracy na 2009r. oraz przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności za 2008r.
- Komisji Rolnictwa i Finansów
o w dniu 27 listopada - omawiała projekt budżetu gminy na 2009r.
o w dniu 23 grudnia - opracowała plan pracy na 2009r. oraz przyjęła sprawozdanie ze swojej działalności za 2008r.
poza tym w dniu 20 listopada odbyły się obrady sesji nadzwyczajnej zwołanej na wniosek Wójta Gminy, na koniec
podzielił się swoimi wrażeniami z pobytu w Weidenbergu.
Następnie Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz odczytał zażalenie radnego Jana Bruczko na radnego
Leszka Grzegorza Kuczyńskiego w związku z publicznym pomówieniem jego na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej
w dniu 21.11.2008r. – pismo stanowi załącznik do protokołu.

Ad.5.

Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
radny Andrzej Kolęda – pytał w sprawie przebudowy drogi gminnej Stanisławowo – Halickie, która znajduje się w załączniku Nr 1
poz.6 projektu uchwały w sprawie wydatków niewygasających
Pani Skarbnik powiedziała, że ta inwestycja zostanie zrealizowana i zapłacona w 2009r. ponieważ została podpisana umowa,
radny Grzegorz Śliwowski – pytał przewodniczącego Komisji Rewizyjnej jak wygląda sprawa wypracowania regulaminu
korzystania z samochodu służbowego przez Wójta Gminy.
radny Henryk Silwon – odpowiedział, że na posiedzeniu Komisji Rewizyjnej członkowie komisji dali Wójtowi wolną drogę do
ustalenia limitu kilometrów, do dnia dzisiejszego nie zapadły żadne ustalenia,
Wójt – powiedział, że sprawa ta zostanie załatwiona w styczniu 2009r.
radny Andrzej Kolędą – pytał o termin zakończenie budowy drogi Olmonty-Hryniewicze,
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że gmina opracowała dokumentację projektową drogi  i przekazano ją do Powiatu,
który występował o pozwolenie na budowę – niestety dokumentacja straciła ważność,
radny Andrzej Kolęda – powiedział, że zmarnowano publiczne pieniądze,
Wójt – powiedział, że były próby przejęcia dróg powiatowych, jednak Rada nie zdecydowała się na to, a w Strategii Powiatu
– ta droga nie została wzięta pod uwagę,
radny Paweł Gradkowski – pytał o wyniki przetargu na opracowanie miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego
- Olmont, Izabelina, Hryniewicz,
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że przetarg odbył się 17 grudnia br. na który wpłynęła 1 oferta, w związku z niejasnościami
w złożonych dokumentach wystąpiono do oferenta o złożenie wyjaśnień z terminem do 30 grudnia 2008r.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – pytał, co urząd zrobi w sprawie skrzyżowania ul.Zdrojowej i ul.Tuwima
w Kleosinie,
Wójt – powiedział, że pomalowano linie stop, ponadto zostaną zamontowane szerokie progi zwalniające jeżeli pogoda pozwoli
to w najbliższym czasie, w przeciwnym wypadku - na wiosnę,
Po przerwie Przewodniczący Rady poinformował o przeprosinach radnego Jana Bruczko przez  radnego Leszka Grzegorza
Kuczyńskiego w obecności wszystkich obecnych na posiedzeniu komisji.
radny Leszek Matowicki – pytał przewodniczącego komisji samorządowej radnego Stanisława Cydzika o wnioski z wyjazdowego
posiedzenia komisji w Szkole Podstawowej w Bogdankach
radny Stanisław Cydzik – poinformował o przebiegu spotkania w przyjaznej atmosferze, o porozumieniu z rodzicami odnośnie
liczby dzieci uczących się w szkole, jeżeli liczba spadnie poniżej 18 uczniów wówczas zostanie złożony wniosek o likwidację szkoły,
ponadto zadawano pytania w sprawie działalności ośrodka zdrowia w Juchnowcu Dolnym, co będzie z budynkiem po zlikwidowaniu
szkoły, zwrócono się o przedstawienie koncepcji zagospodarowania budynku i  terenu szkoły przez urząd
radny Andrzej Kolęda – pytał w sprawie odwodnienia drogi w Olmontach, Dyrektor Powiatowego Zarządu Dróg obiecał poprawić,
a teraz okazuje się, że potrzeby będzie projekt,
Pan Zbigniew Jurkiewicz – powiedział, że uzyskał informację od Dyrektora Powiatowego Zarządu Dróg, że trwa opracowywanie
dokumentacji na wykonanie kanału deszczowego, ponieważ obecne studnie nie zdają egzaminu, poza tym inwestycja ta zostanie
zrealizowana w 2009r.
radny Grzegorz Śliwowski – uzupełnił wypowiedz radnego Stanisława Cydzika – ludziom zależy na stworzeniu w miejscu
szkoły miejsca, które zapewniłoby pracę osobom obecnie tam zatrudnionym,
Wójt - powiedział, że pomysł będzie przedstawiony w styczniu 2009r.
radny Krzysztof Szczuka – pytał o Galę Olimpijską w dniu 16.12.2008r. w Zespole Szkół w Kleosinie, o wrażenia Wójta
z gali i źródła jej finansowania,
Wójt – powiedział, że Gala była dużym wydarzeniem ale uczestniczyło mało dzieci,
Dyrektor Ośrodka Kultury – powiedział, że gala była sponsorowana przez Bank Spółdzielczy, a ze środków finansowych
Ośrodka Kultury wydano jedynie 100zł,
radny Leszek Kuczyński – pytał czy nagrody rzeczowe w różnych grupach wiekowych były sponsorowane, nadmienił,
że termin Gali w okresie świątecznym był nietrafiony, należałoby ją zorganizować raczej w okresie letnim,
Dyrektor Ośrodka Kultury – powiedział, że część nagród była zakupiona przez Ośrodek Kultury, część sponsorowana,
radny Stefan Kozłowski – pytał ile kosztowało wydanie „Wieści z Gminy Juchnowiec Kościelny”, ile osób jest zatrudnionych
w Ośrodku Kultury, jakie  świetlice są czynne i wiejskie domu kultury, które podlegają Ośrodkowi Kultury.
Wójt  - powiedział, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie.

