Protokół Nr XXXVI/09 z dnia 17.09.2009r.

PROTOKÓŁ Nr XXXVI/09
sesji Rady Gminy Juchnowiec Kościelny
odbytej w dniu 17 września 2009r.
w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny


Sesja rozpoczęła się o godz. 9.00 i trwała do godz.18.45.
W sesji udział wzięli radni i sołtysi zgodnie z listami obecności stanowiącymi załączniki do niniejszego protokołu.

Ponadto w sesji uczestniczyli:
• Wójt Gminy – Czesław Jakubowicz
• Zastępca Wójta – Henryka Szklaruk
• Skarbnik Gminy – Anna Jakuć
• Radca prawny – Anna Nazarewicz
• Kierownik Referatu Inwestycji – Barbara Puziuk
• Kierownik Referatu Rolnictwa i Ochrony Środowiska – Katarzyna Kowalewska-Sewastianik
• Kierownik Referatu Organizacyjnego, Spraw Oświatowych i Spraw Obywatelskich – Joanna Urbanowicz,
• Kierownik Referatu Planowania Przestrzennego – Dariusz Markuszewski,
• Kierownik Gminnego Ośrodka Pomocy Społecznej w Juchnowcu Kościelnym – Joanna Lewko
• Kierownik Referatu Mienia Komunalnego – Anna Ignaczuk,
• Drogowiec – Zbigniew Jurkiewicz
• Dyrektor Ośrodka Kultury – Leszek Koleśnik

Ad.1.
Obradom przewodniczył Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz. Przywitał on wszystkich przybyłych na sesję i otworzył obrady sesji słowami „Otwieram sesję Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.
Na podstawie listy obecności stwierdził, iż na stan 15 radnych obecnych - 14 radnych, tym samym jest quorum niezbędne do prawomocnych obrad. Następnie przed przyjęciem porządku obrad poprosił wszystkich o powstanie i uczczenie minutą ciszy rocznicy napaści sowietów na Polskę.

Ad.2.
Następnie przystąpiono do przyjęcia porządku obrad, uwagi do porządku obrad zgłosili:
Radny Leszek Matowicki – wnioskował o przeniesienie projektu uchwały w sprawie zmian w budżecie na 2009r. na koniec pkt 10 – „za” było 14 radnych;
Pani Skarbnik – wnioskowała o wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej – zgodnie z sugestią komisji samorządowej – „za” było 14 radnych;
Pani Henryka Szklaruk – wnioskowała o wprowadzenie dodatkowego projektu uchwały w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych publicznych, drogi Olmonty – Stanisławowo – „za” było 8 radnych, 1 „przeciw”, 5 „wstrzymało się” od głosu.
Porządek obrad ze zgłoszonymi zmianami został przyjęty 12 głosami „za”, 1 „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu.

Przyjęty porządek obrad:
1. Otwarcie obrad sesji.
2. Przyjęcie porządku obrad.
3. Przyjęcie protokołów sesji Nr XXXIII/09, XXXIV/09 i Nr XXXV/09.
4. Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
5. Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
6. Przebieg i realizacja zadań inwestycyjnych w 2009r.
7. Zaopiniowanie wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009r.
8. Funkcjonowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy.
9. Ocena działalności placówek oświatowo-wychowawczych na terenie gminy.
10.Podjęcie uchwał – projekty w załączeniu:
a) w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej,
b) w sprawie ustalenia zasad poboru, terminów płatności oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso,
c) w sprawie zmiany uchwały Nr XVII/152/04 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 28 września 2004r. w sprawie zasad udzielania stypendiów,
d) w sprawie rozpatrzenia skargi,
e) w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kleosin – obszar planistyczny Kleosin,
f) w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości,
g) w sprawie nadania nazwy ulicy dotychczas nieoznaczonej w miejscowości Księżyno, Gmina Juchnowiec Kościelny,
h) w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych publicznych, drogi Olmonty – Stanisławowo,
i) w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Juchnowiec Kościelny do realizacji zadania inwestycyjnego „Budowy drogi gminnej na odcinku Olmonty – Stanisławowo”,
j) w sprawie powierzenia prowadzenia procedury dotyczącej zlecenia wykonania opracowania morfologii odpadów w ramach projektu pn. „Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej” Miasta Białystok,
k) w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Tyrawa Wołoska,
l) w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie wykonania dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1512B na odcinku od drogi powiatowej  Nr 1483B do wsi Zajączki,
m) w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1497B na odcinku Juchnowiec Kościelny do końca wsi Ogrodniczki,
n) w sprawie zatwierdzenia taryf dla zbiorowego zaopatrzenia w wodę i zbiorowego odprowadzania ścieków na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny,
o) w sprawie zmian w budżecie 2009 roku.
11.Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
12.Zakończenie obrad sesji.

Ad.3.
Uwag do Protokołu sesji Nr XXXIII/09 z dnia 23 czerwca 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 14 radnych. 
Uwag do Protokołu sesji Nr XXXIV/09 z dnia 8 lipca 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 13 radnych, 1 „wstrzymał się” od głosu.
Uwag do Protokołu sesji Nr XXXV/09 z dnia 22 lipca 2009r. nie wniesiono, wobec tego Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz zarządził głosowanie nad przyjęciem protokołu – „za” było 10 radnych, 1 „przeciw”, 3 „wstrzymało się” od głosu. 

Ad.4.

