Statut Szkoły Podstawowej w Księżynie

STATUT SZKOŁY PODSTAWOWEJ W KSIĘŻYNIE

 

ROZDZIAŁ I

§ 1

1. Publiczna Szkoła Podstawowa w Księżynie z siedzibą przy ul. Szkolnej 7 działa na podstawie przepisów ustawy o systemie oświaty, ustawy o finansach publicznych oraz niniejszego statutu.
2. Ilekroć w statucie jest mowa bez bliższego określenia o "szkole", należy przez to rozumieć Publiczną Szkołę Podstawową w Księżynie.
3. Szkoła jest publiczną szkołą działającą w oparciu o program sześcioletniej szkoły podstawowej.

§ 2

1. Organem prowadzącym szkołę jest Gmina Juchnowiec Kościelny.
2. Organem sprawującym nadzór pedagogiczny jest Kurator Oświaty woj. Podlaskiego w Białymstoku.
3. Cykl kształcenia w szkole trwa sześć lat.
4. Szkoła jest jednostką budżetową.

§ 3

1. Szkole nadaje imię organ prowadzący na wniosek rady szkoły lub wspólny wniosek Rady Pedagogicznej, Rady Rodziców
i Samorządu Uczniowskiego.
2. Nazwa Publiczna Szkoła Podstawowa w Księżynie jest używana w pełnym brzmieniu. Na pieczątkach i stemplach może być używany skrót nazwy.

§ 4

1. Statut jest najwyższym prawem na terenie szkoły i wszystkie przepisy prawa wewnątrzszkolnego muszą być z nim zgodne.
2. Dokonywanie zmian w statucie następuje przez nowelizację statutu (uchwałą Rady Szkoły, a jeśli nie funkcjonuje - uchwałą Rady Pedagogicznej).

ROZDZIAŁ II

Cele i zadania Szkoły

§ 5

1. Szkoła realizuje cele i zadania określone w ustawie z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty oraz przepisach wykonawczych wydanych na jej podstawie.
2. W realizacji zadań szkoła respektuje zobowiązania wynikające z:

- Powszechnej Deklaracji Praw Człowieka ONZ,
- Deklaracji Praw Dziecka ONZ,
- Konwencji o Prawach Dziecka.

3. Realizując cele i zadania wynikające z przepisów prawa szkoły w szczególności:

a) Umożliwia zdobycie wiedzy i umiejętności niezbędnych do ukończenia szkoły podstawowej:

- wyposaża w wiedzę o człowieku, społeczeństwie, jego kulturze i historii, problemach współczesnego kraju i świata, środowisku przyrodniczym i ochronie środowiska, o nauce, technice i pracy,
- wyrabia umiejętność rozumnego wykorzystania wiedzy w życiu codziennym i celowego spożytkowania zainteresowań
i uzdolnień w kierowaniu własnym rozwojem,
- realizację odpowiednich programów nauczania z poszczególnych przedmiotów (bloków) zajęć edukacyjnych,

b) umożliwia realizację Szkolnego Programu Wychowawczego, który winien obejmować:

- powinności wychowawcze będące wymiarem pracy edukacyjnej każdego nauczyciela,
- powinności i treści wychowawcze właściwe do poszczególnych zajęć edukacyjnych,
- powinności wychowawców klasowych,
- wychowawcze treści zawarte w Regulaminie Szkolnym,
- harmonogram działań doraźnych i okolicznościowych,
- istniejące lub tworzone zwyczaje i obyczaje szkolne,
- zasady współpracy wychowawczej z rodzicami,
- zasady współpracy wychowawczej z samorządami,
- cele wychowawcze szkolnego samorządu uczniowskiego.

c) sprawuje opiekę nad uczniami odpowiednio do ich potrzeb oraz możliwości szkoły,
d) umożliwia uczniom wszechstronny rozwój intelektualny i fizyczny,
e) kształtuje poczucie odpowiedzialności i miłości ojczyzny poprzez:

- włączanie młodzieży w organizację imprez i uroczystości okolicznościowych,
- wyrabianie szacunku dla symboli narodowych,

f) kształtowanie poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego poprzez:

- ścisły kontakt z placówkami kultury (filharmonie, kina, teatry, muzea),
- spotkania z ciekawymi ludźmi ze świata kultury,

g) udziela uczniom porad psychologicznych i pedagogicznych poprzez kontakt wychowawców klasowych oraz współpracę
z Poradnią Psychologiczno-Pedagogiczną,
h) umożliwia realizację indywidualnych programów nauczania uczniom bardzo zdolnym oraz uczniom wymagającym szczególnej troski, umożliwia rozwijanie zainteresowań uczniów (koła przedmiotowe i zainteresowań),
i) umożliwia uczniom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej poprzez m. in.:

- organizowanie nauczania religii poszczególnych wyznań zgodnie z potrzebami uczniów i obowiązującymi przepisami,
- tworzenie warunków do nauki określonego języka mniejszości narodowych zgodnie z potrzebami uczniów,
- kształtowanie u uczniów postaw poszanowania innych narodowości.

§ 6

W zakresie udzielania pomocy psychologicznej i pedagogicznej przyjmuje się następujące zasady działania:

1/ Wyeliminowanie napięć psychicznych nawarstwiających się na tle niepowodzeń szkolnych uczniów poprzez zapewnienie pomocy uczniom w ramach zespołu wyrównywania wiedzy oraz indywidualnej pomocy pedagogicznej nauczycieli.
2/ W rozwiązywaniu trudności powstałych na tle konfliktów rodzinnych, obowiązkiem każdego wychowawcy jest kontakt z domem rodzinnym dziecka, rozmowa z rodzicami, udzielanie porad i wskazówek.
3/ W przeciwdziałaniu skrajnym formom niedostosowania społecznego dzieci i młodzieży zakłada się stałą i systematyczną kontrolę uczniów ze środowisk zagrożonych, współpracę z instytucjami wspomagającymi szkołę (Policja, Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna, Sąd Rodzinny).

§ 7

1. Szkoła organizuje opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi realizującymi obowiązek szkolny poprzez:

- tworzenie warunków do integracji uczniów niepełnosprawnych w społeczności szkolnej,
- tworzenie właściwych warunków nauki tym uczniom w zależności od ich stanu zdrowia,
- w miarę posiadanych środków finansowych tworzy warunki do rehabilitacji uczniów niepełnosprawnych.