Ad.6.
Ocenę realizacji zadań inwestycyjnych za 2008r.- przedstawiła Pani Barbara Puziuk oraz odpowiadała na pytania radnych
- informacja stanowi załącznik do protokołu.

Ad.7.

Przyjęcie sprawozdania z działalności Rady Gminy i Komisji Stałych Rady Gminy za 2008r.
- Sprawozdanie z działalności Rady Gminy za 2008r. odczytał Przewodniczący Rady Gminy Krzysztof Marcinowicz -
uwag nie wniesiono, sprawozdanie przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu;
- Sprawozdanie z działalności Komisji Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu – odczytał
Przewodniczący Komisji Stanisław Cydzik
-  uwag nie wniesiono, sprawozdanie przyjęto jednogłośnie
14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu;
- Sprawozdanie z działalności Komisji Rolnictwa i Finansów – odczytał Przewodniczący Komisji Jan Bruczko
uwag nie wniesiono, sprawozdanie przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu;
- Sprawozdanie z działalności Komisji Rewizyjnej – odczytał Przewodniczący Komisji Henryk Silwon
uwag nie wniesiono, sprawozdanie przyjęto jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu;
- Sprawozdanie z działalności Komisji Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska –
odczytał Przewodniczący Komisji Marian Grabowski – uwag nie wniesiono, sprawozdanie przyjęto jednogłośnie
14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu;

Ad.8.
Przyjęcie planu pracy Rady Gminy i Komisji Stałych na 2009r.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz – odczytał projekt uchwały w sprawie uchwalenia planu pracy Rady Gminy
na 2009r. – uwag nie wniesiono – Uchwała Nr XXVII/190/08  została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za”
i stanowi załącznik do protokołu.
Następnie odczytał projekt uchwały w sprawie przyjęcia planów pracy Komisji Stałych Rady na 2009r. – uwag nie wniesiono -
Uchwała Nr XXVII/191/08 została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu.

Ad.9.
Informacja Wójta Gminy i Przewodniczącego Rady Gminy o złożonych oświadczeniach majątkowych.
Przewodniczący Rady odczytał pisma Naczelnika II Urzędu Skarbowego w Białymstoku o złożonych oświadczeniach
majątkowych radnych.
Pani Joanna Urbanowicz – w imieniu Pana Wójta odczytała pisma z Urzędów Skarbowych odnośnie złożonych oświadczeń
majątkowych pracowników urzędu.
Wszystkie oświadczenia majątkowe złożono w terminie.