Informacja Wójta i Przewodniczącego Rady z działalności międzysesyjnej.
Wójt na początku przypomniał sołtysom o składaniu wniosków o przeznaczeniu funduszu sołeckiego do dnia 30 września 2009r. oraz poinformował o udziale:
• w dniu 24.06.2009r. – msza święta w parafii Tryczówka,
• w dniu 28.06.2009r. – IX Festyn historyczny w Surażu,
• w dniu 1.07.2009r. – spotkanie w gminie w sprawie Internetu,
• w dniu 3.07.2009r. – spotkanie z Prezesem Związku Polaków na Litwie,
• w dniu 4.07.2009r. – obchody XX-lecia Domu Pomocy Społecznej w Czerewkach,
• w dniu 5.07.2009r. Festyn w Bogdankach,
• w dniu 9.07.2009r. – spotkanie z Prezydentem Białegostoku w sprawie komunikacji i o nowych zasadach jej finansowania,
• w dniu 9.07.2009r. wręczenie odznaczenia za 50-lecie pożycia małżeńskiego Państwu z Księżyna,
• w dniu 17.07.2009r. – Konwencja założycielska pod nazwą „Partnerstwo dla rozwoju”,
• w dniach 31.07, 1 i 2.08.2009r. – Festyn Ziemi Juchnowieckiej,
• w dniu 6.08.2009r. – spotkanie w Zespole Szkół Rolniczych w Białymstoku w ramach międzynarodowego obozu młodzieży z Polski, Czech, Francji i Niemiec,
• w dniu 8.08.2009r. – spotkanie z przedstawicielami stowarzyszenia do spraw współpracy w ramach podpisanego porozumienia w Weidenbergu,
• w dniu 11.08.2009r. – narada programowa w Podlaskim Urzędzie Wojewódzkim dot. przebudowy dróg lokalnych, na której Wojewoda poinformował o przyznaniu Gminie Juchnowiec Kościelny kwoty około 664tys.zł. na drogi w Księżynie z tzw. ”schetynówki”,
• w dniu 15.08.2009r. – uroczystości z okazji „Cudu nad Wisłą”, które miały miejsce na terenie gminy Juchnowiec Kościelny i Jednostki Wojskowej,
• w dniu 19.08.2009r. - rozstrzygnięto konkurs na hymn Gminy Juchnowiec Kościelny,
• w dniu 23.08.2009r. – obchody 456-ej rocznicy nadania praw miejskich w Zabłudowie,
• w dniu 26.08.2009r. – spotkanie w Urzędzie Marszałkowskim dot. Planu Gospodarki Odpadami dla województwa podlaskiego na lata 2009-2012,
• w dniu 27.08.2009r. – konferencja podsumowująca realizację projektu – „Nowa szansa – nowy zawód – indywidualny plan działań dla osób odchodzących z rolnictwa w południowej części gminy,
• w dniu 28.08.2009r. – spotkanie z radą sołecką wsi Tryczówka,
• w dniu 30.08.2009r. – msza święta w Parafii w Kleosinie w intencji poległych, pomordowanych i zaginionych mieszkańców Gminy Juchnowiec Kościelny w czasie II wojny światowej i odsłonięcie pamiątkowej tablicy,
• w dniu 31.08.2009r. – spotkanie z radą sołecką wsi Lewickie-Stacja,
• w dniu 1.09.2009r. – udział w rozpoczęciu roku szkolnego w szkołach na terenie gminy,
• w dniu 2.09.2009r. – spotkanie z mieszkańcami wsi Olmonty,
• w dniu 6.09.2009r. – I Jeździeckie Mistrzostwa Ziemi Juchnowieckiej w Ignatkach-Osiedlu,
• w dniu 6.09.2009r. - msza święta w Parafii w Księżynie w intencji poległych, pomordowanych i zaginionych mieszkańców Gminy Juchnowiec Kościelny w czasie II wojnie światowej i odsłonięcie pamiątkowej tablicy,
• w dniu 6.09.2009r. – obchody 70-tej rocznicy Bitwy pod Wizną,
• w dniu 8.09.2009r. – spotkanie w urzędzie gminy w Wasilkowie w sprawie Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami dla aglomeracji białostockiej,
• w dniu 8.09.2009r. msza święta w Parafii w Juchnowcu Kościelnym w intencji poległych, pomordowanych i zaginionych mieszkańców Gminy Juchnowiec Kościelny w czasie II wojny światowej i odsłonięcie pamiątkowej tablicy,
• w dniu 9.09.2009r. – spotkanie konsultacyjne z mieszkańcami gminy w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny w sprawie Zintegrowanego systemu gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej,
• w dniu 10.09.2009r. – IX podlaski marsz żywej pamięci polskiego Sybiru,
• w dniu 13.09.2009r. - msza święta w Parafii w Tryczówce w intencji poległych, pomordowanych i zaginionych mieszkańców Gminy Juchnowiec Kościelny w czasie II wojny światowej i odsłonięcie pamiątkowej tablicy,
• w dniu 13.09.2009r. – Dożynki Wojewódzkie w Wysokim Mazowieckiem,
• w dniu 16.09.2009r. – narada techniczna w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego miejscowości Olmonty, Hryniewicze, Stanisławowo.

Przewodniczący Rady Krzysztof Marcinowicz poinformował o odbytych pomiędzy sesjami posiedzeniach poszczególnych komisji:
Od ostatniej sesji w dniu 23 czerwca 2009r. odbyło się 13 posiedzeń komisji.
• Komisja Rozwoju Gospodarczego, Ładu Przestrzennego i Ochrony Środowiska:
o w dniu 10.07.2009r. – przeprowadziła kontrolę wykonanych remontów budynków komunalnych w I półroczu 2009r.
o w dniu 21.08.2009r. -  omówiła realizację wniosków komisji za I półrocze 2009r. oraz realizację ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminie,
o w dniu 28.08.2009r. - dokonała w terenie analizy projektu zagospodarowania terenu wokół Zespołu Szkół w Kleosinie,
o w dniu 11.09.2009r. - opiniowała projekty uchwał
• Komisja Rolnictwa i Finansów
o w dniu 31.08.2009r. – omówiła realizację wniosków komisji za I półrocze 2009r. oraz dokonała analizy ściągalności podatków i opłat lokalnych za I półrocze 2009r.
o w dniu 7.09.2009r. - dokonała analizy sprawozdania z wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009r.
o w dniu 14.09.2009r. - zaopiniowała projekty uchwał
• Komisja Samorządu, Opieki Społecznej, Kultury, Oświaty i Sportu:
o w dniu 9.07.2009r. – dokonała oceny stanu służby zdrowia na terenie gminy, komisja była w Ośrodku Zdrowia w Bogdankach, Juchnowcu Dolnym i Księżynie,
o w dniu 26.08.2009r. - dokonała oceny sportu oraz OSP na terenie gminy
o w dniu 15.09.2009r. – opiniowała projekty uchwał
• Komisja Rewizyjna:
o w dniu 7.07.2009r. – zajmowała się sprawą zakupu działki w Juchnowcu Dolnym oraz zakupem materiałów i wyposażenia na potrzeby poszczególnych jednostek OSP od 1.10.2008 do 30.06.2009r.
o w dniu 20.08.2009r. przeprowadziła kontrolę realizacji uchwały Rady Gminy,
o w dniu 9.09.2009r. oceniała wykonanie budżetu gminy za I półrocze 2009r. oraz opiniowała projekty uchwał
Ponadto w lipcu odbyły się 2 sesje nadzwyczajne zwołane na wniosek Wójta w dniu 8 lipca i 22 lipca 2009r.