2. Szkoła zapewnia opiekę nad uczniami niepełnosprawnymi poprzez:

- kompensowanie mikrodeficytów w zespołach korekcyjna- kompensacyjnych,
- organizowanie indywidualnego nauczania, zajęć wyrównawczych lub innych form pomocy w związku z wydanym orzecznictwem Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej,
- ścisłą współpracę ze specjalistycznymi przychodniami celem stworzenia optymalnych warunków nauki ucznia z zaburzeniami bądź uszkodzeniami narządów ruchu, słuchu, wzroku,
- ścisłą współpracę nauczycieli z rodzicami w celu tworzenia właściwych warunków do nauki w domu,
- analizowanie postępów ucznia w nauce w celu określenia i wyeliminowania przeszkód utrudniających osiąganie dobrych wyników,
- obniżanie progu wymagań programowych z niektórych przedmiotów, zgodnie z regulaminem klasyfikacji, oceniania
i promowania.

3. W szkole mogą być organizowane klasy integracyjne. Dyrektor szkoły powierza wychowawstwo w klasie integracyjnej dwóm nauczycielom.

§ 8

Szkoła zapewnia uczniom bezpieczeństwo i opiekę na zajęciach obowiązkowych i nadobowiązkowych, w trakcie wycieczek oraz na przerwach międzylekcyjnych.

1. Zasady sprawowania opieki nad uczniami w czasie obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć są następujące:

a) z chwilą wejścia na teren szkoły oraz na zajęcia, wszyscy uczniowie znajdują się pod opieką pracowników pedagogicznych, a w szczególności nauczyciela prowadzącego zajęcia,
b) pracownicy, o których mowa wyżej są zobowiązani do:

- przestrzegania zasad bezpieczeństwa uczniów na każdych zajęciach,
- pełnienia dyżurów na przerwach w wyznaczonych miejscach wg harmonogramu dyżurowania,
- wprowadzania uczniów do sal oraz pracowni i przestrzegania regulaminów obowiązujących w tych pomieszczeniach,
- sprowadzenia uczniów do szatni po ostatniej lekcji i dopilnowanie tam porządku.

c) w pracowni o zwiększonym ryzyku wypadku (wych.fizyczne, technika), opiekun pracowni opracowuje regulamin pracowni i na początku roku szkolnego zapoznaje z nim uczniów,
d) w sali gimnastycznej i na boisku nauczyciel prowadzący zajęcia sprawdza sprawność sprzętu sportowego przed rozpoczęciem zajęć, dba o dobrą organizację zajęć i zdyscyplinowanie uczniów, asekuruje uczniów podczas ćwiczeń na przyrządzie.

2. Zasady sprawowania opieki podczas zajęć poza terenem szkoły, w trakcie wycieczek organizowanych przez nauczycieli:

- każdy nauczyciel organizujący jednostkę lekcyjną w terenie, zgłasza wyjście dyrektorowi szkoły i wpisuje do "księgi wyjść" podając ilość uczestników wycieczki i czas jej trwania,
- jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 30 uczniami, jeżeli grupa nie korzysta z publicznych środków lokomocji,
- jeden nauczyciel sprawuje opiekę nad 10 uczniami, jeśli jest to impreza turystyki kwalifikowanej,
- na udział w wycieczce organizowanej poza granicami miasta, nauczyciel musi uzyskać zgodę rodziców,
- wszystkie wycieczki zamiejscowe wymagają wypełnienia "karty wycieczki",
- nie wolno organizować wycieczek podczas niekorzystnych warunków atmosferycznych,
- w wycieczkach nie mogą brać udziału uczniowie, w stosunku do których istnieją przeciwskazania lekarskie,
- kierownikiem wycieczki może być oprócz nauczyciela, każda osoba pełnoletnia (po uzyskaniu zgody dyrektora szkoły).

3. Zasady pełnienia dyżurów nauczycieli są następujące:

- nauczyciele pełnią dyżury wg wywieszonego grafiku,
- dyżury pełnione są od g. 7.40 do zakończenia zajęć i podczas przerw międzylekcyjnych,
- dyżur musi być pełniony aktywnie, nauczyciele dyżurni mają obowiązek zapobiegać niebezpiecznym zabawom i zachowaniom na korytarzach i w sanitariatach,
- w razie nieobecności nauczyciela dyżurnego w wyznaczonym dniu, dyrektor wyznacza w zastępstwie innego nauczyciela do pełnienia dyżuru,
- w razie zaistnienia wypadku uczniowskiego, nauczyciel, który jest jego świadkiem, dyrektora szkoły,
- dyrektor szkoły powiadamia o zaistniałym wypadku pogotowie ratunkowe oraz rodziców.


ROZDZIAŁ III

Organy Szkoły

§ 9

Organami szkoły są:

- Dyrektor Szkoły,
- Rada Pedagogiczna,
- Rada Szkoły,
- Rada Rodziców,
- Samorząd Uczniowski.

§ 10

1. Szkołą kieruje dyrektor. Zasady powoływania i odwoływania dyrektora określa ustawa z dnia 7 września 1992 r. o systemie oświaty oraz rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 15 lutego 1999 r. w sprawie wymagań, jakim powinny odpowiadać osoby zajmujące stanowiska dyrektorów oraz inne stanowiska kierownicze w poszczególnych typach szkół i placówek.
2. Dyrektor szkoły:

1) Kieruje bieżącą działalnością dydaktyczno - wychowawczą szkoły oraz reprezentuje ją na zewnątrz, a w szczególności:

- opracowuje projekt planu pracy dydaktyczno - wychowawczej i opiekuńczej oraz arkusz organizacyjny szkoły, przydział czynności i zakres obowiązków służbowych,
- decyduje o przeniesieniu ucznia do innej klasy po zasięgnięciu opinii wychowawcy,
- występuje z wnioskiem o przeniesienie ucznia do innej szkoły,
- opracowuje tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,

2) sprawuje nadzór pedagogiczny i dokonuje oceny pracy nauczyciela, zgodnie z obowiązującymi przepisami,
3) sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki do harmonijnego rozwoju psychofizycznego, poprzez aktywne działanie prozdrowotne,
4) realizuje uchwały Rady Szkoły oraz Rady Pedagogicznej podjęte w ramach ich kompetencji stanowiących,
5) opracowuje plan finansowy szkoły oraz plan finansowy środków specjalnych szkoły,
6) opracowuje wszystkie obowiązujące regulaminy w szkole (m.in.- regulamin pracy, wynagradzania, nagradzania i in.),
7) nadzoruje prawidłowość prowadzonej dokumentacji szkoły,
8) ponosi odpowiedzialność za mienie szkoły,
9) wykonuje inne zadania wynikające z przepisów szczegółowych.