Ad.10.
Przyjęcie harmonogramu pracy i preliminarza wydatków Gminnej Komisji Rozwiązywania Problemów Alkoholowych.
Przewodniczący Rady poinformował o zgłoszonym wniosku o zdjęcie z porządku obrad w/w punktu, ponieważ nie udało się
opracować preliminarza wydatków, po dyskusji   – „za” zdjęciem punktu głosowało 13 radnych, 1 był „przeciw”.

Ad.11.
Podjęcie uchwał:
- uchwała w sprawie ustalenia wydatków budżetu gminy, które w roku 2008 nie wygasają z upływem roku budżetowego
– omówiła Pani Skarbnik i poprosiła o   wprowadzenie dodatkowej pozycji – do załącznik Nr 1 - przebudowa skrzyżowania
przy ul. Plac Królowej Rodzin w Juchnowcu Kościelnym na kwotę 215.080,00zł z terminem realizacji 31.12.2009r. –
oraz o wprowadzenie odpowiedniej zmiany do załącznika Nr 2 - uchwała została przyjęta jednogłośnie 14 głosami „za”,
- uchwała w sprawie zmian w budżecie gminy na 2008r. omówiła Pani Skarbnik – uchwała została przyjęta jednogłośnie
14 głosami „za” i stanowi załącznik do protokołu (Uchwała Nr XXVII/192/08);
Przewodniczący Rady zarządził pół godzinną przerwę.
Po przerwie Pani Skarbnik poprosiła o powrót do uchwały w sprawie ustalenia wydatków budżetu gminy, które w roku 2008
nie wygasają z upływem roku budżetowego i dodanie jeszcze jednej pozycji w załączniku Nr 1 w/w uchwały - Oczyszczalnia
ścieków Juchnowiec Dolny – rozbudowa na kwotę 1.900.000,00zł z terminem realizacji – 31.10.2009r. – „za” powrotem
do uchwały opowiedziało się 14 radnych – uchwała ze zmianą w załączniku Nr 1 i Nr 2 – przyjęto 14 głosami „za” i stanowi
załącznik do protokołu (Uchwała Nr XXVII/193/08).