Ad.5.
Interpelacje, wnioski i zapytania radnych.
Przewodniczący Rady – pytał kiedy, komu i za jaką kwotę zlecono wykonanie strategii rozwoju gospodarki wodnej i gospodarki ściekowej na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny
Pani Barbara Puziuk – nie była w stanie udzielić konkretnej odpowiedzi na pytanie i poprosiła o czas na sprawdzenie informacji,
Radny Stefan Kozłowski – pytał:
• o etap prac nad aktualizacją Strategii Rozwoju Gminy, programu mieszkań socjalnych i koncepcji gospodarki wodno-ściekowej,
• czy opracowano plan organizacyjny ruchu drogowego w Kleosinie tj.: kiedy powstaną przejścia dla pieszych, kiedy zostaną właściwie oznakowane skrzyżowania dróg w Kleosinie, kiedy zostaną obniżone krawężniki na skrzyżowaniu ul.Baczyńskiego z ul.Zambrowską
• kiedy zostanie naprawiony chodnik na przystanku końcowym linii 11
• o priorytety rozwoju Gminy Juchnowiec Kościelny na 2010r.
• czy złożony wniosek do Urzędu Marszałkowskiego na budowę „Orlika” był kompletny i spełnił wymogi formalne, biorąc pod uwagę brak projektu boiska,
• czy był wykonany przegląd gwarancyjny sceny w Kleosinie tj.: jeżeli tak - to kiedy, jakie stwierdzono usterki i termin ich usunięcia, co z kaucją gwarancyjną na scenę.
W związku z dużą ilością szczegółowych pytań Przewodniczący Rady zaproponował złożenie ich na piśmie.
Wójt – przystał na propozycję i powiedział, że odpowiedź zostanie udzielona na piśmie, co do sceny, to usterki zostaną usunięte, powiedział, że kiedy był w Kleosinie widział brud oraz nieporządek wokół sceny i podjął decyzję o przygotowaniu na kolejną sesję projektu uchwały w sprawie powołania Straży Gminnej z siedzibą w Kleosinie, ponadto zostanie zakupiona jeszcze w tym roku jedna kamera, a w przyszłym może uda się kupić jeszcze dwie, które zostaną podłączone do systemu monitorowania Policji w Białymstoku.
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że złożono wniosek na budowę „Orlika”, w którym ujęto koszt opracowania dokumentacji z terminem wykonania  do końca bieżącego roku. Budowę boiska przewidziano w 2010r. Nie potrafiła udzielić odpowiedzi czy wniosek spełnił wymogi formalne czy nie.
Przewodniczący Rady – pytał czy szkoła w Kleosinie będzie opiekować się boiskiem trawiastym i asfaltowym
Wójt – powiedział, że tylko boiskiem trawiastym i w związku z tym przekazano szkole kosiarkę, boisko asfaltowe nadal będzie podlegać urzędowi. Zostanie zlecone wykonanie projektu planu organizacji ruchu dróg w Kleosinie, który zostanie zrealizowany wiosną. W chwili obecnej mieszkańcy zgłaszają uwagi do organizacji ruchu, po jego zatwierdzeniu zostanie przedstawiony do omówienia przez radę sołecką Kleosina
Przewodniczący Rady zaznaczył, że najpierw to fachowiec powinien przedstawić koncepcję organizacji ruchu, a później poddać pod konsultacje.
Wójt przyznał rację, powiedział, że problem skrzyżowania ul.Baczyńskiego z ul.Zambrowską rozwiąże nowy projekt modernizacji ul.Zambrowskiej
Radny Stefan Kozłowski – powiedział, że modernizację zaplanowano na 2013 rok, a skrzyżowanie było wykonywane w 2006r. przez Urząd Gminy a jego prawidłowe wykonanie nie zostało dopilnowane
Wójt – powiedział, że gmina dofinansuje drogi powiatowe i brakuje pieniędzy na drogi gminne. Poprosił o przygotowanie wniosku, który zostanie przekazany do Urzędu Marszałkowskiego w celu podpisania porozumienia na wykonanie i uporządkowanie przystanków w pasie drogi wojewódzkiej
Radny Henryk Silwon – powiedział, że na ujęciu wody w Juchnowcu Dolnym pojawiła się bakteria „coli”,  pytał dlaczego nie powiadomiono sołtysów
Wójt – stwierdził, że nadzór eksploatatora był słaby, urząd organizacyjnie jest przygotowany na zerwanie umowy z GP WZMiUW i ogłoszenie przetargu na nowego eksploatatora
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że w dniu 3.09.2009r. otrzymała fax z Sanepidu o warunkowej przydatności do spożycia wody ze względu na pojawienie się bakterii „coli” i w tym samym dniu eksploatator podjął odpowiednie działania. W dniu  4.09.2009r. nie stwierdzono już obecności bakterii - woda spełnia wymogi zdatnej do picia.
Radny Marek Juźwik – pytał czy firma Rogowski Development wystąpiła do gminy z wnioskiem o zajęcie pasa drogowego w Ignatkach-Osiedle
Pan Zbigniew Jurkiewicz – powiedział, że w/w firma wystąpiła z takim wnioskiem i opłaty z tego tytułu wnosi na bieżąco
Radny Krzysztof Szczuka – wnioskował o zamontowanie bramek na boisku trawiastym i asfaltowym w Kleosinie
Wójt – powiedział, że bramki zostaną zamontowane, a przy tej okazji poinformował o otrzymaniu pucharu za zajęcie II miejsca w województwie za rozpowszechnianie sportu na terenie gminy.
Radny Grzegorz Śliwowski – pytał o etap prac związanych z zarezerwowaniem terenów pod obwodnicę w Księżynie i czy to skutkuje blokadą wydawania decyzji o warunkach zabudowy
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że wszelkie inwestycje zgodnie z ustawą o planowaniu przestrzennym o celu ponadlokalnym inicjowane z ramienia Wojewody lub Marszałka obciążają budżet państwa, natomiast bezwzględnie opracowanie planu wykonuje gmina. Obecnie powstają nowe domy, ponieważ Samorządowe Kolegium Odwoławcze samodzielnie wydaje warunki zabudowy na terenach, przez które ma przebiegać obwodnica i trzeba zastanowić się czy jest sens opracowywania planu dla obwodnicy Księżyna, tym bardziej, że trzeba będzie wywłaszczyć 20 domów, 20 rodzin ucierpi, więc chyba nie ma sensu tego robić tym bardziej, że obwodnica nie będzie tak duża jak wcześniej planowano.
Radny Grzegorz Śliwowski -  stwierdził, że wykonanie planu dla obwodnicy jest jak najbardziej zasadne, tym bardziej, że poprzedni planu istniał od wielu lat i każdy mieszkaniec zdawał sobie sprawę z planowanego przebiegu obwodnicy
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że w październiku odbędzie się wizja lokalna w terenie na obszarze planowanego przebiegu obwodnicy i jej wyniki zostaną przedstawione radnym
Przewodniczący Rady – przypomniał zebranym, że jedną z obietnic wyborczych Wójta było opracowanie miejscowego planu zagospodarowania terenu dla całej gminy,
Wójt – powiedział, że niestety trafił na złą koniunkturę, a w grę wchodzą ogromne pieniądze
Radny Jan Bruczko – zabrał głos w sprawie przeznaczenia pomieszczenia Gminnej Spółce Wodnej w Ośrodku Kultury w Gminie Juchnowiec Kościelny, gdyż z taką prośbą zwróciła się spółka, a komisja finansowa przychyliła się do prośby, ponadto pytał:
• na jakim etapie są prace związane z wykonaniem aneksu kuchennego w świetlicy w Dorożkach i przeniesienia sklepu do budynku po byłej mleczarni,
• o kolejność oświetlania ulic w gminie i poprosił o podanie informacji co zostało już wykonane i co będzie zrealizowane do końca roku,
• o termin wykonania obwodnicy S19 do drogi krajowej w kierunku Lublina,
oraz poruszył problem bezpańskich psów.
Wójt – powiedział, że w sprawie obwodnicy nic się nie dzieje, Informacja w sprawie oświetlenia zostanie podana na piśmie, kuchnia w świetlicy w Dorożkach zostanie wykonana w przyszłym roku, ponieważ nie ma już pieniędzy na ten cel; spółka wodna nie jest zadaniem gminy, a w momencie otrzymania dofinansowania na stworzenie studia telewizji internetowej, nie będzie miejsca. Obecnie trwa remont kuchni. Wójt zaproponował dwa pomieszczenia w budynku Ośrodka Zdrowia w Juchnowcu Dolnym, które zostały odmalowane, stwierdził, że czuje się szantażowany tym bardzie, że brakuje miejsc dla pracowników urzędu i powiedział, że sołtysi powinni wypowiedzieć się czy potrzebna jest spółka wodna czy nie.
Przewodniczący Rady – pytał skąd i jaką kwotę Ośrodek Kultury otrzymał na telewizję internetową
Dyrektor Ośrodka – powiedział, że środki pochodzą z „Odnowy Wsi Juchnowiec Kościelny”, ośrodek otrzymał około 130tys.zł i trwa przygotowanie dokumentacji na przetarg
Radny Marek Juźwik – pytał o termin realizacji wniosku mieszkańców ul.Tuwima w Kleosinie o pionowe i poziome oznakowanie przejść dla pieszych na skrzyżowaniach w Kleosinie
Wójt – powiedział, że nie można tego zrealizować bez projektu organizacji ruchu
Radny Paweł Gradkowski – pytał czy to prawda, że kontrola wewnętrzna w Referacie Planowania Przestrzennego stwierdziła, że w terminie wydano tylko 3 decyzje o wydanie warunków zabudowy  - na ponad 80 wniosków.
Wójt – powiedział, że kontrola trwa i dlatego nie może udzielić odpowiedzi na pytanie radnego, do czasu przedstawienia na piśmie wniosków pokontrolnych, z którymi radni zostaną zapoznani
Radny Paweł Gradkowski – pytał czy został ogłoszony przetarg na rozbiórkę budynków przy Zespole Szkół w Kleosinie
Wójt – powiedział, że ogłoszono przetarg, termin otwarcia ofert wyznaczono na dzień 6 października 2009r.
W związku z powyższym Przewodniczący Rady dopytywał, kto wprowadził w błąd radnych, ponieważ Wójt i pracownicy urzędu wciąż powtarzali, że pozwolenie na rozbiórkę nie może być wydane wcześniej niż projekt pływalni gdyż jest to jedno opracowanie, a okazuje się, że są to dwa odrębne opracowania i dwie odrębne decyzje.
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że taką informację przekazał projektant,
Wójt – powiedział, że w związku z czteromiesięcznym opóźnieniem w opracowaniu projektu pływalni nie było możliwości złożenia wniosku o dofinansowanie ze środków unijnych w tym roku. Rozbiórka zostanie wykonana tej jesieni - koszt  około 300tys.zł.
Przewodniczący Rady – pytał czy wykonanie m.in. boiska do siatkówki, miejsca na rzut kulą i zagospodarowania terenu przy ul.Kruczkowskiego zostanie zlecona jeszcze w tym roku
Pani Barbara Puziuk i Wójt – zgodnie powiedzieli, że tak
Przewodniczący Rady – pytał o ustalenia jakie zapadły podczas spotkań w sprawie komunikacji
Pani Henryka Szklaruk – powiedziała, że należy przygotować projekt organizacji ruchu w rejonie przystanków w Wólce i w Bielach gdzie będzie kursować autobus linii 104 - koszt 12.700zł miesięcznie do końca roku. Od nowego roku gmina będzie partycypować w kosztach funkcjonowania komunikacji. Gmina będzie ustalała cenę biletów na swoim terenie. Na funkcjonowanie komunikacji na terenie gminy, Będzie obowiązek podpisania stosownego porozumienia
Przewodniczący Rady – pytał czy gmina zgłosiła swoje konkretne rozwiązania w zakresie funkcjonowania komunikacji na terenie gminy
Pani Henryka Szklaruk oraz Wójt – powiedzieli, że tak
Wójt – powiedział, że na uporządkowanie ul.Zambrowskiej należy wystąpić z wnioskiem o ujęcie tego zadania w budżecie gminy. Zaznaczył, że przeznaczając gminne pieniądze na drogi podległe Urzędowi Marszałkowskiemu i Powiatowi to na pewno zabraknie pieniędzy na drogi gminne.
Radny Leszek Matowicki – pytał czy umowa na budowę kanalizacji sanitarnej - Koplany, Koplany Kol., Brończany, Lewickie została podpisana na całe zadanie
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że tylko na realizację w/w zadania w Koplanach Kolonii,
W związku z powyższym Radny Leszek Matowicki – pytał dlaczego podpisano umowę  na realizację aż do 30 listopada 2009r.
Pani Barbara Puziuk – poinformowała, że ze względu na brak środków finansowych w bieżącym budżecie,
Radny Leszek Matowicki – pytał dlaczego oprócz kanalizacji wykonuje się wodociąg, skoro jego budowa była ujęta w zadaniu pn. „Wodociąg i kanalizacja sanitarna w działkach gminnych”, które zostało wykreślone z budżetu;
Pani Barbara Puziuk – powiedziała, że nic nie wie na ten temat, a zapisy w budżecie to tylko hasła i potwierdziła, że trwa budowa sieci wodociągowej i kanalizacyjnej w Koplanach Kolonii.
Radny Leszek Matowicki – pytał dlaczego radni nic nie wiedzą na ten temat. Pytanie pozostało bez odpowiedzi.
Radny Grzegorz Śliwowski – dopytywał, czy w rozmowach prowadzonych z miastem w sprawie komunikacji poruszono temat budowy pętli na terenie po byłej mleczarni i przedłużenia linii nr 10 i 11 oraz czy planuje się wprowadzenie jednej strefy taryfowej,
Wójt – potwierdził rozmowy prowadzone w sprawie pętli i powiedział, że to gmina będzie decydowała o przebiegu tras kursowania autobusów miejskich na terenie gminy za które będzie musiała znacznie więcej zapłacić
Radny Leszek Matowicki – powiedział, że na 2010r. trzeba zabezpieczyć prawie 7mln zł. za już podpisane umowy na inwestycje. Kolejne 2,5mln zł zabezpieczono na drogę powiatową Juchnowiec Kościelny- Wojszki – droga S19, oraz planuje się 3mln zł na drogę Olmonty – Stanisławowo. W związku z tym gmina ma już rozdysponowane środki na inwestycje na 2010r.
Ze względu na niewielkie zadłużenie gminy Wójt – zaproponował zaciągnąć kredyt.
Na zakończenie dyskusji Przewodniczący Rady w związku z dużą ilością pytać zaproponował przygotowywać zapytania na piśmie przez sesją z 3 lub 5 dniowym wyprzedzeniem w celu otrzymania już konkretnej odpowiedzi na sesji
Radny Grzegorz Śliwowski – zgłosił sprzeciw i stwierdził, iż dotychczasowa forma była dobra,
Radny Leszek Kuczyński – poparł radnego Śliwowskiego i prosił Wójta aby po prostu częściej bywał na komisjach.

