Protokół Nr XXXVII/09 z dnia 29.10.2009r.

PROTOKÓŁ Nr XXXVII/09
sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 29 października 2009r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny


Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.16.00.
W sesji udział wzięli radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.
Ponadto w sesji uczestniczyli:
• Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
• Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
• Radca prawny – Anna Nazarewicz
• Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
• Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
• Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz,
• Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego – Dariusz Markuszewski,
• Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Joanna Lewko
• Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Anna Ignaczuk,
• Drogowiec – Zbigniew Jurkiewicz

Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on wszystkich przybyłych na sesję i otworzył obrady sesji słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na stan 15 radnych obecnych - 14 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad.

Ad.2.
Następnie przystąpiono do przyjęcia porządku obrad, uwagi do porządku obrad zgłosili:
Pani Skarbnik – w imieniu Pana Wójta, który z powodów osobistych spóźni się na dzisiejszą sesję poprosiła o przeniesienie do przyjazdu Wójta punktu dot. informacji z działalności międzysesyjnej Wójta oraz o wprowadzenie do porządku obrad  następujących projektów uchwał:
• w sprawie rozłożenia na raty płatności należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej Gminy Juchnowiec Kościelny,
• w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/172/08  z dnia 24 września 2008r. w sprawie określenia zasad dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
• w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „ Wzmocnienie nawierzchni odcinka drogi powiatowej 1515B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego”.
Jednocześnie poprosiła o zdjęcie z porządku obrad projektu uchwały w sprawie nadania Statutu Przedszkolu w Kleosinie
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie najpierw w sprawie zdjęcia z porządku obrad wnioskowanego projektu uchwały – „za” było 13 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu przy obecności 14 radnych, następnie w sprawie wprowadzenia do porządku obrad w przedstawionej kolejności projektów uchwał i wprowadzenie ich przed przyjęciem projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie 2009r. – „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych;
Przewodniczący Rady wnioskował o przeniesienie pkt 4 „Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej” oraz pkt 5 ”Interpelacje, wnioski i zapytania radnych” po punkcie 9 „Podjęcie uchwał” – „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych.
Porządek obrad ze zgłoszonymi zmianami został przyjęty jednogłośnie 14 głosami „za”, przy obecności 14 radnych.

Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołu sesji Nr XXXVI/09.
4. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy.
5. Informacja dotycząca „Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami dla aglomeracji białostockiej”.
6. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy za rok szkolny 2008/2009.
7. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
   a) w sprawie przejęcia zadania od Powiatu Białostockiego w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny;
   b) w sprawie powierzenia prowadzenia procedury dotyczącej zlecenia wykonania opracowania morfologii odpadów w ramach projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji       białostockiej” Miasta Białystok;
   c) w sprawie powierzenia Gminie Miasto Białystok wykonania zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, w ramach realizacji zadania pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”;
   d) w sprawie nadania nazwy ulicy dotychczas nieoznaczonej w miejscowości Księżyno, Gmina Juchnowiec Kościelny;
   e) w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego;
   f) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
   g) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
   h) w sprawie rozłożenia na raty płatności należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej Gminy Juchnowiec Kościelny,
   i) w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/172/08  z dnia 24 września 2008r. w sprawie określenia zasad dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
   j) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „ Wzmocnienie nawierzchni odcinka drogi powiatowej 1515B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego”.
   k) w sprawie zmian w budżecie 2009 roku.
8. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
9. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
10. Zapytania sołtysów.
11. Sprawy bieżące.
12. Zakończenie obrad sesji.
 
Ad.3.
Uwag do Protokołu sesji Nr XXXVI/09 z dnia 17 września 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 14 radnych. 
W związku z planowanym przybyciem pierwszych gości na sesję na godz. 10.30 Przewodniczący Rady wnioskował o wprowadzenie kolejnej zmiany do przyjętego porządku obrad poprzez przeniesienie pkt 6 „Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy za rok szkolny 2009/2010” i pkt 7 „Podjęcie uchwał” przed pkt 4 „Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy” - „za” było 14 radnych, przy obecności 14 radnych

Porządek obrad po zmianach:
4. Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy za rok szkolny 2009/2010.
5. Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
   a) w sprawie przejęcia zadania od Powiatu Białostockiego w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny;
   b) w sprawie powierzenia prowadzenia procedury dotyczącej zlecenia wykonania opracowania morfologii odpadów w ramach projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” Miasta Białystok;
   c) w sprawie powierzenia Gminie Miasto Białystok wykonania zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, w ramach realizacji zadania pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”;
   d) w sprawie nadania nazwy ulicy dotychczas nieoznaczonej w miejscowości Księżyno, Gmina Juchnowiec Kościelny;
   e) w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego;
   f) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od nieruchomości;
   g) w sprawie określenia wysokości stawek podatku od środków transportowych;
   h) w sprawie rozłożenia na raty płatności należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej Gminy Juchnowiec Kościelny,
   i) w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/172/08  z dnia 24 września 2008r. w sprawie określenia zasad dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków,
   j) w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „ Wzmocnienie nawierzchni odcinka drogi powiatowej 1515B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego”;
   k) w sprawie zmian w budżecie 2009 roku;
6. Ocena stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy.
7. Informacja dotycząca „Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami dla aglomeracji białostockiej”.
8. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
9. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
10. Zapytania sołtysów.
11. Sprawy bieżące.
12. Zakończenie obrad sesji.

Ad.4.
Informacja o stanie realizacji zadań oświatowych gminy za rok szkolny 2008/2009 przedstawiła i odpowiadała na pytania radnych Pani Joanna Urbanowicz. Informacja został przyjęta 11 głosami „za”, 2 „przeciw”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik do protokołu.