Ad.12.
Przyjęcie budżetu gminy na 2009r.
a) odczytanie ostatecznego projektu uchwały budżetowej wraz z uzasadnieniem Wójta;
Pani Skarbnik odczytała ostateczny projekt uchwały budżetowej na 2009r. wraz z autopoprawkami dot.:
-projektu uchwały
· w §1 pkt 1 ustala się dochody budżetu na 2009r. w wysokości 34.953.002zł (poprzednio 34.017.002zł), z tego dochody
majątkowe w kwocie 2.449.604zł (poprzednio 1.513.604zł),
· w §2 pkt 1 wydatki budżetu na 2009r. w wysokości 38.947.612zł (poprzednio 39.911.612zł),
· w §3 pkt 1 – deficyt budżetu w wysokości 3.994.610zł (poprzednio 5.894.610zł) pokryty m.in. z nadwyżki budżetowej
w kwocie 2.311.980zł (poprzednio 4.211.980zł)
· w §3 pkt 2 – przychody budżetu w wysokości 4.377.746zł (poprzednio 6.277.746zł
· w §11 pkt 1 wykreślić słowa (...) po zaopiniowaniu przez Komisję Rolnictwa i Finansów
· w §11 pkt 3 o treści: „dokonywanie zmian w planie wydatków
z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami” otrzymuje nowe brzmienie „dokonywanie zmian w planie wydatków
polegających na przenoszeniu wydatków między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami”
· dodano pkt 4 o treści: „dokonywania zmian w planie wydatków inwestycyjnych polegających na przenoszeniu wydatków między
zadaniami z wyłączeniem rozszerzenia ich zakresu oraz wprowadzania nowych zadań”,
-załącznika Nr 1- dochody budżetu gminy w 2009r.
· dział 600 rozdział 60016, paragraf 6298 o treści „środki na dofinansowanie własnych inwestycji gmin (związków gmin), powiatów
(związków powiatów), samorządów województw, pozyskane z innych źródeł” wpisać kwotę 936.000zł (poprzednio 319.886zł)
-załącznik Nr 3a – zadania inwestycyjne w 2009r.
· w związku z przeniesieniem inwestycji z pkt 3 p.n. „Oczyszczalnia ścieków Juchnowiec Dolny – rozbudowa (2008-2009) do uchwały
w sprawie wydatków niewygasających – wprowadzono nową inwestycję o treści: „Wodociąg i kanalizacja – tereny po byłej mleczarni”
w kwocie 243.000zł na 2009r.,
· w pkt 5 zwiększono na 2009r. kwotę o 80.000zł do 200.000zł.,
· w pkt 7 zwiększono na 2009r. kwotę o 10.000zł do 30.000zł,
· w pkt 10 dodano pkt 10B p.n. „Wykonanie linii wodociągowej w Kol.Tryczówka, Kol. Pańki, Kol. Dorożki” w kwocie 100.000zł
na 2009r.
· w pkt 12 zwiększono na 2009r. kwotę o 500.000zł do 600.000zł,
· w pkt 17 dodano pkt 17B p.n. „Projekt drogi Zajączki-Wojszki” w kwocie 25.000zł,
· w pkt 18 skreślono ul.Jarzębinową i zmniejszono kwotę ze 100.000zł do  50.000zł,
· w związku z przeniesieniem inwestycji z pkt 19 p.n. „Przebudowa drogi gminnej: Stanisławowo – Halickie Kol. (2009-2011)”
do uchwały w sprawie wydatków niewygasających – wprowadzono nowe inwestycje
o treści: 19A p.n. „Utwardzenie drogi w Lewickich” w kwocie 40.000zł oraz 19B p.n. „Utwardzenie drogi w Kol.Lewickie”
w kwocie 15.000zł,
· w pkt 22 zmniejszono kwotę o 100.000zł do 400.000zł
· skreślono pkt 31 p.n. „Droga utwardzenie: Rostołty – Złotniki (2008-2009) na kwotę 220.000zł.,
· w pkt 34 skreślono (...) „adaptacja budynku Ośrodka Kultury” i zmniejszono kwotę o 20.000zł do 30.000zł.,
· w pkt 37 dodano pkt 37C p.n. „OSP Tryczówka – remont elewacji zewnętrznej” w kwocie 40.000zł.,
· w pkt 39 zwiększono na 2009r. kwotę o 15.000zł do 85.000zł.,
· w pkt 46 o treści: „Budowa targowiska w Bielach” wprowadzono nowe brzmienie punktu „Koncepcja budowy targowiska
w gminie” – i zmniejszono kwotę o 25.000zł do 5.000zł.,
· w pkt 48 zwiększono kwotę o 50.000zł do 100.000zł.,
· w pkt 50 dodano pkt 50B o treści „Remont budynku poszkolnego w Lewickich w tym wymiana okien” w kwocie 20.000zł,
· skreślono pkt 53 o treści: „Wdrożenie strategii – koncepcja budowy mieszkań socjalnych” na kwotę 15.000zł.,
· w pkt 54 zmniejszono kwotę o 12.000zł do 13.000zł,
· w pkt 55 zwiększono kwotę o 25.000zł do 80.000zł.,
· w pkt 56 skreślono wyraz „projekt” i zwiększono kwotę o 215.000zł do 350.000zł.,
Pani Skarbnik podsumowała planowane wydatki na zadania inwestycyjne
w 2009r. w kwocie 17.329.152,00zł, z tego z dochodów własnych jst w kwocie 10.490.064,00zł