Ad.6.
Przebieg i realizację zadań inwestycyjnych w 2009r. omówiła Pani Barbara Puziuk – Kierownik Referatu Inwestycji oraz odpowiadała na pytania radnych. Informacji o przebiegu i realizacji zadań inwestycyjnych stanowi załącznik do protokołu.

Ad.7.
Zaopiniowanie wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009r.
W związku z pozytywną opinią Komisji Rolnictwa  i Finansów odnośnie wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009r. Przewodniczący Rady zarządził głosowanie nad pozytywnym zaopiniowaniem wykonania budżetu gminy za I półrocze 2009r. – „za” było 8 radnych, 3 „przeciw”, 4 „wstrzymało się” od głosu.

Ad.8.
Funkcjonowanie gospodarki wodno-ściekowej na terenie gminy.
Głos zabrali przedstawiciele Gospodarstwa Pomocniczego przy Wojewódzkim Zarządzie Melioracji i Urządzeń Wodnych w Białymstoku.
Kierownik gospodarstwa przedstawił uzasadnienie podwyżki cen za wodę i ścieki oraz odpowiadał wraz ze współpracownikami na pytania zainteresowanych osób.
W trakcie dyskusji Przewodniczący Rady pytał czy przepompownia ścieków w Ignatkach-Osiedlu oraz kanał kanalizacji sanitarnej będzie wystarczający w przypadku oddania do użytku 8 bloków w Ignatkach-Osiedle czy będzie potrzebna przebudowa
Przedstawiciel GP – poinformował, że gmina będzie miała z tym duże kłopoty, jeżeli nie zostanie przebudowana sieć. Wydane warunki przyłączeniowe dla firmy Rogowski i Instal zalecają modernizację przepompowni na ul.Leśnej i jest to rozwiązanie doraźne, ponieważ istnieje pilna potrzeba budowy nowego kanału tłocznego o większym przekroju, w przeciwnym przypadku przy podłączeniu wszystkich 8 bloków kanał będzie się zatykał
Przewodniczący Rady – po raz kolejny dopytywał dlaczego gmina pozwoliła na budowę tylu bloków oraz pytał o wodociąg i hydrofornię w Ignatkach-Osiedle
Przedstawiciel GP – powiedział, że gdy firmy Rogowski i Instal wystąpiły o wydanie warunków technicznych na wodę i ścieki - możliwości poboru wody wynosiły 36m³ na dobę. Zalecono wówczas modernizację przepompowni głównej przy ul.Leśnej i modernizację drugiej przepompowni przy ul.Jeździeckiej. W/w warunki zapewniały zaopatrzenie w wodę na granicy przerobu. W przypadku oddania do  użytku 8 bloków wody na pewno zabraknie. W warunkach technicznych zalecono wybudowanie dwóch zbiorników wyrównawczych.
Radny Leszek Matowicki – dopytywał czy będzie możliwość wyegzekwowania zapisanych warunków technicznych
Przedstawiciel GP – powiedział, że jak najbardziej, ponieważ to kierownik Gospodarstwa Pomocniczego ponosi pełną odpowiedzialność za realizację wymaganych prawem warunków technicznych, potwierdził, że nie zostanie dokonany odbiór, dopóki nie zostaną spełnione wymagane warunki.
Przewodniczący Rady – pytał czy modernizacja hydroforni w Juchnowcu Dolnym i strategia rozwoju gospodarki wodnej na terenie gminy zaspokoją tylko potrzeby bieżące czy również do 2025 roku.
Przedstawiciel GP – powiedział, że strategia rozwoju gospodarki wodnej na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny została pozytywnie zweryfikowana, jej realizacja pozwoli na zapewnienie wody mieszkańcom gminy do 2025 roku.
Na zakończenie omawianego tematu Przewodniczący Rady  powiedział, że gmina stoi przed bardzo dużym problemem ze ściekami, mamy opracowanych dużo projektów na budowę kanalizacji, ale będzie problem z odprowadzaniem ścieków.

Ad.9.
Ocena działalności placówek oświatowo-wychowawczych na terenie gminy.
Cenę działalności placówek przedstawili dyrektorzy poszczególnych szkół tj.:
• Pani Elżbieta Charkiewicz – Dyrektor Przedszkola w Kleosinie
• Pani Małgorzata Jabłońska – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Bogdankach,
Po wypowiedzi Pani Dyrektor, Wójt poruszył sprawę utrzymania szkoły. Pytał czy utrzymanie 11 uczniów bez I i VI klasy ma podstawy organizacyjne i finansowe skoro koszt utrzymania ucznia w szkole w Bogdankach wynosi 15.000zł, dla porównania w Kleosinie – 5.700zł, w Juchnowcu Górnym – 6.550zł i w Księżynie – 7.000zł. Powiedział, że jest czas na dyskusję o losie dzieci, rodziców
i pracowników szkoły. Nie można dopuścić aby budynek szkoły popadł w ruinę jak to miało miejsce w Klewinowie. Wójt przedstawił propozycje zagospodarowania budynku w Bogdanach np. w zakresie wykorzystanie energii odnawialnej, na stworzenie Centrum Innowacji Technologicznej, na Studio Telewizji Internetowej. Powiedział, że to miejsce należy utrzymać kulturowo, naukowo-oświatowo. Wszyscy muszą być odpowiedzialni, jest czas na zagospodarowanie budynku, zadbanie o nauczycieli i kadrę pracującą w szkole, dyskusja musi być merytoryczna i odpowiedzialna.
Radny Grzegorz Śliwowski – przypomniał, że komisja samorządowa w ubiegłym roku po dyskusji z pracownikami i rodzicami uczniów podjęła decyzję o przystąpieniu do procedury likwidacji szkoły jeżeli będzie uczyło się mniej niż 18 uczniów. Wniosek był przygotowany jednak nie zna przyczyn jego wycofania.
Wójt – powiedział, że wniosek o likwidację szkoły został przedstawiony o kilka dni za późno, dlatego już teraz rozpoczął dyskusję aby ponownie nie spóźnić się. Zapewnił o złożeniu wniosku w lutym 2010r. Nie można zostawić budynku, który ma służyć tej społeczności.
Po dyskusji, informację przedstawili:
• Pan Mirosław Guzewicz – Dyrektor Szkoły Podstawowej w Księżynie
• Pani Barbara Klimaszewska – Dyrektor Zespołu Szkół w Juchnowcu Górnym,
• Pani Bożena Nienałtowska – Dyrektor Zespołu Szkół w Kleosinie
Informacje stanowią załączniki do protokołu.
Po wypowiedziach dyrektorów szkół i przedszkola, Wójt podziękował im za zaangażowanie w pracę na rzecz dzieci i młodzieży, życzył dalszej owocnej pracy i  dobrej współpracy z samorządem.
Wójt poinformował o trwającym naborze do orkiestry dętej oraz zaprosił na uroczyste odsłonięcie i poświęcenie pomnika „Jezusa Miłosiernego”, w dniu 27.09.2009r. o godz. 18.00 przy Parafii p.w. Wszystkich Świętych w Białymstoku.