3. Dyrektor szkoły jest kierownikiem zakładu pracy, dla zatrudnionych w szkole nauczycieli i innych pracowników.

Dyrektor w szczególności decyduje w sprawach:

1) zatrudniania i zwalniania nauczycieli oraz innych pracowników szkoły,
2) powierzania funkcji wicedyrektora szkoły i odwołania z niej, po zasięgnięciu opinii Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej oraz organu prowadzącego,
3) prowadzenie postępowania wyjaśniającego w związku z wnioskiem Rady Pedagogicznej o odwołaniu nauczyciela z pełnionej funkcji kierowniczej,
4) przyznawania nagród oraz wymierzania kar porządkowych nauczycielom i innym pracownikom szkoły,
5) dokonywania ocen pracy nauczycieli,
6) występowanie z wnioskami w sprawach odznaczeń, nagród i innych wyróżnień nauczycieli oraz pozostałych pracowników szkoły (po uprzednio zasięgniętej opinii Rady Szkoły i Rady Pedagogicznej).

4. Dyrektor szkoły wykonując swoje zadania współpracuje z Radą Pedagogiczną, Radą Rodziców oraz Samorządem Uczniowskim.
5. Dyrektor szkoły przekazuje Radzie Pedagogicznej i Radzie Szkoły oraz organowi prowadzącemu, nie rzadziej niż dwa razy w roku szkolnym, ogólne wnioski wynikające ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
6. Dyrektor szkoły wstrzymuje wykonanie uchwały Rady Pedagogicznej niezgodnej z przepisami prawa.

O wstrzymaniu wykonania uchwały dyrektor niezwłocznie zawiadamia organ prowadzący szkołę oraz organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

§ 11

1. W szkole działa Rada Pedagogiczna, która jest kolegialnym organem szkoły w zakresie realizacji jej statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
2. W skład Rady Pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w szkole.
3. Przewodniczącym Rady Pedagogicznej jest dyrektor szkoły.
4. Kompetencje stanowiące Rady Pedagogicznej obejmują:

- zatwierdzanie planów pracy szkoły po zaopiniowaniu przez Radę Rodziców,
- zatwierdzanie wyników klasyfikacji i promowania uczniów,
- podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w szkole, po zaopiniowaniu ich projektów przez Radę Rodziców,
- ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli.

5. Rada Pedagogiczna opiniuje w szczególności:

- organizację pracy szkoły, w tym tygodniowy rozkład zajęć lekcyjnych i pozalekcyjnych,
- projekt planu finansowego szkoły,
- propozycje Dyrektora Szkoły w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac oraz dodatkowo płatnych zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych,
- wnioski Dyrektora Szkoły przy powierzaniu stanowisk wicedyrektorów i innych stanowisk kierowniczych,
- wnioski dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i innych wyróżnień.

6. Rada Pedagogiczna może występować z wnioskiem do Wójta Gminy Juchnowiec Kościelny o odwołanie dyrektora lub do Dyrektora Szkoły o odwołanie - wicedyrektora.
7. Rada Pedagogiczna ustala regulamin swojej działalności, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

§ 12

1. W szkole może działać Rada Szkoły, której zasady działania określa Statut Rady Szkoły.
2. Rada Szkoły uczestniczy w rozwiązywaniu spraw wewnętrznych szkoły, a także:

- uchwala Statut Szkoły,
- przedstawia wnioski w sprawie rocznego planu finansowego środków specjalnych i opiniuje plan finansowy szkoły,
- może występować do organu sprawującego nadzór pedagogiczny nad szkołą z wnioskami o zbadanie i dokonanie oceny działalności szkoły, jego dyrektora lub innego nauczyciela zatrudnionego w szkole; wnioski te mają dla organu charakter wiążący,
- opiniuje plan pracy szkoły, projekty innowacji i eksperymentów pedagogicznych oraz inne sprawy istotne dla szkoły,
- z własnej inicjatywy ocenia sytuację i stan szkoły i występuje z wnioskami do Dyrektora, Rady Pedagogicznej, organu prowadzącego szkołę, w szczególności w sprawach organizacji zajęć pozalekcyjnych i przedmiotów nadobowiązkowych.

3. W celu wspierania działalności statutowej szkoły, Rada Szkoły może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek oraz innych źródeł.
4. W skład Rady Szkoły wchodzą w równej liczbie:

a) Nauczyciele wybrani przez ogół nauczycieli,
b) Rodzice wybrani przez ogół rodziców,
c) Uczniowie wybrani przez ogół uczniów.

5. Rada powinna liczyć co najmniej 6 osób.
6. Kadencja Rady Szkoły trwa trzy lata, z możliwością corocznej wymiany 1/3 jej członków.
7. W posiedzeniach Rady Szkoły może brać udział, z głosem doradczym, Dyrektor Szkoły.
8. Do udziału w posiedzeniach Rady Szkoły mogą być zapraszane przez przewodniczącego, za zgodą lub na wniosek Rady, inne osoby z głosem doradczym.
9. Powstanie Rady Szkoły pierwszej kadencji organizuje Dyrektor Szkoły na łączny wniosek dwóch spośród następujących podmiotów:

a) Rady Pedagogicznej,
b) Rady Rodziców,
c) Samorządu Uczniowskiego.

§ 13

Do czasu utworzenia Rady Szkoły, Rada Pedagogiczna jest zobowiązana zasięgać opinii przedstawicieli rodziców i uczniów w sprawach dotyczących:

1) Uchwalenia statutu szkoły,
2) Planu pracy szkoły,
3) Rocznego planu finansowego środków specjalnych szkoły i rocznego planu finansowego szkoły,
4) Projektów innowacji i eksperymentów pedagogicznych,
5) Rocznego harmonogramu uroczystości szkolnych.

§ 14

1. W szkole może działać Rada Rodziców, stanowiąca reprezentację rodziców ucznia.
2. Rada Rodziców może występować do Rady Szkoły, Rady Pedagogicznej i Dyrektora Szkoły z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw szkoły.
3. Rada Rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł i dysponowania nimi zgodnie ze swoim regulaminem.
4. Rada Rodziców zapewnia rodzicom, we współdziałaniu z innymi organami szkoły, rzeczywisty wpływ na działalność szkoły,
a w szczególności w zakresie:

- znajomości zadań i zamierzeń dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych szkoły,
- uzyskiwania rzetelnej informacji na temat zachowania, wyników w nauce, przyczyn niepowodzeń i trudności ich dzieci,
- przestrzegania regulaminu oceniania, klasyfikowania i oceniania uczniów,
- znajomości nowych aktów normatywnych regulujących życie szkoły.