Ad.5.
Podjęcie uchwał:
Uchwała Nr XXXVII/260/09 w sprawie przejęcia zadania od Powiatu Białostockiego w zakresie zimowego utrzymania dróg powiatowych na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny – uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
• Uchwała w sprawie powierzenia prowadzenia procedury dotyczącej zlecenia wykonania opracowania morfologii odpadów w ramach projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” Miasta Białystok – Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik poinformowała, że wpłynęło w tej sprawie pismo Prezydenta Miasta Białegostoku. Zgodnie z jego treścią,  Wojewoda Podlaski stwierdził nieważność części tytułu oraz części §1 ust.1  uchwały Nr XLV/568/09 Rady Miejskiej Białegostoku z dnia 7.09.2009r. w sprawie wyrażenia zgody na podjęcie współdziałania z Gminami: Choroszcz, Czarna Białostocka, Dobrzyniewo Duże, Gródek, Juchnowiec Kościelny, Michałowo, Supraśl, Wasilków, Zabłudów w ramach projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej”. W związku z powyższym w ocenie Miasta Białegostoku najkorzystniejszym rozwiązaniem będzie wykonanie morfologii odpadów przez zainteresowane gminy we własnym zakresie,  po dyskusji – uchwała 2 głosami „za”, 8 „przeciw”, 5 „wstrzymującymi się” od głosu, nie została przyjęta
• w sprawie powierzenia Gminie Miasto Białystok wykonania zadania w zakresie odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych, w ramach realizacji zadania pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” – uchwała 13 głosami „przeciw”, 2 „wstrzymującymi się” od głosu nie została przyjęta;
Uchwała Nr XXXVII/261/09 w sprawie nadania nazwy ulicy dotychczas nieoznaczonej w miejscowości Księżyno, Gmina Juchnowiec Kościelny – ul.Krokusowa - opinia Komisji pozytywna
Radny Leszek Kuczyński – zwrócił się o opinię prawną – czy jest potrzeba zasięgania opinii komisji na sesji w trakcie podejmowania uchwał
- uchwała została przyjęta jednogłośnie – 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
• Uchwała w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego – Komisja Rolnictwa i Finansów zaopiniowała stawkę 30zł za 1q
Przewodniczący Rady – poprosił o uzupełnienie treści uchwały poprzez podanie nr i poz. Monitora Polskiego;
Pani Skarbnik nie była w sprawie podać w/w danych
Pani Mecenas powiedziała, że uchwała może być przyjęta bez tych danych 
Przewodniczący Rady wnioskował o przełożenie projektu uchwały do czasu uzupełnienia brakujących danych – „za” było 13 radnych, 2 „wstrzymało się” od głosu;
• Uchwała w sprawie określenia stawek od nieruchomości
Przewodniczący Rady zaproponował odrzucić uchwałę i tym samym pozostawić stawki podatku od nieruchomości na dotychczasowym poziomie – po dyskusji - uchwała 2 głosami „za”, 9 „przeciw” i 4 „wstrzymującymi się” od głosu nie została przyjęta
• Uchwała w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych
Radny Jan Bruczko – przedstawił propozycję Komisji Rolnictwa i Finansów poprzez wprowadzenie następujących zmian w uchwale:
- w §1 ust.1 pkt 1 lit. b kwotę 710zł zmniejszyć do 650zł,
- w §1 ust.1 pkt 1 lit. c kwotę 990zł zmniejszyć do 750zł, a pozostałe stawki pozostawić bez zmian
radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że wprowadzenie w/w zmian wprowadzi porządek, ponieważ do tej pory za mniejszy samochód płaciło się więcej niż za samochód większy
Pani Skarbnik – zwróciła uwagę, że zmieniły się stawki minimalne i stawki maksymalne i należy sprawdzić czy wprowadzenie w/w zmian zmieści się w granicach nowych stawek, w związku z powyższym wnioskowała o przesunięcie uchwały – „za” było 14 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu;
Uchwała Nr XXXVII/262/09 w sprawie rozłożenia na raty płatności należności z tytułu opłaty rocznej za użytkowanie wieczyste nieruchomości gruntowej Gminy Juchnowiec Kościelny
Radny Grzegorz Śliwowski – zaapelował o przychylenie się do propozycji rozłożenia na raty
Pan Dariusz Markuszewski – poinformował, że Pan Matys wystąpił z wnioskiem o warunku zabudowy na dzierżawioną działkę pod zabudowę jednorodzinną,
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że brak planu powoduje „wolną amerykankę” i wobec tego jak najszybciej należy wykonać miejscowy plan zagospodarowania całego podmiejskiego obszaru;
- po dyskusji uchwała została przyjęta 14 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVII/263/09 w sprawie obniżenia ceny skupu żyta do celów wymiaru podatku rolnego – Pani Skarbnik poprosiła o uzupełnienie informacji w uchwale poprzez wpisanie  MP Nr 68, poz.886 z 26.10.2009r. – uchwała ze stawką 30zł za 1q została przyjęta – „za” było 14 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
• Uchwała w sprawie zmiany uchwały Nr XXIV/172/08  z dnia 24 września 2008r. w sprawie określenia zasad dotacji na sfinansowanie prac konserwatorskich, restauratorskich lub robót budowlanych przy zabytku wpisanym do rejestru zabytków – Pani Skarbnik poinformowała o propozycji podniesienia stawki z 30% do 50%
Radny  Grzegorz Śliwowski – powiedział, że należy podnieść kwotę dotacji, ponieważ prace remontowe w ramach przyznanych dotacji muszą być udokumentowane fakturami i wobec tego roboty będą droższe, gdyż należy odprowadzić 22% podatek VAT, dlatego wnioskował o wprowadzenie 70% stawki
Przewodniczący Rady – nie zgodził się z wypowiedzią radnego Śliwowskiego i poinformował o możliwości pozyskania dotacji z innych źródeł, po dyskusji zaproponował zmianę w §4 - 100% na 70%
Pani Mecenas – uprzedziła, że wprowadzenie w/w zmiany będzie niezgodne z przepisami prawa
Cześć radnych nie zgodziła się z opinią Pani Mecenas
Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad wnioskiem radnego Grzegorza Śliwowskiego – „za” było 2 radnych, 9 „przeciw”, 4 „wstrzymało się” od głosu, wniosek nie przeszedł, następnie Przewodniczący zarządził głosowanie nad uchwałą – „za” było 4 radnych, 8 „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu, uchwała nie została podjęta.
Uchwała Nr XXXVII/264/09 w sprawie określenia stawek podatku od środków transportowych – Pani Skarbnik poinformowała, że zaproponowane stawki nie przekroczą minimalnych i maksymalnych progów stawek
Przewodniczący Rady – zarządziła głosowanie w sprawie pozostawienia stawek podatku od środków transportowych na dotychczasowym poziomie z uwzględnieniem zmiany w §1 ust.1 pkt 1 lit. b kwotę 710zł zmniejszyć do 650zł i  w §1 ust.1 pkt 1 lit. c kwotę 990zł zmniejszyć do 750zł – uchwała została przyjęta - „za” było 14 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVII/265/09 w sprawie udzielenia pomocy finansowej Powiatowi Białostockiemu na dofinansowanie zadania inwestycyjnego p.n. „Wzmocnienie nawierzchni odcinka drogi powiatowej 1515B poprzez wykonanie warstwy ścieralnej z betonu asfaltowego” – Pani Skarbnik poinformowała o propozycji Powiatowego Zarządu Dróg o dofinansowaniu w 50% w kwocie 200tys.zł. wykonania w/w zadania, po dyskusji radni 14 głosami „za”, 1 „wstrzymującym się” od głosu przyjęli uchwałę, która stanowi załącznik Nr 6 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVII/266/09 w sprawie zmian w budżecie 2009r. – omówiła i odpowiadała na pytania Pani Skarbnik, po dyskusji uchwała została przyjęta jednogłośnie 15 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu.