Ad.10.
Podjęcie uchwał:
Uchwała Nr XXXVI/247/09 w sprawie ustalenia stawek opłaty targowej – omówiła Pani Skarbnik, Przewodniczący Rady zaproponował następujące stawki opłaty targowej:
   • od handlu ze straganu, stołu: 2zł
   • od handlu z samochodu, przyczepy samochodowej, ciągnika rolniczego z przyczepą: 2 zł.,
   • od handlu z ręki – 1zł.
„za” było 13 radnych, 1 nie wziął udziału w głosowaniu,
Następnie Pani Skarbnik poprosiła o wprowadzenie autopoprawki poprzez wykreślenie w podstawie prawnej nawiązania do obwieszczenia Ministra Finansów – uchwała wraz z autopoprawką została przyjęta 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 1 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/248/09 w sprawie ustalenia zasad poboru, terminów płatności oraz określenia inkasentów i wynagrodzenia za inkaso – omówiła Pani Skarbnik, po dyskusji Przewodniczący Rady zaproponował wynagrodzenie brutto za inkaso w wysokości 50% od kwot pobranych – „za” było 12 radnych, 2 „wstrzymało się” od głosu – uchwałę przyjęto 12 głosami „za”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 2 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/249/09 w sprawie  zmiany uchwały Nr XVII/152/04 Rady Gminy Juchnowiec Kościelny z dnia 28 września 2004r. w sprawie zasad udzielania stypendiów – omówiła Pani Joanna Urbanowicz
Przewodniczący Rady - pytał czy podjęcie uchwały na podstawie art.18 ust.2 pkt 14a ustawy o samorządzie gminnym nie będzie sprzeczne z art.90 ustawy o systemie oświaty
Pani Joanna Urbanowicz – powiedziała, że przytoczone artykuły nie będą sprzeczne, ponieważ Wójt Gminy jak i Dyrektor szkoły mogą przyznać stypendia,
Pani Mecenas – powiedziała, że są to niezależne podstawy prawne regulujące wypłatę stypendów, to samoistna przesłanka do ustalenia stypendiów z niej wynikających, przepis ustawy o samorządzie gminnym jest niezależny od przepisów ustawy o systemie oświaty, w tym przypadku przyjęcie w/w uchwały to dobra wola Rady Gminy.
Przewodniczący Rady – pytał czy do projektu uchwały można dopisać przedstawicieli, którzy wezmą udział w pracach komisji konkursowej
Pani Mecenas – powiedziała, że tak
Po dyskusji Przewodniczący Rady – zaproponował dopisać w §3 ppkt 3 „W skład komisji powołuje się przedstawcieli Rady Gminy, szkół i Urzędu Gminy” – „za” było 14 radnych,
Następnie Pani Joanna Urbanowicz – poprosiła o wprowadzenie autopoprawki do projektu uchwały poprzez zmianę dat tj. w §1 pkt 3 z 15 listopada na 31 października i z 25 listopada na 10 listopada – „za” było 14 radnych, uchwała została przyjęta z poprawkami jednogłośnie – 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 3 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/250/09 w sprawie rozpatrzenia skargi Pani Eweliny Tomkiel na Wójta Gminy – Komisja Rewizyjna uznała skargę za bezzasadną – uchwała została przyjęta jednogłośnie – 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 4 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/251/09 w sprawie przystąpienia do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi Kleosin – obszar planistyczny Kleosin – uchwała została przyjęta jednogłośnie - 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 5 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/252/09 w sprawie wyrażenia zgody na nabycie nieruchomości – uchwała została przyjęta jednogłośnie – 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 6 do protokołu;
• Uchwała w sprawie nadania nazwy ulicy dotychczas nieoznaczonej w miejscowości Księżyno, Gmina Juchnowiec Kościelny – ul.Sosnowej, część radnych zgłosiła swoje zastrzeżenia dot. nadania nazwy ul.Sosnowej w Księżynie ze względu na bliskość ul.Sosnowej znajdującej się w miejscowości Śródlesie, w trakcie dyskusji radny Stefan Kozłowski – wnioskował o przekazanie uchwały do ponownego rozpatrzenia – „za” było 4 radnych, „przeciw” 4, 6 „wstrzymało się” od głosu; radny Leszek Matowicki – powiedział, że nadanie nazwy ul.Sosnowej w Księżynie była decyzją radny sołeckiej, którą należy uszanować
Po wysłuchwaniu opinii Przewodniczący Rady zarządził głosowanie w sprawie odłożenia projektu uchwały na kolejną sesję – „za” było 12 radnych, 2 „wstrzymało się” od głosu;
Uchwała Nr XXXVI/253/09  w sprawie zaliczenia do kategorii dróg gminnych publicznych, drogi Olmonty – Stanisławowo – omówiła Pani Barbara Puziuk – uchwała została przyjęta 13 głosami „za”, 1 „wstrzymał się” od głosu i stanowi załącznik Nr 7 do protokołu;
• Uchwała w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Juchnowiec Kościelny do realizacji zadania inwestycyjnego „Budowy drogi gminnej na odcinku Olmonty – Stanisławowo” – omówiła Pani Barbara Puziuk i poprosiła o poprawienie długości drogi na 1432m
Przewodniczący Rady – odczytał art.10 pkt 3 ustawy o drogach publicznych w brzmieniu „Pozbawienie drogi dotychczasowej kategorii, z wyjątkiem przypadku wyłączenia drogi z użytkowania, jest możliwe jedynie w sytuacji jednoczesnego zaliczenia tej drogi do nowej kategorii. Pozbawienie i zaliczenie nie może być dokonane później niż do końca trzeciego kwartału danego roku, z mocą od dnia 1 stycznia roku następnego” i prosił o wyjaśnienie wątpliwości odnośnie terminu uprawomocnienia się wcześniej podjętej uchwały
Pani Mecenas poprosiła o czas na przeanalizowanie przepisów prawa
Przewodniczący Rady wyraził zgodę i przystąpił do uchwalania kolejnych projektów uchwał