5. Rada Rodziców działa poprzez podejmowanie uchwał, wysuwanie postulatów i wniosków w czasie:

a) Zebrań klasowych,
b) Zebrań plenerowych,
c) Posiedzeń prezydium,
d) Obrad powołanych przez siebie Komisji.

6. Rada Rodziców uchwala regulamin swojej działalności. Regulamin ten nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

§ 15

1. W szkole działa Samorząd Uczniowski, który tworzą wszyscy uczniowie szkoły.
2. Zasady wybierania i działania organów Samorządu określa regulamin uchwalony przez ogół uczniów w głosowaniu równym, tajnym i powszechnym.
3. Samorząd Uczniowski może przedstawiać Radzie Szkoły, Radzie Pedagogicznej oraz Dyrektorowi Szkoły wnioski i opinie we wszystkich sprawach szkoły, a w szczególności dotyczących realizacji podstawowych praw uczniów tak jak:

  • Prawo do zapoznania się z programem nauczania, z jego treścią, celami i stawianymi wymaganiami,
  • Prawo do jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu,
  • Prawo do realizacji życia szkolnego, umożliwiające zachowanie właściwych proporcji między wysiłkiem szkolnym,
    a możliwością rozwijania i zaspakajania własnych zainteresowań,
  • Prawo do organizowania działalności kulturalnej, oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej, zgodnie z własnymi potrzebami, możliwościami organizacyjnymi, w porozumieniu z Dyrektorem Szkoły.

4. Organy Samorządu są jedynymi reprezentantami ogółu uczniów.

W swojej działalności kierują się prawami i obowiązkami ucznia oraz regulaminem, który nie może być sprzeczny ze Statutem Szkoły.

5. Przedstawiciele Samorządu Uczniowskiego mają prawo uczestniczyć w posiedzeniach Rady Pedagogicznej za zgodą jej przewodniczącego.
6. Samorząd Uczniowski na wniosek Dyrektora Szkoły wydaje opinie w sprawie oceny pracy nauczyciela.

§ 16

1. Wszystkie organy szkoły współdziałają ze sobą w sprawach kształcenia i wychowania dzieci.
2. Koordynatorem współdziałania organów szkoły jest dyrektor szkoły, który:

  • Zapewnia każdemu z nich możliwości swobodnego działania i podejmowania decyzji w granicach swoich kompetencji,
  • Umożliwia rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz szkoły,
  • Zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami szkoły o podejmowanych i planowanych działaniach i decyzjach,
  • Organizuje spotkania przedstawicieli organów szkoły.

§ 17

1. Spory pomiędzy organami szkoły rozstrzygana dyrektor szkoły.
2. Spory pomiędzy dyrektorem szkoły, a innymi organami szkoły rozstrzyga w zależności od przedmiotu sporu organ prowadzący albo organ sprawujący nadzór pedagogiczny.

ROZDZIAŁ IV

Organizacja Szkoły

§ 18

Rok szkolny dzieli się na dwa okresy. Jego szczegółową organizację ustala Minister Edukacji Narodowej.

§ 19

1. Podstawą organizacji nauczania w danym roku szkolnym jest arkusz organizacji szkoły.
2. Arkusz organizacji szkoły zatwierdza organ prowadzący szkołę.

§ 20

1. Uczniowie szkoły podzieleni są na klasy realizujące program według planu nauczania zgodnego z ramowym planem nauczania zatwierdzonym przez MEN.
2. Klasy dzieli się na oddziały, których liczebność ustala organ prowadzący szkołę.

§ 21

1. Organizację stałych obowiązkowych i nadobowiązkowych zajęć dydaktycznych i wychowawczych określa tygodniowy rozkład zajęć ustalony przez dyrektora i uwzględniający wymogi dotyczące zdrowia, higieny pracy i warunków lokalowo - kadrowych szkoły.
2. Podstawową formą pracy szkoły są zajęcia dydaktyczno - wychowawcze prowadzone w systemie klasowo - lekcyjnym.
3. Godzina lekcyjna w klasach IV - VI trwa 45 min. Czas trwania godzin lekcyjnych w kształceniu zintegrowanym ustala nauczyciel kl. I - III.
4. Czas trwania przerw międzylekcyjnych ustala Rada Pedagogiczna w porozumieniu z Samorządem Uczniowskim - zgodnie
z wymogami higieny pracy i nauki określonymi przepisami.
5. Zajęcia wychowania fizycznego w kl. IV - VI prowadzone są w grupach liczących od 12 do 26 uczniów.
6. Podział na grupy jest obowiązkowy na zajęciach z języków obcych i informatyki w oddziałach liczących powyżej 24 uczniów oraz podczas ćwiczeń, w tym laboratoryjnych, w oddziałach liczących powyżej 30 uczniów.

§ 23

Szkoła może przyjmować słuchaczy zakładów kształcenia nauczycieli na praktyki pedagogiczne na podstawie pisemnego porozumienia zawartego pomiędzy dyrektorem szkoły a zakładem kształcenia nauczycieli.

§ 24

1. Biblioteka szkolna jest interdyscyplinarną pracownią - służącą realizacji programu dydaktyczno - wychowawczego szkoły oraz kształceniu i doskonaleniu zawodowemu nauczycieli.
2. Z biblioteki mogą korzystać uczniowie, nauczyciele i inni pracownicy szkoły.
3. Godziny pracy biblioteki ustala dyrektor szkoły.
4. Zadania nauczycieli - bibliotekarzy określone są w rozdziale V.

§ 25

1. W szkole mogą działać stowarzyszenia i organizacje (z wyjątkiem partii i organizacji politycznych), których celem statutowym jest działalność wychowawcza wśród dzieci i młodzieży albo rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej.
2. Zgodę na podjęcie działalności przez stowarzyszenie i organizacje, o których mowa w ust. 1 wyraża dyrektor szkoły (po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działalności oraz po uzyskaniu pozytywnej opinii Rady Szkoły (lub Rady Rodziców).