Ad.6.
Ocenę stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny przedstawili:
- Pan Jan Trofimiuk – dowódca JRG4 Komendy Miejskiej Państwowej Straży Pożarnej w Białymstoku – informacja stanowi załącznik do protokołu
- Pan Daniel Kołnierowicz – Zastępca Komendanta Miejskiego Policji oraz
- Pan Jacek Adamski – Naczelnik Wydziału Ruchu Drogowego Komendy Miejskiej Policji
Zastępca Komendanta przybliżył statystykę przestępczości na terenie gminy za okres od 1.01.2009r. do 30.09.2009r. oraz odpowiadał na pytania radnych, poinformował o:
-  odnotowaniu w w/w okresie 137 przestępstw: w tym 95 przestępstw kryminalnych, 6 gospodarczych, 27 drogowych;
Statystyka przestępstw przedstawiała się następująco:
Rodzaj przestępstw                  2008 rok    2009 rok
przestępstwa kryminalne            96            95
przestępstwa gospodarcze           4              6
przestępstwa drogowe                22            27
przestępstwa przeciwko mieniu   60            56
przestępstwa przeciw życiu         11             6
bójki i pobicia                              6            2
Przestępstwa rozbójnicze              0            5
kradzieże z włamaniem               15          23
kradzieże zwykłe                        16          13
kradzieże samochodów                1            0
posiadanie narkotyków                2            1
gwałty                                        2            0
- odnotowaniu największej ilości zdarzeń w Kleosinie i w Księżynie,
- planowanym włączeniu Posterunku Policji do Komisariatu Policji w Łapach od dnia 1 grudnia 2009r.,
Przewodniczący Rady – przypomniał, że już dwa lata temu planowano włączenie Posterunku Policji w Juchnowcu Górnym do Komisariatu Policji w Łapach i zapewniano o pozostawieniu posterunku, a obecnie dochodzą głosy o jego likwidacji,
Komendant – powiedział, że na dzień dzisiejszy projekt reorganizacji nie przewiduje jego likwidacji, a co będzie za parę lat to się okaże. Zaznaczył, że  gro przestępstw występuje przede wszystkim w Kleosinie i Księżynie i pod tym kątem warto zastanowić się czy nie przenieść posterunku w ten rejon. Włączenie posterunku do Łap będzie korzystniejsze niż dotychczasowe w Choroszczy, ponieważ jednostka w Łapach jest silniejsza.
Radny Leszek Matowicki – pytał dlaczego Gmina Juchnowiec Kościelny nie może przejść pod strukturę Komendy Miejskiej Policji, co byłoby korzystniejsze
Komendant – poinformował, że nie ma takiej możliwości, ponieważ podział następuje zgodnie z podziałem administracyjnym kraju
Radny Stefan Kozłowski – pytał czy Policja ma wgląd do oznakowań ulic, przejść dla pieszych
Komendant – powiedział, że sprawdzenie oznakowania następuje z reguły na wniosek mieszkańców, wówczas policjanci przyjeżdżają, sprawdzają i w uzasadnionych przypadkach zwracają się do zarządców dróg o zmianę organizacji ruchu.
Na koniec Przewodniczący Rady podziękował gościom za przybycie.