• Uchwała w sprawie powierzenia prowadzenia procedury dotyczącej zlecenia wykonania opracowania morfologii odpadów w ramach projektu pn. Zintegrowany system gospodarki odpadami dla aglomeracji białostockiej Miasta Białystok” – omówiła Pani Katarzyna Kowalewska-Sewastianik, W związku z brakiem podpisanego porozumienia Przewodniczący Rady wnioskował o przełożenie głosowania nad przyjęciem w/w uchwały do czasu podpisania porozumienia w ramach Zintegrowanego Systemu Gospodarki Odpadami dla aglomeracji białostockiem Miasta Białystok – „za” odłożeniem uchwały było 12 radnych, 1 „przeciw”, 1 „wstrzymał się” od głosu;
Uchwała Nr XXXVI/254/09 w sprawie udzielenia pomocy finansowej dla Gminy Tyrawa Wołoska na finansowanie zadania „Remont drogi wewnętrznej nr ewid. dz.263 i 264 w Rozpuciu, Gmina Tyrawa Wołoska” w kwocie 50.000zł – uchwała została przyjęta 14 głosami „za” i stanowi załącznik Nr 8 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/255/09 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie wykonania dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1512B na odcinku od drogi powiatowej Nr 1483B do wsi Zajączki
Przewodniczący Rady – pytał czy zgodnie z wnioskiem Komisji Samorządowej przygotowano priorytety zadań inwestycyjnych na 2010r.  Poinformował, że na dzień dzisiejszy z zawartych umów i złożonych wniosków na inwestycje w 2010r. zagospodarowano - 6.933.000zł jeśli dodać 3 mln zł. na drogę Olomnty-Stanisławowo oraz 2,5mln zł. na drogę powiatową Juchnowiec Kościelny – droga S-19 nie wystarczy środków na pozostałe inwestycje
Wójt – powiedział, że zgodnie z prawem rozpoczęte inwestycje należy zakończyć w miarę posiadanych środków, a rozpoczęte inwestycje były potrzebne
Pani Skarbnik – powiedziała, że przygotowano dane zgodnie z wnioskiem komisji wydatki na inwestycje w latach 2009-2010 wg zawartych umów i wniosków
Przewodniczący Rady powiedział, że to co wynika z umów nie jest piorytetem a obowiązkiem
Wójt – przedstawił priorytety w zakresie inwestycji tj.: - kanalizacja w kierunku Lewickiech i Brończany, kanalizacja Biele – Rostołty – Złotniki, - droga powiatowa Juchnowiec Kościelny – droga S19, ul.Alberta w Księżynie, budowa Orlika i pływalni w Kleosinie
Przewodniczący Rady – powiedział, że zabraknie pieniędzy
Wójt – powiedział, że gmina przygotowuje się do sprzedaży działek, których jest dużo, do końca września zostanie przeprowadzona inwentaryzacja działek i majątku gminnego przez Referat Mienia Komunalnego, na jej podstawie zapadnie decyzja o sprzedaży części majątku gminy
Radny Jan Bruczko – powiedział, że droga do Zajączek jest potrzebna, to jedyna wieś, która nie ma utwardzonej drogi i należy przegłosować w/w uchwałę – uchwała została przyjęta 11 głosami „za”, 3 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 9 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/256/09 w sprawie udzielenia pomocy rzeczowej Powiatowi Białostockiemu w zakresie opracowania dokumentacji projektowej na przebudowę drogi powiatowej Nr 1497B na odcinku Juchnowiec Kościelny do końca wsi Ogrodniczki – uchwała została przyjęta 12 głosami „za”, 2 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 10 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/257/09 w sprawie zatwierdzenia taryf za zbiorowe zaopatrzenie w wodę i zbiorowe odprowadzanie ścieków na terenie Gminy Juchnowiec Kościelny – uchwała została przyjęta 7 głosami „za”, 2 „przeciw”, 5 „wstrzymało się” od głosu i stanowi załącznik Nr 11 do protokołu;
Następnie głos zabrała Pani Mecenas w sprawie podjętej uchwały odnośnie zaliczenia do kategorii dróg gminnych publicznych drogi Olmonty – Stanisławowo, poinformowała, że zgodnie z z art.7 ust.2 ustawy o drogach publicznych mowa jest o zaliczeniu do dróg gminnych drogi, która nie miała żadnej innej kategorii  w/w droga to droga wewnętrzna i nie dotyczy jej przepis art.10 ust.3 ustawy
o drogach publicznych
Uchwała Nr XXXVI/258/09 w sprawie wyrażenia zgody na przystąpienie Gminy Juchnowiec Kościelny do realizacji zadania inwestycyjnego „Budowa drogi gminnej na odcinku Olmonty – Stanisławowo”
Przewodniczący Rady powiedział, że biorą pod uwagę piorytety na 2010r. i już zaangażowane środki na 2010r. sprzeciwia się  wykonywaniu tej drogi w 2010r., natomiast jeżeli gmina uzyska dofinansowanie na jej wykonanie poprze jej realizacją
Wójt – powiedział, że przedstawiona kwota na jej realizację wynika z kosztorysu i po przetargu powinna być niższa, należy tę drogę wykonać ponieważ drogi są potrzebne, a ta drogą ma dużą szanse na uzyskanie dofinansowania ze „schetynówki”, w przypadku nie przyznania dofinansowania, to jej realizacja zostanie rozłożona na dwa lata z własnych środków
Przewodniczący Rady – powiedział, że jeżeli inwestycja będzie dofinansowana ze „schetynówki” jak najbardziej poprze jej budowę, natomiast jeśli nie uda się w tym roku pozyskać środków, należy ponownie złożyć ten wniosek na „schetynówkę w 2010r.
Wójt – powiedział, że w przyszłym roku mogą zmienić się zasady dofinansowania z Narodowego Programu Przebudowy Dróg Lokalnych 2008-2011 tzw. „schetynówki”
Przewodniczący Rady – powtórzył, iż w przypadku otrzymania dofinansowania ze ‘”schetynówki” na drogę w tym roku, to droga zostanie wykonana, natomiast w przypadku nieotrzymania dofinansowania, wnioskował o ponowne złożenie wniosku na w/w drogę na „schetynówkę” w 2010r.
Wójt wyraził zgodę na przedstawiony wniosek Przewodniczącego Rady – uchwała została przyjęta 13 głosami ”za”, 1 „przeciw” i stanowi załącznik Nr 12 do protokołu;
Uchwała Nr XXXVI/259/09 w sprawie zmian w budżecie 2009 roku – omówiła Pani Skarbnik i wraz z Wojtem odpowiadali na pytania radnych – uchwała została przyjęta 12 głosami „za”, przy obecności 12 radnych i stanowi załącznik Nr 13 do protokołu.