ROZDZIAŁ V

Nauczyciele I Inni Pracownicy Oświaty

§ 26

1. Nauczycieli zatrudnia i zwalnia z zachowaniem przepisów prawa dyrektor szkoły.
2. Warunkiem zatrudnienia na stanowisku pedagogicznym w szkole są posiadane kwalifikacje pedagogiczne do nauczania w szkole, które są ustalone w przepisach Ministerstwa Edukacji Narodowej.
3. Pensum godzin pracy nauczyciela na poszczególnym stanowisku określają odpowiednie przepisy.

§ 27

1. Do zadań nauczyciela szkoły należy:

a) Realizacja programu kształcenia, wychowania i opieki w powierzonych przedmiotach, klasach i zespołach, osiąganie w stopniu optymalnym celów szkoły ustalonych w programach i planach pracy szkoły,
b) Wzbogacanie własnego warsztatu pracy przedmiotowej i wychowawczej; wnioskowanie o jego wzbogacanie lub modernizację do organów kierowniczych szkoły,
c) Uczestniczenie w pracach zespołów przedmiotowych, których zadania dotyczą:

- Realizacji programów nauczania
- Opracowywania sprawdzianów wiedzy uczniów i zestawów pytań na ustny egzamin dojrzałości oraz kryteriów oceniania uczniów
- Doradztwa metodycznego
- Pomocy nauczycielom początkującym w zawodzie
- Organizowania, wyposażania i opieki nad pracowniami przedmiotowymi
- Doskonalenia zawodowego (pracą zespołów przedmiotowych kierują przewodniczący powołani przez dyrektora szkoły)

d) Wspieranie postawą i działaniami pedagogicznymi rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
e) Udzielanie pomocy w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych w oparciu o rozpoznanie potrzeb uczniów,
f) Bezstronne, obiektywne oraz sprawiedliwe ocenianie i traktowanie wszystkich uczniów
g) Informowanie rodziców uczniów oraz wychowawcy klasy i dyrektora, a także Rady Pedagogicznej szkoły o wynikach dydaktyczno - wychowawczych swoich uczniów,
h) Branie udziału w różnych formach doskonalenia zawodowego organizowanych w szkole i przez instytucje wspomagające szkołę,
i) Prowadzenie prawidłowo dokumentacji pedagogicznej przedmiotu lub koła zainteresowań.

2. Nauczyciel jest zobowiązany do wykonywania innych zadań zleconych przez dyrektora szkoły, związanych z organizacją procesu dydaktycznego i opiekuńczo - wychowawczego.

§ 28

Nauczyciele szkoły mają prawo do:

1) Decydowania w sprawie doboru metod, form organizacyjnych, podręczników i środków dydaktycznych w nauczaniu swego przedmiotu,
2) Decydowania o treści programu nauczania koła zainteresowań lub zespołu,
3) Decydowania o ocenie bieżącej, semestralnej i rocznej postępów swoich uczniów,
4) Mają prawo współdecydować o ocenie z zachowania swoich uczniów
5) Mają prawo wnioskować w sprawie nagród i wyróżnień oraz kar regulaminowych dla swoich uczniów
6) Zapewnienia organizacyjnych i materialnych warunków pracy umożliwiających realizowanie swoich zadań,
7) Planu zajęć i dyżurów, który będzie uwzględniał zasady higieny pracy umysłowej
8) Pełnej informacji, wglądu w dokumenty, gdy jego osoba jest przedmiotem wniosku lub opinii uczniów, rodziców, organów szkoły
9) Stosowania i rozwijania własnego systemu nagród i kar wobec uczniów powierzonych jego pieczy
10) Zgłaszania wniosków, opinii i skarg we wszystkich sprawach dotyczących szkoły w pierwszej kolejności dyrektorowi szkoły.

§ 29

Nauczyciele szkoły służbowo odpowiadają przed dyrektorem szkoły za:

1. życie, zdrowie i bezpieczeństwo uczniów,
2. poziom wyników dydaktyczno - wychowawczych w swoim przedmiocie oraz klasach i zespołach stosownie do realizowanego programu i warunków w jakich działał,
3. stan warsztatu pracy, sprzętów i urządzeń oraz środków dydaktycznych mu przydzielonych,
4. wspieranie rozwoju psychofizycznego uczniów, ich zdolności i zainteresowań,
5. zachowanie bezstronności i obiektywizmu w ocenie uczniów oraz ich sprawiedliwego traktowania,
6. rozpoznanie sytuacji rodzinnej (domowej) uczniów oraz ich predyspozycji intelektualnych i zainteresowań,
7. udzielanie pomocy uczniom w przezwyciężaniu niepowodzeń szkolnych,
8. doskonalenie umiejętności dydaktycznych i podnoszenie poziomu wiedzy merytorycznej,
9. respektowanie orzeczeń poradni psychologiczno - pedagogicznej dotyczących dyslekcji, dysgrafii i dysortografii,
10. współpracę z nauczycielami tego samego przedmiotu i grupy przedmiotów pokrewnych.

§ 30

Nauczyciel szkoły odpowiada służbowo przed władzami szkoły, ewentualnie cywilnie lub prawnie za:

1) tragiczne skutki wynikłe z braku swego nadzoru nad bezpieczeństwem uczniów na zajęciach, pozaszkolnych, w czasie dyżurów mu przydzielonych,
2) nieprzestrzeganie procedury postępowania po zaistnieniu wypadku uczniowskiego lub na wypadek pożaru,
3) zniszczenie lub stratę elementów majątku i wyposażenia szkoły przydzielonych mu przez kierownictwo szkoły, a wynikające z nieporządku, braku nadzoru i zabezpieczenia.