Ad.7.
Informacja dotycząca „Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami dla aglomeracji białostockiej”.
Przewodniczący Rady przywitał przybyłych gości (lista obecności w załączeniu)
Pani Ewa Matowicka – Dyrektor Biura Prawnego Urzędu Miejskiego w Białymstoku – powiedziała, że od strony formalnej musi być podjęta uchwała w sprawie zgody na podpisanie porozumienia międzygminnego. W ramach gospodarki odpadami, gminy są zobligowane do przestrzegania zapisów uchwały samorządu wojewódzkiego z 2008r. z której wynika współpraca Gminy Białystok
i Gminy Juchnowiec Kościelny co jest podyktowane istnieniem wysypiska w Hryniewiczach. Gminy same w zakresie uwarunkowań odpadowymi nie poradzą sobie ze względu nie tylko na zaangażowanie bardzo dużych środków finansowych ale również na obowiązek spełnienia norm unijnych funkcjonowania wysypisk, zgodnie z dyrektywami unijnymi. Nie spełnienie tych warunków będzie skutkowało zamykaniem wysypisk. Gmina Juchnowiec Kościelny może nie wyrazić zgody na podpisanie międzygminnego porozumienia, które jest niezbędne do otrzymania środków na budowę spalarni w Białymstoku. Ze strony gminy oczekuje się jedynie dostarczania śmieci. W nowej wersji roboczej porozumienia istnieje jedynie wymóg dostarczenia śmieci, nie ma żadnych zobowiązań finansowych z strony gminy. Gmina nie będzie łożyła środków na przygotowanie nowego modelu gospodarki odpadami dla aglomeracji, które będą pochodziły z programu ministerialnego i wkładu własnego miasta Białystok.
Przewodniczący Rady – powiedział, że pierwotna wersja porozumienia przewidywała partycypację w kosztach
Pani Matowicka – potwierdziła, że pierwotnie gminy miały wyłożyć część środków jednakże miasto odeszło od tego rozwiązania i nowy projekt przewiduje tylko partycypację w dostarczaniu odpadów
Przewodniczący Rady – pytał czy treść porozumienia dla Gminy Juchnowiec Kościelny może różnić się od pozostałych
Pani Matowicka – powiedziała, że wszystkie zainteresowane gminy muszą podpisać porozumienie o tej samej treści
Przewodniczący Rady – powiedział, że gminy nie satysfakcjonuje taka sytuacja, ponieważ to na jej terenie znajduje się wysypisko, w poprzednich latach gmina z tego tytułu otrzymała linię 104. Radni i Wójt mieli zapewnienia wiceprezydenta, że o wszystkich działaniach związanych z wysypiskiem będziemy informowani na bieżąco i będziemy mieli na nie wpływ, były pewne zobowiązania w ramach zgody Gminy Juchnowiec Kościelny na trzecie pole składowe, które niestety zostały pominięte i pytał czy w związku z tym istnieje szansa na dodatkowe porozumienie
Pani Matowicka – powiedziała, że pod względem formalno-prawnym nie widzi przeszkód. Zwróciła uwagę, że porozumienie w sprawie zintegrowanego systemu gospodarki odpadami to odrębna kwestia. Wymóg Unii Europejskiej to przede wszystkim pisemność i brak porozumienia to brak środków    
Przewodniczący Rady – powiedział, że skoro obowiązkiem ze strony gminy będzie dostarczenie śmieci -  wobec tego koszty związane z opracowaniem morfologii odpadów gminy pokryje miasto Białystok
Pani Matowicka – powiedziała, że Wojewoda uchylił część uchwały odnośnie powierzenia miastu Białystok opracowania morfologii gminom wchodzącym do systemu, dlatego zmieniono koncepcję i zwrócono się do gmin aby we własnym zakresie  wykonały morfologię, pod koniec września przekazano Wójtowi i Pani Kierownik projekt nowego porozumienia
Radni zwrócili uwagę na brak informacji w tej sprawie ze strony Urzędu Gminy
Radny Leszek Kuczyński – powiedział, że najpierw należy podpisać porozumienie które będzie w interesie naszej gminy, a dopiero potem porozumienie w sprawie przystąpienia do zintegrowanego systemu gospodarki odpadami
Pani Matowicka – powiedziała, że miasto zostało zobligowane do złożenia wniosku wraz z dokumentami do dnia 3 grudnia 2009r.
Przewodniczący Rady – powiedział, że wnioski gminy dot. funkcjonowania wysypiska odpadów w Hryniewiczach były wypracowane i przedstawione już 2 lata temu, ich realizacja miała rozpocząć się po podpisaniu zgody na budowę trzeciego pola składowego, niestety gmina została potraktowana „per noga” i dlatego radni w tej chwili mają takie, a nie inne stanowisko w tej sprawie, nie widzą działań miasta w ramach dobrej współpracy z gminą. Ostatecznie to gmina ma duża uciążliwość z tytułu lokalizacji wysypiska na jej terenie.
Pani Matowicka – powiedziała, że nie zna poruszonej sprawy, ale przedstawione uwagi przekaże prezydentowi,
Przewodniczący Rady – powiedział, że nie podoba się mu zaistniała sytuacja, ponieważ w sprawie trzeciego pola składowego również ponaglano przy podpisywaniu decyzji, w zamian obiecano spełnić nasze postulaty, niestety nic z tego nie wyszło. Obecnie należy podpisać porozumienie i znowu jesteśmy ponaglani bez gwarancji porozumienia w ważnych dla gminy sprawach. Stwierdził, że jest jeszcze dużo czasu na podpisanie jednego jak i drugiego porozumienia. Następnie zwrócił uwagę, że miasto powinno przyjąć zasadę „nic o nas bez nas”, aby gmina miała wpływ na zapadające decyzje w sprawie wysypiska chociażby poprzez zgłaszanie uwag
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że miasto działa na zasadzie silniejszego
Następnie głos zabrał Pan Janusz Szymankiewicz – prezes firmy „LECH” powiedział, że prezydent jest skłonny na ustępstwa na rzecz gminy Juchnowiec Kościelny, poinformował, że gminy po roku 2013 nie będą mogły składować odpadów o pewnej wartości energetycznej zawierającej określone substancje biologiczne, gminy, które nie przystąpią do porozumienia nie będą mogły dostarczać do spalarni przez 5 lat swoich odpadów. Wykonanie morfologii nie jest drogie i jest czas na jej wykonanie. Przypomniał, że  gmina otrzymuje z tytułu składowania odpadów część opłaty marszałkowskiej, a miasto płaci podatki
Przewodniczący Rady – pytał co będzie z dostarczaniem śmieci na wysypisko skoro są one wywożone do Sokółki
Pan Prezes – powiedział, że prezydent zobligował firmy przewozowe do wywozu śmieci zgodnie z pozwoleniem na odbiór i przewóz odpadów tj. na wysypisko w Hryniewiczach
Następnie zaproszeni goście odpowiadali na pytania zainteresowanych.
Przewodniczący Rady – pytał dlaczego odpady niebezpieczne będą magazynowane w Hryniewiczach, a nie wywożone na konkretne miejsce przeznaczenia
Pan Prezes – powiedział, że cały system ma polegać na selektywne zbiórce śmieci, z której opakowania, butelki, plastiki trafią do sortowni, która zostanie przebudowana, natomiast inne rzeczy jak masa zielona trafi do kompostowni, pozostałe zostaną przewiezione do spalarni. W trakcie spalenia powstanie energia elektryczna i cieplna, która trafi do sieci w Białymstoku, żużel – będzie sprzedawany pod budowę dróg, popioły i węgiel aktywny – będzie to około 1-2% masy będzie składowany na wysypisku odpadów niebezpiecznych, podkreślił, że żadne odpady niebezpieczne nie będą składowane na wysypisku w Hryniewiczach, jedynie mogą być magazynowane przez jakiś czas
Przewodniczący Rady – pytał gdzie trafiają i gdzie będą trafiały odcieki
Pan Prezes –powiedział, że są i będą wywożone samochodami
Przewodniczący Rady – pytał o ile wzrosną koszty przyjmowania odpadów gdy powstanie i zostanie uruchomiona spalarnia
Pan Prezes – powiedział, że opłaty za składowanie będą wzrastać ale nie drastycznie prawdopodobnie do około 300zł za tonę
Radny Stanisław Cydzik – stwierdził, że z wypowiedzi wynika, że wzrośnie, a nie zmaleje uciążliwość wysypiska, skoro tu ma być sortownia, będzie większy ruch, więcej śmieci, większy smród, większy przerób i więcej spalin
Pan Prezes – powiedział, że główny strumień odpadów będzie trafiał bezpośrednio do kilkudniowego magazynu przy spalarni, natomiast na wysypisko do Hryniewicz będzie trafiała masa zielona do kompostowni i opakowania z selektywnej zbiórki odpadów
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – poinformowała, że w Urzędzie Gminy trwa procedura dot. wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach na rozbudowę wysypiska odpadów komunalnych w Hryniewiczach, w dokumentach które są do wglądu znajdują się dokładne informacje dot. funkcjonowania wysypiska,
Pan Prezes – powiedział, że większość odpadów będzie spalana, a na wysypisko trafi niewielka ich ilość
Przewodniczący Rady – prosił o przekazanie prezydentowi informacji, że gmina była otwarta na porozumienie – przekazała drogę dojazdową do wysypiska, podpisała zgodę na budowę trzeciego pola składowego, ale nie widzi chęci porozumienia ze strony miasta i czuje się oszukana.
Na koniec podziękował gościom za przybycie.