Ad.11.
Sprawy bieżące w tym zapytania sołtysów.
Przewodniczący Rady – poinformował, że otrzymał opinie prawne odnośnie zgodności z prawem Statutu Gminy i Statutu Sołectw i porosił o zajęcie się ich aktualizacją przez Komisję Samorządową oraz wnioskował o wydanie opinii prawnej – w jaki sposób Rada Gminy może zakazać wydawania gazety przez Ośrodek Kultury – „za” było 9 radnych, 2 „wstrzymało się” od głosu przy obecności 11 radnych.
Wójt – powiedział, że nie należy likwidować gazety gminnej, a zastanowić się nad poprawą jej jakości i poziomu. W przypadku gdy w gminie jest wydawana jedna gazeta można pomyśleć o jej likwidacji, natomiast w przypadku wydawania dwóch gazet lokalnych, likwidacja jednej nastąpi kosztem zaistnienia drugiej. To zły pomysł tym bardziej, że zbliża się okres wyborczy
Radni zgłosili swoje zastrzeżenia co do rzetelności, braku obiektywizmu i zamieszczanie kłamliwych informacji w gazecie.
Sołtys wsi Zaleskie – wnioskował o:
• dowożenie autobusem szkolnych dzieci ze wsi do szkoły,
• remont mostka we wsi
Sołtys wsi Baranki – wnioskował o wykonanie odwodnienia drogi we wsi
Sołtys wsi Ignatki-Osiedle poruszyła następujące sprawy m.in.:
- wyegzekwowanie sprzątnięcia zarośniętej działki  przez właściciela we wsi,
- notorycznie psującej się lampy oświetleniowej przy jej posesji
- pytała czy gmina przejęła kanalizację, Wójt – powiedział, że nie
- zgłosiła przeciekanie wody z wodociągu przy ul.Zalesie,
- zwróciła uwagę na niekulturalne zachowanie pracowników Referatu Planowania Przestrzennego,
Sołtys wsi Złotniki – zabrał głos w imieniu rolników, mówiąc o ich coraz gorszej kondycji, zachęcał do składania wniosków na fundusz sołecki, ponadto poruszył sprawę spółki wodnej, która ma  za zadanie utrzymać urządzenia melioracyjne w dobrym stanie i powinna nadal funkcjonować, ponieważ jest bardzo potrzebna i należy udostępnić raz w tygodniu pomieszczenie w Ośrodku Kultury, na koniec zaapelował o przystąpienie do sporządzenia miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części centralnej gminy
Sołtys wsi Księżyno Kolonia – wnioskowała o uregulowanie kwestii wielkości obszarów  obrębów geodezyjnych do obszarów sołectw
Sołtys wsi Juchnowiec Górnym – wnioskowała o załatanie dziur na drodze przy przystanku we wsi
Sołtys wsi Dorożki – zwrócił uwagę na brak w przedstawianej działalności  międzysesyjnej przez Wójta informacji o realizacji zgłaszanych przez sołtysów spraw i wniosków,
Przewodniczący Rady oddał głos mieszkankom Ignatek-Osiedle w sprawie planowanej budowy drogi we wsi
Pani Teresa Nowik – pytała co dzieje się w sprawie budowy drogi przez firmę Rogowski Development,
Wójt – przypomniał, że sprawa dotyczy skargi kilku mieszkańców miejscowości na Wójta Gminy w sprawie budowy drogi we wsi. Powiedział, że spór dotyczy działki pod drogę, a nie drogi, w momencie zamknięcia ul.Jodłowej ta droga będzie drogą strategiczną. Planowana droga przebiega obok drogi dojazdowej do 5 działek osób skarżących. Właściciele w/w działek włączając się bezpośrednio do drogi gminnej, zwiększą powierzchnię swoich działek. Powiedział, że zaproponował firmie Rogowski wykonanie projektu drogi – propozycja pozostała bez odzewu. Działki zainteresowanych osób znajdują się w strefie zalewowej i są narażone na ciągłe zalewanie, do działek jest samodzielny dojazd. Na budowę w/w drogi musi być zrobiony projekt, który pogodzi interesy wszystkich. Wobec powyższego powiedział, że ponowi propozycję wykonania projektu drogi przez firmę Rogowski.
Przewodniczący Rady – prosi o informowanie mieszkańców w tej sprawie na bieżąco.
Sołtys wsi Lewickie – wnioskowała o wykoszenie terenu przy przystanku we wsi
Sołtys wsi Śródlesie – pytał o etap prac budowy ścieżki rowerowej i chodnika z Białegostoku do Hryniewicz
Wójt – powiedział, że opracowano projekt, który ma być realizowany
Przewodniczący Rady – zwrócił uwagą na tablicę informacyjną z błędną nazwą Juchnowiec na powinno być Juchnowiec Kościelny znajdującą się przy rondzie przy jednostce wojskowej oraz pytał dlaczego pismo z Referatu Planowania Przestrzennego do Sekretariatu Urzędu Gminy „idzie” 9 dni
Pan Dariusz Markuszewski – powiedział, że prawdopodobnie wpisano błędnie datę lub przez niedopatrzenie pismo przeleżało,  ale sprawdzi  i sprawę wyjaśni.
Wójt – poruszył sprawę funkcjonowania Gminnej Spółki Wodnej i wystąpił do sołtysów z prośbą o wnioski w sprawie dalszej działalności spółki i potrzebie jej istnienia. Na spotkaniach mieszkańcy twierdzą, że spółka nie jest potrzebna. Informacja od sołtysów pozwoliłaby na podjęcie decyzji o ewentualnej pomocy finansowej spółce lub pomocy w ściągnięciu zaległych składek. Zaproponował spokojnie i merytorycznie przedyskutować sprawę spółki na komisji rady.
Radny Jan Bruczko – poinformował, że walne zgromadzenie członków z lutego b.r. stwierdziło potrzebę i konieczność funkcjonowanie spółki i jako Przewodniczący Komisji Rolnictwa i Finansów zgodził się na przedyskutowanie sprawy spółki Komisji Rolnictwa i Finansów.

Ad.12.

W związku z wyczerpaniem porządku obrad sesji Przewodniczący Rady zamknął obrady formułą: „Zamykam obrady Rady Gminy Juchnowiec Kościelny”.

Przewodniczący Rady
Krzysztof Marcinowicz

protokolant:
Dorota Korpacz

Metryka strony

Udostępniający: Przewodniczący Rady

Wytwarzający/odpowiadający: Dorota Korpacz

Wprowadzający: Dorota Korpacz

Data wprowadzenia: 2009-11-04

Data modyfikacji: 2009-11-04

Opublikował: Dorota Korpacz

Data publikacji: 2009-11-04