§ 31

Do zadań nauczyciela - wychowawcy szkoły należy:

1. Programowanie i organizowanie procesu wychowania w zespole, a w szczególności :

a) Tworzenie warunków do rozwoju uczniów, przygotowania do życia w zespole, rodzinie, społeczeństwie,
b) Rozwiązywanie ewentualnych konfliktów w zespole, a także między wychowankami, a społecznością szkolną,
c) Przy pomocy atrakcyjnych celów lub projektów, na których skupia aktywność zespołu, przekształca zespół w grupę samowychowania i samorządności,
d) Organizowanie różnych form życia zespołowego, w tym : wycieczek turystycznych, wyjść do kina teatru, muzeum i innych imprez kulturalnych, sportowych

2. współdziałanie z nauczycielami uczącymi w klasie, koordynacja ich działań wychowawczych, organizacja indywidualnej opieki nad uczniami z trudnościami,
3. ścisła współpraca z rodzicami wychowanków, z klasową radą rodziców, informowanie ich o wynikach i problemach w zakresie kształcenia i wychowania, włączanie rodziców w programowe i organizacyjne sprawy klasy,
4. współdziałanie z pedagogiem szkolnym, szkolną służbą zdrowia, poradnią psychologiczno - pedagogiczną w celu uzyskania wszechstronnej pomocy dla swoich wychowanków i doradztwa dla ich rodziców,
5. prawidłowe prowadzenie dokumentacji klasy i każdego ucznia,
6. zapoznawanie uczniów i ich rodziców ze statutem szkoły i innymi przepisami prawa wewnątrzszkolnego oraz przepisami MEN dotyczącymi oceniania, klasyfikowania i promowania, a także regulaminem egzaminu dojrzałości.

§ 32

Nauczyciel - wychowawca szkoły:

1. współdecyduje z samorządem klasy , z rodzicami uczniów o programie i planie działań wychowawczych na rok szkolny lub dłuższe okresy,
2. ma prawo do uzyskania pomocy merytorycznej i psychologiczno - pedagogicznej w swej pracy wychowawczej od kierownictwa szkoły i innych instytucji wspomagających szkołę,
3. ustala ocenę z zachowania swoich wychowanków,
4. ma prawo ustanawiać własne formy nagradzania i motywowania wychowanków,
5. ma prawo wnioskować o rozwiązanie problemów zdrowotnych, psycho - społecznych i materialnych swoich wychowanków do specjalistycznych komórek szkoły, służby zdrowia i kierownictwa szkoły.

§ 33

Nauczyciel - wychowawca odpowiada identycznie, jak każdy nauczyciel, a oprócz tego:

1. służbowo przed dyrektorem szkoły za osiąganie celów wychowania w swojej klasie,
2. za integrowanie wysiłków nauczycieli i rodziców wokół programu wychowawczego klasy i szkoły,
3. za poziom opieki i pomocy indywidualnej dla swoich wychowanków będących w trudnej sytuacji szkolnej lub społeczno-wychowawczej,
4. za prawidłowość dokumentacji uczniowskiej swojej klasy.

§ 34

1. Praca dydaktyczno - wychowawcza nauczyciela - bibliotekarza realizowana jest poprzez:

1) Udział w realizacji programu dydaktyczno - wychowawczego szkoły (zaspokajanie potrzeb czytelniczych uczniów
i pracowników szkoły),
2) Prowadzenie lekcji przy przysposobienia czytelniczego i informacyjnego, Kształcenie umiejętności samodzielnych poszukiwań bibliograficznych oraz efektywnego wykorzystywania różnych źródeł informacji w procesie uczenia się,
3) Kształtowanie kultury czytelniczej,
4) Współpracę z nauczycielami w celu gromadzenia i wykorzystania zbiorów bibliotecznych,
5) Współpracę z bibliotekami w zakresie popularyzacji ich zbiorów oraz edukacji kulturalnej,
6) Aktualizację zakładu pracy obejmującego:

a) Wydawnictwa informacyjne i fachowe,
b) Zbiór pomocy dydaktycznych do zajęć przysposobienia czytelniczego,
c) Kartoteki bibliograficzne.

2. W zakres zadań organizacyjnych nauczyciela - bibliotekarza wchodzi:

1) Gromadzenie zbiorów - zgodnie z profilem programowym i potrzebami czytelników (uczniów i nauczycieli szkoły),
2) Prowadzenie ewidencji zbiorów w oparciu o obowiązujące przepisy,
3) Opracowanie zbiorów (katalogowanie i klasyfikacja),
4) Selekcjonowanie i konserwowanie zbiorów,
5) Tworzenie warsztatu informacyjnego (księgozbiorów podręcznych, katalogów, kartotek),
6) Udostępnianie zbiorów (w czytelni, wypożyczalni, pracowniach),
7) Prowadzenie dokumentacji bibliotecznej,
8) Współpraca z innymi instytucjami tego typu.

§ 35

1. W szkole przewiduje się utworzenie stanowisk wicedyrektora szkoły
z uwzględnieniem zasady, że jedno stanowisko wicedyrektora powinno przypadać na nie mniej niż 12 oddziałów.
2. Wicedyrektor szkoły przyjmuje na siebie część zadań dyrektora szkoły, a w szczególności :

1) Pełni funkcję zastępcy dyrektora w przypadku jego nieobecności w placówce,
2) Przygotowuje projekty następujących dokumentów programowo - organizacyjnych szkoły :

a) Rocznego planu pracy szkoły w części dotyczącej działalności wychowawczo - opiekuńczej szkoły,
b) Tygodniowego rozkładu zajęć szkolnych,
c) Kalendarza szkolnego,
d) Informacji o stanie pracy szkoły w zakresie mu przydzielonym,

3) współpracuje ze szkolną służbą zdrowia oraz - z ramienia dyrekcji szkoły - z poradnią psychologiczno-pedagogiczną,
4) prowadzi czynności związane z nadzorem pedagogicznym oraz doskonaleniem zawodowym nauczycieli,
5) pełni bieżący nadzór kierowniczy nad całą szkołą według ustalonego harmonogramu,
6) jest przełożonym służbowym wszystkich pracowników szkoły podczas pełnienia swego bieżącego nadzoru nad szkołą, a także podczas pełnienia funkcji zastępcy dyrektora, ma więc prawo do przydzielania zadań służbowych i wydawania poleceń,
7) ma prawo, pełniąc nadzór pedagogiczny, do formułowania projektu oceny pracy podległych bezpośrednio nauczycieli, a także w sprawach oceny pracy wychowawczo-opiekuńczej wszystkich nauczycieli i wychowawców,
8) ma prawo wnioskowania do dyrektora w sprawach nagród i wyróżnień oraz kar porządkowych tych nauczycieli, których jest bezpośrednim przełożonym,
9) ma prawo używania pieczątki osobowej z tytułem wicedyrektor szkoły oraz podpisywania pism, których treść jest zgodna z zakresem jego zadań i kompetencji.

3. Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnym wicedyrektorom określa dyrektor szkoły.