Ad.8.
Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt  poinformował o udziale:
• w dniu 18.09.2009r. – w szkoleniu w zakresie zamówień publicznych w Warszawie;
• w dniu 19.09.2009r. – doroczna uroczystość podsumowująca rozwój sportu szkolnego na Stadionie Miejskiem w Białymstoku – Wójt otrzymał Puchar za zajęła II miejsce w województwie
• w dniu 20.09.2009r. – spotkanie z mieszkańcami wsi Kleosin i Rostołty
• w dniu 21.09.2009r. – msza święta w Kożanach w intencji poległych, pomordowanych i zaginionych mieszkańców Gminy Juchnowiec Kościelny w czasie II Wojny Światowej i odsłonięcie tablicy pamiątkowej
• w dniu 23.09.2009r. – spotkanie z mieszkańcami wsi Zaleskie i Janowicze
• w dniu 24.09.2009r. – spotkanie z mieszkańcami wsi Hermanówka
• w dniu 27.09.2009r. – obchody Dnia Jedności Rodzin w Świętej Wodzie, Festyn rodzinny w Kleosinie, poświęcenie pomnika Jezusa Miłosiernego na Placu Opatrzności Bożej w Białymstoku
• w dniu 28.09.2009r. – spotkanie z mieszkańcami wsi Horodniany
• w dniu 30.09.2009r. – konferencja dot. zintegrowanego systemu gospodarki odpadami w Urzędzie Miejskim w Białymstoku
• w dniu 1.10.2009r. – inauguracja roku akademickiego na Politechnice Białostockiej
• w dniu 6.10.2009r. – spotkanie z mieszkańcami wsi Ignatki-Osiedle
• w dniu 7.10.2009r. – uroczyste otwarcie działalności przedszkola w Juchnowcu Górnym
• w dniu 12.10.2009r. – ustalenia w sprawie lokalnego transportu zbiorowego w Urzędzie  Miejskim w Białymstoku
• w dniu 13.10.2009r. – obchody Dnia Komisji Edukacji Narodowej w szkole w Księżynie i w Kleosinie
• w dniu 14.10.2009r. – spotkanie w sprawie przebudowy drogi w Ignatkach zorganizowane w Ośrodku Kultury w Juchnowcu Kościelnym
• w dniu 15.10.2009r. – seminarium poświęcone wizji aglomeracji miejskiej w Juchnowcu Kościelnym zorganizowane w Ośrodku Kultury w Juchnowcu Kościelnym, obchody Dnia Komisji Edukacji Narodowej w szkole w Juchnowcu Górnym
• w dniu 19.10.2009r. – obchody 25 rocznicy śmierci ks. Jerzego Popiełuszko w szkole w Juchnowcu Górnym
• w dniu 21.10.2009r. – Międzynarodowy Kongres – Infrastruktura Sportowa w Spale
• w dniu 25.10.2009r. – manewry jednostek pożarniczych z terenu Gminy Juchnowiec Kościelny
• w dniu 26.10.2009r. – spotkanie w sprawie budowy drogi Bogdanki – Rostołty w szkole w Bogdankach.
Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz  poinformował o odbytych pomiędzy sesjami posiedzeniach poszczególnych komisji:
Od ostatniej sesji w dniu 17 września 2009r. odbyły się 4 posiedzenia komisji:
- Komisja Rolnictwa i Finansów -  w dniu 20.10.2009r. – zaopiniowała stawki podatków na 2010r. oraz   projekty uchwał na dzisiejszą sesję
- Komisja Rewizyjna - w dniu 21.10.2009r. zaopiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję
- Komisja Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska -  w dniu 23.10.2009r. – dokonała oceny stanu bezpieczeństwa i porządku publicznego na terenie gminy oraz  zaopiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję
- Komisja Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu - w dniu 27.10.2009r. – opiniowała projekty uchwał na dzisiejszą sesję