b) odczytanie opinii komisji właściwej do spraw budżetu;
Przewodniczący Rady poprosiła o odczytanie opinii Komisji Rolnictwa i Finansów – Przewodniczący komisji radny Jan Bruczko –
odczytał opinię Komisji Rolnictwa i Finansów, która pozytywnie zaopiniowała projekt budżetu gminy na 2009r. z wyłączeniem zmian
przyjętych na posiedzeniu komisji i przedstawionych Przewodniczącemu Rady i po dzisiejszym kompromisie, gdzie uwzględniono
większą część wniosków komisji Rolnictwa i Finansów - opinia komisji odnośnie całego projekt budżetu była pozytywna
(opinia stanowi załącznik do protokołu). Rozpoczęła się dyskusja w której głos zabrali:
radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że odczytana opinia Komisji Rolnictwa
i Finansów, dotyczyła zupełnie innego projektu budżetu, ten projekt budżetu został „przewalony” przez grupę 8 radnych dzisiaj
na długiej przerwie z pominięciem znacznej części radnych, budżet został zmieniony – wydatki zwiększają się o 3,5mln zł.,
dochody zwiększają się o 936tys.zł., wydatki inwestycyjne zmniejszyły się, ta opinia komisji to „sztuka dla sztuki”,
po co opinia komisji czegoś czego my nie bierzemy teraz pod uwagę, wszystko zostało przestawione „do góry nogami”,
ogólnie budżet ocenił jako niezły, jednocześnie zwrócił uwagę, że nie sposób objąć tak dużej ilości zmian dokonanych
na sesji, był zdziwiony takim podejściem, ponieważ nie można na sesji budżetowej dokonywać takich zmian w projekcie
budżetu na 2009r., nie wyobraża sobie możliwości głosowania,
Przewodniczący Rady – powiedział, że głosując nad uchwałami należy zwrócić uwagę nad czym się głosuje, w 2007r.
podjęto uchwałę w sprawie procedury uchwalenia budżetu, obecnie zgodnie z tą procedurą uchwalany jest budżet,
radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że poprawki zostały zrobione za plecami,
radny Stanisław Szerenos – powiedział, że poprawki zostały ustalone przez  grupę radnych,
radny Leszek Kuczyński – poinformował Przewodniczącego Rady, że jeśli chce, może zgodnie ze statutem utworzyć klub
radnych i pewne rzeczy przeforsowywać,  zwrócił uwagę na istotną sprawę odnośnie odczytanej opinii Komisji Rolnictwa
i Finansów z dnia 27.11.2008r. gdzie na koniec Przewodniczący Komisji  powiedział, że po dzisiejszym konsensusie doszło
do porozumienia, przypomniał, że radny Grzegorz Śliwowski i radny Krzysztof Szczuka – członkowie  komisji finansowej
nie zostali  zaproszeni na dzisiejsze spotkanie, a powinni,
radny Stanisław Cydzik – powiedział, że dobrze, że doszło do porozumienia, ale sposób dojścia do niego, pozostawia wiele
do życzenia, można było spotkać się wcześniej, a nie w ostatniej chwili,
Przewodniczący Rady – powiedział, że jeżeli są wątpliwości do zgłoszonych poprawek można zgłosić swoje poprawki zgodnie
z procedurą uchwalenia budżetu,
radny Krzysztof Szczuka – powiedział, że posiedzenie Komisji Rolnictwa
i Finansów w dniu 23.12.2008r. trwała niecałe pół godziny wraz z radnym Grzegorzem Śliwowskim wnosili o przedyskutowanie
zmian w budżecie, ale nie zostali dopuszczeni do głosu, ponadto czuje się upokorzony faktem, że 8 radnych z Wójtem
rozmawiało o budżecie bez pozostałych radnych, Przewodniczący Rady powinien być przewodniczącym wszystkich radnych,
3 członków komisji finansowej nie brało udziału w spotkaniu, a powinni, a teraz narzuca się zmiany, których nie znają
Przewodniczący Rady – przypomniał, że na chwilę obecną mamy przedstawiony projekt budżetu i zgłoszone poprawki,
w punkcie „e” będzie dyskusja nad tymi poprawkami i głosowanie,
radny Leszek Matowicki – powiedział, że na ostatnim posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Finansów wszyscy radni przegłosowali
porządek obrad i nikt nie zgłosił do niego zastrzeżeń, w porządku obrad nie było punktu dot. dyskusji o projekcie budżetu
na 2009r.
radny Grzegorz Śliwowski – podzielił się swoimi spostrzeżeniami, mówiąc, że Komisja Finansowa nie potrafi podjąć
konkretnej decyzji nie konsultując jej z Przewodniczącym Rady, to stanowi cały problem komisji,
radny Jan Bruczko – powiedział, że na posiedzeniu Komisji Finansowej w dniu 27.11.08r. przegłosowano wszystkie poprawki
do budżetu na 2009r., Przewodniczącego Rady nie było na komisji, natomiast na ostatniej komisji przegłosowano porządek
obrad, którego trzymał się podczas posiedzenia, ponadto powiedział, że odczytując opinię komisji z dnia 27.11.2008r.
niepotrzebnie dodał słowa o wypracowaniu w dniu dzisiejszym konsensusu, które wycofuje,
radny Krzysztof Szczuka – powiedział, że na posiedzeniu Komisji Rolnictwa i Finansów w dniu 27.11.2008r. -
od 2 lat nie było takiego bałaganu, a przecież była to najważniejsze posiedzenie dot. budżetu na 2009r.,
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz - zaapelował o powrót do porządku obrad i zakończył dyskusję.