§ 36

1. Do zadań pracowników administracyjnych i obsługowych należy:

1) Sprawna obsługa kancelaryjno - biurowa szkoły,
2) Prowadzenie dokumentacji formalnej pracowników i uczniów,
3) Sporządzanie sprawozdań GUS,
4) Wypłacanie wynagrodzeń i stypendiów,
5) Zabezpieczanie druków ścisłego zarachowania oraz pogotowia kasowego,
6) Zapewnianie druków i materiałów kancelaryjnych oraz środków niezbędnych do prowadzenia placówki,
7) Realizacja zakupów wyposażenia materialnego szkoły zgodnie z decyzjami Rady Pedagogicznej i dyrekcji szkoły,
8) Zinwentaryzowanie i oznakowanie sprzętu szkolnego, prowadzenie ksiąg inwentarzowych, organizację inwentaryzacji rocznej,
9) Projektowanie budżetu szkoły na wydatki administracyjno - gospodarcze, abonowanie czasopism, druków resortowych itp.
10) zapewnienie sprawności techniczno - eksploatacyjnej budynku i urządzeń terenowych oraz zabezpieczenie majątku szkolnego,
11) dbanie o sprzęt przeciwpożarowy, urządzenia odgromowe, klucze od wyjść ewakuacyjnych,
12) utrzymanie pełnej czystości gmachu oraz przynależnego terenu,
13) zapewnienie opieki nad zielenią szkolną w czasie ferii.

2. Zakres obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności poszczególnym pracownikom administracyjnym i obsługowym określa dyrektor szkoły.
3. Pracownicy niepedagogiczni mają prawo m.in. do:

  • Uczestniczenia w procesie wychowawczym szkoły,
  • Reagowania na zachowanie ucznia lub innego członka społeczności szkolnej w sposób adekwatny do sytuacji,
  • Zgłaszania dyrektorowi szkoły i innym organom szkoły, a także nauczycielom i wychowawcom klas wniosków, opinii i skarg dotyczących szkoły i uczniów.


ROZDZIAŁ VI

Rodzice I Uczniowie

§ 37

1. Do szkoły uczęszczają uczniowie od 7 roku życia do ukończenia szkoły podstawowej.
2. Do oddziałów przedszkolnych funkcjonujących w szkole uczęszczają dzieci w wieku 6 lat.
3. Ogólna liczba uczniów w oddziale integracyjnym powinna wynosić od 15 do 20 uczniów w tym od 3 do 5 uczniów wymagających integracji o poziomie rozwoju umysłowego w granicach normy z wadami wzroku, słuchu, motoryki.
4. Uczniowie wymagający integracji powinni posiadać aktualne orzeczenia kwalifikacyjne wydane przez Poradnię Psychologiczno-Pedagogiczną.

Pozostali uczniowie powinni być przygotowani do podjęcia nauki w klasie pierwszej w stopniu dobrym i bardzo dobrym oraz posiadać odpowiedni poziom rozwoju społeczno - emocjonalnego.

5. Dzieci do klasy integracyjnej przyjmowane są za zgodą rodziców.

§ 38

Uczeń ma prawo do:

1) Właściwie zorganizowanego, zgodnie z zasadami higieny pracy umysłowej - procesu kształcenia,
2) Korzystania z pomocy stypendialnej bądź doraźnej zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) Opieki dydaktycznej i wychowawczej oraz warunków pobytu w szkole zapewniających bezpieczeństwo oraz ochronę
i poszanowanie ich godności,
4) Życzliwego, podmiotowego traktowania w procesie dydaktyczno - wychowawczym,
5) Rozsądnego obciążania pisemnymi sprawdzianami wiadomości, ochrony przed nadmierną ilością zadań domowych według zasad określonych w regulaminie szkolnym,
6) Sprawiedliwej, obiektywnej, jawnej i umotywowanej oceny postępów w nauce i zachowaniu (szczegółowe zasady określa regulamin szkoły i odrębne przepisy),
7) Pomocy ze strony szkoły w rozwijaniu swoich zainteresowań, a także w przypadku trudności w nauce i w innych sytuacjach dla nich trudnych,
8) Wnioskowania o ustalenie indywidualnego toku nauki według zasad określonych odrębnymi przepisami,
9) Swobodnego wyrażania swoich opinii we wszystkich sprawach, jeśli nie naruszają tym dobra innych osób,
10) Swobodnego rozwoju swej osobowości oraz do ochrony prywatności życia osobistego i rodzinnego,
11) Wpływania na życie szkoły poprzez działalność samorządową oraz zrzeszanie się w organizacjach działających w szkole,
12) Korzystania z bazy szkolnej zgodnie z regulaminami i przepisami porządkowymi sal lekcyjnych i innych pomieszczeń szkolnych.

§ 39

1. Uczeń ma obowiązek stosować się do postanowień zawartych w statucie szkoły, a w szczególności:

1) Systematycznie i aktywnie uczestniczyć w zajęciach lekcyjnych i w życiu szkoły,
2) Przestrzegać zasad kultury współżycia w odniesieniu do nauczycieli i innych pracowników szkoły oraz koleżanek i kolegów
3) Ponosić odpowiedzialność za własne życie, zdrowie, higienę i rozwój psychofizyczny m.in. poprzez:

a) Przestrzeganie zakazu używania i posiadania alkoholu, tytoniu i środków odurzających w szkole i jej otoczeniu oraz podczas imprez szkolnych organizowanych poza szkołą
b) Dbałość o swój wygląd estetyczny i higienę ciała

4) Dbać o ład i porządek w szkole m. in. poprzez:

a) Przeciwdziałanie wszelkim przejawom niszczenia mienia szkoły, zakłócania porządku i stosowania przemocy,
b) Obowiązek naprawienia wyrządzonej szkody (do finansowej odpowiedzialności rodziców włącznie) zadośćuczynienia krzywdzie,
c) Zmianę obuwia na tekstylno - gumowe na terenie szatni i przestrzeganie zakazu przebywania na terenie szkoły w innym obuwiu,

5) Przestrzegać zakazu przynoszenia do szkoły cennych przedmiotów, dużych kwot pieniędzy; za te przedmioty pozostawione na terenie szkoły - szkoła nie ponosi odpowiedzialności,
6) Przebywać - w czasie przerw międzylekcyjnych i w czasie wolnym od zajęć dydaktycznych - w pomieszczeniach do tego celu przeznaczonych (hol, czytelnia, boisko sportowe, inne pomieszczenia wyznaczone przez dyrektora lub nauczyciela),
7) Usprawiedliwiać nieobecność na lekcjach w terminie dwóch tygodni od powrotu do szkoły,
8) Przestrzegać zarządzeń dyrektora szkoły, postanowień Rady Pedagogicznej, poleceń nauczycieli i innych pracowników szkoły,

2. Uczeń może być zwolniony:

1) Z jednej lub dwóch lekcji - przez nauczyciela danego przedmiotu,
2) Z całego dnia - przez wychowawcę lub dyrektora,
3) Z trzech kolejnych dni - przez rodziców (prawnych opiekunów),
4) Powyżej trzech dni - przez dyrektora szkoły - na pisemną prośbę rodziców (prawnych opiekunów).