Ad.9.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
Radny Grzegorz Śliwowski – zwrócił uwagę, że nie został poinformowany o spotkaniu mieszkańców Horodnian
Wójt – powiedział, że sprawdzi powód niepowiadomienia radnego o spotkaniu
Radny Stanisław Szerenos –pytał co dzieje się z wykupem terenu pod przepompownię w Szerenosach – przepompownię wybudowano a od pół roku nikt nie rozmawiał z właścicielem działki
Wójt – powiedział, że sprawa jest w trakcie załatwiania
Radny Jan Bruczko – pytał:
• jaka firma została wybrana w przetargu do remontu świetlicy w Wojszkach
• o etap rozbudowy remizy w Złotnikach
• co z projektem drogi do Zajączek
• o oświetlenie we wsi Pańki
• o etap wykonania wodociągu w Dorożkach Kol.
• kiedy zostanie ogłoszony przetarg na budowę oczyszczalni ścieków w Wojszkach
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że:
• nie rozstrzygnięto przetargu na remont świetlicy, ponieważ wpłynęło 14 ofert, które są w trakcie rozpatrywania pod względem formalnym, wartość najtańszej oferty wynosi 567.999zł; 
• dokumentacja na rozbudowę remizy w Złotnikach została opracowana i jest prawomocne pozwolenie na budowę
• projekt drogi do Zajączek opracowuje firma „DROGOWSKAZ” za kwotę 40.000zł z terminem realizacji do dnia 30.08.2010r.
• projekt wodociągu w Dorożkach Kol. opracowuje Pan Kozłowski z Augustowa, gmina wystąpiła o pozwolenie wodno-prawne i po jego otrzymaniu będzie można składać wniosek na pozwolenie na budowę
• otwarcie ofert na budowę oczyszczalni ścieków w Wojszach odbędzie się 16.11.2009r. o godz.12.00
radny Stanisław Szerenos – powiedział, że instalacja elektryczna w świetlicy w Hołówkach Dużych wysiada  i pytał dlaczego jej nie wymieniono przed odnowieniem świetlicy
Pani Barbara Puziuk  - powiedziała, że zakres prac nie obejmował jej wymiany
Radny Leszek Matowicki – podziękował Pani Puziuk za szybką i fachową wymianę podłogi w świetlicy w Koplanach
Przewodniczący Rady - pytał o funkcjonowanie przepompowni ścieków w Ignatkach-Osiedlu, ponieważ często włącza się sygnalizacja awaryjna
Pani Barbara Puziuk  powiedziała, że ze wszystkich przepompowni w gminie z tą są największe problemy, na jej działanie najprawdopodobniej ma wpływ specyfika ścieków
Wójt – powiedział, że przepompownia zostanie sprawdzona
Radny Krzysztof Szczuka – pytał o termin wyburzenia budynków przy Zespole Szkół w Kleosinie
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że została wyłoniona firma, której oddano plac budowy, rozbiórka ma być wykonana do końca listopada na kwotę 51.649zł
Przewodniczący Rady – wnioskował o ogrodzenie terenu rozbiórki, celem zapewnienia bezpieczeństwa dzieciom
Radny Stanisław Cydzik – powiedział, że w związku z koniecznością przebudowy nitki kanalizacji od przepompowni Rogowskiego do Kleosina pytał, kto poniesie tego koszty, kiedy to nastąpi i czy będzie przebiegać ulicą Baczyńskiego, czy inną trasą, ponadto pytał co dzieje się z przepompownią na ul.Norwida, ponieważ gdy uruchamiają się pompy wybija studzienki
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że problem nie dotyczy przepompowni na ul.Norwida a na ul.Leśnej w Igantkach-Osiedlu i wszelkie problemy należy zgłaszać na bieżąco do Urzędu Gminy lub eksploatatora.
Odnośnie pierwszego pytania Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że z opracowania firmy „Ciepłoprojekt” na zlecenie firmy INSTAL pod uwagę był brany cały obszar objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, zasugerowano, że w przyszłości należałoby przebudować kanał tłoczny w Ignatkach-Osiedlu do ul. Baczyńskiego. Powiedziała, że nie wie czy istnieje możliwość innego poprowadzenia, ale to zależeć będzie od przeznaczonych środków finansowych i zastosowanego rozwiązania technicznego
Przewodniczący Rady – powiedział, że gmina powinna  być do tego przygotowana zanim powstanie problem, jeżeli będzie konieczność przebudowy odcinka od Ignatek-Osiedle do ul.Baczyńskiego, a z tego wynika, że tak – to koszty będą milionowe
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że rada uchwaliła plan i to są konsekwencje tamtej decyzji Punktowe plany powodują problemy, trzeba opracowywać większe obszary, w których przewiduje się rożne sytuacje, które mogą nastąpić
Przewodniczący Rady – powiedział, że głosował za uchwaleniem w/w planu, jednakże przed jego przyjęciem pytał osoby opracowujące – czy kanalizacja i kanał wystarczą na odbiór ścieków i uzyskał twierdzącą odpowiedź, jednakże buduje się i wybuduje zdecydowanie więcej mieszkań, niż przewidywał plan i tu jest problem
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że na dzień dzisiejszy ścieki z terenów objętych opracowywaniem miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego tj. Olmonty, Izabelin, Hryniewicze również spływają do przepompowni na ul.Leśnej w Ignatkach-Osiedlu i zaproponowała zaktualizowanie gospodarki ściekowej gminy. Z tego dokumentu będzie wynikać konieczność przebudowy ul.Baczyńskiego, kanału tłocznego czy innego rozwiązania odprowadzenia ścieków
Przewodniczący Rady – powiedział, że gmina powinna mieć ten dokument aktualny, jednakże jeżeli zostanie zlecona jej aktualizacja, powinna obejmować nie tylko stan obecny, ale również perspektywę. Mamy studium – więc można wyliczyć przybliżone wielkości zgodnie ze studium w przeciwnym przypadku  poniesiemy milionowe koszty przebudowy kanału.
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że firma AGROS, wyliczyła dla całego obszaru objętego planem zrzut ścieków na poziomie 350m3 na dobę, nie ma przekroczeń, a są problemy z funkcjonowaniem przepompowni
Radny Grzegorz Śliwowski  - stwierdził, że przepompownia nie spełnia wymogów
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że modernizację przepompowni dokona firma Rogowski
Przewodniczący Rady  - powiedział, że rozwiąże to problemy tylko Rogowskiego, modernizacja to rozwiązanie doraźne,  ponieważ gdy powstaną wszystkie bloki, będą problemy,
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że modernizacja rozwiąże problemy firmy Rogowski, INSTAL i domów, Przewodniczący Rady – miał co do tego wątpliwości
Wójt – powiedział, że miejscowy plan zagospodarowania „podarował” gminie bloki, powstał problem i trzeba go rozwiązać, gmina nie miała na to wpływu
Przewodniczący  Rady – powiedział, że Wójt miał wpływ na budowę bloków, należało blokować decyzję o pozwolenie na budowę
Wójt – zaprzeczył i poinformował o zaskarżeniu części umowy z 2002r. podpisanej z firmą WITAMINA, dodał bardzo niekorzystnej dla gminy i to są jej konsekwencje. Inwestorzy wykorzystują plan zagospodarowania przestrzennego. Gęstość zabudowy nie ma akurat do końca tak naprawdę wpływu, ponieważ temat odprowadzania ścieków i doprowadzenia wody powinien być już przygotowany, a tak naprawdę zgodnie z tą umową i zgodnie z planem za chwilę wszystkie obowiązki dot. infrastruktury spadną na gminę. WITAMINA sprzedała działki osobom prywatnym, firmom Rogowski i  Instal, na których zarobiła około 25mln zł. Zalega z zapłatą renty planistycznej w kwocie 620tys.zł. Powiedział, że po kontroli NIK ma pewne wskazówki jak powinien dalej postępować, ale poczeka do wyroku sądu. Gmina na podstawie w/w umowy zrzekła się renty planistycznej co nie jest zgodne z prawem. WITAMINA złożyła pozew do sądu o unieważnienie całej umowy. Zgodnie z umową nie mamy prawa pobierać renty planistycznej a więc nie mamy ani grosza na inwestycje. WITAMINA sprzedając działki powinna w akcie notarialnym obciążyć nowego nabywcę działki zobowiązaniem, że sam wybuduje sobie media, a tego zapisu w aktach nie ma. Na nasze zapytanie w tej sprawie WIAMINA nie odpowiedziała. Obowiązek budowy 4ha dróg spadł na gminę.
Przewodniczący Rady – powiedział, że gęstość zabudowy ma bardzo duże znaczenie jeżeli chodzi o ścieki, nie zgodził się ze stwierdzeniem, że umowa z WITAMINĄ była niekorzystna, należało jedynie przypilnować zapisów umowy. Drogi gmina otrzymała za symboliczną złotówkę, a obowiązek budowy infrastruktury spadł na inwestora, pozostała kwestia wyegzekwowania tego, Ponadto 600tys.zł  nie wystarczyłoby na wykup 4ha pod drogi i wybudowanie infrastruktury
Wójt – powiedział, że gdyby 40ha było Witaminy, tylko główne drogi byłyby gminne, nie byłoby konieczności budowy wewnętrznych dróg osiedlowych. Kwotę 620tys.zł. zdążyła gmina naliczy, ponieważ reszta przedawniła się,
Radny Stanisław Cydzik – pytał kiedy mija termin ukończenia budowy bloków przez Rogowskiego i pytał czy w przyszłym roku gmina z tego tytułu nie będzie ponosiła wysokich kosztów
Wójt – powiedział, że został oddany do użytku jeden blok przy ul.Jodłowej, pozostałe ich przekazania do użytku będzie zależało od gminy jeżeli dogadamy się z firmą Rogowski  i Instal
Radny Stefan Kozłowski – pytał dlaczego gmina przyjęła strategię wsi Juchnowiec Dolny i Juchnowiec Kościelny a nie przyjęła Strategii Rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – powiedziała, że strategia rozwoju dotyczy całej gminy natomiast plan odnowy wsi dotyczy konkretnej miejscowości w celu pozyskania środków unijnych na określone zadania, które muszą być zgodny ze strategią rozwoju gminy. Projekt strategii rozwoju gminy musi przejść w ramach wynikającej z ustawą procedurę „przeprowadzenia oceny strategicznej dla strategii rozwoju gminy. Należy wystąpić do RDOŚ i PWIS (sanepid) o zakres prognozy oddziaływania na środowisko do strategii, następnie sporządzić taką prognozę, przeprowadzić konsultacje społeczne, gdzie można zgłaszać uwagi i wnioski. W następnej kolejności RDOŚ i PWIS opiniuje strategię rozwoju wraz z prognozą oddziaływania na środowisko. Po pozytywnym zaopiniowaniu należy sporządzić pisemne podsumowanie do strategii rozwoju na podstawie wniesionych uwag i wniosków. Po przejściu tej procedury strategię rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny można uchwalić.
W nawiązaniu do wypowiedzi pani kierownik Radny Stefan Kozłowski – pytał dlaczego projekt strategii, który został przez radę odłożony ze względu na złe jej przygotowanie był przedstawiony dwa miesiące temu skoro nie zakończono procedury jej opracowania
Przewodniczący Rady – dopytywał czy projekt strategii, który otrzymali radni jest projektem ostatecznym czy nie
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – powiedziała, że może udzielić informacji tylko w zakresie oceny strategicznej dla strategii a nie jej treści
Wójt- powiedział, że strategia zostanie przedstawiona na sesji w listopadzie
Przewodniczący Rady – pytał o termin składania uwag do strategii
Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik – powiedziała że termin upływa 6.11.2009r. informację w tej sprawie zamieszczono na stronie internetowej i na tablicy ogłoszeń urzędu gminy
Radny Stefan Kozłowski – pytał o termin ukończenia remontu świetlicy w Kleosinie
Wójt – powiedział że po remoncie posadzki stwierdzono zawilgocenie ścian i dlatego na wiosnę 2010r. będzie kontynuowany remont
Radny Paweł Gradkowski – wnioskował o przygotowanie na piśmie informacji ilu pracowników w Urzędzie Gminy zatrudnionych jest na umowę-zlecenie, ilu pracowników Urzędu Gminy dodatkowo prowadzi działalność gospodarczą jeżeli to możliwe to z podaniem imienia i nazwiska oraz pytał o etap rozmów w sprawie zabezpieczenia przejazdu kolejowego w Kleosinie
Wójt – powiedział że rozmowy utknęły, natomiast jeżeli tylko znajdą się pieniądze w budżecie, wspólnie podejmiemy decyzję o wsparciu finansowym kolei i miasta Białystok
Radny Stanisław Szerenos – pytał o termin wykonania odwodnienia dróg w Szerenosach
Wójt – powiedział, że prace zostaną wykonane w bieżącym roku