c) odczytanie opinii Regionalnej Izby Obrachunkowej o projekcie uchwały budżetowej oraz o prognozie;
Pani Skarbnik odczytała Uchwałę Nr II.0131-6-62/08 składu orzekającego Regionalnej Izby Obrachunkowej w Białymstoku
z dnia 11 grudnia 2008r. w sprawie wyrażenia opinii o projekcie budżetu gminy Juchnowiec Kościelny na 2009r.
oraz dołączonej do niego prognozie kwoty długu – opinia pozytywna i  stanowi załącznik do protokołu.

d) odniesienie się Wójta do opinii z pkt a i b;
Następnie głos zabrał Wójt odnosząc się do opinii i projektu budżetu gminy na 2009r. ponadto powiedział m.in.
o realizacji budżetu gminy w latach 2006-2008 oraz o podpisaniu aktu notarialnego w sprawie przejęcia budynku
Ośrodka Zdrowia w Juchnowcu Dolnym od Starostwa Powiatowego.
Pani Skarbnik poprosiła o naniesienie poprawki do Załącznik Nr 1 Zarządzenia Nr 163/08 w sprawie uchwalenia
budżetu na 2009r.poprzez wykreślenie dodatkowego pkt 4 o treści: „dokonywanie zmian w planie wydatków inwestycyjnych
polegających na przenoszeniu wydatków między zadaniami z wyłączeniem rozszerzenia jej zakresu oraz wprowadzenia
nowych zadań” i pozostawienie pierwotnej wersji o treści: „dokonywanie zmian w planie wydatków polegających
na przenoszeniu wydatków między rozdziałami i paragrafami z wyłączeniem przeniesień wydatków między działami”

e) dyskusja nad wnoszonymi w trakcie sesji poprawkami i ich przegłosowanie;
Rozpoczęła się burzliwa dyskusja odnośnie zgłaszania poprawek do budżetu i konieczności ponownego odczytania
projektu budżetu na 2009r. z poprawkami.
Po dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad zgłoszonymi poprawkami do budżetu na 2009r.
– „za” było 8 radnych, 6 „wstrzymało się” od głosu.

f) głosowanie nad projektem uchwały budżetowej
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad przyjęciem budżetu gminy na 2009r. wraz z przyjętymi poprawkami
– „za” było 11 radnych, 3 „wstrzymało się” od głosu – Uchwała Nr XXVII/194/08 stanowi załącznik do protokołu.
Wójt podziękował za uchwalenie budżetu gminy na 2009r.

Ad.13.
Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.

Pani Skarbnik – powiedziała, iż w związku z uchwaleniem budżetu na 2009r. i  zabezpieczeniem 1.900tys.zł na oczyszczalnie
ścieków w wydatkach niewygasających należy również zabezpieczyć te środki w budżecie w 2008r., należy tego dokonać
w ramach przeniesienia między działami poprzez korekty w poz.3 - 250tys.zł, w poz.4 – 250tys.zł., w poz.10A – 150tys.zł.,
w poz.12 -  100tys.zł., w poz.25 – 63tys.zł., w poz. 24 – 240tys.zł., w poz.26 - 250tys.zł, w poz. 31A – 72tys.zł.,
w poz.41E – 70tys.zł., w poz.43 – 300tys.zł., w poz.48 – 50tys.zł., w poz. 23 – 45tys.zł., w poz. 18 – 60tys.zł.
– razem 1.900tys.zł., która będzie przeznaczona na oczyszczalnie ścieków w Juchnowcu Dolnym -  „za” było 14 radnych.
Pani Halina Sobolewska-Wildner – poinformowała o utworzeniu i funkcjonowaniu Regionalnego Oddziału Polskiego
Towarzystwa Walki z Kalectwem z siedzibą w Juchnowcu Kościelnym.
Sołtys wsi Zaleskie – wnioskował o dojazd autobusu szkolnego do wsi,
Wójt poinformował, że dowóz dzieci został zapewniony, w miarę posiadanych możliwości technicznych i organizacyjnych,
radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że w związku z zakupem nowego autobusu przy planowaniu rozkładu dowozu
dzieci do szkoły należy zaplanować dowóz dzieci z dalszych miejscowości do szkoły przed samymi lekcjami,
radny Stanisław Szerenos – wnioskował o ustawienie wiaty przystankowej dla dzieci w Szerenosach
radny Leszek Kuczyński – wnioskował o przedstawienie kalkulacji rocznych kosztów dowożenia dzieci z Szerenos do szkoły
w Juchnowcu Górnym.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji obrady zamknięto formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

Protokolant:
Dorota Korpacz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-02-04

Data modyfikacji: 2009-02-04

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-02-04