5. Nieobecność ucznia usprawiedliwiają na piśmie rodzice (prawni opiekunowie) w terminie 14 dni od powrotu ucznia do szkoły.

§ 40

1. Uczeń może być nagrodzony za:

1) Bardzo dobre wyniki w nauce i pracy,
2) Osiągnięcia w sporcie oraz konkursach i olimpiadach przedmiotowych,
3) Aktywny udział i osiągnięcia w zajęciach nadobowiązkowych w szkole i poza szkołą,
4) aktywny i twórczy udział w życiu szkoły.

2. Nagrody przyznaje dyrektor szkoły, Rada Pedagogiczna, Rada Szkoły, Samorząd Uczniowski, nauczyciele i wychowawcy klas.
3. Nagrody mogą mieć charakter pieniężny, książkowy, rzeczowy, listów pochwalnych i publicznych wyróżnień lub inny.
4. Zasady przyznawania nagród są określane przez fundatorów w formie odrębnych regulaminów lub ustalonych przez reguł.

§ 41

Uczeń może zostać ukarany:

1. Zasady stosowania kar:

1) Kary stosuje się za nieprzestrzeganie Statutu Szkoły, Regulaminu Szkoły, innych przepisów prawa wewnątrzszkolego oraz zarządzeń organów szkoły,
2) Kary stosują nauczyciele, wychowawcy oraz poszczególne organy szkoły w zakresie swoich kompetencji,
3) Kara nie może naruszać godności człowieka, nietykalności osobistej, prawa Rzeczypospolitej Polskiej i prawa wewnątrzszkolnego,
4) Kara może być zastosowana po wyczerpaniu innych środków wychowawczych, po rzetelnym wyjaśnieniu sprawy, po umożliwieniu obrony i musi być współmierna do winy,
5) Rodzice ucznia powinni być zawsze powiadomieni przez wychowawcę klasy w ciągu 2 dni o zastosowaniu wobec ich dziecka kary,
6) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez nauczyciela do dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary,
7) Uczeń lub jego rodzice (prawni opiekunowie) mają prawo do wniesienia odwołania od kary wymierzonej przez dyrektora szkoły lub Radę Pedagogiczną do Kuratora Oświaty w Białymstoku, za pośrednictwem dyrektora szkoły w terminie 7 dni od daty wymierzenia kary,
8) Dyrektor szkoły może zawiesić wymierzenie kary nałożonej na ucznia, o której mowa w § 45, ust. 2, jeśli uzyska poręczenie Samorządu Uczniowskiego albo nauczyciela - wychowawcy.

2. Katalog kar określa Regulamin Szkoły.

§ 42

Kryteria i tryb ustalania ocen z zachowania określa odrębny regulamin.

§ 43

Rodzice uczniów mają prawo do:

1/ znajomości zadań i zamierzeń dydaktyczno - wychowawczych realizowanych w danej klasie i w szkole,
2/ znajomości Statutu szkoły, Regulaminu Szkoły i innych przepisów prawa wewnątrzszkolnego oraz przepisów MEN dotyczących oceniania, klasyfikowania i promowania, a także regulaminu egzaminu dojrzałości,
3/ uzgodnienia z wychowawcą, nauczycielem, sposobu pedagogicznego oddziaływania na swoje dziecko,
4/ systematycznego uzyskiwania informacji na temat postępów w nauce, zachowaniu, sukcesach i trudnościach swojego dziecka,
5/ zwracania się po pomoc i poradę w sprawach wychowania i dalszego kształcenia swoich dzieci, uczniów ostatniej klasy szkoły,
6/ występowania do dyrektora szkoły z wnioskiem o zmianę wychowawcy lub nauczyciela przedmiotu na zasadach określonych w §42, pkt. 13,
7/ zgłaszania do dyrektora szkoły wniosków, opinii i skarg dotyczących funkcjonowania szkoły.

§ 44

Rodzice i opiekunowie ucznia są zobowiązani do:

1. motywowania i nadzoru nad wypełnianiem przez ich dzieci obowiązków wynikających ze statutu i regulaminu szkoły,
2. utrzymywania systematycznego kontaktu z wychowawcą klasy i nauczycielami poszczególnych przedmiotów oraz uczestniczenia w zebraniach rodziców,
3. udzielania, w miarę swoich możliwości, pomocy szkole.


ROZDZIAŁ VII

Postanowienia Końcowe

§ 45

Szkoła używa pieczęci urzędowej - zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 46

Szkoła może posiadać imię, sztandar, godło oraz ceremoniał szkolny.

§ 47

1. Szkoła prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2.Zasady prowadzenia przez szkołę gospodarki finansowej i materiałowej określają odrębne przepisy.

§ 48

Obowiązki i prawa członków społeczności szkolnej są regulowane również innymi aktami prawa wewnątrzszkolnego w tym m. in. regulaminem szkolnym, regulaminami poszczególnych sal lekcyjnych i innych pomieszczeń na terenie szkoły oraz imiennymi zakresami obowiązków, uprawnień i odpowiedzialności określanymi przez dyrektora szkoły dla poszczególnych pracowników pedagogicznych i niepedagogicznych.

§ 49

1. Statut szkole nowo zakładanej nadaje organ prowadzący.
2. Wnioski dotyczące zmian w Statucie Szkoły kierowane są do Rady Pedagogicznej przez inne organy szkoły.
3. Rada Pedagogiczna przedstawia Radzie Szkoły projekt znowelizowanego Statutu po zasięgnięciu opinii dyrektora szkoły, Rady Rodziców i Samorządu Uczniowskiego.

Metryka strony

Udostępniający: Urząd Gminy Juchnowiec Kościelny

Wytwarzający/odpowiadający: Jan Redaktor

Wprowadzający: Jan Redaktor

Data wprowadzenia: 2003-09-23

Data modyfikacji: 2003-09-23

Opublikował: Jan Redaktor

Data publikacji: 2003-09-23