Ad.10.
Zapytania Sołtysów.
Wójt – poinformował soltysów o pozytywnym zweryfikowaniu wniosków funduszu soleckiego wszystkich sołectw z terenu gminy
Sołtys ws Dorożki – wyraził opinię większości sołtysów, którzy czują się  niepotrzebni na sesjach i zaapelował o częstrze organizowanie spotkań sołtysów z Wójtem
Przewodniczący Rady - powiedział, że obecność sołtysów na sesjach jest jak najbardziej potrzebna, ponieważ rozmawia się o sprawach ważnych dotyczących różnych miejscowości i należy je przekazać mieszkańcom, uwagi i opinie sołtysów są ważne dla radnych
Wójt  zaproponował aby w przyszłym roku organizować co kwartał spotkanie z sołtysami oraz zorganizoać  spotkanie zarządu sołtysów województwa z sołtysami z terenu gminy przed uchwaleniem budżetu na 2010r. Stwierdził, że sołtysi powinni być na sesjach do końca obrad.
Sołtys wsi Hryniewcze – wnioskowała o przesunięcie godzin niektórych kursów linii 104
Wójt  - poprosił o pisemne propozycje godzin kursów
Sołtys wsi Lewickie – podziękowała za udostępnienie autokaru do Augustowa i poprosiła o zawiadamianie sołtysów na posiedzenia sesji nadzwyczajnych
Sołtys  wsi Złotniki – wnioskował o wprowadzenie dodatkowego kursu linii 104 w środku dnia  oraz poprosił o zaproszenie Zarządu Powiatu na spotkanie sołtysów w listopadzie
Sołtys wsi Księżyno – pytał w sprawie zniesienia II strefy oraz o budowę obwodnicy Księżyna
Wójt – powiedział, żę od 1.01.2010r. nie będzie drugiej strefy, autobusy będą kursowały zgodne z podpisanym porozumieniem pomiędzy miastem Białystok i Gminą Juchnowiec Kościelny. Opłaty będą wynosiły około 5 zł za km, będzie można wprowadzić dodatkowe kursy i na ten cel będzie potrzeba wygospodarowania około 1 mln zł.
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że będzie budowana obwodnica Księżyna i zostanie przygotowany projekt uchwały w tej sprawie
Sołtys wsi Ignatki-Osiedle – po raz kolejny zgłosiła wyciekanie wody z wodociągu na ul.Zalesie
Sołtys wsi  Ogrodniczki – pytał o etap projektu chodnika we wsi
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że zaistniała konieczność przebudowy drogi we wsi Ogrodniczki, projekt został zlecony firmie DROGOWSKAZ
Sołtys wsi Juchnowiec Dolny – podziękowała za remont pętli autobusowej we wsi. 

Ad.11.
Sprawy bieżące
Przewodniczący Rady – odniósł się do wypowiedzi Pani Dyrektor Wydziału Prawnego Urzędu Miejskiego, że nie ma przeszkód aby gmina podpisała dwa odrębne porozumienia - jedno w sprawie zintegrowanego systemu gospodarki odpadami, drugie w sprawie funkcjonowania wysypiska. Należy to wykorzystać i przystąpić do szybkich rozmów, ponieważ to jest dobry czas na negocjacje. Jeżeli nie podpiszemy porozumienia w sprawie zintegrowanego systemu gospodarki odpadami  to będziemy mieli problem ze składowaniem naszych odpadów, ale również miasto Białystok będzie miało duży problem jeżeli gmina nie przystąpi do programu aby zmienić wnioski na dofinansowanie. Poprosił Wójta o zapoznanie radnych z aktualną treścią porozumienia w sprawie gospodarki odpadami.
Wójt – powiedział, że propozycja Przewodniczącego Rady jest bardzo dobra i do wtorku zaproponuje spotkanie z Prezydentem i Prezesem spółki LECH oraz przygotuje koncepcję
Przewodniczący Rady – zaproponował powołanie komisji doraźnej w tej sprawie i przypominał, że komisja doraźna w składzie – Krzysztof Marcinowicz, Grzegorz Śliwowski, Leszek Kuczyński, Henryk Silwon, Andrzej Kolęda, w tej sprawie była powołana w 2007r.
Po dyskusji Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie zmiany składu w/w komisji – „za” było 3 radnych, 10 „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu – komisja doraźna wznowiła pracę.
Radny Stefan Kozłowski – pytał skąd wypłynął wniosek o sprzedaż budynku w którym mieści się Ośrodek Zdrowia w Kleosinie
Wójt – powiedział, że w ubiegłym roku wniosek taki złożyła Pani doktor
Przewodniczący Rady – przypomniał, że ten wniosek został rozpatrzony negatywnie
Wójt – powiedział, że na komisjach zostały przedstawione trzy propozycje dot. budynku w Kleosinie, budynku poszkolnego w Wojszkach i ośrodka wypoczynkowego w Wojszkach – ponieważ trzeba podjąć decyzję o ich remoncie lub sprzedaży. Budynek w Kleosinie jest stary i wymaga generalnego remontu wewnątrz jak i z zewnątrz ponadto wokół budynku również nie ma porządku – na remont gmina będzie musiała wyłożyć 2 mln zł., z czynszu kwota nie zwróci się  - dlatego przedstawiono propozycję sprzedaży
Radny Stefan Kozłowski – pytał o wniosek o wydanie warunków zabudowy firmie Rogowski w Horodnianach
Wójt – powiedział, że czeka na jego wycofanie przez inwestora
Radny Leszek Kuczyński – powtórzył swoje pytanie z wcześniejszej części sesji – tj. które uchwały powinny być opiniowane przez poszczególne komisje
Pani Mecenas – powiedziała, że każda komisja ma określony zakres przedmiotowy działań, opiniowanie zagadnień należy do działań danej komisji, w przypadku wątpliwości, rozstrzyga Przewodniczący Rady, zgodnie ze statutem gminy
Radny Grzegorz Śliwowski – powiedział, że skoro Pan Matys wystąpił o warunki zabudowy mieszkaniowej na swoich działkach dlatego wnioskuje o rozszerzenie opracowania miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego terenów przemysłowych w Ignatkach
Radny Stefan Kozłowski – zgłosił swoje zastrzeżenia i wątpliwości co do opinii prawnych w sprawie działalności gazety gminnej i w sprawie zatwierdzenia harmonogramu ośrodka kultury przez komisję samorządową
Pani Mecenas – powiedziała, że radni mają do tego prawo i mogą zadecydować inaczej. Jednakże przed podjęciem jakichkolwiek uchwał w tych sprawach należy rozważyć czy nadzór Wojewody nie stwierdzi ich istotnego naruszenia prawa.

Ad.12.
W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

protokolant:
Dorota Korpacz

 

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2010-01-13

Data modyfikacji: 2010-01-13

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2010-01-13